Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Hva heter hun i det svenske folkeregisteret?

Hva skrev hun i det svenske foretaksregisteret?

Firmaet er ikke registrert i det svenske foretaksregisteret. 

https://www.vg.no/rampelys/i/VzM19V/prinsesse-madeleine-starter-eget-firma-dropper-kongelig-tittel

Sitat

I forbindelse med forretnings­virksomheten vil prinsessen bruke navnet Madeleine Bernadotte, ikke sin kongelige tittel.

Endret av Gulline
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (3 minutter siden):

hvor i denne artikkelen står det at firmaet ikke er registrert i det svenske foretaksregisteret?

Det fant jeg da jeg søkte på Google. Og jeg har prøvd å søke på Bolagsverket, men finner ikke noe der. Kanskje du finner noe?

Endret av Gulline
  • Liker 1
Skrevet

Dette er en merkelig diskusjon. De "perifere" i kongefamilien (prinser og prinsesser) skal altså ikke få etabelere selskaper/ha inntektsgivende arbeid utenfor kongehuset fordi de er folkeregistrert som prins og prinsesse? Det er da ikke DET man har ment er å utnytte titler?

Mulig både Sverre og Märtha kunne/burde ta Haraldsen som etternavn, og droppe prins/prinsesse - for å kunne ta vanlig arbeid, men jeg ser ingen grunn til akkurat det egentlig. Problemene oppstår når tilknytningen til kongehuset utnyttes slik ML og DV gjør. 

Det er jo kjempefint at de unge kongelige ønsker å studere, lære, få et yrke, tjene penger. Det klarer jeg ikke å se noen problemer med - tvert imot. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (11 minutter siden):

Merkelig at prinsesse Madeleine klarer å skrive Madeleine Bernadotte når det kommer til sin forretning - nettopp for å unngå å blande inn kongelige titler. 

Nei, det er ikke merkelig… det er familienavnet. SM har ikke noe annet navn.
Nå går vi i sirkel her… igjen! Dette med etternavn HAR vært oppe før

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

Dette er en merkelig diskusjon. De "perifere" i kongefamilien (prinser og prinsesser) skal altså ikke få etabelere selskaper/ha inntektsgivende arbeid utenfor kongehuset fordi de er folkeregistrert som prins og prinsesse? Det er da ikke DET man har ment er å utnytte titler?

Mulig både Sverre og Märtha kunne/burde ta Haraldsen som etternavn, og droppe prins/prinsesse - for å kunne ta vanlig arbeid, men jeg ser ingen grunn til akkurat det egentlig. Problemene oppstår når tilknytningen til kongehuset utnyttes slik ML og DV gjør. 

Det er jo kjempefint at de unge kongelige ønsker å studere, lære, få et yrke, tjene penger. Det klarer jeg ikke å se noen problemer med - tvert imot. 

Du ser det ikke som et problem nettopp fordi det ikke er et problem :D  Det er i tråden her at det tydeligvis er et problem. Enkelte tar helt av her, og finner alle slags mulige grunner til at dette skulle utgjøre et problem, og hvorfor han burde gjøre noe annet. Så langt har ikke SM utnyttet tittelen sin i det hele tatt. Som @MissLucy også sier, han er folkeregistrert som prins Sverre Magnus, og da må det stå sånn på "innehaver". Selvsagt. Enig, hele diskusjonen er merkelig. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
enkefru skrev (2 minutter siden):

Nemlig. Folk må jo bruke sitt offisielle navn når de registerer et foretak i et offentlig register. Noe annet er verken lovlig, eller mulig. Og den svenske kongefamilien har jo faktisk et familienavn, til forskjell fra den norske, uten at jeg vet hvordan de er registret i svenskenes folkeregister.

Hvordan et selskap registreres rent formelt er jo noe helt annet enn hvilket navn eller tittel de bruker utad i den markedsrettede kommunikasjonen.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
enkefru skrev (4 minutter siden):

Moren hadde et etternavn, Haraldsen. I tillegg heter faren Harald. Jeg mener at Haraldsen hadde vært et greit navn å bruke i forretningsøyemed. Sånn det er nå så kan han like gjerne kalle firmaet Prins Sverre Magus productions. 

Så lenge prinser og prinsesser skal kunne starte egne firmaer så må de kunne åpne disse med et etternavn og helt unngå kongelige titler. 

Det er en sånn sammenblanding nå at det virker helt tåpelig. Når de er ute på bryllupsreise ol så reiser de med falske pass og under falske navn. Da er det ikke så hytt. Men når de skal starte egne business`er så MÅ de bruke de kongelige titlene sine 😂

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Du ser det ikke som et problem nettopp fordi det ikke er et problem :D  Det er i tråden her at det tydeligvis er et problem. Enkelte tar helt av her, og finner alle slags mulige grunner til at dette skulle utgjøre et problem, og hvorfor han burde gjøre noe annet. Så langt har ikke SM utnyttet tittelen sin i det hele tatt. Som @MissLucy også sier, han er folkeregistrert som prins Sverre Magnus, og da må det stå sånn på "innehaver". Selvsagt. Enig, hele diskusjonen er merkelig. 

Så bra for kongefamiien at de har så stor støtte for sine valg. De setter nok stor pris på at det ikke blir mer diskusjon om saken 😅

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (46 minutter siden):

Kjære vene, jeg har da heller aldri påstått det. Hvor tar du det fra?

Jeg sa at han bruker tittelen prins i beskrivelsen av firmaet sitt. 

Registreringen viser fullt navn med tittel fordi det er slik Brønnøysund gjengir folkeregisteropplysninger for enkeltpersonforetak. Det er altså et formelt krav knyttet til identitet – ikke et kommunikasjonsvalg fra hans side. Derfor er det viktig å skille mellom automatisk navneregistering og bevisst bruk av tittel som markedsføring.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Istedet for google, anbefaler jeg å gå rett til kilden, som er et register som heter bolagsverket. Der finner du at prinsesse Madeleines foretak, som er et AS, selvsagt er registrert.

https://foretagsinfo.bolagsverket.se/sok-foretagsinformation-web/foretag/5595204974/foretagsform/AB

Men står hun registrert som prinsesse Madeleine? Det var det store spørsmålet her. Hun skal nemlig bruke Madeleine Bernadotte i sin forretningsvirksomhet. 

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Så bra for kongefamiien at de har så stor støtte for sine valg. De setter nok stor pris på at det ikke blir mer diskusjon om saken 😅

Diskusjonens premisser i denne tråden, er merkelig. Det skapes problemer av ingenting, og antakelsene er kun basert på egne fordommer. At du ser på min måte å diskutere på, som støtte, bare fordi jeg ikke river ned alt som har med Kongehuset å gjøre, får så være. Jeg har ikke interesse av å spinne helt utav kontroll her inne.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (18 minutter siden):

Moren hadde et etternavn, Haraldsen. I tillegg heter faren Harald. Jeg mener at Haraldsen hadde vært et greit navn å bruke i forretningsøyemed. Sånn det er nå så kan han like gjerne kalle firmaet Prins Sverre Magus productions. 

Så lenge prinser og prinsesser skal kunne starte egne firmaer så må de kunne åpne disse med et etternavn og helt unngå kongelige titler. 

Det er en sånn sammenblanding nå at det virker helt tåpelig. Når de er ute på bryllupsreise ol så reiser de med falske pass og under falske navn. Da er det ikke så hytt. Men når de skal starte egne business`er så MÅ de bruke de kongelige titlene sine 😂

Alle enkeltpersonforetak i Norge registreres med innehavers fulle folkeregistrerte navn. Det er ikke valgfritt, og man kan ikke bytte til et kreativt etternavn for anledningen – heller ikke Haraldsen.

Oppføringen i Brønnøysund viser lovpålagt identifikasjon, ikke et merkevarenavn valgt for markedsføring.  Skulle han ønsker å profilere seg som fotograf under et annet navn, kunne det vært gjort på markedsføringsnivå, men det endrer ikke kravene til registrering av selve foretaket.

Det er en ganske stor forskjell på det offentlige registeret og hvordan man velger å presentere seg utad

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (20 minutter siden):

Hold deg til sak. Det handler ikke om støtte, men om hvordan ENK faktisk registreres. Reglene er de samme for alle.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 minutter siden):

Hold deg til sak. Det handler ikke om støtte, men om hvordan ENK faktisk registreres. Reglene er de samme for alle.

Det er det for pass også. Allikevel klarer de å lage falske pass og falske navn når det passer kongefamilien best. 

• Liker 5
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Det er det for pass også. Allikevel klarer de å lage falske pass og falske navn når det passer kongefamilien best. 

Nå blander du kortene igjen. Registrering av firma følger én lovgivning, reisedokumenter et helt annet regelverk. Det er greit å skille mellom dem

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (19 timer siden):

Vi vet faktisk svært lite om ham til prins å være. Det er som om de pakker ham inn i en slags misforstått hemmelig tilværelse, og at hans ungdomstid i «frihet og anonymitet» skal fortsette også fremover i tid. Nå er det et liv i Milano sammen med kjæresten. 
Det koster flesk, altså det er på ingen måte billig å kjøpe/leie seg inn i en fin leilighet i den byen, og så kan vi tenke oss alle kostnader som tilkommer en tilværelse. Hvem betaler for oppholdet? Har han og kjæresten tatt opp studielån? Eller er det foreldrene som bidrar, henholdsvis hennes og kronprinsparet? Er det oss, skattebetalerne gjennom en del av den økte apanasjen? 

Det er vel riktig å kunne si at han selv ikke besitter inntekter til å stå for levekostnadene sine ennå? 

Vi vet jo ingenting om SMs midler? Han kan, i likhet med en del jeg kjenner, ha fått overført verdier da han ble 18. Han kan ha egen formue. Nok til å leve av inntil han har egen inntekt. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (6 timer siden):

Det er selvsagt ikke lov, eller mulig, å registrere et ENK under noe annet navn enn sitt folkeregisternavn.

Og prins Sverre Magnus heter rent faktisk ikke Haraldsen.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gulline skrev (6 timer siden):

Men står hun registrert som prinsesse Madeleine? Det var det store spørsmålet her. Hun skal nemlig bruke Madeleine Bernadotte i sin forretningsvirksomhet. 

Nei, det er ikke det som er det store spørsmålet her.

Det er en stor og prinsipiell forskjell på de kravene som stilles rent juridisk til registrering av en virksomhet i offentlige registre, og hvordan man velger å markedsføre/kommunisere utad denne virksomheten.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...