Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kronprinsen snakker om hvem som har hyret advokatene til rettsprosessen rundt boken - og om presseetikk og redaktøransvar i møte med redaktørforeningen.

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-til-redaktorforeningen_-_-vi-onsker-sannferdighet_-selv-om-den-kan-vaere-ubehagelig-1.17640262

Han sier bla: 

Sitat

Jeg både håper og tror at vi alle ønsker sannferdighet – selv om den kan være ubehagelig. Dette gjelder både i livet selv, og i media. Og det kan koste, sa kronprinsen i sin tale.

Fra lenken over.

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Kronprinsen snakker om hvem som har hyret advokatene til rettsprosessen rundt boken - og om presseetikk og redaktøransvar.

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-til-redaktorforeningen_-_-vi-onsker-sannferdighet_-selv-om-den-kan-vaere-ubehagelig-1.17640262

Sitat

Samtidig sier kronprins Haakon at han ikke har noe å gjøre med Marius Borg Høibys ønske om å stoppe salget av boka «Hvite striper, sorte får».

Sånn bortsett fra at hans families PR-avdeling har sagt at den er full av løgn og usannheter da, *host*.

Det virker vel kanskje som det er flere innad i kongehuset som er uenige i hvordan dette skal håndteres, men jeg skulle jo ønske at Kongen og Kronprinsen reflekterte litt videre om hvordan de låner sin sosiale makt til MBHs rettsak, for så å si at de ikke er en del av den. De ble en del av den når de tråkket generelt inn på MBHs side vedrørende denne boken, uten å spesifisere hva de syntes var løgn og usannheter. 

Forståelig nok, de vil ikke bli tatt i noe når rettssaken starter, men da burde man heller holdt munn etter min mening, sånn som de har gjort til nå.

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Kronprinsen snakker om hvem som har hyret advokatene til rettsprosessen rundt boken - og om presseetikk og redaktøransvar.

Takk! Denne hadde jeg ikke fått med meg.

Jeg likte særlig denne formuleringen av kronprinsen: 

Sitat

Vi trenger redaktører og journalister som orker å være nyanserte, som tør å være saklige – selv når det er fristende å være sensasjonelle.

Der synes jeg han sa mye med få ord. Det sier også meg hvor reflektert han er omkring disse spørsmålene. Og det er jo ikke så rart, siden pressen har fulgt ham hele livet.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (7 minutter siden):

Sånn bortsett fra at hans families PR-avdeling har sagt at den er full av løgn og usannheter da, *host*.

Det virker vel kanskje som det er flere innad i kongehuset som er uenige i hvordan dette skal håndteres, men jeg skulle jo ønske at Kongen og Kronprinsen reflekterte litt videre om hvordan de låner sin sosiale makt til MBHs rettsak, for så å si at de ikke er en del av den.

Hvordan låner de sin sosiale makt til MBH/rettssaken utover at de faktisk er i familie? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Hvordan låner de sin sosiale makt til MBH utover at de faktisk er i familie? 

Som jeg har skrevet. Når de sier boken er full av løgn og usannheter uten å si hva spesifikt de mener er feil, gir det et inntrykk av at alt som er diskutert i boken er usannheter (inkludert tiltaler, ruskjøring, kriminelt nettverk). Det er en gavepakke til MBHs forsvarere.

Hadde de sagt 'X situasjon i boken er løgn', istedenfor 'boken er full av løgn', så hadde de ikke gjort det. Den generelle nedskytingen av boken er nettopp å gi sosial makt til MBHs sak.

For meg kan man si så mange fine ord man vil, men til man viser at man gjennomfører og faktisk tror på det tenker jeg retorikk kun er en innøvd lekse. 

Endret av Ellie42
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Så kronprinsparet, som har vært så «tett på» (kronprinsens egne ord) hele tiden, som betaler Marius sine regninger, som forsørger ham med tak over hodet og lommepenger på noen titalls tusen i måneden , som støtter ham og tar ham med på ferie og følger ham på avrusning, som kjøper ny madrass til han, som går knallhardt ut mot boken om han - nå aner de plutselig ingenting om hvordan han finansierer advokatene sine? 
Jeg tillater meg faktisk å tvile.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Så kronprinsparet, som har vært så «tett på» (kronprinsens egne ord) hele tiden, som betaler Marius sine regninger, som forsørger ham med tak over hodet og lommepenger på noen titalls tusen i måneden , som støtter ham og tar ham med på ferie og følger ham på avrusning, som kjøper ny madrass til han, som går knallhardt ut mot boken om han - nå aner de plutselig ingenting om hvordan han finansierer advokatene sine? 

HM avkreftet at det spesifikt ikke er ham som har noe med det sivile søksmålet å gjøre? Han nevner ikke MM sin rolle i dette, slik jeg har lest uttalelsene hans?

Skrevet (endret)

HM er en mester i såkalt 'double-speak', si akkurat nok til å forsvare egne (les familien, inkludert MBHs interesser), men så balansere tilbake til de innøvde retoriske replikkene. 

Sitat

Vi står veldig tett på, så vi har visst det Marius har fortalt oss... Vi har visst om en del av disse problemkompleksene.

Ord er bare ord til man underbygger det med gjerninger. Sånn som når man sier man skal komme tilbake til voldsofrene til MBH og så ghoster dem. Fint å si man skal ta det seriøst, veldig ufint å ikke gjøre det. Retorikk.

Endret av Ellie42
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Ellie42 skrev (Akkurat nå):

HM er en mester i såkalt 'double-speak', si akkurat nok til å forsvare egne (les familien, inkludert MBHs interesser), men så balansere tilbake til de innøvde retoriske replikkene. 

Synes ordet problemkomplekser er interessant. Er det et ord som blir mye brukt? Det sier så mye og så lite på engang… 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (5 minutter siden):

HM avkreftet at det spesifikt ikke er ham som har noe med det sivile søksmålet å gjøre? Han nevner ikke MM sin rolle i dette, slik jeg har lest uttalelsene hans?

Det er litt som politimesteren, man kan ikke svare på andre gater, men MBH har ikke solgt noe på Karl Johan. Merkelig måte å uttale seg på. Det er jo en implisitt måte å si at man ikke avkrefter at han har solgt narkotika.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Anonym_2024 skrev (33 minutter siden):

Nemlig! Det la også jeg merke til. Et mønster som viser seg her, med kirurgisk valgte ord og uttalelser. Marius har ikke solgt kokain på Karl Johan. Det er ikke kronprinsen som betaler. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Ellie42 skrev (37 minutter siden):

Det virker vel kanskje som det er flere innad i kongehuset som er uenige i hvordan dette skal håndteres, men jeg skulle jo ønske at Kongen og Kronprinsen reflekterte litt videre om hvordan de låner sin sosiale makt til MBHs rettsak, for så å si at de ikke er en del av den. De ble en del av den når de tråkket generelt inn på MBHs side vedrørende denne boken, uten å spesifisere hva de syntes var løgn og usannheter. 

Forståelig nok, de vil ikke bli tatt i noe når rettssaken starter, men da burde man heller holdt munn etter min mening, sånn som de har gjort til nå.

Kongehuset bruker/låner ut sin posisjon og makt til kronprinsparets stesønn og sønn. Det er et valg som gjør at de velger å implisere Kongehuset i en sak som vedrører en sivil mann som står utenfor Kongehuset. Han er riktignok en del av kongefamilien som nå den voksne sønn av kronprinsessen, og kronprinsens stesønn.

Det kan være interessant å vite hvem, og hvorfor, noen bestemte at Kongehuset involverte seg i en sivil sak? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (45 minutter siden):

Anonym_2024 skrev (41 minutter siden):

Mnjo, men han stopper ikke med å si «jeg er ikke en del».

Han sier han ikke vet hvem som betaler.

Det tror jeg ingenting på, selv om jeg ellers synes han svarer godt i talen.

Det er vel mer i retning at han på forhånd har sagt «ikke fortell meg».

For enten betaler MM, eller så betaler faren - eventuelt spleiser de. Og det virker ikke som faren er SÅ bemidlet? Eller? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Nemlig! Det la også jeg merke til. Et mønster som viser seg her, med kirurgisk valgte ord og uttalelser. Marius har ikke solgt kokain på Karl Johan. Det er ikke kronprinsen som betaler. 

Nettopp.

Det antyder like mye som det avviser. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Nettopp.

Det antyder like mye som det avviser. 

Det er litt merkelig at man plutselig finner ut at man har taushetsplikt når det gjelder momenter som kan sette en selv i spagaten, mens man villig deler om andre ting som likefullt er underlagt taushetsplikten fordi det kan motsi det folk tenker om en serie-forbryter av rang.

De maler seg selv inn i et hjørne, alla Andrew med det tulleintervjuet.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (5 minutter siden):

Det er litt merkelig at man plutselig finner ut at man har taushetsplikt når det gjelder momenter som kan sette en selv i spagaten, mens man villig deler om andre ting som likefullt er underlagt taushetsplikten fordi det kan motsi det folk tenker om en serie-forbryter av rang.

De maler seg selv inn i et hjørne, alla Andrew med det tulleintervjuet.

Om det er MM som betaler direkte eller indirekte på noe vis så er jo midlene fra apanasje - altså offentlige skattebetaleres midler.

Hjelper lite at det ikke kommer spesifikt fra hans konto.

Noen i kongehuset betaler - fordi boka skader omdømmet til kongehuset.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

🎯

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på opphavsrett og avsporinger.

Minner om våre regler om gjengivelse av tekst:

Sitat

Tekst

Du kan sitere omtrent fem setninger av tekst fra eksterne sider, men det må legges ved lenke til kilde. Dette gjelder også i tilfeller hvor kilden ikke lenger eksisterer. Regelen kan ikke omgås via bruk av Imgur.

Husk alltid lenke til kilden.

Ved gjengivelse er det viktig at det gjengis i god skikk, altså kan kutting av setninger for å sette noen i dårlig lys, eller å sette ting i annen årsakssammenheng være brudd på sitatretten. Om det gjengis sitater fra video o.l. skal også disse gjengis korrekt, i sin helhet, med kilde til det spesifikke sitatet. 

Minner om at dette heller ikke er en tråd for å diskutere MBH og hans sak generelt. Som tidligere tillater vi diskusjon rundt kronprinsparets håndtering av MBH saken, samt Kongehuset reaksjon på boken som nå er kommet. Men innlegg som inneholder i stor grad kommentarer og diskusjon rundt MBH vil bli slettet selv om en liten del inneholder spørsmål/diskusjon om Kongehuset. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Men nå har altså slottet ved Guri Varpe avkreftet at Kongehuset er involvert i betalingen og Marius sine advokater har avkreftet det samme. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Kronprinsen snakker om hvem som har hyret advokatene til rettsprosessen rundt boken - og om presseetikk og redaktøransvar i møte med redaktørforeningen.

Han sier bla: 

Fra lenken over.

Og i den lenke blir det bekreftet fra tre hold at det ikke er slottet som er involvert i rettssaken.

• Liker 4
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...