Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym_2024
Skrevet
-Pusheen- skrev (50 minutter siden):

SM representerer allerede nå, hadde sitt første solooppdrag tidligere i år. Han skal også representere i søsterens fravær. Så får vi se hva han gjør når hun kommer tilbake. Ingenting foreløpig tilsier at han har tenkt å legge det fra seg.

Jeg også har forstått det slik at han skal representere i søsterens fravær, men hva er veien videre. Skal han være beskytter for noen organisasjoner slik ML har hatt beskytterskap? Det ville vel være positivt for kongehuset om de klarer å engasjere den yngre garde etterhvert, utenom gallamiddager og på offisielle bilder. Det er jo slik at han alltid vil være sønn av en kommende konge og, slik ML er datteren til kongen. Det er vel også årsaken til at ML ikke er blitt fratatt prinsessetittelen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym_2024 skrev (11 minutter siden):

Jeg også har forstått det slik at han skal representere i søsterens fravær, men hva er veien videre. Skal han være beskytter for noen organisasjoner slik ML har hatt beskytterskap? Det ville vel være positivt for kongehuset om de klarer å engasjere den yngre garde etterhvert, utenom gallamiddager og på offisielle bilder. Det er jo slik at han alltid vil være sønn av en kommende konge og, slik ML er datteren til kongen. Det er vel også årsaken til at ML ikke er blitt fratatt prinsessetittelen? 

Det er spørsmål de kanskje ikke har svar på selv enda. Jeg håper jo at han vil fortsette å representere, det er fint med yngre folk også. Men siden han ikke er forpliktet til noe, er jo det valget hans. Ikke sikkert han har tatt det enda. Eller kanskje han tenker at det ikke trengs å kommuniseres ut, fordi han faktisk skal fortsette. Tiden vil vise. Hva prinsessetittelen til ML angår, tror jeg det er en kompleks avgjørelse som bl.a går på at de ikke vil skyve henne lengre unna, nå som DV allerede har klart å skyve henne litt unna (tilsynelatende).

• Liker 5
Skrevet

Da jeg var 20 år var jeg på mitt andre år i utlandet, i løpet av et par år bodde jeg i tre ulike land. Var målrettet med tanke på hva jeg skulle gjøre videre i livet hele tiden, visste hva jeg ville studere. Men, de årene ble utviklende, jeg ble langt bedre kjent med meg selv og jeg endte med å studere noe helt annet etter enda noen få år hjemme med div. jobbing. Jeg ville gjort det godt i den retningen jeg først hadde tenkt meg også, men når jeg ser hvem jeg har blitt som person, så er jeg uendelig glad for at jeg tok de par årene borte fra alle hjemme, fordi jeg da kunne finne meg selv helt uavhengig av den rollen vi alle vokser opp i og inn i i vennegjeng og familie. Hadde jeg ikke reist ut hadde jeg nok ikke greid å bryte den rollen jeg gikk i før jeg dro til utlandet. Når "alle" har en formening om hvem du er og hva din rolle er, da er det faktisk vanskelig å bryte ut av den rollen, fordi det å bryte ut får så mye oppmerksomhet. I hvert fall var det vanskelig for meg. Så jeg dro til utlandet og fikk der ro og fred til å finne ut av ting der ingen trodde de visste hvem jeg var, ingen hadde forventninger om at jeg kom til å behandle meg slik og sånn, men aldri slik.

Og jeg var ingen kjent person, slik SM og IA er. Så jeg tenker det er sunt for ham og IA å få muligheten til å komme seg ut til steder hvor folk ikke tror de kjenner dem, bare fordi man har sett til dem i media hele deres liv. Er det noe vi trenger av de i Kongehuset og de som skal representere for Kongehuset, så er det at de er kjenner seg selv, har fått muligheten til å bli seg selv uten alle mulige slags forutbestemte forventninger fra folk som tror de kjenner dem. Jo mer befestet rollene deres er, jo vanskeligere er det å finne ut hva som egentlig er dem og hva som er andres forhåndsoppfatning om dem.

De er så unge fremdeles, 19 og 21 år. Skal de bruke det meste av livet sitt på oppgaver de egentlig ikke har hatt noe valg rundt selv, så tenker jeg vi som samfunn godt kan unne dem å bo eller jobbe i utlandet en periode som ung. Jeg tror det er større sjanse for at de da blir stødigere rollefiguerer senere for Kongehuset.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Ja, du har rett i endringen til kongehus og «øvrige». 

Litt usikker på hva du mener med at «skillet aldri har gått…..». Nå inkluderer vel kategorien «Kongehuset» bare de som står først i sin generasjon til å overta tronen og deres inngiftede partner? Mulig jeg misforstår?

poenget var bare at den tidligere gruppen som var "kongefamilien" inneholdt folk med og uten arverett, og med og uten tittel, mens den nye gruppen "øvrige kongelige" kun inneholder folk med tittel, der den ene er uten arverett, mens folk med arverett men uten tittel er utenfor

• Liker 5
Skrevet
Frisk Frosk skrev (6 minutter siden):

De er så unge fremdeles, 19 og 21 år. Skal de bruke det meste av livet sitt på oppgaver de egentlig ikke har hatt noe valg rundt selv, så tenker jeg vi som samfunn godt kan unne dem å bo eller jobbe i utlandet en periode som ung. Jeg tror det er større sjanse for at de da blir stødigere rollefiguerer senere for Kongehuset.

Enig, og det tror jeg også.

• Liker 7
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Jeg skrev om å «ha en jobb», og det er noe annet enn å ha et ENK. Å ha et ENK er gjort på et minutt, det er bare å sende inn et skjema.

Jo da. Han ser helt sikkert  for seg å få noen oppdrag innen film og foto - eller hva det nå er han «utforsker».

Vi som kan litt om arbeidslivet vet at man stort sett bør ha en god del arbeidserfaring  - pluss være uvanlig dyktig - for å få slike oppdrag. Med andre ord så kommer eventuelle oppdrag kun som et resultat  av tittel. 
Det er sånn de kongelige holder på. De «designer» ting osv., de er «kunstnere», men de har ingen utdannelse eller spesielt talent innenfor det de vil drive med. Og som sagt, det er kanskje sånn det må være når man er prins og har livvakter og har vokst opp med tjenere på hver finger.

Det finnes da masse talentløse folk uten utdanning som "designer" ting, uten at de har en tittel å støtte seg på. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

poenget var bare at den tidligere gruppen som var "kongefamilien" inneholdt folk med og uten arverett, og med og uten tittel, mens den nye gruppen "øvrige kongelige" kun inneholder folk med tittel, der den ene er uten arverett, mens folk med arverett men uten tittel er utenfor

Kan du konkretisere med navn?Dette er komplisert. 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så komplisert. Det står på kongehuset.no

• Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Det er ikke så komplisert. Det står på kongehuset.no

Anonym_2024 skrev (7 minutter siden):

inneholdt folk med og uten arverett, og med og uten tittel, mens den nye gruppen "øvrige kongelige" kun inneholder folk med tittel, der den ene er uten arverett, mens folk med arverett men uten tittel er utenfor

IA har arverett, øvrige kongelige med arverett er SM? Hvem er folk med arveretten men uten tittel?

Endret av Anonym_2024
Skrevet
Anonym_2024 skrev (Akkurat nå):

IA har arverett, øvrige kongelige med arverett er SM?

Hvis noe skjer med IA, så rykker han opp, og får dermed arverett, og blir H.K.H prins/kronprins Sverre Magnus. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Hvis noe skjer med IA, så rykker han opp, og får dermed arverett, og blir H.K.H prins/kronprins Sverre Magnus. 

Hvem er folk med arveretten men uten tittel? 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (5 minutter siden):

kongehuset: kongeparet, kronprinsparet og IA
"øvrige kongelige" uten arverett: Astrid
"øvrige kongelige" med arverett: SM og ML
folk uten tittel med arverett: MLs døtre
kongeliges slektninger uten tittel og uten arverett: Astrids og Ragnhilds barn
assosierte personer uten kongelig relevans: DV og MBH, Astrid og Ragnhilds ektefeller

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym_2024 skrev (2 minutter siden):

IA har arverett, øvrige kongelige med arverett er SM? Hvem er folk med arveretten men uten tittel?

MLs døtre

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (7 minutter siden):

Hvem er folk med arveretten men uten tittel? 

Vet ikke om jeg formulerte meg riktig her. Altså, alle i arverekken har vel arverett teoretisk sett. Men det er mange før dem som det må skje noe med før den tid kommer. SM og ML har tittel, selvsagt. Ikke H.K.H, men prins og prinsesse. MLs døtre har ikke tittel, men er i arverekken.

Endret av -Pusheen-
Korrigerte en slurvefeil
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

assosierte personer uten kongelig relevans: DV og MBH, Astrid og Ragnhilds ektefeller

Takk 👍🏻 Da stemmer det at SM er i arverekken og samme gjelder ML. 

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg formulerte meg riktig her. Altså, alle i arverekken har vel arverett teoretisk sett. Men det er mange før dem som det må skje noe med før den tid kommer. SM og ML har tittel, selvsagt. Ikke H.K.H, men prins og prinsesse. Astrid, og MLs døtre har ikke tittel, men er i arverekken.

Prinsesse Astrid er ikke i arverekken.

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Ja, det du sa 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Prinsesse Astrid er ikke i arverekken.

Nei, jeg ser det 😅 Gikk fort i svingene. Mente selvsagt MLs døtre.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Hvis Ragnhild og Astrid hadde hatt arverett, ville denne forretningsmannen vært kong Håkon VIII idag:

https://no.wikipedia.org/wiki/Haakon_Lorentzen

Har faktisk ikke noe oversikt over barna til Ragnhild og Astrid, og måtte google. De fikk jo mange, ser jeg. Mener jeg så en dokumentar eller noe for en stund siden, der HM og ML snakket med sine søskenbarn, men har bare ikke latt det feste seg i hukommelsen før nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...