Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Herlige bilder av HM og SM i går! 🙂 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Nå har jo kongefamilien alltid deltatt på store idrettsarrangementer. 
kongens konstitusjonelle plikter utøves vanligvis fredager. 
jeg har faktisk tillit til at kongehuset har gjort en vurdering av at både kongen og kronprinsen er borte, - det er ho dessuten regler for dette, så det var vel ikke som om vi var uten styring når kronprinsen og kongen er borte. De droppet ikke statsråd eller unnlot å møte til audienser eller statsbesøk. 

og hva i all verden er galt med at de synes fotball er gøy? 

Stikkordet er «vanligvis». De har jo en rolle også hvis det skjer uforutsette ting. Det er en grunn til at det er viktig at det er en fungerende regent i landet til enhver tid. Hvis de ikke hadde en viktig rolle så hadde vi jo ikke trengt å ha monarki. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg synes det er fint at våre kongevalgte kan få lov til å gjøre noen hyggelige oppdrag. Det er en plikt, men samtidig en glede som i går. 

Endret av Natttåke
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er vel regjeringen som "tar over" dersom både kongepar og kronprins er utenlands samtidig? Norge går ikke i dass av dette liksom. 

Jeg syns det er helt topp at kongeparet er i såpass form at de orker sin tradisjonstur til London, de fortjener virkelig en break. Og jeg syns det er fint at kronprinsen tok del i gleden veldig mange følte da Norge spilte seg til VM for første gang på 28 år. En av tingene iallefall jeg alltid har syns har vært hyggelig med våre kongelige er at de har deltatt på idrettsarrangementer og heiet frem fantastiske utøvere sammen med folket. 

Det betyr faktisk noe for idrettsutøverne også tror jeg. 

Mer av sånt, så får ikke MBH-saken og kontroversene til ML/DV absolutt all oppmerksomheten, det begynner å bli veldig slitsomt. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Det er vel regjeringen som "tar over" dersom både kongepar og kronprins er utenlands samtidig? Norge går ikke i dass av dette liksom. 

Jeg syns det er helt topp at kongeparet er i såpass form at de orker sin tradisjonstur til London, de fortjener virkelig en break. Og jeg syns det er fint at kronprinsen tok del i gleden veldig mange følte da Norge spilte seg til VM for første gang på 28 år. En av tingene iallefall jeg alltid har syns har vært hyggelig med våre kongelige er at de har deltatt på idrettsarrangementer og heiet frem fantastiske utøvere sammen med folket. 

Mer av sånt, så får ikke MBH-saken og kontroversene til ML/DV absolutt all oppmerksomheten, det begynner å bli veldig slitsomt. 

Enig. Og som flere også har sagt, det hadde faktisk vært litt krise om ikke selveste kongehuset sendte representanter når Norge for første gang på noen-og-tyve/nesten-tredve-år skal i VM. Det er stort for fotball-Norge. Kongefamilien stiller jo på andre idrettsarrangement når dyktige nordmenn deltar, skisport er jo noe de veldig ofte er på. Fotball bør ikke være noe annerledes. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (4 timer siden):

SM "representerer" jo han - når han liker godt det han skal delta på. Da stiller han velvillig og engasjert. Kunne tro han var representant for det norske fotballandslaget, fordi det er der han hovedsakelig har vist seg og deltatt.

Ang. Krompen, så hadde vel han kontitusjonelle oppgaver som landets "overhode" i kongens fravær fra landet, men som så ofte i det siste - fornøyelser velges før de viktigste oppgavene.

Forresten, har Krompens språk tatt etter MM? I intervjuet etter Italiakampen hadde han et veldig, veldig, skikkelig... og veldig, veldig spesielt manglende repetoar i språket. 

SM representerer på en god måte selv om han ikke har vært noe særlig i en slik rolle. Han fremstår sympatisk, og jeg vil si gjør sin rolle på en bedre måte en sin søster. Han virker å være en lun og seriøs type som fremstår med ydmykhet og styrke på samme tid. Det var litt synd at kronprinsen avbrøt SM da journalister intervjuet ham, SM/dem etter kampen. 
HM, kronprinsen, har et relativt lite/smalt vokabular i intervjusettinger - enig med deg der Istapp. 
HM er stort sett veldig, veldig imponert, og han er for det meste UTROLIG imponert også, og han synes at det er GØY. 

Ang. påfallende manglende ordforråd i offisielle anledninger, så uttalte han på et tidligere besøk i Hallingdal at de hadde møtt så mange UTROLIG hyggelige mennesker. Altså; Er folk UTROLIG hyggelige!? Jeg hørte reaksjoner på formuleringen, hvilket gjentar seg ofte ved representasjon. De har en vei å gå i det å evne å uttrykke seg uten å gå på repeat med disse frasene. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

SM representerer på en god måte selv om han ikke har vært noe særlig i en slik rolle. Han fremstår sympatisk, og jeg vil si gjør sin rolle på en bedre måte en sin søster. Han virker å være en lun og seriøs type som fremstår med ydmykhet og styrke på samme tid. Det var litt synd at kronprinsen avbrøt SM da journalister intervjuet ham, SM/dem etter kampen. 
HM, kronprinsen, har et relativt lite/smalt vokabular i intervjusettinger - enig med deg der Istapp. 
HM er stort sett veldig, veldig imponert, og han er for det meste UTROLIG imponert også, og han synes at det er GØY. 

Ang. påfallende manglende ordforråd i offisielle anledninger, så uttalte han på et tidligere besøk i Hallingdal at de hadde møtt så mange UTROLIG hyggelige mennesker. Altså; Er folk UTROLIG hyggelige!? Jeg hørte reaksjoner på formuleringen, hvilket gjentar seg ofte ved representasjon. De har en vei å gå i det å evne å uttrykke seg uten å gå på repeat med disse frasene. 

Ja, jeg synes begge de to unge kongebarna virker reflekterte og fine. Jeg gleder meg over at vi får se prinsen vår litt mer fremme. :)

• Liker 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Enig. Og som flere også har sagt, det hadde faktisk vært litt krise om ikke selveste kongehuset sendte representanter når Norge for første gang på noen-og-tyve/nesten-tredve-år skal i VM. Det er stort for fotball-Norge. Kongefamilien stiller jo på andre idrettsarrangement når dyktige nordmenn deltar, skisport er jo noe de veldig ofte er på. Fotball bør ikke være noe annerledes. 

Helt enig. Det var helt riktig at kongehuset var tilstede når landslaget gjorde den største idrettsprestasjonen på veldig mange år. Det er jo nettopp dette som er jobben deres. De har møtt mye kritikk på at alle krisene i nær familie ødelegger for at de får gjort jobben sin.  Nå viser de at de absolutt gjør jobben sin på tross av det de står i. 

Helt greit å kritisere der det er noe som er kritikkverdig - det har jeg selv også gjort, i stor grad. Men, personlig syns jeg ikke dette var annet enn veldig flott nå. Fint å se de få spørsmål fra pressen om noe annet enn MBH og ML/DV også faktisk.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg synes begge de to unge kongebarna virker reflekterte og fine. Jeg gleder meg over at vi får se prinsen vår litt mer fremme. :)

Jeg registrerer at du opplever dem som reflekterte. Det kan godt være, men jeg opplever at det norske folk ikke har fått lære dem å kjenne. Jeg har ikke hørt noen av dem uttrykke seg omkring temaer og på en måte som gir oss et inntrykk av hvem de er og deres holdninger og meninger. Et intervju med SM var en quiz, og talen til IA da hun fylte 18 år var en flau og barnslig fremstilling. 

Har de blitt skolert i det å representere? Jeg er redd at de ikke har fått særlig med opplæring i det å representere. Her kan man bare vise til at de har deltatt svært lite ved offisielle anledninger. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
Eufemia- skrev (Akkurat nå):

Jeg registrerer at du opplever dem som reflekterte. Det kan godt være, men jeg opplever at det norske folk ikke har fått lære dem å kjenne. Jeg har ikke hørt noen av dem uttrykke seg omkring temaer og på en måte som gir oss et inntrykk av hvem de er og deres holdninger og meninger. Et intervju med SM var en quiz, og talen til IA da hun fylte 18 år var en flau og barnslig fremstilling. 

Har de blitt skolert i det å representere? Jeg er redd at de ikke har fått særlig med opplæring i det å representere. Her kan man bare vise til at de har deltatt svært lite ved offisielle anledninger. 

Du har nok rett i at de er ikke er særlig trent i formidling, men de er unge. Jeg håper og tror at utdannelsen til arveprinsessen for eksempel vil ruste henne til å bli mer reflektert. Før jeg fikk egne ungdommer, så forventa jeg mer av dem, så etter hvert forstod jeg jo hvor unge unge voksne og ungdommer er. 

Ja, det var et intervju som fremstod flaut, men jeg håper vi får se dem i mer utfoldelse og som hele skapninger etter hvert. 

• Liker 4
Skrevet
Isild skrev (42 minutter siden):

Helt enig. Det var helt riktig at kongehuset var tilstede når landslaget gjorde den største idrettsprestasjonen på veldig mange år. Det er jo nettopp dette som er jobben deres. De har møtt mye kritikk på at alle krisene i nær familie ødelegger for at de får gjort jobben sin.  Nå viser de at de absolutt gjør jobben sin på tross av det de står i. 

Helt greit å kritisere der det er noe som er kritikkverdig - det har jeg selv også gjort, i stor grad. Men, personlig syns jeg ikke dette var annet enn veldig flott nå. Fint å se de få spørsmål fra pressen om noe annet enn MBH og ML/DV også faktisk.

Utgangspunktet for diskusjonen er at landet ble stående uten regent.  

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Når kongen eller kronprinsen ikke er der, er det ifølge grunnloven regjeringen som er regent til de er tilbake. Dermed var aldri landet formelt uten regent. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (5 timer siden):

Enig i dette 👏

Isild skrev (5 timer siden):

Tenker det hadde blitt store reaksjoner om de ikke vært på den kampen, så ja flott at de var der

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Orly skrev (3 timer siden):

Tenker det hadde blitt store reaksjoner om de ikke vært på den kampen, så ja flott at de var der

Jeg velger å tenke at de er paniske etter å få oppmerksomhet som retter seg mot alt annet enn skandalene. De har vel aldri før stilt opp på fotballkamper så ofte som nå. I tillegg forsøker de å smile og vinke, selv om alt står i en skjærende kontrast til hele suppen de står midt oppe i. Taalesen kalte det et skuespill. 

Troverdighet, etikk og moral er tuftet på ektehet tvers igjennom. Plikten kommer før en stesønn langt ute i det kriminelle miljøet. Tenk på det! Her råder det tvil blant folk om hvor de står, og da krakelerer i praksis monarkiets fundament. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (26 minutter siden):

Jeg velger å tenke at de er paniske etter å få oppmerksomhet som retter seg mot alt annet enn skandalene. De har vel aldri før stilt opp på fotballkamper så ofte som nå. I tillegg forsøker de å smile og vinke, selv om alt står i en skjærende kontrast til hele suppen de står midt oppe i. Taalesen kalte det et skuespill. 

Troverdighet, etikk og moral er tuftet på ektehet tvers igjennom. Plikten kommer før en stesønn langt ute i det kriminelle miljøet. Tenk på det! Her råder det tvil blant folk om hvor de står, og da krakelerer i praksis monarkiets fundament. 

Det tror du , jeg tro ikke det.  Tenker det er fint de stiller opp sammen  og representerer Norge på en viktig kamp, sånn de skal gjøre og at de klarer å kose  seg, ville vært trist om de aldri kunne smile igjen pga det MBH har gjort.  De har vært på flere fotballkamper før også, så det er ikke noe nytt.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (34 minutter siden):

De har vel aldri før stilt opp på fotballkamper så ofte som nå. I tillegg forsøker de å smile og vinke, selv om alt står i en skjærende kontrast til hele suppen de står midt oppe i. Taalesen kalte det et skuespill. 

Det er i hvert fall lenge siden de var så ofte på fotballkamper som nå. Det er faktisk noen tiår siden jeg var på pub og så landslagskamper  2 ganger på en uke og , pussig sammentreff . 

de forsøkte ikke og smile og vinke, de smilte og vinket. Sm så jo ut som har var på banen selv innimellom , som han levde seg inn i kampen. Hopper og feiret og sang i garderoben med spillerne etterpå. Skulle bare mangle om ikke spillerne fikk en kongelig gratulasjon direkte etter denne bragden, så jeg tror fravær hadde blitt sett like negativt på. Jeg tror ikke et døyt på at gleden var skuespill. Synes dette er det beste jeg har sett i fra noen i kongefamilien på veldig lenge. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Ja, forstår det og i mitt første innlegg ang dette så stilte jeg igrunn et spørsmål om det da ikke er slik at regjeringen trer inn som øverste makt? Da klarte jeg ikke helt å se problemet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Nei,  regjeringen overtar det ansvaret når de kongelige ikke er i landet. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Og det har skjedd ganske ofte, særlig da kronprinsen studerte utenlands. Her kan man lese Aftenpostens syn på om vi bør la IA også kunne ha rollen som regent. I andre land har de andre ordninger. 
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/93lJwl/la-ingrid-alexandra-regjere

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
Skrevet
pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Det var det jeg også mener å ha forstått, så det er jo ikke noe problem. Og det var ikke på bekostning av noe jobbrelatert her hjemme. 

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...