Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (59 minutter siden):

Vi bruker pengene fra oljeinntektene til det samme som vi bruker skatt til: driften av AS Norge. 
https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2026/statsbudsjettet-2026-statens-inntekter-og-utgifter/id3123348/

Ja, og da blir det jo ganske rart å si at vi betaler x kroner når man bare regner inn inntektsskatt, ikke sant?

Oljepengene og alt annet som staten bruker på apanasje og kongehus, minst 500 millioner, kunne gått til skole på Lom og Stange, istedenfor byggelån til en person som sitter på en hinsides formue og ikke betaler skatt.

Ergo, NRK-artikkelen er dårlig fundamentert og cherry-picker statistikk for å argumentere for at det egentlig koster lite, når det egentlig koster enormt mot hva man får. Helse Bergen hadde et underskudd på 83 millioner i august 2024, de behandler alt fra 100-300.000 mennesker i året. Hvordan føler du investeringen i Kongehuset er?

I min lokalkommune går flere av helsehusene i dundrende minus, de har ikke råd til sykepleiere, ofte pga. budsjettsprekk på et fåtall millioner, mens HM får penger til byggelån som egentlig er avbetalt fordi man ikke har fornuften til å nedjustere når det ikke er behov. Mye vil ha mer.

Endret av Ellie42
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tror oppriktig at kommuner og fylker ville fått mer hvis vi hadde 0 kr i utgifter til et kongehus?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (19 timer siden):

Du tror oppriktig at kommuner og fylker ville fått mer hvis vi hadde 0 kr i utgifter til et kongehus?

Nei, jeg tror at ingen tør å ta ansvar i diskusjonen rundt kongehuset, når både det svenske og danske kongehuset er halvparten så dyrt som vårt mens deres arbeidsdager er godt over våre, og at dette er et prima eksempel i den Norske stats enorme feilprioritering i hva man bruker penger på. 500 millioner i året på folk med 1mrd+ i formue som betaler null skatt. Hallo?

Budsjett 101; du har 100kr. Du bruker 21 kr på kongehus. Du har 79 kr igjen til resten. Skole på Lom koster 0.5kr, men du trenger 79 til det resterende budsjettet for helse, forsvar, veier og utdanning, hvor finner du pengene? Pengetreet som eksisterer når man ser på kongehusets omkostninger, men ikke alt annet?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

300 eller 500 millioner; ei pølse i slaktetiden og egentlig ganske uinteressant, synes jeg. Klart at i budsjettdiskusjonen, der det gjelder å holde inflasjonen lav i disse tider, ikke påvirkes veldig av dette beløpet til kongehuset.  Du kan få et rådhus i Stavanger for prisen, så jeg. Nesten. 

Sa noen at kongehuset var nesten gratis? Har ikke sett det nevnt. Heller ingen som har sagt at det ikke finansieres ved oljeinntekter, inntekt er inntekt, skatt eller olje går inn i samme kvern. Klart Norge har råd til et kongehus, det er ikke der den viktige debatten ligger. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

300 eller 500 millioner; ei pølse i slaktetiden og egentlig ganske uinteressant, synes jeg. Klart at i budsjettdiskusjonen, der det gjelder å holde inflasjonen lav i disse tider, ikke påvirkes veldig av dette beløpet til kongehuset.  Du kan få et rådhus i Stavanger for prisen, så jeg. Nesten. 

Så noen at kongehuset var nesten gratis? Har ikke sett det nevnt. Heller ingen som har sagt at det ikke finansieres ved oljeinntekter, inntekt er inntekt, skatt eller olje går inn i samme kvern. Klart Norge har råd til et kongehus, det er ikke der den viktige debatten ligger. 

200 millioner er veldig mye penger. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Så klart ett av verdens rikeste land har råd til et Kognehus.

Spørsmålet er ikke om vi ikke har råd til Kongehuset, men heller om det er riktig bruk av felleskapets midler - og om vi får igjen det som vi betaler for? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

200 millioner er veldig mye penger. 

Det er det. Ser du på regnskapet ser du også at det går mye til lønninger, de sitter ikke og røyker opp tusenlappene (tror jeg). Sikkerhet er også dyrt, der er vi jo heldige som har få medlemmer i kongehuset sammenlignet med andre land. 😬

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (15 minutter siden):

Ja, og dette var ti år siden, da ble det anslått til MINST 460 millioner. Tipper det er det dobbelte i dag.

Og dette var bare en del av det fordi mye av kostnadene ligger skjult under andre departementer og og med hemmelighold i henhold til Dagbladet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (17 minutter siden):

Det er det. Ser du på regnskapet ser du også at det går mye til lønninger, de sitter ikke og røyker opp tusenlappene (tror jeg). Sikkerhet er også dyrt, der er vi jo heldige som har få medlemmer i kongehuset sammenlignet med andre land. 😬

Nå var de 200 millionene jeg nevnte, det gapet mellom 300 og 500.

Du skrev: "300 eller 500 millioner; ei pølse i slaktetiden og egentlig ganske uinteressant, synes jeg".

Jeg syns 200 millioner kroner ikke akkurat er hipp som happ.

Kongehuset i Norge er veldig lite, men fortsatt ett av de dyreste. Så det virker ikke som det er til noe hjelp akkurat at der er få medlemmer. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (17 minutter siden):

Og dette var bare en del av det fordi mye av kostnadene ligger skjult under andre departementer og og med hemmelighold i henhold til Dagbladet.

Dette kommmer også godt frem i artikkelen til nettavisen hvor de har forsøkt å regne på hvor mye et koster at at IA studer i Australia

https://www.nettavisen.no/kjendis/sa-mye-vil-studieoppholdet-til-prinsesse-ingrid-alexandra-i-australia-koste/s/5-95-2453418

Endret av blvck
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Ellie42 skrev (2 timer siden):

Nei, jeg tror at ingen tør å ta ansvar i diskusjonen rundt kongehuset, når både det svenske og danske kongehuset er halvparten så dyrt som vårt mens deres arbeidsdager er godt over våre, og at dette er et prima eksempel i den Norske stats enorme feilprioritering i hva man bruker penger på. 500 millioner i året på folk med 1mrd+ i formue som betaler null skatt. Hallo?

Vi venter fortsatt på dokumentasjon på at det norske kongehuset er så mye dyrere enn for eksempel det svenske. Ingen har hittil klart å hoste opp en skikkelig sammenligning. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Marihønepøne skrev (1 time siden):

Vi venter fortsatt på dokumentasjon på at det norske kongehuset er så mye dyrere enn for eksempel det svenske. Ingen har hittil klart å hoste opp en skikkelig sammenligning. 

Nei, de svenske republikanerne (link lengre opp) regnet ut 1,5 milliarder for det svenske. Det kan være helt på viddene, tallet kan være halvparten for alt jeg vet. Da er jo vårt billig om det kommer under 6-700 millioner med alt inkludert (Garden osv, men de må jo også ha noe å gjøre. 🤭

Endret av Kollontaj
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (35 minutter siden):

Nei, de svenske republikanerne (link lengre opp) regnet ut 1,5 milliarder for det svenske. Det kan være helt på viddene, tallet kan være halvparten for alt jeg vet. Da er jo vårt billig om det kommer under 6-700 millioner med alt inkludert (Garden osv, men de må jo også ha noe å gjøre. 🤭

Den linken fikk jeg ikke med meg. Men fint, da trenger jeg ikke etterlyse tallene lenger. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er pussig at folk på den ene siden snakker om det problematiske i at enkeltpersoner blir tvunget inn i roller på grunn av blodsbånd. Samtidig påstås det at det er uproblematisk at 307.000.000 + skjulte kostnader av felleskapets midler brukes på Kongehuset. Det er altså hensynet til noen få som vektlegges🤔

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
CeXNS skrev (53 minutter siden):

Jeg synes det er pussig at folk på den ene siden snakker om det problematiske i at enkeltpersoner blir tvunget inn i roller på grunn av blodsbånd. Samtidig påstås det at det er uproblematisk at 307.000.000 + skjulte kostnader av felleskapets midler brukes på Kongehuset. Det er altså hensynet til noen få som vektlegges🤔

Det mest pussige er vel at man prøver å fremstille frivillige valg som voksne mennesker tar, som noen form av tvang. 

Dem velger å gjøre dette. Fordi dem opplagt vurderer at oppsiden er større enn nedsiden ved det valget. Som ikke er rart, hvis man ser på pakken av ulike fordeler som følger med valget. Alt fra ekstremt høy sosial status til store økonomiske goder, og samlet sett mye frihet. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Kollontaj skrev (8 timer siden):

Så noen at kongehuset var nesten gratis? Har ikke sett det nevnt. Heller ingen som har sagt at det ikke finansieres ved oljeinntekter, inntekt er inntekt, skatt eller olje går inn i samme kvern. Klart Norge har råd til et kongehus, det er ikke der den viktige debatten ligger. 

Ja, hvor mange penger er 300 millioner egentlig, sånn sett i forhold til offentlig pengebruk generelt? 

Det nevnte rådhuset i Stavanger endte faktisk opp med å koste nesten det dobbelte av summen som ble overført til kongehuset via statsbudsjettet i fjor, dvs 580 millioner kroner. Og merk: Det var ikke et ikke nytt rådhus en gang - bare en oppgradering av det gamle (!), men det kostet altså likevel nær 600 millioner, eller to kongehus om du vil: https://www.nrk.no/rogaland/prissjokk-pa-radhuset-i-stavanger-1.17314653

Og for å holde oss i Stavanger: Det nye sykehuset  koster nesten 13 milliarder - det er 26 kongehus! https://www.aftenposten.no/norge/i/0VwmG2/alle-pasienter-ved-stavanger-universitetssjukehus-er-flyttet

Så ja - 300 millioner til kongehuset ER en pølse i slaktetiden.

Derfor mener også jeg at det ikke er en litt banalisert økonomidiskusjon om at vi kunne bygget sykehjemsplasser i stedet som er kronargumentet mot monarkiet. Monarkiet er problematisk pga den prinsipielt uholdbare ordningen med at vi som fellesskap og samfunn lar embetet som statsoverhode gå i arv, og det etisk dypt problematiske ved å la individer i en utvalgt familie fødes inn i så tunge livsoppgaver.

Ja, selvfølgelig både må og kan hver enkelt av dem velge å ta over tronen, og de kan selvsagt fritt si den fra seg sånn i prinsippet, men når omstendighetene eller rammebetingelsene for valget man er kastet inn i ("situasjonen" som Sartre kalte det) er så tunge og massive blir det frie, individuelle valget satt under veldig hardt press.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Aricia skrev (3 timer siden):

Ja, hvor mange penger er 300 millioner egentlig, sånn sett i forhold til offentlig pengebruk generelt? 

Det nevnte rådhuset i Stavanger endte faktisk opp med å koste nesten det dobbelte av summen som ble overført til kongehuset via statsbudsjettet i fjor, dvs 580 millioner kroner. Og merk: Det var ikke et ikke nytt rådhus en gang - bare en oppgradering av det gamle (!), men det kostet altså likevel nær 600 millioner, eller to kongehus om du vil: https://www.nrk.no/rogaland/prissjokk-pa-radhuset-i-stavanger-1.17314653

Og for å holde oss i Stavanger: Det nye sykehuset  koster nesten 13 milliarder - det er 26 kongehus! https://www.aftenposten.no/norge/i/0VwmG2/alle-pasienter-ved-stavanger-universitetssjukehus-er-flyttet

Derfor mener også jeg at det ikke er en litt banalisert økonomidiskusjon om at vi kunne bygget sykehjemsplasser i stedet som er kronargumentet mot monarkiet. Monarkiet er problematisk pga den prinsipielt uholdbare ordningen med at vi som fellesskap og samfunn lar embetet som statsoverhode gå i arv, og det etisk dypt problematiske ved å la individer i en utvalgt familie fødes inn i så tunge livsoppgaver.

Ja, selvfølgelig både må og kan hver enkelt av dem velge å ta over tronen, og de kan selvsagt fritt si den fra seg sånn i prinsippet, men når omstendighetene eller rammebetingelsene for valget man er kastet inn i ("situasjonen" som Sartre kalte det) er så tunge og massive blir det frie, individuelle valget satt under veldig hardt press.

Hint: Rådhuset i Stavanger koster ikke 500+ millioner med økende kostnader HVERT år. 

Dere som argumenterer for at dette er lite sammenligner hele tiden epler med pærer, først var det at det 'bare' kostet den norske skattebetaleren 1kr for apanasjen (beviselig feil), og nå er det at man sammenligner et engangsbeløp på et rådhus.

Sammenlign det heller med et budsjett hvor man holder f.eks en tjeneste. Ta hele Norges spesialhelstetjeneste som tjener nesten 5 millioner mennesker og kostet staten 153 millarder i 2020. Man anslår at et lokalsykehus som f.eks Sykehuset i Vestfold har kostnad på ca 5 milliarder i året. Det vil altså si at man bruker alt fra 10-15% av pengene som kunne blitt brukt på et stort sykehus på en gjeng folk som ikke betaler skatt og jobber langt under gjennomsnittet enn andre. Det er for meg enormt dårlige prioriteringer.

Jeg skjønner at noen ikke vil argumentere slik, men et budsjett er et budsjett. Har man ikke råd til lokalsykehus og gamlehjem, har man heller - etter min personlige mening - råd til å gi 5-700 millioner til et anakronisk system hvor hovedpersonene gjør alt de kan for å slippe å betale skatt, mens våre naboers konger og dronninger betaler skatt. 'Alt for Norge' - nå ja. Alt for enkeltmannsforetak og byggelån. Apanasjen er langt høyere i Norge enn i våre naboland, selv om kjøpekraften er tilnærmet lik.

Endret av Ellie42
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Aricia skrev (3 timer siden):

Synes det er en veldig treffende sammenlikning. Sykehuset og rådhuset er engangsbeløp, mens beløpet til Kongehuset er ÅRLIG. 

Det nye sykehuset vil etter alt å dømme brukes i mer enn de 26 årene du legger opp til. Og så kan vi snakke om samfunnsnytten. Finner ikke årlige pasienttall for dette sykehuset, men de er sykehus for 307.000 mennesker, og er Norges 3. største sykehus. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...