Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Ok.

Men jeg mener altså at det er en ugyldig slutning, og at hypotesen om at landskampsdeltakelse for kongefamilien skulle være strategisk omdømmebygging ikke framstår som sannsynlig eller overbevisende i det hele tatt.

Vi får se på det.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Svigermor skrev (5 minutter siden):

Vi får se på det.

Spent på hvordan vi skal få se på det. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (5 timer siden):

Selvsagt er de kongelige vanlige folk, med personlighetstrekk og et følelsesliv, akkurat som alle oss andre.

De har bare blitt født inn i en uvanlig rolle, og/eller valgt å påta seg å fylle den, som best de kan.

Selvsagt er de mennesker de også. De har blitt født inn i en rolle, ja. Om de velger å påta seg den så forplikter det på alle måter. 
I vårt moderne og demokratiske samfunn burde vi ha kommet dit at vi avviklet monarkiet i sin utdaterte anakronisme. 
Å arve en slik posisjon er i seg selv helt forhistorisk og har ingenting i moderne tid å gjøre. Det holder ikke å gjøre som best de kan - om de skal fylle rollene plikter de å gjøre ALT DE KAN! Verken mer eller mindre. Evner de ikke å forstå innholdet og omfanget av sin rolle/posisjon, vel, så kan de bare signere ut, ferdig, SLUTT! 

Vedrørende kronprinsparet møter vi på utfordringer hvor de ikke synes å forstå alvoret og forståelse for utøvelsen av det å være kongelige. Det er påtrengende mange ganger at man registrerer at de ikke synes å ha vokst seg til posisjonene. Det har vært, og er, en del fjollete og enkel tilnærming til deres måte å fremstå på i offentligheten. 

«Som best de kan» skriver du. Javel? Der hvor spesielt MM er intervjuobjekt klarer hun ofte å søke fokus på egne utfordringer, problemer, selvopptatthet, fjotting, osv. Det er fullstendig uinteressant hvordan hun og kronprinsen har det på privat basis, men hun har likevel lagt ut om «vi har virkelig våre dårlige dager» - med ref. til intervju ifm 50 årsdagen. 
Det er de, de kongelige, som skal løfte folket, det være seg personer som har utmerket seg, ideelle organisasjoner, kultur osv. De skal framsnakke folket og landet vårt. De skal også representere både i inn- og utland på en forbilledlig måte, alltid. 
De skal stille velkledd og stelt til enhver tid når de beveger seg offentlig og representerer. De får røslig med penger til alt dette, samt at de har god betalt hjelp som stiller opp på alle måter for at alt skal fungere optimalt. 

Om det er noe de opplever kan gjøres bedre, så får de helt sikkert den beste bistand til å hjelpe dem både praktisk og ved faglig innsikt/innsyn. 

Et monarki skal skinne, det kan ikke skrangle i vei slik det gjør nå. Kan de ikke yte bedre så bør politikerne og folket bidra til å fortelle dem at en epoke er over og at vår tid trenger noe annet enn anakronisme. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Svigermor skrev (5 minutter siden):

Vi får se på det.

Du vet at kongefamilien pleier å gå på viktige kamper? At de har arrangert egen fotballkamp (vennskapskamp) på Skaugum i minst 10 år? Dette har de ikke funnet på i det siste. Når skal vi se på det? 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Aricia skrev (6 timer siden):

Selvsagt er de kongelige vanlige folk, med personlighetstrekk og et følelsesliv, akkurat som alle oss andre.

De har bare blitt født inn i en uvanlig rolle, og/eller valgt å påta seg å fylle den, som best de kan.

Hvem er det du svarer her egentlig? Vi er vel alle enig om at de kongelige har følelser på lik linje med andre mennesker? 

Rollen de er født inn i, eller giftet inn i, setter likevel noen krav til personlighet, oppførsel  og verdier. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (50 minutter siden):

Selvsagt er de mennesker de også. De har blitt født inn i en rolle, ja. Om de velger å påta seg den så forplikter det på alle måter. 
I vårt moderne og demokratiske samfunn burde vi ha kommet dit at vi avviklet monarkiet i sin utdaterte anakronisme. 
Å arve en slik posisjon er i seg selv helt forhistorisk og har ingenting i moderne tid å gjøre. Det holder ikke å gjøre som best de kan - om de skal fylle rollene plikter de å gjøre ALT DE KAN! Verken mer eller mindre.

Vedrørende kronprinsparet møter vi på utfordringer hvor de ikke synes å forstå alvoret og forståelse for utøvelsen av det å være kongelige. Det er påtrengende mange ganger at man registrerer at de ikke synes å ha vokst seg til posisjonene. Det har vært, og er, en del fjollete og enkel tilnærming til deres måte å fremstå på i offentligheten. 

«Som best de kan» skriver du. Javel? Der hvor spesielt MM er intervjuobjekt klarer hun ofte å søke fokus på egne utfordringer, problemer, selvopptatthet, fjotting, osv. Det er fullstendig uinteressant hvordan hun og kronprinsen har det på privat basis, men hun har likevel lagt ut om «vi har virkelig våre dårlige dager» - med ref. til intervju ifm 50 årsdagen. 
Det er de, de kongelige, som skal løfte folket, det være seg personer som har utmerket seg, ideelle organisasjoner, kultur osv. De skal framsnakke folket og landet vårt. De skal også representere både i inn- og utland på en forbilledlig måte, alltid. 
De skal stille velkledd og stelt til enhver tid når de beveger seg offentlig og representerer. De får røslig med penger til alt dette, samt at de har god betalt hjelp som stiller opp på alle måter for at alt skal fungere optimalt. 

Om det er noe de opplever kan gjøres bedre, så får de helt sikkert den beste bistand til å hjelpe dem både praktisk og ved faglig innsikt/innsyn. 

Et monarki skal skinne, det kan ikke skrangle i vei slik det gjør nå. Kan de ikke yte bedre så bør politikerne og folket bidra til å fortelle dem at en epoke er over og at vår tid trenger noe annet enn anakronisme. 

Hva konkret er det du sikter til med utsagnene:

Sitat

Det har vært, og er, en del fjollete og enkel tilnærming til deres måte å fremstå på i offentligheten.

og 

Sitat

Der hvor spesielt MM er intervjuobjekt klarer hun ofte å søke fokus på egne utfordringer, problemer, selvopptatthet, fjotting, osv.

Kan du dokumentere noe av dette? Og akkurat hva er det som er "fjottete"? 

Sitat

Evner de ikke å forstå innholdet og omfanget av sin rolle/posisjon, vel, så kan de bare signere ut, ferdig, SLUTT! 

_________

De tjue kronene det i snitt årlig koster hver skattebetaler i Norge er faktisk ubetydelig når man samtidig ser hvilket enormt offer det er å være kongelig. Å aldri kunne uttrykke sin ærlige mening; ikke kunne ta parti politisk; alltid være på sosialt fesjå; alltid smilende, nikkende, neiende; alltid i søkelyset; og alltid vitende at det med stor sannsynlighet sitter et par illsinte beist på en kafé/restaurant/kjøkken/forumstråd som mer enn gjerne gir sitt besyv i å koke suppe på spiker eller konstruere tankerekker som får deler av QAnon til å fremstå som søndagsskoleelever. Og så videre, og så videre. 

Sett fra et slikt perspektiv, så burde man jo høyne apanasjen og andre overføringer til Kongehuset. Med hensyn til hva man ofrer som kongelig, så er det jo bare lommerusk de får nå. Så fremt man ikke er følelsesmessig asystolisk, så begriper man relativt kjapt at så fint og gjevt det virker med tjenere, herskapshus, og mange millioner i året, så koster spasen mer enn den smaker på et menneskelig plan. Og jeg er den første til å innrømme at jeg er altfor glad i friheten min til å kunne leve et liv som kongelig.  

Sitat

De får røslig med penger til alt dette,

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

@Hunter7

Ser du stadig nevner 20kr pr skattebetaler. Kan du gi noe innblikk i hvordan du regner ut dette? 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

MM sier i 50-årsdags-intervjuet på NRK: Men vi har virkelig dårlige dager som alle andre. Kun det. Etter at hun har svart på om de er et godt team, det må tillegges. På hvilken måte er det feil å si? Kritikken mot det utsagnet er virkelig helt på jordet, for å si det mildt. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (44 minutter siden):

@Hunter7

Ser du stadig nevner 20kr pr skattebetaler. Kan du gi noe innblikk i hvordan du regner ut dette? 

Selvsagt. Nå er det riktignok ikke jeg som har regnet ut dette, men klokere hoder ved NRK. 

Sitat

Og med di inntekt går ca. 20 kroner av skattepengane dine til kongehuset i 2026, uavhengig av om du er for eller imot monarkiet.

Kilde: https://www.nrk.no/norge/statsbudsjettet-er-lagt-fram_-slik-vil-staten-bruka-skattepengane-dine-1.17055718

Forresten, apanasje-andelen årlig utgjør hele én - 1 - krone. 

Endret av Hunter7
La til informasjon
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (50 minutter siden):

MM sier i 50-årsdags-intervjuet på NRK: Men vi har virkelig dårlige dager som alle andre. Kun det. Etter at hun har svart på om de er et godt team, det må tillegges. På hvilken måte er det feil å si? Kritikken mot det utsagnet er virkelig helt på jordet, for å si det mildt. 

Hvem er det du spør her? Har noen kritisert dette utsagnet til MM som du siterer her? Mulig jeg har oversett et innlegg i tråden hvor dette ble kritisert altså men kan du vise meg det innlegget da såfall?

Endret av FruR
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Innlegget ligger rett over her. PS forventer virkelig ikke svar på spørsmålet. 

Endret av Kollontaj
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Innlegget ligger rett over her. 

Beklager så innlegget nå. Jeg er enig at kronprinsessen har lov å ha dårlige dager. Det er faktisk helt greit og menneskelig at hun er åpen om at hun ikke er perfekt. Men jeg har likevel problemer med hvordan hun har håndtert mariussaken. 

Endret av FruR
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Hunter7 skrev (26 minutter siden):

Selvsagt. Nå er det riktignok ikke jeg som har regnet ut dette, men klokere hoder ved NRK. 

Kilde: https://www.nrk.no/norge/statsbudsjettet-er-lagt-fram_-slik-vil-staten-bruka-skattepengane-dine-1.17055718

Takk!
Det er sikkert 3. eller 4. gangen dette legges ut her i tråden (blitt lagt ut x-antall ganger i MBH-tråden også). 
Er bare å lagre, folkens… det blir ganske sikkert etterspurt igjen en gang… eller tre 😅

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Hunter7 skrev (1 time siden):

og 

_________

De tjue kronene det i snitt årlig koster hver skattebetaler i Norge er faktisk ubetydelig når man samtidig ser hvilket enormt offer det er å være kongelig. Å aldri kunne uttrykke sin ærlige mening; ikke kunne ta parti politisk; alltid være på sosialt fesjå; alltid smilende, nikkende, neiende; alltid i søkelyset; og alltid vitende at det med stor sannsynlighet sitter et par illsinte beist på en kafé/restaurant/kjøkken/forumstråd som mer enn gjerne gir sitt besyv i å koke suppe på spiker eller konstruere tankerekker som får deler av QAnon til å fremstå som søndagsskoleelever. Og så videre, og så videre. 

Sett fra et slikt perspektiv, så burde man jo høyne apanasjen og andre overføringer til Kongehuset. Med hensyn til hva man ofrer som kongelig, så er det jo bare lommerusk de får nå. Så fremt man ikke er følelsesmessig asystolisk, så begriper man relativt kjapt at så fint og gjevt det virker med tjenere, herskapshus, og mange millioner i året, så koster spasen mer enn den smaker på et menneskelig plan. Og jeg er den første til å innrømme at jeg er altfor glad i friheten min til å kunne leve et liv som kongelig.  

Og hvor mange bøk av en krone koster det skattebetalerne for en kommunikasjonsdirektør i Helse Nord? Nesten ingenting, så hvorfor all oppstyr kring det? 

Vi diskuterer en familie som har bygget opp enn milliardformue på grunn av oppgaven til familien, som får svære beløp vært år med minimal offentlig innsyn hva pengene brukes til. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
enkefru skrev (15 minutter siden):

Takk!
Det er sikkert 3. eller 4. gangen dette legges ut her i tråden (blitt lagt ut x-antall ganger i MBH-tråden også). 
Er bare å lagre, folkens… det blir ganske sikkert etterspurt igjen en gang… eller tre 😅

Tråden er en del sider da så forstår hvis ikke alle har fått det med seg. Jeg følger tråden tett men hadde ikke sett linken og kilden til det med tjue kroner før nå. Greit å vite. Det er 20 kr til kongehuset ved en inntekt på 600.000 og inntektsskatt av det på 90.000  som sikkert er en ganske gjennomsnittlig inntekt altså. Så er 20 kr pr skattepliktig innbygger ganske mye til sammen da og du kunne sikkert fått ganske mange sykehjemsplasser eller andre nyttig ting for det også.

Endret av FruR
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
FruR skrev (20 minutter siden):

Beklager så innlegget nå. Jeg er enig at kronprinsessen har lov å ha dårlige dager. Det er faktisk helt greit og menneskelig at hun er åpen om at hun ikke er perfekt. Men jeg har likevel problemer med hvordan hun har håndtert mariussaken. 

Hun snakket om HM og seg selv, på spørsmål om de var et godt team. Svaret var ja, tilla dette. 

• Liker 5
Skrevet
Hunter7 skrev (2 timer siden):

og 

_________

Hvis det er så forferdelig, hvorfor ikke bare abdisere?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (13 timer siden):

Jeg vil snarere mene at HM stiller opp fordi det står dårlig til med kongehusets plass i vår moderne tid. Anakronismen er påtrengende tilstede. Den virkelige utfordringen i nåtiden ligger i den gjørma av skandaler de har viklet seg selv inn i. Det synes ikke som om de kommer særlig godt ut av det hele fordi de ikke på noe tidspunkt har uttalt seg generelt ift. vold i nære relasjoner. Jeg presiserer; De har valgt bort å uttale seg om dette på generelt grunnlag. Nå er det for sent å gjøre det. 

Så; HM stiller nok fordi kongehuset er i nød av noe positivt.  Rett og slett. Det er litt leit at ikke SM kan stille også, fordi han synes etter mitt syn å være en ressurs som har vært gjemt bort alt for lenge. 

Svigermor skrev (13 timer siden):

Jeg tror at grunnen til at de fokuserer på fotballkamper nå er at fotballfans ikke følger noe særlig med på nyhetene og heller ikke leser Se og Hør. De prøver å gjenopprette omdømmet, og da er det lurt å starte i et miljø som ikke er så godt kjent med skandalene.

Beklager, men disse uttalelsene/ ville spekulasjonene sliter jeg med å ta seriøst. Her settes virkelig en stor gruppe mennesker i samme bås.

Et lite tips, ta et googlesøk på vinnere av cupfinalen de siste ørten årene, lenge før den såkalte "nøden av noe positivt". Se da på hvem som har delt ut pokaler til både vinneren og taperen. Spoiler, royale personer.

Det er jo ellers ikke noen hemmelighet at kongefamilien i alle år har stilt opp på idrettsarrangementer. Fra verdenscup renn i hopp, langrenn og skiskyting i Holmenkollen til OL og VM ii både innenlands og utenlands. NM har de også overvært.  Så disse ville teoriene om fotballkamper er virkelig skudd langt over mål.

Nå vet ikke jeg hva du legger i begrepet "fotballfans". Selv ser jeg landskamper om jeg har anledning og følger med på mitt kjære TIL ( Tromsø IL). Men vet du, jeg får også med meg nyheter på radio, tv og nettaviser. Det ene utelukker på ingen måte det andre.

En ting har du rett i, jeg leser ikke Se&Hør. Men det lever jeg godt med.

Endret av Miomino
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hunter7 skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner.

For meg gir det mer mening å spørre seg hva vi ellers kunne fått for de 307.000.000 kr vi betaler i året. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Hvis man skal ha med hele regnskapet rundt kongehuset, må man ta med at mye av dette går til å vedlikeholde bygninger med stor symbolverdi som vil fortsette å være et offentlig ansvar og så når vi avskaffer monarkiet. Vi vil altså ikke få 300 millioner mer til fritt bruk.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...