Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eyr skrev (2 timer siden):

Jeg viste ikke hva jeg ville gjøre etter vgs og hadde heller ikke en bemidlet familie som kunne sende meg rundt i verden så jeg tok et år i førstegangstjenesten. Lærte så mye om meg selv og selvstendighet så anbefaler det absolutt. Er jo på en måte et friår før man finner ut veien videre. Men med masse læring og fellesskap. Passer ikke for alle men som medlem av Kongefamilien burde vell en slik tjeneste henge litt høyt eller? Gå fram som et godt forbilde? 

Vi vet jo ikke hvorfor han ikke tar førstegangstjenesten nå, så jeg vektlegger ikke som en faktor som godt forbilde eller ei. Det kan være så mange grunner. Som en over sa, kanskje han til og med er pasifist. Det er jo en ærlig sak, og da er det forbilledlig å lytte til seg selv og hva man selv ønsker, enn å gjøre noe bare fordi det forventes av en. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Kronprinsesse MM besøkte en korøvelse hos Det Norske Jentekor sin juleavslutning, som hun også er korets høye beskytter for. 
Veldig fint og prisverdig, og helt sikkert noe som ble verdsatt. 

https://www.seher.no/kongelig/baerer-sorgemedaljong/83938732

Imidlertid; Til den offisielle anledningen bar hun en sørgemedaljong. Medaljongen har fått et fremtredende fokus og blitt omtalt i media, uten at det fremkommer hvorfor hun sørger. 

I anledningen ble det i praksis kronprinsessens sørgemedaljong som tok oppmerksomheten fra Det Norske Jentekor. Overskriftene er rettet til MM fremfor Det Norske Jentekor, og de kom som følge av dette i skyggen av kronprinsessens valg av et meget spesielt smykke. 

Hvorfor gjør hun sånn?

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Vi vet jo ikke hvorfor han ikke tar førstegangstjenesten nå, så jeg vektlegger ikke som en faktor som godt forbilde eller ei. Det kan være så mange grunner. Som en over sa, kanskje han til og med er pasifist. Det er jo en ærlig sak, og da er det forbilledlig å lytte til seg selv og hva man selv ønsker, enn å gjøre noe bare fordi det forventes av en. 

Så du synes det er helt greit om nummer tre i arverekkefølgen til den norske tronen er pasifist? Kongen er øverste leder i forsvaret. Hva om det blir krig?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Så du synes det er helt greit om nummer tre i arverekkefølgen til den norske tronen er pasifist? Kongen er øverste leder i forsvaret. Hva om det blir krig?

Det er mange som er pasifister. Og vi vet ikke om han er pasifist. Vi vet ikke hva som er grunnen her. Om det blir krig tror jeg ikke det står og faller på Sverre Magnus.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser mange ønsker å late som om kongefamilien er en helt vanlig familie der  alle gjør akkurat det som faller dem inn. Sånn er det ikke. De har privilegier og fordeler som er hinsides hva vi kan forestille oss. Da kan vi også forvente at de stiller opp for landet.

Ta dette med militæret. Kanskje ikke alle er klar over at kongen er øverstkommanderende i Forsvaret og faktisk i følge loven kan starte forsvarskrig, inngå forbund og kommandere norske tropper. I dag tolkes dette som regjeringen, men han er altså formelt fortsatt øverstkommanderende. Da skulle det bare mangle at hans sønn (ja, jeg vet at Haakon ikke er konge enda) stiller opp og gjør militærtjeneste. Alt vi har fått høre om SM så langt er svært vage ting av typen «jobber» (hvor?)  «reiser» (ferie altså?) «utforsker muligheter» (på hvilken måte?). Det holder ikke.  Skal han få reise rundt som prins med livvakter og diplomatpass så må han også gjøre en minimumsinnsats for landet.

Både SM og tante ML illustrerer tydelig hvor dumt det blir når man veksler mellom å være kongelig med alle privilegier når det passer seg og privatperson med egen agenda når man heller vil det.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Det er mange som er pasifister. Og vi vet ikke om han er pasifistVi vet ikke hva som er grunnen her. Om det blir krig tror jeg ikke det står og faller på Sverre Magnus.

Nå var det ikke jeg som nevnte pasifist - se litt lenger opp. Og jeg sa OM han er passifist.

Endret av Gulline
  • Liker 3
Skrevet
Eufemia- skrev (13 minutter siden):

Kronprinsesse MM besøkte en korøvelse hos Det Norske Jentekor sin juleavslutning, som hun også er korets høye beskytter for. 
Veldig fint og prisverdig, og helt sikkert noe som ble verdsatt. 

https://www.seher.no/kongelig/baerer-sorgemedaljong/83938732

Imidlertid; Til den offisielle anledningen bar hun en sørgemedaljong. Medaljongen har fått et fremtredende fokus og blitt omtalt i media, uten at det fremkommer hvorfor hun sørger. 

I anledningen ble det i praksis kronprinsessens sørgemedaljong som tok oppmerksomheten fra Det Norske Jentekor. Overskriftene er rettet til MM fremfor Det Norske Jentekor, og de kom som følge av dette i skyggen av kronprinsessens valg av et meget spesielt smykke. 

Dette er jo ene og alene Se og Hørs konstruksjon - de koker som vanlig suppe på en spiker, og lager en ikke-sak om ingen verdens ting. Hvor ellers er dette slått opp som en faktisk sak mener du, eller så mye som nevnt en gang? 

At Se og Hør lager en sak om et unnselig smykke er ikke ensbetydende med at smykket (og slett ikke kronprinsessen selv) tar oppmerksomheten fra Det norske jentekort. Det står de for helt selv, godt hjulpet av alle som biter på agnet.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (12 minutter siden):

Hvorfor gjør hun sånn?

Hvorfor gjør Se og Hør sånn?

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Nå var det ikke jeg som nevnte pasifist - se litt lenger opp. Og jeg sa OM han er passifist.

Og jeg svarte deg på det.

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Det er ikke krise OM han er pasifist. Han trenger ikke lede Norge i krig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

Hvorfor gjør Se og Hør sånn?

Uff, ja - fæle Se og Hør. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (5 minutter siden):

Neida - ingen krise det. Alltids noen som kan gå i krigen for de som ikke vil det selv. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (8 minutter siden):

Og jeg svarte deg på det.

Da antar jeg du svarte vedkommende over her som var den første som mente han kan være pasifist?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (18 minutter siden):

Ja, er krise hvis en prins av Norge er pasifist. Akkurat som med dagens grunnlov en prins av Norge er ateist. Hvis han er pasifist må han umiddelbart si ifra seg arveretten.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Da antar jeg du svarte vedkommende over her som var den første som mente han kan være pasifist?

Gulline skrev (35 minutter siden):

Det var du som gjorde det til et problem. Det du siterer er jo et svar til problemet du lager. Hva om SM er pasifist ? Hva om det blir krig? Kjipt om det blir krig, men SM blir ikke vesentlig , pasifist eller ikke . 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Ja, er krise hvis en prins av Norge er pasifist. Akkurat som med dagens grunnlov en prins av Norge er ateist. Hvis han er pasifist må han umiddelbart si ifra seg arveretten.

Det var mye tekst på nynorsk, men jeg fant nok ikke det du ville jeg skulle lese. 

AI http://førstefødselsrett

Selv om Kongen formelt er øverstkommanderende for Forsvaret, er dette en seremoniell og representativ rolle under Norges konstitusjonelle monarki. Den utøvende militærmakten ligger hos regjeringen. Personlige overbevisninger om pasifisme påvirker ikke den juridiske arveretten til tronen

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (22 minutter siden):

Uff, ja - fæle Se og Hør. 

Det er lett, for ikke å si lettvint å gjøre seg morsom på andres bekostning. Men det forandrer ikke det faktum at i akkurat denne saken er det bare Se og Hør som "gjør noe", dvs konstruerer en sak av intet. Så hvis du blir opprørt av det er det bare dem du kan skylde på ser du.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (19 minutter siden):

Jeg svarte selvsagt på din kommentar siden du siterte meg. Og hva skulle jeg svare vedkommende som nevnte at han kanskje er pasifist? Det er jo faktisk en mulighet.

@Hunter7 Ja, det er en mulighet blant mange andre for hvorfor han ikke tar førstegangstjenesten. Det kan også handle om helse eller lyst, eller planer om å ta det senere. 

Sånn? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Det er lett, for ikke å si lettvint å gjøre seg morsom på andres bekostning. Men det forandrer ikke det faktum at i akkurat denne saken er det bare Se og Hør som "gjør noe", dvs konstruerer en sak av intet. Så hvis du blir opprørt av det er det bare dem du kan skylde på ser du.

Ja, jeg gjorde jo det. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

Nei, om noen som helst skulle være pasifist av personlig overbevisning i den verden vi lever i akkurat nå er det bare en eneste stor gave sier nå jeg! 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...