Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis vi nå er på at noen angivelig ønsker monarkiet fjernet fordi MM snakker med bløde konsonanter så er det da altså ikke slik. Det vi diskuterer er HVORFOR noen tviholder på at MM skal oversvømmes med penger og voldsomme privilegier bare fordi hun har gifta seg med et annet menneske. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
rebella81 skrev (47 minutter siden):

Hvis vi nå er på at noen angivelig ønsker monarkiet fjernet fordi MM snakker med bløde konsonanter så er det da altså ikke slik. Det vi diskuterer er HVORFOR noen tviholder på at MM skal oversvømmes med penger og voldsomme privilegier bare fordi hun har gifta seg med et annet menneske. 

Nei, vi er på spørsmålet om man må oppgi riktige kilder til det som påstås.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

I Norge er vi i særklasse da vi betaler for byggelånet, vedlikeholdet og den private residensen til kronprisen mens han leier ut flere deler av det i et ENK for å omgå selskapsskatt og ikke skatter en krone. Derved er det null oversikt. Mens i Sverige så vedlikeholder staten Kronprinsessens bolig, og passer i så måte på å vise til hva ting koster. Leies noe ut der i gården går inntektene til staten, noe som burde være helt naturlig når man også betaler for driften.

Hemmeligholdet i den Norske kongefamilien og deres pengebruk er ganske særstilt i Europeisk sammenheng.

Jeg forstår simpelten ikke trangen flere har til å ikke ville ha helt basal åpenhet om hvor pengene forsvinner i vårt ekstremt dyre kongehus.

En dag kommer den Norske staten til å måtte redegjøre for den skarve halve milliarden+ som brukes på 6 individer uten at man får særlig mye igjen, det går ikke i lengden at sykehus legges ned mens pampene spiser kake og øker apanasjen via fiktive byggelån som for lengst skulle vært nedbetalt.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Sinsiew skrev (På 29.11.2025 den 19.52):

Jeg skulle gjerne hatt denne typen jobb! Tar gjerne tre sånne i mnd for samme lønn. Kan ta flere også! Tipper mine besteforeldre på 80 også gjerne hadde gjort dette, i stedenfor å leve på minstepensjon. 

Jeg også! Jeg vil også gjerne ha tilgang til smykker, kjoler og fine boliger. Tror jeg faktisk kunne represtert Norge på en veldig god måte.

Har rent rulleblad, og heller ingen utvevende eller rebells fortid som kan skape utfordringer. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet (endret)

Se&Hør skriver at prinsen nå skal være singel igjen. Da får vi se om han blir i Italia eller om han flytter et annet sted.

Leser at Se&Hør har kontaktet Amalie gjentatte ganger uten å få respons. De har også kontaktet hennes far, noe jeg synes er helt unødvendig. Synes også det er merkelig at Se&Hør mener offentligheten har krav på å få bekreftet at forholdet er over.

Endret av -Pusheen-
Skrivefeil
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Se&Hør skriver at prinsen nå skal være singel igjen. Da får vi se om han blir i Italia eller om han flytter et annet sted.

Leser at Se&Hør har kontaktet Amalie gjentatte ganger uten å få respons. De har også kontaktet hennes far, noe jeg synes er helt unødvendig. Synes også det er merkelig at Se&Hør mener offentligheten har krav på å få bekreftet at forholdet er over.

Agurk-tid nok en gang i Se&Hør-redaksjonen? Vanligvis er det trist og vondt når kjærligheten tar slutt. Å så bli avkrevd bekreftelse for brudd av ei über-kulørt sladder-blekke fremstår som "adding insult to injury". Dette bruddet som utad fremstår som særdeles lite dramatisk er virkelig en ikke-sak. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (20 minutter siden):

Dette er ene og alene kronprinsparets feil. Som jeg skrev da de dyttet henne frem foran pressen i forbindelse med bryllupet til Märtha og Durek: Paret er så unge at forholdet garantert vil ryke om ikke altfor lenge. Og da vil pressen regne dette som offentlig interessant informasjon.

Derfor burde det fått bli privat. Pressen hadde ikke nevnt noe om forholdet før kongefamilien selv valgte å skyve henne ut i rampelyset. Og dette visste kronprinsparet veldig godt. 

Hun ble rett og slett kynisk brukt for å ta oppmerksomheten bort fra MBH-saken som nettopp hadde sprukket. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Skrevet
Hunter7 skrev (29 minutter siden):

Agurk-tid nok en gang i Se&Hør-redaksjonen? Vanligvis er det trist og vondt når kjærligheten tar slutt. Å så bli avkrevd bekreftelse for brudd av ei über-kulørt sladder-blekke fremstår som "adding insult to injury". Dette bruddet som utad fremstår som særdeles lite dramatisk er virkelig en ikke-sak. 

Lurer mer på hvorfor kronprinsparet dro henne med til Geiranger hvor hun ble presentert som hans kjæreste. At Se og Hør tar kontakt når de hører om eventuelle brudd burde ikke sjokkere - det er noe de gjør med alle kjendiser. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Hunter7 skrev (42 minutter siden):

Jeg har inntrykk av det samme. Virkelig en ikke-sak. 

Morgan Le Fay skrev (26 minutter siden):

Dette er ene og alene kronprinsparets feil. Som jeg skrev da de dyttet henne frem foran pressen i forbindelse med bryllupet til Märtha og Durek: Paret er så unge at forholdet garantert vil ryke om ikke altfor lenge. Og da vil pressen regne dette som offentlig interessant informasjon.

Derfor burde det fått bli privat. Pressen hadde ikke nevnt noe om forholdet før kongefamilien selv valgte å skyve henne ut i rampelyset. Og dette visste kronprinsparet veldig godt. 

Hun ble rett og slett kynisk brukt for å ta oppmerksomheten bort fra MBH-saken som nettopp hadde sprukket. 

Jeg var skeptisk over at de tok henne, 17 år gammel, med på noe så offentlig, årets snakkis (bortsett fra en annen viss sak). Så jeg forstår jo selvsagt at pressen blir interessert, og at dette var svært utaktisk. Samtidig så mener jeg at Se&Hør selv bør skjønne at å kontakte hennes far når de ikke får ønsket respons fra Slottet eller henne selv, er i overkant, og at de selvsagt ikke har krav på vite noe her. Det er, som du sier, ganske forventet at et forhold mellom så unge mennesker vil ta slutt, så det bør jo ikke være en tabloid-grave-sak i såpass stor grad at de ringer hennes familie. Hvis kildene deres er troverdige, har de jo bekreftelsen de trenger. Dette er sikkert vanskelig nok som det er, og Sverre er heller ikke soon-to-be kronprins. Hadde skjønt det mer om det var snakk om Ingrid Alexandra, selv om jeg likevel synes det er over streken å kontakte foreldre.

Endret av -Pusheen-
Korrigering
  • Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Jeg har inntrykk av det samme. Virkelig en ikke-sak. 

Jeg var skeptisk over at de tok henne, 17 år gammel, med på noe så offentlig, årets snakkis (bortsett fra en annen viss sak). Så jeg forstår jo selvsagt at pressen blir interessert. Samtidig så mener jeg at Se&Hør selv bør skjønne at å kontakte hennes far når de ikke får ønsket respons fra Slottet eller henne selv, er i overkant, og at de selvsagt ikke har krav på vite noe her. Det er, som du sier, ganske forventet at et forhold mellom så unge mennesker vil ta slutt, så det bør jo ikke være en tabloid-grave-sak i såpass stor grad at de ringer hennes familie. Hvis kildene deres er troverdige, har de jo bekreftelsen de trenger. Dette er sikkert vanskelig nok som det er, og Sverre er heller ikke soon-to-be kronprins. Hadde skjønt det mer om det var snakk om Ingrid Alexandra, selv om jeg likevel synes det er over streken å kontakte foreldre.

Ingen er uenige i det. Poenget mitt er at dette visst kronprinsparet godt at kom til å skje, men de var mer opptatt av sin egen mediestrategi der og da. Så da ofret de en veldig ung jente for litt positiv presseomtale.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (31 minutter siden):

Ingen er uenige i det. Poenget mitt er at dette visst kronprinsparet godt at kom til å skje, men de var mer opptatt av sin egen mediestrategi der og da. Så da ofret de en veldig ung jente for litt positiv presseomtale.

Ja er enig i at de i alle fall burde forutsett det. Noe annet er jo en smule naivt.

Vil bare legge til noe ang eksponering: Siden hun var 17, fortsatt under myndighetsalder, så er det ikke bare opp til kronprinsparet å vurdere om dette var smart eller ei. Hun har jo også egne foreldre som også burde vurdert hvorvidt dette var lurt eller ei. Regner med at hun ikke hadde blitt med om hennes foreldre hadde sagt at dette var en dårlig ide. 

Når det er sagt, ikke sikkert det hadde vært så "dumt" om dette ikke var midt i stormen av to kontroversielle saker. At prinsen hadde kjæreste og at hun ble med på (også offentlige) ting, er jo ikke uhørt sånn sett ellers i samfunnet. Men at det ble medieeksponering håper jeg de hadde i bakhodet, alle mann. 

Endret av -Pusheen-
Tilleggsavsnitt
  • Liker 5
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Lurer mer på hvorfor kronprinsparet dro henne med til Geiranger hvor hun ble presentert som hans kjæreste. At Se og Hør tar kontakt når de hører om eventuelle brudd burde ikke sjokkere - det er noe de gjør med alle kjendiser. 

Jeg skrev ikke at jeg er sjokkert, kun at dette er en ikke-sak.

Hvordan vet du at hun ble dratt med til Geiranger? Såvel hun som hennes foresatte er da ikke noen hjerneløse marionetter som pent lystrer når «kongen befaler».

Hva som er praksis for Se&Hør rundt kjendisbrudd vet jeg ikke. Livet mitt er for kort til å kaste det bort på å lese den slags intetsigende og fordummende skvip, but you do you.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Hunter7 skrev (26 minutter siden):

Jeg skrev ikke at jeg er sjokkert, kun at dette er en ikke-sak.

Hvordan vet du at hun ble dratt med til Geiranger? Såvel hun som hennes foresatte er da ikke noen hjerneløse marionetter som pent lystrer når «kongen befaler».

Hva som er praksis for Se&Hør rundt kjendisbrudd vet jeg ikke. Livet mitt er for kort til å kaste det bort på å lese den slags intetsigende og fordummende skvip, but you do you.

Hun var 17 - hørte du på foreldrene dine i den alderen? 

Man trenger ikke abonnere på Se og Hør for å få med seg at media elsker å få med seg at de skriver om nye forhold og brudd blant kjendiser. Men du ser vel ikke på overskrifter heller?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Gulline skrev (9 minutter siden):

Hun var 17 - hørte du på foreldrene dine i den alderen

Man trenger ikke abonnere på Se og Hør for å få med seg at media elsker å få med seg at de skriver om nye forhold og brudd blant kjendiser. Men du ser vel ikke på overskrifter heller?

Disse to motsier hverandre litt, gjør de ikke? Først ble hun dratt med, så hørte hun ikke på foreldrene sine? Eller misforstår jeg hva du mener?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (15 minutter siden):

Disse to motsier hverandre litt, gjør de ikke? Først ble hun dratt med, så hørte hun ikke på foreldrene sine? Eller misforstår jeg hva du mener?

Antar at det er kronprinsparet som har invitert henne med - man inviterer vel ikke seg selv? Og ja - om foreldrene skulle ha advart henne så er det vel ikke så vanlig at man lytter på foreldre-råd når man er 17?

Men igjen - siden jeg antar at det er kronprinsparet som har invitert så er det dem jeg kritiserer for å dra henne med på en medie-begivenhet av de dimensonene i et forholdsvis nytt forhold. Forstod at de hadde truffet hverandre på skolen. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

At Sverre tok med seg kjæresten i det som må sies å være en av de helt store mediebegivenheter i Norge, var nøye kalkulert. På denne tiden hadde saken om Marius nettopp sprukket. Kronprinsfamilien var desperat etter noe, hva som helst, som kunne ta noe av trykket og oppmerksomheten fra dette. Det er kynisk og skittent spill. Igjen viser dette hvor langt de er villige til å gå for å bevare sine privilegier. Usmakelig. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 23
Skrevet (endret)
Gulline skrev (2 timer siden):

Antar at det er kronprinsparet som har invitert henne med - man inviterer vel ikke seg selv? Og ja - om foreldrene skulle ha advart henne så er det vel ikke så vanlig at man lytter på foreldre-råd når man er 17?

Men igjen - siden jeg antar at det er kronprinsparet som har invitert så er det dem jeg kritiserer for å dra henne med på en medie-begivenhet av de dimensonene i et forholdsvis nytt forhold. Forstod at de hadde truffet hverandre på skolen. 

Å bli invitert, og å bli dratt med er vel ikke det samme? Det er den argumentasjonen jeg ikke følger. Og i hvert fall ikke om det skulle handle om å gå imot egne foreldres ønske om å ikke dra. Da blir man jo helt frivillig med, til og med på tross av råd om ikke å dra. Om hun motvillig skulle bli med, DA blir hun dratt med. 

Og det kan jo tenkes at det er ML og DV som har invitert dem. Det er jo ellers rett og slett uhøflig å ta med noen som ikke er invitert av brudeparet. Sverre Magnus er jo tross alt nevøen til ML, og det hadde vært rart om de ikke inviterte ham med følge, siden de garantert hadde fått med seg at han ikke var singel. Og enda rarere hadde det vært om han ikke dukket opp når resten av familien skulle.

Endret av -Pusheen-
Korrigering og skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Skulle et ungt par, som alle vettuge mennesker vet ikke nødvendigvis forblir sammen til graven, ta bort fokuset på bryllupet og MBH? 🤭

• Liker 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Skulle et ungt par, som alle vettuge mennesker vet ikke nødvendigvis forblir sammen til graven, ta bort fokuset på bryllupet og MBH? 🤭

Det jeg for min del reagerer på ang tidspunkt, er både alderen hennes og at kongefamilien sto midt i tidenes presseskriverier. Da vil kanskje pressen automatisk sluke til seg alt annet også, og eksponeringen kunne blitt mer ekstrem enn den ellers ville vært. 17 år og ikke vant med presseoppslag om seg selv, ser jeg for meg kan være rimelig heftig. Heftig kan det jo faktisk blitt helt uavhengig av de to andre sakene også. Når jeg leser hvordan Se&Hør har opptrått nå i forbindelse med bruddet, vet man jo at gravjournalister kan være rimelig pågående. Synes det er helt vilt at de kontakter henne flere ganger når de ikke får respons de forrige gangene, og at de så kontakter hennes far i tillegg. Frekt. 

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...