Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har høy moral og evne til selvstendig etisk refleksjon så er det vel pasifister!

Verden har nok av krigshissende tikkende testosteronbomber med alt for mye makt om dagen. Gi meg heller en pasifistprins, any day! 

Endret av Aricia
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Tror ikke noen er så interessert i mine forbilder, men de er langt unna kongehus-kretsene. 🤭

Tipper MM bruker smykket fordi det er trendy og kan personliggjøres med bilder inni. Neppe for å høste bestyrtelse på KG og i Se og Hør. 

https://www.harpersbazaar.com/fashion/trends/a63756460/best-locket-necklaces/

https://www.vogue.com/article/best-locket-necklaces

https://www.nytimes.com/2025/02/13/fashion/jewelry-lockets-gifts.html

Og fordi hun ikke har satt seg inn i hva smykket betyr og hva det er laget for. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 timer siden):

Vi vet jo ikke hvorfor han ikke tar førstegangstjenesten nå, så jeg vektlegger ikke som en faktor som godt forbilde eller ei. Det kan være så mange grunner. Som en over sa, kanskje han til og med er pasifist. Det er jo en ærlig sak, og da er det forbilledlig å lytte til seg selv og hva man selv ønsker, enn å gjøre noe bare fordi det forventes av en. 

Nettop, ingen vet hvorfor han ikke er i militæret, kan være mange grunner til det,

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sinsiew skrev (32 minutter siden):

Dette skjer jo ikke i Norge. I Norge bare gir man dem titler uten noen særlig form for tjenestesgjøring..

I Norge forholder vi oss til norsk Grunnlov Ikke britiske eller andre tradisjoner. Den norske Grunnloven pålegger ikke kongefamilien verneplikt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Snurrevippen skrev (37 minutter siden):

I Norge forholder vi oss til norsk Grunnlov Ikke britiske eller andre tradisjoner. Den norske Grunnloven pålegger ikke kongefamilien verneplikt.

Nei, jeg kommenterer bare som jeg gjør, at det som skjer i GB ikke skjer her. Vi gir bare ut titler vi. Andre steder på de fortjenes.

Skjønner ikke helt kommentaren din til min kommentar, for det du kommenterer har lite med min kommentar å gjøre. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg kommenterer nare som jeg gjør, at det som skjer i GB ikke skjer her. Vi gir bare ut titler vi. Andre steder på de fortjenes.

Skjønner ikke helt kommentaren din til min kommentar, for det du kommenterer har lite med min kommentar å gjøre. 

Det kreves da ikke annet enn å være født av rette foreldre for å være kongelig i UK heller?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (22 minutter siden):

Det kreves da ikke annet enn å være født av rette foreldre for å være kongelig i UK heller?

Nei tuller du? Det visste jeg ikke..

Men nå var det ikke det faktumet jeg kommenterte på heller. Jeg snakker om hvordan de tjenestegjør. Det var en forventning om at Harry og William skulle tjenestegjøre i militæret. Likeså var Elizabeth også i militæret i sin tid. Og da utover førstegangstjenesten. 

Charles har også flere år bak seg i tjeneste. 

Føler jeg må legge til; det er synd det ikke forventes det samme av Ingrid og SM som det gjorde av Harald og Håkon, hvor begge har utdanning gjennom krigsskolen(hvis jeg ikke husker feil). 

Endret av Sinsiew
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (28 minutter siden):

Nei tuller du? Det visste jeg ikke..

Men nå var det ikke det faktumet jeg kommenterte på heller. Jeg snakker om hvordan de tjenestegjør. Det var en forventning om at Harry og William skulle tjenestegjøre i militæret. Likeså var Elizabeth også i militæret i sin tid. Og da utover førstegangstjenesten. 

Charles har også flere år bak seg i tjeneste. 

Føler jeg må legge til; det er synd det ikke forventes det samme av Ingrid og SM som det gjorde av Harald og Håkon, hvor begge har utdanning gjennom krigsskolen(hvis jeg ikke husker feil). 

Jeg regner med at Ingrid ikke er ferdig i forsvaret. Vil tro at hun kommer å ta årsstudium i militær ledelse på krigsskolen etter hun er ferdig med sin meget relevante bachelor i Australia. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

Jeg regner med at Ingrid ikke er ferdig i forsvaret. Vil tro at hun kommer å ta årsstudium i militær ledelse på krigsskolen etter hun er ferdig med sin meget relevante bachelor i Australia. 

Jeg snakker jo også om tjenestegjøringsbiten som viktig også jeg da. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hehe, lurer på hvordan kongen skal være 'synlig samlende symbol' hvis riket står på spill? Gi motivasjonstaler fra England, mens norske kvinner og menn dør i fronten? 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Sinsiew skrev (44 minutter siden):

Hehe, lurer på hvordan kongen skal være 'synlig samlende symbol' hvis riket står på spill? Gi motivasjonstaler fra England, mens norske kvinner og menn dør i fronten? 

Det du skisserer, er vel ca akkurat slik det var i 1940 - 1945. Det funket fint den gangen. Mener du kongen må ut i aktive stridshandlinger?

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Det du skisserer, er vel ca akkurat slik det var i 1940 - 1945. Det funket fint den gangen. Mener du kongen må ut i aktive stridshandlinger?

Du tror det kommer til å funke like fint i dag? Og funket det fint den gang? Jeg hadde nemlig en omdefar som var i krigen. Han hadde ikke akkurat lovord å si om at han kjempet for landets suverenitet, mens kongen satt i sus og dus i et annet land og ikke gjorde annet enn å snakke med store ord. 

Ja, skal han være øverstkommanderende i en hær er det jo litt rart om han ikke en gang blir i landet og er en del av krigen, er det ikke? 

Kan vel godt tenkes at holdningene våre her ligger så langt fra hverandre at en diskusjon ikke er fruktbar, og at man heller må være enige om å være uenige i monarkiets plass i dagens samfunn. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Du tror det kommer til å funke like fint i dag? Og funket det fint den gang? Jeg hadde nemlig en omdefar som var i krigen. Han hadde ikke akkurat lovord å si om at han kjempet for landets suverenitet, mens kongen satt i sus og dus i et annet land og ikke gjorde annet enn å snakke med store ord. 

Ja, skal han være øverstkommanderende i en hær er det jo litt rart om han ikke en gang blir i landet, er det ikke? 

Da hadde han enten blitt drept eller tatt til fange av nazistene. Det siste var mest sannsynlig først, men da de flyktet ble disse planene omgjort. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Da hadde han enten blitt drept eller tatt til fange av nazistene. Det siste var mest sannsynlig først, men da de flyktet ble disse planene omgjort. 

Det kan nå godt hende. Godt mange som endte sine dager i nazileire under krigen. 

Men nå er vi også i 2025, ikke 1940. 

• Liker 1
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Det kan nå godt hende. Godt mange som endte sine dager i nazileire under krigen. 

Men nå er vi også i 2025, ikke 1940. 

Det kan ikke godt hende. Det hendte. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Ja, det hendte så absolutt. Jeg sier bare noe om hvordan jeg vet det føltes for min oldefar, som et motsvar til en annen bruker som sier at motivasjonstaler har effekt, eller hadde effekt da og derfor nok kommer til å funke nå. Det hadde det ikke nødvendigvis da, og verden i dag er helt annerledes enn den var i 1940. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Den danske kongefamilien ble værende og endte ikke opp i fangeleir.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Den danske kongefamilien ble værende og endte ikke opp i fangeleir.

Nei, de samarbeidet med nazistene. 

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...