Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fiskeburger skrev (1 minutt siden):

Men så kan det faktisk hende at han ikke kommer inn. Det kan være sykdom vi ikke vet noe om. For alt vi vet kan han ha kjempelyst til å være i forsvaret, men ikke får lov. 

Jeg synes det er stygt å bare anta at han ikke gidder.

Selvfølgelig kommer han inn hvis han vil. (Og kanskje han tar en militær utdannelse etter hvert, jeg håper det).

Jeg deler ikke det som virker å være en utbredt oppfatningen her i tråden at man ikke skal forvente noe som helst av kongehusets medlemmer. De skal få suse rundt som de vil uten mål og mening. 

Jeg har sagt det før: Det vi ser i full utfoldelse nå, med både Märtha og Marius og kanskje også SM, er hvor håpløs denne spagaten med «litt kongelig» er. De har vokst opp i sus og dus som barn av konge/kronprins, ikke blitt stilt krav til slik andre blir, ikke måttet finne seg venner  på egne meritter, blitt jattet med og vartet opp, og ikke minst så har de  foreldre som ikke vet noe om hvordan arbeidslivet fungerer. De har livvakter og diplomatpass og uendelig med penger. Folk bukker og skraper for dem.

Men likevel skal de være private og gjøre som de vil, de skal ikke ha noen plikter. Og så skal de midt oppe i det finne en måte å forsørge seg selv på. Hvordan skal det fungere? Skal de komme på jobb med livvakter? Og tituleres som kongelig høyhet? Da blir det jo i beste fall en tullejobb. 

De kunne i teorien ha valgt seg et helt vanlig liv med en helt vanlig jobb, sagt i fra seg titlene som prins og prinsesse og levd anonymt. Men det vil de selvsagt ikke, for de vil ikke miste privilegiene.

Kanskje det hadde vært like bra å gi alle med prins- og prinsessetittel en apanasje og hatt klare forventninger til hva de skal bidra med for landet.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Det presiseres også i artikkelen fra BT: https://www.bt.no/utenriks/i/0Bp46/militaertjeneste-for-victoria

Sitat

I mars skal den unge prinsessen tilbringe tre uker ved Swedint, det svenske forsvarets sentrer for internasjonal virksomhet i Almnäs, utenfor Södertälje i Sverige. Under oppholdet kommer Victoria til å bo sammen med 50 andre menn og kvinner. Ifølge Expressen bli behandlet akkurat som sine medrekrutter.

— Hun skal gjennomføre det som vanligvis kalles god gammeldags ferskingstjeneste. Hun skal rett og slett få grunnleggende soldattrening, sier Claes-Göran Hedén.

Grunnleggende tre-ukers soldattrening.

Mulig det er vanlig lengde på førstegangstjenesten i Sverige da - det vet jeg ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Det presiseres også i artikkelen fra BT: https://www.bt.no/utenriks/i/0Bp46/militaertjeneste-for-victoria

Grunnleggende tre-ukers soldattrening.

Mulig det er vanlig lengde på førstegangstjenesten i Sverige da - det vet jeg ikke.

Hvis du hadde tatt deg bryet ved å lese litt så hadde du fått med deg at kurset var starten på en trinnvis militær utdannelse for kronprinsesse Victoria. 

https://www.forsvaretsforum.no/fn-kongehuset-kronprins-haakon/svensk-militaerstrategi-pa-kongsdatterens-timeplan/297601?noLog=1&gid=guid-846101fa-2c88-b980-4572-56adec0b01df

Sitat

Hun begynner utdanningen sin høsten 2024 og skal få en dypere forståelse innen taktikk, krigsvitenskap og militærstrategi, ifølge pressemeldingen.

Hun har i mange år gjennomført ulike former for militær opplæring for å få grunnleggende kunnskaper om Forsvarets oppgaver og organisering, skriver det svenske forsvaret i kunngjøringen.

Utdanningen finner sted ved Försvarshögskolan.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Hvis du hadde tatt deg bryet ved å lese litt så hadde du fått med deg at kurset var starten på en trinnvis militær utdannelse for kronprinsesse Victoria. 

https://www.forsvaretsforum.no/fn-kongehuset-kronprins-haakon/svensk-militaerstrategi-pa-kongsdatterens-timeplan/297601?noLog=1&gid=guid-846101fa-2c88-b980-4572-56adec0b01df

Det er jo en helt annen artikkel da, og nesten 20 år etter. 

Hvis det er innenfor å surmule over at en 20 år gammel prins som ikke engang er tronarving ikke har begynt på førstegangstjenesten, så er det jo ikke noe rope hurra for at en kronprinsesse i en alder av 45 (!) begynner på en skreddersydd light-versjon av en militær utdannelse:

Sitat

Kronprinsesse Victoria tar med ujevne mellom kortvarige dypdykk i forsvarets mangfoldige virksomhet og utvikling. Hensikten er at tronarvingen skal lære og forstå mer av hva som foregår på innsiden av Sveriges forsvar.

Dette høres da virkelig ut nettopp som korte kurs, slik @Kollontaj først skrev. 

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (16 minutter siden):

Hvis det er innenfor å surmule over at en 20 år gammel prins som ikke engang er tronarving ikke har begynt på førstegangstjenesten, så er det jo ikke noe rope hurra for at en kronprinsesse i en alder av 45 (!) begynner på en skreddersydd light-versjon av en militær utdannelse:

Ja, jeg leste jo om det først. ☺️

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (23 minutter siden):

Du er ikke lite frekk som kaller hennes utdanning en light-versjon av en militærutdanning. Det er en høyere akademisk utdanning med krevende lederutdanning - både praktisk og teoretisk som fører fram til en offisergrad. Ærlig talt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (15 timer siden):

Jeg har ikke skrevet at en pasifist ikke kan ha arverett til tronen. 

Jeg har skrevet at hvis prinsen er pasifist skal ha si ifra seg arveretten, da en pasifist ikke kan fullføre sin plikt som konge eller dronning. 

Det er dere som later som dere støtter monarkiet som kommer med rare og nedsettende spekulasjoner om hvorfor ikke prinsen har gjort militærtjeneste. Kun dere. 

I følge grunnloven går det fint an å bli konge når man soner fengselsstraff for voldtekt. Men det kommer selvfølgelig aldri å skje. 

Først refererte du til Norges lover. Med link og greier, riktignok til noe annet. Nå har du endret det til at du synes prinsen skal si ifra seg arveretten om han er pasifist ? Det er noe helt annet. 

hvem er det som later som de støtter monarkiet? Har heller ikke lest om direkte spekulasjoner om at prinsen er pasifist , bare som en mulighet. Så blåser du det til en kjempesak om at da kan han ikke ha arverett til tronen og viser til lovverket om et konge må tilhøre evangelisk-lutherske kirke. 

en konge må ikke sone for noe som helst i følge grunnloven. Var det noe mer du vil blande inn? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg tror det er klokt å forberede Ingrid Alexandra på to liv: et som kommende dronning og et der hun får et yrke og kan leve vanlig i alle fall. Jeg tror ikke vi har monarki når det er hennes tur.

Endret av Natttåke
  • Liker 7
Skrevet
Sinsiew skrev (16 timer siden):

Du tror det kommer til å funke like fint i dag? Og funket det fint den gang? Jeg hadde nemlig en omdefar som var i krigen. Han hadde ikke akkurat lovord å si om at han kjempet for landets suverenitet, mens kongen satt i sus og dus i et annet land og ikke gjorde annet enn å snakke med store ord. 

Ja, skal han være øverstkommanderende i en hær er det jo litt rart om han ikke en gang blir i landet og er en del av krigen, er det ikke? 

Kan vel godt tenkes at holdningene våre her ligger så langt fra hverandre at en diskusjon ikke er fruktbar, og at man heller må være enige om å være uenige i monarkiets plass i dagens samfunn. 

Og bortsett fra din oldefar så var kong Haakon en veldig populær konge , og mine besteforeldre kjempet for konge og fedreland. Den familien kunne gjort ting mye mer behagelig for seg enn og levd i « sus og dus» i ulike verdensdeler. Hva skulle de gjort etter at kongen sa nei egentlig, stilt seg på rad utenfor slottet og Skaugum for avrettlse  eller bli tatt som gisler? 

så hvis det blir krig til uken bør Harald ri i front for hæren ? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er klokt å forberede Ingrid Alexandra på to liv: et som kommende dronning og et der hun får et yrke og kan leve vanlig i alle fall. Jeg tror ikke vi har monarki når det er hennes tur.

Hun får finansiert utdanning nå, og kommer til å ha midler og gode kontakter som hun kan støtte seg på om monarkiet ryker. Det er fryktelig mange som fortjener mer bistand til omskolering enn henne. Hun kommer ikke til å være den første i historien som må gjøre om på planene, men hun kommer til å ha mye bedre ressurser enn de aller fleste andre som havner i en situasjon hvor livet ikke blir som en hadde tenkt.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Hun får finansiert utdanning nå, og kommer til å ha midler og gode kontakter som hun kan støtte seg på om monarkiet ryker. Det er fryktelig mange som fortjener mer bistand til omskolering enn henne. Hun kommer ikke til å være den første i historien som må gjøre om på planene, men hun kommer til å ha mye bedre ressurser enn de aller fleste andre som havner i en situasjon hvor livet ikke blir som en hadde tenkt.

Jeg er ikke uenig i det hele tatt. Jeg synes nok også hennes styrtrike familie burde tatt hele regningen. Men jeg er glad hun velger å studere. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (19 minutter siden):

Du er ikke lite frekk som kaller hennes utdanning en light-versjon av en militærutdanning. Det er en høyere akademisk utdanning med krevende lederutdanning - både praktisk og teoretisk som fører fram til en offisergrad. Ærlig talt. 

Det er en toårig offiserutdanning.

• Liker 5
Skrevet
Sinsiew skrev (16 timer siden):

Det kan nå godt hende. Godt mange som endte sine dager i nazileire under krigen. 

Men nå er vi også i 2025, ikke 1940. 

Det var mange som endte sine dager ja. De forteller ikke historien, det er det de som overlever som gjør. Har aldri hørt noen kritisere kongen slik din oldefar gjør? Tvert i mot. Møtte han kongen? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (16 timer siden):

Den danske kongefamilien ble værende og endte ikke opp i fangeleir.

De samarbeider jo med Tyskland. De gjorde det lettere for seg selv. Dronning Margrethe har jo uttalt at de skammet seg i etterkant. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Natttåke skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i det hele tatt. Jeg synes nok også hennes styrtrike familie burde tatt hele regningen. Men jeg er glad hun velger å studere. 

Takk. Jeg tror det kommer til å gå bra med henne samme hva som skjer. Såfremt hun ser ut fra sin egen familie hva man absolutt ikke bør drive på med.

• Liker 4
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Takk. Jeg tror det kommer til å gå bra med henne samme hva som skjer. Såfremt hun ser ut fra sin egen familie hva man absolutt ikke bør drive på med.

Ja, men jeg har aldri skrevet at det ikke kommer til å gå bra med henne. Les gjerne innleggene mine igjen. 

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (5 minutter siden):

De samarbeider jo med Tyskland. De gjorde det lettere for seg selv. Dronning Margrethe har jo uttalt at de skammet seg i etterkant. 

Mente hun at det hadde vært bedre om de hadde flyktet? Jeg sier det ikke å en argumenterende måte, det der er en situasjon jeg tenker blir feil samme hva man gjør.

Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Ja, men jeg har aldri skrevet at det ikke kommer til å gå bra med henne. Les gjerne innleggene mine igjen. 

Jeg tror ikke jeg har skrevet at du har skrevet at det ikke kommer til å gå bra med henne heller. I så fall er det en skrivefeil.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...