Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (1 time siden):

Hadde du tenkt det samme hvis han var en kvinne? For når jeg tar opp kjønn i denne sammenhengen så får jeg sammenligninger med unge kvinnelige kronprinsesser rundt omkring. Men det blir feil sammenligning. Man må sammenligne med yngre søstre.

De fleste prinser og prinsesser (som ikke er direkte tronføgere) er i full gang med et utdannelsesløp - men og når vi ser på prinsesse Isabella i Danmark og prinsesse Sofia i Spania så har det vært diskusjoner blant folk om de skal i militæret etter universitetet. 

https://www.bt.dk/royale/prinsesse-isabella-fylder-17-aar-og-kan-blive-kongehusets-trumfkort-det-ville-sende-et-kraftigt-positivt-signal

Sitat

»Men hvis den ældre generation ikke er der længere, så kan man godt forestille sig, at hun vil få det job, som også prins Joachim har haft det. Det er meget naturligt med den næstældste i søskendeflokken,« vurderer kongehuseksperten, der også mener, at prinsesse Isabella vil kunne blive et trumfkort for kongehuset på en anden måde - nemlig hvis hun vælger at gå i militæret.

»Det kan man sagtens forestille sig, at hun ville gøre, men der vil ikke være noget krav om det eller forventning til det . Det er noget, hun selv kan vælge, men det er helt klart noget, som ville sende et kraftigt positivt signal fra Kongehuset i forhold til ligestilling i forsvaret.«

(Det nevnes Prins Joakim - hennes onkel - som vi vet har en lang militær karriere fra inn- og utland til tross for at han ikke er tronfølger. )

Endret av Gulline
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gulline skrev (31 minutter siden):

De fleste prinser og prinsesser (som ikke er direkte tronføgere) er i full gang med et utdannesesløp - men og når vi ser på prinsesse Isabella i Danmark og prinsesse Sofia i Spania så har det vært diskusjoner blant folk om de skal i militæret etter universitetet. 

https://www.bt.dk/royale/prinsesse-isabella-fylder-17-aar-og-kan-blive-kongehusets-trumfkort-det-ville-sende-et-kraftigt-positivt-signal

(Det nevnes Prins Joakim - hennes onkel - som vi vet har en lang militær karriere fra inn- og utland til tross for at han ikke er tronfølger. )

Hva slags relevans har Prins Joachims militære karriere for spørsmålet mitt om folk dømmer SM hardere fordi han er en mann?

Og i artikkelen står det at Prinsesse Isabella vil ha et trumfkort hvis hun velger militær karriere, samtidig som kongehuseksperten poengterer at hun står ganske fritt. Jeg synes det illustrerer poenget mitt godt. Hvis en yngre søster tar militær utdanning er det en bonus. Samtidig er det folk i tråden som har reagert på SM fordi han IKKE gjør det. Det virker som det er en forventning, ikke en bonus.

Og da lurer jeg på om de personene som mener han skulle gått inn i Forsvaret mener det fordi han er mann eller om de synes det er akkurat like svakt av Infanta Sofia. Eller Madeleine av Sverige for den saks skyld, skulle hun også ha tenkt på å ivareta kongehusets omdømme med å ta et opphold i militæret. Egentlig burde det jo ha vært enda viktigere for henne enn for SM ettersom Sverige har en mye sterkere militær identitet som nasjon. Kan dere i så fall vise til poster dere har laget i andre tråder hvor dere kritiserer henne eller andre yngre søstre for det samme?

Jeg synes det er urimelig hvis det er sånn at SM skal dømmes etter en annen standard enn kvinner all den tid vi har kjønnsnøytral verneplikt og arverekkefølge til tronen.

Endret av Nymerïa
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Hva slags relevans har Prins Joachims militære karriere for spørsmålet mitt om folk dømmer SM hardere fordi han er en mann?

Og i artikkelen står det at Prinsesse Isabella vil ha et trumfkort hvis hun velger militær karriere, samtidig som kongehuseksperten poengterer at hun står fritt. Jeg synes det illustrerer poenget mitt godt. Hvis en yngre søster tar militær utdanning er det en bonus. Samtidig er det folk i tråden som har reagert på SM fordi han IKKE gjør det. Det virker som det er en forventning, ikke en bonus.

Og da lurer jeg på om de personene som mener han skulle gått inn i Forsvaret mener det fordi han er mann eller om de synes det er akkurat like svakt av Infanta Sofia. Eller Madeleine av Sverige for den saks skyld, skulle hun også ha tenkt på å ivareta kongehusets omdømme med å ta et opphold i militæret. Egentlig burde det jo ha vært enda viktigere for henne enn for SM ettersom Sverige har en mye sterkere militær identitet som nasjon. Kan dere i så fall vise til poster dere har laget i andre tråder hvor dere kritiserer henne eller andre yngre søstre for det samme?

Jeg synes det er urimelig hvis det er sånn at SM skal dømmes etter en annen standard enn kvinner all den tid vi har kjønnsnøytral verneplikt og arverekkefølge til tronen.

Det har den relevansen at han var nevnt i innlegget jeg la inn, og at det slett ikke er uvanlig at man velger en militær utdanning selvom man ikke er direkte arving til tronen. 

Et annet viktig moment er at militæret ved garden i Norge har som hovedoppgave å beskytte kongehusets medlemmer og deres residenser. Litt merkelig om man skulle velge å opprettholde det om man selv er pasifist. "Alle andre må beskytte meg som selv er imot all bruk av vold og våpen". Nettopp derfor tror jeg ikke at pasifist er grunnen til at han ikke er i militæret. 

Endret av Gulline
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (8 minutter siden):

Det har den relevansen at han var nevnt i innlegget jeg la inn, og at det slett ikke er uvanlig at man velger en militær utdanning selvom man ikke er direkte arving til tronen. 

Et annet viktig moment er at militæret ved garden i Norge har som hovedoppgave å beskytte kongehusets medlemmer og deres residenser. Litt merkelig om man skulle velge å opprettholde det om man selv er pasifist. "Alle andre må beskytte meg som selv er imot all bruk av vold og våpen". Nettopp derfor tror jeg ikke at pasifist er grunnen til at han ikke er i militæret. 

Jeg har ingen formeninger om han er pasifist, tanken har ikke streifet meg, det blir helt meningsløst å spekulere om.

Min post som du har sitert går på om folk forventer mer av han fordi han er mann. Og å vise til en annen mann i samme stilling som har valgt militær utdanning, sier ikke noe om man forventer mindre av kvinner. Eller kanskje det er det som er poenget ditt? Fordi menn før i hans posisjon har tatt militær utdanning, forventer vi mer? Det er i så fall det jeg mistenker. Og jeg synes det er fullstendig urimelig.

Endret av Nymerïa
  • Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
Nymerïa skrev (5 minutter siden):

Jeg har ingen formeninger om han er pasifist, tanken har ikke streifet meg, det blir helt meningsløst å spekulere om.

Min post som du har sitert går på om folk forventer mer av han fordi han er mann. Og å vise til en annen mann i samme stilling som har valgt militær utdanning, sier ikke noe om man forventer mindre av kvinner. Eller kanskje det er det som er poenget ditt? Fordi menn før i hans posisjon har tatt militær utdanning, forventer vi mer? Det er i så fall det jeg mistenker. Og jeg synes det er fullstendig urimelig.

Det er blitt nevnt flere ganger her i denne tråden - har ikke sagt at det kom fra deg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Det er blitt nevnt flere ganger her i denne tråden - har ikke sagt at det kom fra deg. 

Men siden du har sitert meg på min post som handlet om kjønn, ikke pasifisme; tror du de som reagerer hadde gjort det på samme måte hvis han var kvinne?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (10 minutter siden):

Men siden du har sitert meg på min post som handlet om kjønn, ikke pasifisme; tror du de som reagerer hadde gjort det på samme måte hvis han var kvinne?

Veldig vanskelig å uttale seg om. Derfor la jeg ved innlegget som viser at det har vært diskutert i Danmark når det gjelder prinsesse Isabella. 

Jeg finner ikke noen kongehus idag vi kan direkte sammenligne med SM .. fordi det er enten jenter som ikke har samme forventninger og det virker å være helt andre forventninger til utdannelser i andre europeiske kongehus enn det norske. Både Isabella og Sofia skal eller har startet på universitetsutdannelser - og ihvertfall Sofia studerer internasjonal politikk og internasjonale relasjoner - noe som absolutt er relevant for kongehuset. Eller så er de yngre og ikke har startet sine karrierer enda. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

@Nymerïa

Det er helt irrelevant om nummer tre i arverekkefølgen er kvinne eller mann. Et års tjeneste i forsvaret for et medlem i kongefamilien er karakterbyggende på alle vis, og absolutt for de som og til syvende og sist skal beskyttes av forsvaret. Å komme seg litt ut av den privilegerte overklassebobla og se og oppleve selv hva dette dreier seg om kunne ikke blitt mere vinn-vinn. Også for oss som er underlagt disse folka, en i kongens klær i indre Troms gjør seg bedre for folks vennlighet ovenfor monarkiet enn det priveligerte rikmannslivet i en storby hvor han skal finne seg sjæl og gjøre det han føler for. Samme om han heter Sverre eller Sofia.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (5 minutter siden):

Veldig vanskelig å uttale seg om. Derfor la jeg ved innlegget som viser at det har vært diskutert i Danmark når det gjelder prinsesse Isabella. 

Jeg finner ikke noen kongehus idag vi kan direkte sammenligne med SM .. fordi det er enten jenter som ikke har samme forventninger og det virker å være helt andre forventninger til utdannelser i andre europeiske kongehus enn det norske. Både Isabella og Sofia skal eller har startet på universitetsutdannelser - og ihvertfall Sofia studerer internasjonal politikk og internasjonale relasjoner - noe som absolutt er relevant for kongehuset. Eller så er de yngre og ikke har startet sine karrierer enda. 

Så hvis SM hadde studert internasjonal politikk så hadde det ikke vært så farlig med Forsvaret. Da er vi litt på siden av det jeg henger meg opp i for mitt problem er de som mener det er noe galt på ferde fordi han ikke er i førstegangstjenesten.

Endret av Nymerïa
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (5 minutter siden):

@Nymerïa

Det er helt irrelevant om nummer tre i arverekkefølgen er kvinne eller mann. Et års tjeneste i forsvaret for et medlem i kongefamilien er karakterbyggende på alle vis, og absolutt for de som og til syvende og sist skal beskyttes av forsvaret. Å komme seg litt ut av den privilegerte overklassebobla og se og oppleve selv hva dette dreier seg om kunne ikke blitt mere vinn-vinn. Også for oss som er underlagt disse folka, en i kongens klær i indre Troms gjør seg bedre for folks vennlighet ovenfor monarkiet enn det priveligerte rikmannslivet i en storby hvor han skal finne seg sjæl og gjøre det han føler for. Samme om han heter Sverre eller Sofia.

Så du hadde sagt det samme om han om han var kvinne og du tenker at Infanta Sofia gjør en like dårlig innsats.

Reagerte du på det samme med ML?

Endret av Nymerïa
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (21 minutter siden):

Så hvis SM hadde studert internasjonal politikk så hadde det ikke vært så farlig med Forsvaret. Da er vi litt på siden av det jeg henger meg opp i for mitt problem er de som mener det er noe galt på ferde fordi han ikke er i førstegangstjenesten.

Jeg mener jo at alle burde ta førstegangstjenesten - men så vet jeg jo at det er noen som av forskjellige grunner vil men ikke kan. 

Det største problemet med det norske kongehuset er mangel på åpenhet. Vi blir ikke informert om barnas utdanningsplaner på forhånd. IA fikk vi informasjon om like før hun dro til Australia. Sverre Magnus får vi litt kryptisk informasjon om ... av og til. Det er faktisk helt vanlig at europeiske kongehus går ut og informerer om barnas planer for utdannelse og karriere. I Norge virker det nærmest å være fy-fy å stille seg et spørsmål om de skal ta høyere utdanning eller militæret. 

Hva er problemet med åpenhet?
Å være så lukket som kronprinsparet har vært er med på å skape rykter og spekulasjoner. Hvorfor er det sånn i Norge?
Det er faktisk helt naturlig at man stiller spørsmål om fremtidsplaner for kongefamiliens medlemmer. Og om de ikke kan utføre militærtjeneste pga syn, hørsel eller allergier ... hva er problemet med å si det? Jeg er for åpenhet - ferdig snakket. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (19 timer siden):

Jeg ser mange ønsker å late som om kongefamilien er en helt vanlig familie der  alle gjør akkurat det som faller dem inn. Sånn er det ikke. De har privilegier og fordeler som er hinsides hva vi kan forestille oss. Da kan vi også forvente at de stiller opp for landet.

Ta dette med militæret. Kanskje ikke alle er klar over at kongen er øverstkommanderende i Forsvaret og faktisk i følge loven kan starte forsvarskrig, inngå forbund og kommandere norske tropper. I dag tolkes dette som regjeringen, men han er altså formelt fortsatt øverstkommanderende. Da skulle det bare mangle at hans sønn (ja, jeg vet at Haakon ikke er konge enda) stiller opp og gjør militærtjeneste. Alt vi har fått høre om SM så langt er svært vage ting av typen «jobber» (hvor?)  «reiser» (ferie altså?) «utforsker muligheter» (på hvilken måte?). Det holder ikke.  Skal han få reise rundt som prins med livvakter og diplomatpass så må han også gjøre en minimumsinnsats for landet.

Både SM og tante ML illustrerer tydelig hvor dumt det blir når man veksler mellom å være kongelig med alle privilegier når det passer seg og privatperson med egen agenda når man heller vil det.

Men så kan det faktisk hende at han ikke kommer inn. Det kan være sykdom vi ikke vet noe om. For alt vi vet kan han ha kjempelyst til å være i forsvaret, men ikke får lov. 

Jeg synes det er stygt å bare anta at han ikke gidder.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
Fiskeburger skrev (Akkurat nå):

Men så kan det faktisk hende at han ikke kommer inn. Det kan være sykdom vi ikke vet noe om. For alt vi vet kan han ha kjempelyst til å være i forsvaret, men ikke får lov. 

Jeg synes det er stygt å bare anta at han ikke gidder.

Enig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kronprinsessen i nabolandet tok militær utdanning året 24-25, nærmere 50 år gammel. Har ikke førstegangstjenesten, kun tatt korte kurs tidligere. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Kronprinsessen i nabolandet tok militær utdanning året 24-25, nærmere 50 år gammel. Har ikke førstegangstjenesten, kun tatt korte kurs tidligere. 

Slapt.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Glemte du å si at hun har vært engasjert i det militæret flere år før det?

Sitat

Kronprinsessen har i mange år gjennomført ulike former for militær opplæring for å få grunnleggende kunnskaper om Forsvarets oppgaver og organisering, han det svenske forsvaret tidligere skrevet.

https://www.vg.no/rampelys/i/KMnoE7/kronprinsesse-victoria-har-begynt-paa-studiet-i-forsvaret

• Liker 8
Skrevet
Gulline skrev (11 minutter siden):

Jeg mener jo at alle burde ta førstegangstjenesten - men så vet jeg jo at det er noen som av forskjellige grunner vil men ikke kan. 

Det største problemet med det norske kongehuset er mangel på åpenhet. Vi blir ikke informert om barnas utdanningsplaner på forhånd. IA fikk vi informasjon om like før hun dro til Australia. Sverre Magnus får vi litt kryptisk informasjon om ... av og til. Det er faktisk helt vanlig at europeiske kongehus går ut og informerer om barnas planer for utdannelse og karriere. I Norge virker det nærmest å være fy-fy å stille seg et spørsmål om de skal ta høyere utdanning eller militæret. 

Hva er problemet med åpenhet?
Å være så lukket som kronprinsparet har vært er med på å skape rykter og spekulasjoner. Hvorfor er det sånn i Norge?
Det er faktisk helt naturlig at man stiller spørsmål om fremtidsplaner for kongefamiliens medlemmer. Og om de ikke kan utføre militærtjeneste pga syn, hørsel eller allergier ... hva er problemet med å si det? Jeg er for åpenhet - ferdig snakket. 

Men nå har antallet plasser i førstegangstjenesten sunket, samtidig som gruppen det velges fra er doblet. Samfunnet mener ikke at alle bør ta førstegangstjenesten, det er ikke i nærheten nok plasser. Så når det ikke er vanlig lenger blant landets unge menn, hvorfor skal SM unnskyldes og forklares? I artikkelen du lenket til tidligere kom det fram at synspunktet var at hvis Prinsesse Isabella tok militær utdannelse var det et trumfkort. Det stod ikke at hvis hun ikke gjorde det burde hun ha en jævla god grunn som hun skyldte offentligheten å brette ut.

Jeg tror fremdeles at folk dømmer menn hardere enn kvinner på dette området. Og står på at det er urimelig når både verneplikten og arveretten er blitt kjønnsnøytral. Jeg tror enkelte ikke har tatt innover seg at rammene har endret seg de siste tiårene. Unge menn skal slippe å mistenkeliggjort på denne måten. Det man ikke ville ha sagt om en kvinne i samme situasjon kan man spare seg for å si om en mann.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, jeg skrev det. Hun har uansett ikke tatt førstegangstjenesten. 

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...