Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eyr skrev (10 minutter siden):

MM er i Norge da💛

Ganske sikker på at hun ikke kan steppe inn som vikar😬

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (29 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/avslort-av-slottet/83841684

Nå er både regent og kronprinsregent ute av landet. Privat fotballtur prioriteres over konstitusjonelle plikter. Jaja, de varslet jo om det denne gangen.

Er det ikke bare Håkon og Sverre Magnus som er der da? Ser bare bilder av dem… ikke kongen

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
enkefru skrev (3 minutter siden):

Er det ikke bare Håkon og Sverre Magnus som er der da? Ser bare bilder av dem… ikke kongen

Jo, men kongen er i London. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke kritikken av at kronprinsen og prinsen dro på kamp. Alt de gjør blir jo kritisert, ingen hadde vel reagert på dette for 2 år siden? Det hadde vel heller vært en selvfølge at de er på plass når Norge sikrer seg vm billett. Synes bildene av Sverre Magnus sitt engasjement er herlige. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke kritikken av at kronprinsen og prinsen dro på kamp. Alt de gjør blir jo kritisert, ingen hadde vel reagert på dette for 2 år siden? Det hadde vel heller vært en selvfølge at de er på plass når Norge sikrer seg vm billett. Synes bildene av Sverre Magnus sitt engasjement er herlige. 

De er på offisielt oppdrag, står på hjemmesiden. Kongen og dronninga er i London på Frigjørings-jubileum.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

De er på offisielt oppdrag, står på hjemmesiden. Kongen og dronninga er i London på Frigjørings-jubileum.

Ja. Og jeg skjønner ikke hvorfor se& hør og folk her reagerer . 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (4 minutter siden):

Ja. Og jeg skjønner ikke hvorfor se& hør og folk her reagerer . 

Se og Hør lager ikke-saker av oppkonstruert tøys. Alt for klikk, og ingenting får folk til å klikke som litt kongestoff, uansett hvor tynn suppe det er. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Var ikke denne fotballkampen et offisielt oppdrag da? Da er det i så fall ingenting å bli overrasket over sånn sett. Fornøyelsesturer står vel ikke på Kongehusets offisielle program. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Var ikke denne fotballkampen et offisielt oppdrag da? Da er det i så fall ingenting å bli overrasket over sånn sett. Fornøyelsesturer står vel ikke på Kongehusets offisielle program. 

Det stemmer. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (13 timer siden):

Ja, da bekrefter de jo bla det både du og jeg har påpekt flere ganger, som koke suppe på spiker, kokt sammen noe, stemmer ikke med kartet, hvilke kilder? Etc. Da er det jo klart  at mye av de har skrevet er fordi de føler at noe er sånn. Det føler jeg er litt muffins.  Så da har obersvasjonen vært korrekt, og intrykket av artiklene  omtrent det vi til sammen har beskrevet tidligere .

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet

Det er viktigheten av kilder og graden av spekulasjoner som skiller et tilnærmet riktig faktagrunnlag fra ryktespredning og slarv. Basen i journalistisk arbeid. Meland rekker pekefingeren mot dette, hun hevder ikke å vite en fasit. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Det er viktigheten av kilder og graden av spekulasjoner som skiller et tilnærmet riktig faktagrunnlag fra ryktespredning og slarv. Basen i journalistisk arbeid. Meland rekker pekefingeren mot dette, hun hevder ikke å vite en fasit. 

👍

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (1 time siden):

Det er jeg helt enig i.

Fint å se at de feirer i garderoben med landslaget!

Jeg kritiserer kongehuset når det etter min mening står til kritikk, men at de heier landslaget til VM og viser engasjement synes jeg er helt på sin plass. Og endelig er Norge i fotball-VM og godt er det for oss fotballinteresserte som har ventet på dette i altfor mange år.

Endret av K_mb
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (7 timer siden):

https://www.seher.no/kongelig/avslort-av-slottet/83841684

Nå er både regent og kronprinsregent ute av landet. Privat fotballtur prioriteres over konstitusjonelle plikter. Jaja, de varslet jo om det denne gangen.

Nå blir din post som forventet kritisert for å være smålig, litt pussig. 

Hva er jobben til de konglige:

1. Konstitusjonelt, det å være regent. Dette er selve greien med monarkiet, uten denne delen så hadde dem ikke vært kongelige. 

2. Statssermonielt, er avled fra den første punktet. Det å ta mot ambassadører fra andre land, dra på statsbesøk, slike greier. 

3. En nok så diffus sekkepost med offisielle oppdrag som ikke handler om det ovenfor. Der de kongelige har stort handlingsrom å velge. En viktig del av dette er å markedsføre seg selve, og institusjonen. 

Det er utrolig kult at Norge endelig skal til herre-VM igjen. Er nok svært mange i de tusen hjem som hadde ønsket at dem var til stede på de to siste kampene. Er vel ingen som syns det er rart at også HM og SM delte dette ønsket. Men er to ting som gjør at det riktig å faktisk diskutere fotballturen til Milano. 

SM skulle vel uansett ditt, da han nå bor der. 

Men HM hadde en konflikt, sin rolle som kronprins regent når Kongen var på den tradisjonelle forjulsturen til England. Shopping og møter med venner er vel greia. Men HM valgte å prioritere bort selve grunnlaget for familiens formue og priviligerte posisjon i samfunnet. Det er den første punktet som kan og bør diskuteres. 

Det andre, er det som har vært mye diskutert i tråden, økonomi. Ser at noen skriver at turen til Milano var en del av de offisielle pliktene til HM og SM. Som i så fall betyr, at det er slottet som betalte for kostnadene ved turen. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker som @Fremmed fugl at dette er det helt legitimt å diskutere. Det er selve kjerneoppgaven. Det påpekes i Grunnloven også. 

En bedre løsning hadde jo vært å bruke SM som representant for Kongehuset. Han gjorde da også en engasjert og god figur. Enda et argument for at han brukes til representasjon. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker som @Fremmed fugl at dette er det helt legitimt å diskutere. Det er selve kjerneoppgaven. Det påpekes i Grunnloven også. 

En bedre løsning hadde jo vært å bruke SM som representant for Kongehuset. Han gjorde da også en engasjert og god figur. Enda et argument for at han brukes til representasjon. 

SM "representerer" jo han - når han liker godt det han skal delta på. Da stiller han velvillig og engasjert. Kunne tro han var representant for det norske fotballandslaget, fordi det er der han hovedsakelig har vist seg og deltatt.

Ang. Krompen, så hadde vel han kontitusjonelle oppgaver som landets "overhode" i kongens fravær fra landet, men som så ofte i det siste - fornøyelser velges før de viktigste oppgavene.

Forresten, har Krompens språk tatt etter MM? I intervjuet etter Italiakampen hadde han et veldig, veldig, skikkelig... og veldig, veldig spesielt manglende repetoar i språket. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Nå har jo kongefamilien alltid deltatt på store idrettsarrangementer. 
kongens konstitusjonelle plikter utøves vanligvis fredager. 
jeg har faktisk tillit til at kongehuset har gjort en vurdering av at både kongen og kronprinsen er borte, - det er ho dessuten regler for dette, så det var vel ikke som om vi var uten styring når kronprinsen og kongen er borte. De droppet ikke statsråd eller unnlot å møte til audienser eller statsbesøk. 

og hva i all verden er galt med at de synes fotball er gøy? 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Men det var jo ikke dét du innledningsvis i dette, skrev. Du skrev at en privat fotballtur ble prioritert fremfor konstitusjonelle plikter. Da blir premisset noe annet enn det du nå legger frem. De har ikke, som @pøbelsara også skriver, unnlatt å droppe noe her hjemme til fordel for denne kampen. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg bryr meg nada om fotball. Men selv jeg klarer å forstå at hvis kronprinsen IKKE hadde vært tilstede på kampen i Italia i går, da Norge fikk VM-billett for første gang siden 1998, og det italienske landslaget ble slått på hjemmebane for første gang i historien, da hadde det vært en liten skandale faktisk. Hvis kronprinsen dessuten IKKE hadde sett ut som om han likte eller engasjerte seg i kampen ville det også vært mildest talt oppsiktsvekkende.

Som @Kollontaj påpekte: Kronprinsens og prins Sverre Magnus sin tilstedeværelse på kampen var en del av kongehusets offisielle planlagte program i novenmber: https://www.kongehuset.no/programarkiv.html?tid=30387&sek=30041

Det samme var Kongen og Dronningens deltakelse på Frigjøringsjubiléet i Sjømannskirken i London.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Tråden er ryddet for ryktespredninger, spekulasjoner, tulleinnlegg og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...