Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Når martha bodde på skaugum levde jo også hun på mer enn de 160.000kr hun fikk i apanasje. Hennes apanasje hindret henne derimot å tjene egne penger.  Men hun gikk jo ikke tomhendt fra skaugum den dagen hun flyttet derifra. 

Husker det var noe skriverier om bolig , tomter etc. Mem finner ikke det nå, så kan ikke bekrefte eller avkrefte akkurat hva hun hadde med seg av verdier ut. Men 160.000 dekket nok ikke hennes faste utgifter og livs stil. Men de låste hennes frihet.  Hadde ikke solgt min frihet heller for 160.000kr i året. Flaut at norge ga og evnt gir så lite

Det er stor forskjell på ML og MBH, det vet du selv. Ikke minst når det gjelder skatt i den tiden du snakker om kontra når MBH har vært på Skaugum etter 18-årsdagen.

Endret av Ellie42
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

SM og IA finansieres fra apanasjen til de som får apanasje.  Så vidt jeg har fått med meg. Frem til de evnt  mottar apanasje selv. Apanasjen skal dekke bla klær til  ofisielle oppdrag etc, det er ikke akkurat gratis. Antar det er en god grunn at IA også bruker moren og bestemorens gamle klenodier av klær.

I tillegg  vil jeg jo anta at alle barna har fått avsatt sparing  i oppveksten , slik de fleste andre foreldre gjør for sine barn. Hvis de har råd til det

Med dagens ordning vil dem ikke få egen apanasje, frem til IA blir kronprinsesse. 

Som skiller seg fra gammel ordning, der HM og ML fikk egen apanasje fra Kongen (På den tiden så disponerte Kongen bevilgningen mer fritt). 

Du er vel enn av dem som skriver at hva kronprinsparet bruker sine penger til, det vet ingen... Og vi kan ikke bry oss da det er så viktig å holde det hemmelig. 

Men jeg er enig med deg skattebetalerne betaler med all sannsynlighet for Marius, IA og SM. 

IA tar for sin kommende rolle en meget relevant utdanning. Men hva de to voksne mennene gjør for å få disse pengene fra staten.... 

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke viktig å holde noe hemmelig - det er et viktig prinsipp at alle har krav på privatliv.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Når martha bodde på skaugum levde jo også hun på mer enn de 160.000kr hun fikk i apanasje. Hennes apanasje hindret henne derimot å tjene egne penger.  Men hun gikk jo ikke tomhendt fra skaugum den dagen hun flyttet derifra. 

Husker det var noe skriverier om bolig , tomter etc. Mem finner ikke det nå, så kan ikke bekrefte eller avkrefte akkurat hva hun hadde med seg av verdier ut. Men 160.000 dekket nok ikke hennes faste utgifter og livs stil. Men de låste hennes frihet.  Hadde ikke solgt min frihet heller for 160.000kr i året. Flaut at norge ga og evnt gir så lite

Tja, hun fikk jo Bloksberg på Hankø, som hun senere solgte for 26 mill. 
https://www.dn.no/eiendom/martha-louise/jan-erik-loland/katharina-loland/gatebil-eier-jan-erik-loland-kjopte-bloksberg-for-26-millioner/2-1-880641

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Det er ikke viktig å holde noe hemmelig - det er et viktig prinsipp at alle har krav på privatliv.

Er du ikke motstander til monarkiet?

Hvorfor er det så ille i Spania der dem som får personlig apanasje er underlagt revisjonsplikt? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Er du ikke motstander til monarkiet?

Hvorfor er det så ille i Spania der dem som får personlig apanasje er underlagt revisjonsplikt? 

Til info så kan man både være mot monarki og for menneskerettigheter.

Utdyper: Jeg mener monarki som styreform er utgått på dato. Jeg mener likevel at også de kongelige skal ha grunnleggende menneskerettigheter. Det er ikke gjensidig utelukkende. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Til info så kan man både være mot monarki og for menneskerettigheter.

Så du mener at Spania bryter med menneskerettighetene ved å ha revisjonsplikt for hva skattepenger brukes til? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Så du mener at Spania bryter med menneskerettighetene ved å ha revisjonsplikt for hva skattepenger brukes til? 

Jeg kjenner ikke til praksis i Spania og kommer heller ikke til å sette meg inn i det. Jeg diskuterer det norske kongehuset og informerer om at jeg mener medlemmene i den norske kongefamilien også selvsagt omfattes av menneskerettighetene.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (2 timer siden):

Det er stor forskjell på ML og MBH, det vet du selv. Ikke minst når det gjelder skatt i den tiden du snakker om kontra når MBH har vært på Skaugum etter 18-årsdagen.

Ml er skattebetaler fra da hun sa fra seg apanasje i 2002 tror jeg det var

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (40 minutter siden):

Med dagens ordning vil dem ikke få egen apanasje, frem til IA blir kronprinsesse. 

Som skiller seg fra gammel ordning, der HM og ML fikk egen apanasje fra Kongen (På den tiden så disponerte Kongen bevilgningen mer fritt). 

Du er vel enn av dem som skriver at hva kronprinsparet bruker sine penger til, det vet ingen... Og vi kan ikke bry oss da det er så viktig å holde det hemmelig. 

Men jeg er enig med deg skattebetalerne betaler med all sannsynlighet for Marius, IA og SM. 

IA tar for sin kommende rolle en meget relevant utdanning. Men hva de to voksne mennene gjør for å få disse pengene fra staten.... 

det der stemmer ikke. Det var stortinget som ga ML apanasje fra hun var 18. Senere ble den fjernet eller innlemmet i kongeparets apanasje.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
FruR skrev (6 timer siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-51-far-mer-en-dobbelt-sa-mye-i-apanasje-enn-kronprinsesse-victoria-47-staten-bor-ga-gjennom-budsjettene-sine/s/5-95-2426369
Ja hva er egentlig siste oppdatering angående dette bygge lånet og apanasjen. Er det blitt gjort noe med etter det kom frem i media? Er det blitt endret i neste års  statsbudsjett? Eller får de fremdeles like høy apanasje neste år.

Og er det byggeLÅN eller kun en økning i apanasje? For ved lån har man jo gjerne en forventning om tilbakebetaling. Gjerne en nedbetalingsplan og renter på lånet også.

Stortinget bevilger apanasje, og den øker hvert år. Men de kan ikke redusere den. Så dette byggelånet er bakt inn i apanasjen og dette indeksreguleres,  selv om lånet skulle vært betalt ned for lenge side så kan ikke stortinget redusere apanasjen. Så dette var en slags varig lønnsforhøyelse, når lånet ble bevilget.

Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)

Tenk å kalle fritak for revisjon for en menneskerettighet, det er helt utrolig. Det er en årsak til at revisjon finnes. For å oppdage grov økonomisk kriminalitet, som innbefatter salg av narkotika og menneskehandel for eksempel. Men det er vel en irrelevant  menneskerettighet at myndighetene kan ta folk som driver med slikt, og minske denne typen av kriminalitet. Må bare påpeke at jeg ikke mener at kongehuset driver med noe av denne kriminaliteten og at klart at deres menneskerettigheter skal fylles. Men når det gjelder revisjon, så er det ikke brudd på en menneskerettighet. 

Endret av Anonym_2024
Skrevet

Jeg tenker at offentliggjøring av privat forbruk ikke hører noe sted hjemme.

Hva jeg bruker på mat, klær, undertøy, tamponger, vin, sexleketøy, bil, restaurantbesøk, sparing, ferieturer jeg evt velger å  ta med barna eller foreldrene mine på, er det ingen som har noe med. Særlig ikke de som skal sitte og kritisere at jeg kjøper og bruker feil klær, for dyr vin, for mye sexleketøy og for kule ferier. Dette gjelder selvsagt også for kongefamilien. Det er en del av deres privatliv. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Frå det eine til det andre: Denne artikkelen tykte eg var god og forklarer kvifor ein tidlegare forsvarar av monarkiet som underteikna nå kjenner seg vonbroten:

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/KM0Q16/et-monarki-et-kongehus-en-kongefamilie-og-en-republikaner

For meg representerer dette eit kontraktsbrot og tillitsbrot mellom kongehuset og folket, og eg veit ikkje lenger kva eg skal tru når sjølve fundamentet ser ut til å forsvinna. Det blir som ei slags kjærleikssorg der ein grip etter alle halmstrå for å bortforklara sviket, for ein vil så gjerne tru det beste og halda fram som før. Eg treng eit kongehus eg kan sjå opp til, men alt som har hendt dei siste åra har gjort meg «djupt såra og vonbroten». Eg er fyrst og fremst lei meg. Ein må kanskje vera republikanar for å greia å bli sint? Men kongehuset kan ikkje lenger rekna med godviljen til trufaste tilhengarar som eg i det uendelege. «Hell hath no fury like a woman scorned» …

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Å har jeg det???

• Liker 4
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Jeg tenker at offentliggjøring av privat forbruk ikke hører noe sted hjemme.

Hva jeg bruker på mat, klær, undertøy, tamponger, vin, sexleketøy, bil, restaurantbesøk, sparing, ferieturer jeg evt velger å  ta med barna eller foreldrene mine på, er det ingen som har noe med. Særlig ikke de som skal sitte og kritisere at jeg kjøper og bruker feil klær, for dyr vin, for mye sexleketøy og for kule ferier. Dette gjelder selvsagt også for kongefamilien. Det er en del av deres privatliv. 

Er det noen i denne tråden som har tatt til orde for at Kongefanilien må offentligegjøre kontoutskrifter og kvitteringer for alt de bruker penger på? 

Hvis ikke er dette en sikkelig heftig ståmann.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Er det noen i denne tråden som har tatt til orde for at Kongefanilien må offentligegjøre kontoutskrifter og kvitteringer for alt de bruker penger på? 

Hvis ikke er dette en sikkelig heftig ståmann.

Hva skal de fremlegge? Hvor mye som går til strøm, renovering av hus, klær, mat? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (10 minutter siden):

Hva skal de fremlegge? Hvor mye som går til strøm, renovering av hus, klær, mat? 

Fryktelig kjedelig svar:

Jeg har tatt til orde for at det bør være et overordna regskap, og at det bør være en viss kontroll for investeringer, og mulig å søke innsyn i for pressen i hvor penger er investert og plassert. Jeg har også sammenliget det litt med ettikkrådet til oljefondet - hvor oljefondet ikke kan ivestere bør ikke kongehuset heller investere (nå er jondet plutselig lagt ned, men det er en annen diskusjon).

Jeg kan ikke se at noen i denne tråden har tatt til orde for at det skal fremlegges kvitteringer eller kontoutskrifter, og at man skal ha helt deltajert innsyn i forbruk som det skrives om i innelgget jeg siterte, men flere har tatt til orde for mer åpenhet om hvordan apansjen brukes og forvaltes. 

Det er ikke enten full lukkethet som i dag, eller kontutskrifter og kvitteringer som er alternativene. Det finnes en mellomting, og i et demokrati hvor innsyn i hvordan makta bruker og investrer midlene sine syns jeg det er et viktig prinsipp. 

Endret av blvck
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg synes personlig det er skivebom å sammenligne den private husholdningen til kongefamilien med oljefondet. Og etikkrådet? Idag? Virkelig? 

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (12 minutter siden):

Jeg synes personlig det er skivebom å sammenligne den private husholdningen til kongefamilien med oljefondet. Og etikkrådet? Idag? Virkelig? 

Apanasjen og Kongehuset er ikke etter min mening husholdningsbudsjeettet til familien Olsen. 

Kongehuset har mye makt og venner med makt. Hvordan de bruker og investerer mener jeg er av offentlig intresse. 

Det betyr ikke, som jeg har skrevet flere ganger, og som ingen har krevd, at man får innsyn i helt detaljert pengebruk og såkalt "husholdingen" til Kongefamilien. Ingen har bedt om det, så å mase om at det kreves innsyn i slike detaljer er å fremstille et feil narrativ om hva som skrives i denne tråden. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...