Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym_2024
Skrevet

Totalt skivebom å sammenligne ordinære NAV brukere på uføretrygd eller tilsvarende ytelser med kronprinsessen. De har ikke 12 millioner i lønn som gjør at de kan velge hvordan de vil bruke restarbeidsevnen. Ikke har de flere millioner til rådighet for å ansette tjenere, slik at de kan slippe å gjøre  husarbeid og pussing av sølvtøy heller. Det hjelper gjerne på restarbeidsevne å ha slike privileger. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og poenget er?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Krokenguri skrev (9 timer siden):

Tja med apanasjer som er halvparten av fattigdomsgrensa, så er vel heller ikke staten norge så interessert i å ha de kongeligelige i kongelig ærend heller. Martha skulle vel få 160.000kr. Så sier seg jo selv at hun måtte velge andre veier om det var  et eget ønske eller ikke.

Når Stortinget bevilger apanasje etter et 24 år gammelt byggelån, som har ført til at kronprinsparet har  5 millioner i apanasjen som uriktig indeksreguleres hvert år, så kunne de vel fin ha økt apanasjen til ML gjennom noen tilsvarende? Men hun var ikke kanskje ikke smart nok til å prøve å bake inn noe tilsvarende i sin apanasje i sin tid? 

Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 timer siden):

AS Norge.

Alle i arbeidslivet har rett til betalt sykemelding et år, deretter AAP eventuelt, og så en eller annen trygdeordning hvis restarbeidsevnen er sterkt redusert og muligheten til å arbeide utfordrende, særs enkelt sagt.

Men sammenlagt inntekt blir da mindre.  Nav + bi inntekt gir ikke utbetalt  det samme som i hundre prosent stilling for å si det sånn. Det er betydelig reduksjon i inntekt. Derfor kan det være nyttig å spørre om også kongehuset burde få mindre utbetalt når de jobber mindre. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Surikatt skrev (1 time siden):

Hvem lever han på nå da, tro? Mens han utforsker foto og et eller annet i Italia. Det er vel neppe støttet av Statens Lånekasse. 

Mulig det blir det, hvis han har klart å finne et slag studium om foto. Men det dekker uansett ikke utgiftene med sentral leilighet i Milano. Ikke noen tvil om hvor pengene kommer fra. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet

Det er spesielt å se at et medlem av det Norske kongehuset med et budsjett på 300 millioner, og hvor kronprinsparet har lønn på 13,5 million (i 2026) blir sammelignet med allmuen, og ordinære trygdemottakere. Det er strengt tatt ikke MM sin kroniske sykdom som er det store problemet her, det er som tidligere nevnt en av mange utfordringer kongehuset står ovenfor. Manglende tillit til kommende regenter, mangel på synlighet og åpenhet i diverse saker, og ikke minst at det ser ut til at ved et troneskifte, så vil dette minne om eventyret «keiserens nye klær». Noen er avkledd , og naivitet over at maktmennesker ikke kan misbruke makten sin, er for lengst et tilbakelagt stadium. 

Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Det er vel ganske på tvers av hvordan vi tenker om helse, arbeidsliv og restarbeidsevne her i landet.

Jeg synes forslaget ditt er skikkelig dårlig.

Hvorfor i all verden skal kronprinsessen skal trekke seg tilbake som om det var skambelagt å ha en kronisk sykdom, når hun kan gå foran som et godt eksempel på verdien av å stå i arbeid med den restarbeidsevnen man har, og som en levende illustrasjon på hvordan mange her i landet som lever med kronisk sykdom har det?

I all den støyen som er rundt den familien nå  hadde det vært best for dem at ihvertfall noe var forutsigbart.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Svigermor skrev (9 minutter siden):

I all den støyen som er rundt den familien nå  hadde det vært best for dem at ihvertfall noe var forutsigbart.

jeg synes fremdeles forslaget ditt var dårlig, og jeg synes ikke denne støyen du snakker om styrker argumentet. Tvert i mot så er det vel viktigere enn noen sinne å fronte våre felles verdier.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (56 minutter siden):

Han har registrert en ENK i Norge. Han oppholder seg for tiden i Italia.

Hva lever han av der nede? Hvordan betales husly, mat, klær, utgifter til utstyr? Det lurer jeg på!

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (9 timer siden):

Det har vel vært sagt at Sverre Magnus vil få den samme apanasjen som Märtha fikk tilbud om hvis han velger å bli kongelig på fulltid. Mulig de regulerer etter konsumprisindeksen, men likevel. Da vil han jo ikke kunne jobbe ved siden av, så det ville i såfall blitt et liv hvor han for alltid måtte leve på mamma og pappa. Det er ikke spesielt verdig.

Hvis det er tilbudet han får,  så svekker jo regjeringem selve institusjonen  kongehuset.

• Liker 2
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Hva lever han av der nede? Hvordan betales husly, mat, klær, utgifter til utstyr? Det lurer jeg på!

Jeg tenker at det har vel ikke vi noe med?

Kanskje han har støtte hjemmefra? Kanskje han har oppdrag for  sitt ENK?

Jeg kjenner mange 19 -20 åringer som forsørges helt eller delvis av foreldrene sine. Jeg kjenner mange 19 - 20-åringer som har deltidsjobber og har studielån. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du eller jeg har noe med hva han lever av. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Mulig det blir det, hvis han har klart å finne et slag studium om foto. Men det dekker uansett ikke utgiftene med sentral leilighet i Milano. Ikke noen tvil om hvor pengene kommer fra. 

Kjæresten hans er ikke helt ubemidlet hun heller… 

• Liker 5
Skrevet
pøbelsara skrev (47 minutter siden):

Jeg tenker at det har vel ikke vi noe med?

Kanskje han har støtte hjemmefra? Kanskje han har oppdrag for  sitt ENK?

Jeg kjenner mange 19 -20 åringer som forsørges helt eller delvis av foreldrene sine. Jeg kjenner mange 19 - 20-åringer som har deltidsjobber og har studielån. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du eller jeg har noe med hva han lever av. 

Kongefamilien betales med apanasje betalt av norske skattebetalere. Jeg mener at som en av disse så har jeg en legitim grunn til å få vite hvor mange, eventuelt hvem, denne apanasjen forsørger. Hvor gamle skal «barna» være før det blir forventet at de skaffer seg egen inntekt? Vil kronprinsparet fortsette å be om økning i apanasjen i årene fremover for å forsørge et stadig økende antall mennesker? En nittenårig arbeidsledig mann, uten utdanning, uten militærtjeneste - ok, en tjueenåring, under utdanning på en rikmannsskole- greit nok, en tjuesjuårig kriminell rusmisbruker - javel. Ingen av dem representerer eller yter noe tilbake til landet for disse pengene. Når settes det strek for denne sponsingen? Når de gifter seg? Får barn? 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
TigerK skrev (30 minutter siden):

Kongefamilien betales med apanasje betalt av norske skattebetalere. Jeg mener at som en av disse så har jeg en legitim grunn til å få vite hvor mange, eventuelt hvem, denne apanasjen forsørger. Hvor gamle skal «barna» være før det blir forventet at de skaffer seg egen inntekt? Vil kronprinsparet fortsette å be om økning i apanasjen i årene fremover for å forsørge et stadig økende antall mennesker? En nittenårig arbeidsledig mann, uten utdanning, uten militærtjeneste - ok, en tjueenåring, under utdanning på en rikmannsskole- greit nok, en tjuesjuårig kriminell rusmisbruker - javel. Ingen av dem representerer eller yter noe tilbake til landet for disse pengene. Når settes det strek for denne sponsingen? Når de gifter seg? Får barn? 

Som skattebetaler betaler du lønna mi også, og hundretusenvis av andres og, men du har da virkelig ikke noe med hva noen av oss bruker den til.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Jøss. Man undrer seg på hvor mye av 20-kroningen sin, hvis man betaler skatt, som går til SM. Vi har alle vårt. Angående SI: egne penger, får penger av besteforeldre og foreldre, mange muligheter. Ikke noe vi har noe med. 

• Liker 6
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Som skattebetaler betaler du lønna mi også, og hundretusenvis av andres og, men du har da virkelig ikke noe med hva noen av oss bruker den til.

Det er bittelitt annerledes da syns jeg.... Jeg får lønn etter utdanning, stillingskode og hva jeg presterer på jobb. De kongelige får apanasje av hva de mener de har behov for for å opprettholde den livstilen de mener er nødvendig/tilfredstillende. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kronprinsen-er-alene-likevel-oker-apanasjen/o/5-95-2674137

Slik jeg har forstått det kan apanasjen heller aldri settes ned, så hvis de har opprettet seg en viss sum, og ting endrer seg, feks omsorgsituasjoner, betyr ikke det at apanasjen krymper. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nekter-a-svare-om-mystisk-byggelan/82745585

Kongefamilien har er satt til å representere Norge, og for det får de en viss sum penger og en rekke privileger andre folk aldri kan drømme om. De skal være samlende, statsoverhode osv. osv. De bor flott, de har tjenere, de lever flott og deres barn er sikret det aller beste, i bytte om at de representerer Norge på en god måte (og etter mitt syn mister en rekke helt grunnleggende rettigheter slik som religionsfrihet). 

Jeg mener ikke at man skal ha detaljert kunnskap om hvordan de bruker pengene, men på et overordet nivå syns jeg man bør kunne ha innsikt i både utgifter og inntekter, slik man har på vanlige folk gjennom skattelistene. Selv ikke på barna til ML får man innsyn i inntekter og skatt. 

Siden Kongefamilien har denne helt spesielle rollen i Norge så syns jeg også det er viktig at de ikke bruker pengene på uetiske handlinger, eller regelrett sløseri som det offentlige må betale (sier ikke at de gjør noen av delene), og da er det også viktig med et visst innsyn for å kunne påse at det ikke skjer, og da mener jeg at innsyn og åpenhet er et viktig virkemiddel. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg lurer genuint på hvilket tidspunkt man som statsborger i et kongedømme skal kunne stille kritiske spørsmål ved pengebruk og gjenytelse. Alle andre offentlige etater blir til en hver tid mål og vurdert med tanke på kostnad og lønnsomhet. Men dette skal man altså lukke øynene for når det er snakk om den meget offentlige stillingen som kongelig statsoverhode. Sponser kongen og dronningen Märtha, Durek og hennes tre barn? Hvor mye inntekt skaper sjamanisme og englehvisking? Er det greit at apanasjen sponser kriminelle rusmisbrukere? Hva hvis de kriminelle rusmisbrukere ikke er slektninger, men for eksempel noen andre? Det skal ikke være NOEN restriksjoner på bruk av apanasje? Teknisk sett kan den brukes til å betale narkogjeld, hvitvasking av penger fra kriminelle handlinger, husleie til klubbhuset til Hells Angels, bensin til bilen til Arfan B.?

Altså, hallo? Dette skal vi som nasjon ikke bry oss med fordi vi ikke kan kreve å se husholdning-budsjettet til Astrid Jensen (38), sykepleier i kommunal omsorgsbolig? Seriøst, liksom? 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer genuint på hvilket tidspunkt man som statsborger i et kongedømme skal kunne stille kritiske spørsmål ved pengebruk og gjenytelse. Alle andre offentlige etater blir til en hver tid mål og vurdert med tanke på kostnad og lønnsomhet. Men dette skal man altså lukke øynene for når det er snakk om den meget offentlige stillingen som kongelig statsoverhode. Sponser kongen og dronningen Märtha, Durek og hennes tre barn? Hvor mye inntekt skaper sjamanisme og englehvisking? Er det greit at apanasjen sponser kriminelle rusmisbrukere? Hva hvis de kriminelle rusmisbrukere ikke er slektninger, men for eksempel noen andre? Det skal ikke være NOEN restriksjoner på bruk av apanasje? Teknisk sett kan den brukes til å betale narkogjeld, hvitvasking av penger fra kriminelle handlinger, husleie til klubbhuset til Hells Angels, bensin til bilen til Arfan B.?

Altså, hallo? Dette skal vi som nasjon ikke bry oss med fordi vi ikke kan kreve å se husholdning-budsjettet til Astrid Jensen (38), sykepleier i kommunal omsorgsbolig? Seriøst, liksom? 

Du må gjerne diskutere gjenytelse. Men det er jo ikke det du gjør når du vil diskutere detaljene i det private forbruket.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Og hvis Astrid er ufør og har en restarbeidsevne, så må hun se mot kongehuset for det er så forbilledlig når det kommer til å være arbeidsufør og bruk av restarbeidsevne. Never mind at Astrid har jobbet i en samfunnsnyttig jobb i hele voksenlivet sitt og  ender opp med 66% av tidligere inntekt. Når det kommer til restarbeidsevne så skal man ikke tenke at det er en forskjell mellom kongelige og Jørgen hattemaker. Det er helt like forutsetninger må vite. Kanskje NRK og VG skal lage en reportasje om dette? 

Skrevet

Hva med å jobbe politisk for å endre styreform?

OG hvem skal bestemme hva kronprinsparet kan bruke penger på? Hva skal vi ha innsyn i?

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...