Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym_2024
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Ja, bortsett fra at han er høyere oppe i arverekken.

Angående forpliktelser, teknisk sett har han ikke noen forpliktelser til Kongehuset, men velger altså å representere. Han kan sikkert ta på seg beskytterskap hvis han ønsker det, f.eks. ML hadde beskytterskap i flere organisasjoner, som organisasjonene valgte å avslutte etter noen uttalelser fra Verret. Så det er ikke så lenge siden disse utgikk. 

ML ble fratatt alle beskytterskap når hun ikke lenger skulle representere kongehuset i 2022. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rev. Revenge skrev (4 minutter siden):

Takk for utdypingen. For å kunne forstå analysen din bedre, hadde det vært nyttig om du kunne vise til én eller to konkrete historiske saker du mener illustrerer punkt a–e, og hvordan de strukturelt speiler SMs situasjon. Det er mye mulig du har et poeng – jeg prøver bare å se hvilke faktiske hendelser du legger til grunn, ikke bare kategoriene. 

Kort oppsummert: Hvilket konkret tilfelle er eksempel på “kommersialisering av tittel” fra søsken til tronarving som du mener ligner?

Jeg vet fra diskusjonen i går at du ikke mener det er mulig å dra paralleller. 

Hele historien om ML, helt fra hun startet egen næringsvirksomhet har handlet om dette. Salget av bryllupet til Netflix er vel det verste eksempelet på å kommersialisere tittel. Nøye diskutert i hennes tråd. 

Det medfører stor risiko å legge all vår lit til at SM har god nok rolleforståelse og lojalitet til institusjonen til å ikke gjøre valg som skader omdømmet. Jeg ville ikke gamblet på det. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 minutt siden):

ML ble fratatt alle beskytterskap når hun ikke lenger skulle representere kongehuset i 2022. 

Åja. Jeg leste denne. og antok at det gjaldt alle beskytterskap/samarbeid:

Kronprinsparet overtar prinsesse Märtha Louises beskytterskap – Siste nytt – NRK

I fjor høst valgte Epilepsiforbundet og Foreningen for Muskelsyke å avslutte samarbeidene sine med prinsesse Märtha Louise på grunn av uttalelser som Durek Verrett kom med.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Et visst bryllup hadde sikkert også noe med saken å gjøre. Det var jo mest det som hadde med saken å gjøre, får jeg inntrykk av. Det ble endret dagen etter bryllupet, hvis jeg husker riktig. Hvert fall veldig tett etter. Men verken SM eller ML hadde vel H.K.H-tittel? Allerede der var det jo alt et skille. 

Jeg har aldri tenkt at de skal leve anonymt altså, men at de som ikke skal direkte til tronen, skal få leve så fritt som mulig, ser jeg ikke på som noe rart. Selv om det selvsagt ikke blir et liv som du og jeg har. At SM, som ikke vil få apanasje, velger å jobbe, er bare bra i min bok. Ser vel egentlig ikke for meg at hun Mærta kommer til å jobbe som fysioterapeut uansett. Hun har vel funnet sitt livsmål, ser det ut som. 

Nei, nettopp, ingen av dem har noen jobb. Og jeg tror ikke en prins med livvakter engang vurderer å skaffe seg en jobb. Han «utforsker muligheter», og det høres jo ikke  så krevende ut.

Märtha lever av å være kongelig, og det kommer nok SM til å gjøre også.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

Nei, nettopp, ingen av dem har noen jobb. Og jeg tror ikke en prins med livvakter engang vurderer å skaffe seg en jobb. Han «utforsker muligheter», og det høres jo ikke  så krevende ut.

Märtha lever av å være kongelig, og det kommer nok SM til å gjøre også.

Hva tenker du han skal med ENK om ikke å jobbe?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (7 minutter siden):

Nei, var det ikke heller sånn at de avviklet hele begrepet «Kongefamilien»?  For å dytte MBH ut av offentligheten?

Ja, du har rett. MBH stod på hjemmesidene under medlem av kongefamilien om jeg ikke tar feil. Et forsøk på å inkludere ham siden han betraktes som en del av familien. Ved å lage kategorien «øvrige kongelige» forsvant han ut, siden han ikke deler blodsbånd. Og så laget de kategorien Kongehuset, som inkluderer de som pr nå står først i hver generasjon til å havne på tronen. 

• Liker 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Et visst bryllup hadde sikkert også noe med saken å gjøre. Det var jo mest det som hadde med saken å gjøre, får jeg inntrykk av. Det ble endret dagen etter bryllupet, hvis jeg husker riktig. Hvert fall veldig tett etter. Men verken SM eller ML hadde vel H.K.H-tittel? Allerede der var det jo alt et skille. 

Jeg har aldri tenkt at de skal leve anonymt altså, men at de som ikke skal direkte til tronen, skal få leve så fritt som mulig, ser jeg ikke på som noe rart. Selv om det selvsagt ikke blir et liv som du og jeg har. At SM, som ikke vil få apanasje, velger å jobbe, er bare bra i min bok. Ser vel egentlig ikke for meg at hun Mærta kommer til å jobbe som fysioterapeut uansett. Hun har vel funnet sitt livsmål, ser det ut som. 

Det er dette som er vagt kommunisert fra kongehuset. ML representerte for kongehuset selv etter at hun startet opp bedriftene sine. Faktisk i mange år. Men pga DV så ble hun fratatt offisielle plikter og beskytterskap. Kongehuset uttale at det var de som hadde bestemt det. Så hvorfor kommuniseres det så lite om rollen til SM? Man må nesten ha en master i kongehus for å skjønne hva som foregår. Han er fortsatt ung, men over myndighetsalder. Kongehuset har lite ressurser i form av representanter, det viktige her er hvordan de skal løse denne ressursmangelen. Ikke nå, ikke om 3 år, men i et lengre tidsperspektiv. Representasjoner har sunket i takt med frafall av representanter, så hvordan skal dette løses på sikt? Skal de pålegge SM å representerer etter hvert? Skal han være beskytter i noen organisasjoner slik ML var? 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (30 minutter siden):

Men hva betyr det? Kjenner jeg blir forvirret. Noen sier at han ikke er kongelig, men hvis han er øvrige kongelig sammen med ML, så forplikter vel det på et vis? Han er nr.3 i arverekken til tronen? 

De skiller mellom kongehuset og "øvrige kongelige". Kongehuset er kongeparet, kronprinsparet og IA. Øvrige kongelige er ML, SM og prinsesse Astrid.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du han skal med ENK om ikke å jobbe?

Jeg skrev om å «ha en jobb», og det er noe annet enn å ha et ENK. Å ha et ENK er gjort på et minutt, det er bare å sende inn et skjema.

Jo da. Han ser helt sikkert  for seg å få noen oppdrag innen film og foto - eller hva det nå er han «utforsker».

Vi som kan litt om arbeidslivet vet at man stort sett bør ha en god del arbeidserfaring  - pluss være uvanlig dyktig - for å få slike oppdrag. Med andre ord så kommer eventuelle oppdrag kun som et resultat  av tittel. 
Det er sånn de kongelige holder på. De «designer» ting osv., de er «kunstnere», men de har ingen utdannelse eller spesielt talent innenfor det de vil drive med. Og som sagt, det er kanskje sånn det må være når man er prins og har livvakter og har vokst opp med tjenere på hver finger.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (23 minutter siden):

De gjorde et grep på nettsiden da saken om MBH kom på bordet. 

De innførte nye begreper, blant annet satt de opp et skille mellom KongeFAMILIEN og KongeHUSET. Og laget kategorien «øvrige kongelige». Ingenting kan endre på slektskapet. 
FAMILIE refererer til slektskap, mens HUSET i befatter dem som pr dags dato ser ut til å arve tronen.

Tilføyelse: Det hadde nok også mye med å klargjøre en større distanse til ML, disse sakene har jo foregått parallellt. 

Nei det stemmer ikke helt, og uansett beskriver du her ordningen de gikk bort fra i fjor høst. Skillet har uansett aldri gått på hvem som er i arverekken.

Tidligere gikk skillet mellom kongehuset og kongefamilien, der kongefamilien (utover kongehuset) var Astrid, ML, Ari Behn da de var gift og MLs døtre. Husker ikke i farten hvilken kategori SM tilhørte.

Fra høsten 24 skiller de mellom kongehuset og øvrige kongelige, som kun er ML, SM og Astrid. Dvs Durek og MLs døtre er ikke nevnt.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Fant ikke igjen i farta diverse kommenterer. Men uansett så står det at SM

bor i en flott leilighet midt i sentrum, med kort vei til Amalies nye studiested.

Dette er såklart ikke billig og en student og en som sjekker muligheter har i utgangspunktet ikke den beste økonomien på egenhånd.

https://www.seher.no/kongelig/na-bor-de-i-milano/83714485

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Nei det stemmer ikke helt, og uansett beskriver du her ordningen de gikk bort fra i fjor høst. Skillet har uansett aldri gått på hvem som er i arverekken.

Tidligere gikk skillet mellom kongehuset og kongefamilien, der kongefamilien (utover kongehuset) var Astrid, ML, Ari Behn da de var gift og MLs døtre. Husker ikke i farten hvilken kategori SM tilhørte.

Fra høsten 24 skiller de mellom kongehuset og øvrige kongelige, som kun er ML, SM og Astrid. Dvs Durek og MLs døtre er ikke nevnt.

Ja, du har rett i endringen til kongehus og «øvrige». 

Litt usikker på hva du mener med at «skillet aldri har gått…..». Nå inkluderer vel kategorien «Kongehuset» bare de som står først i sin generasjon til å overta tronen og deres inngiftede partner? Mulig jeg misforstår?

• Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (37 minutter siden):

Jeg vet fra diskusjonen i går at du ikke mener det er mulig å dra paralleller. 

Hele historien om ML, helt fra hun startet egen næringsvirksomhet har handlet om dette. Salget av bryllupet til Netflix er vel det verste eksempelet på å kommersialisere tittel. Nøye diskutert i hennes tråd. 

Det medfører stor risiko å legge all vår lit til at SM har god nok rolleforståelse og lojalitet til institusjonen til å ikke gjøre valg som skader omdømmet. Jeg ville ikke gamblet på det. 

For tydeliggetens skyld: SM har tittelen prins, men han representerer ikke kongehuset og har ikke brukt tittelen i kommersiell sammenheng. ML, derimot, tronarvingens søster, hadde representasjonsrolle men mistet den nettopp fordi hun aktivt brukte tittelen kommersielt. De to situasjonene er dermed ikke parallelle – hverken i funksjon, rolle eller ansvar.

Jeg er fortsatt åpen for faktiske historiske eksempler på ikke-representerende prinser som uten aktiv bruk av status likevel skadet institusjonens legitimitet – men da må det være en sammenlignbar posisjon. Risikoargumentet er forståelig, men det er fortsatt et hypotetisk «hva om», ikke en strukturell sammenligning.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (17 minutter siden):

Det er dette som er vagt kommunisert fra kongehuset. ML representerte for kongehuset selv etter at hun startet opp bedriftene sine. Faktisk i mange år. Men pga DV så ble hun fratatt offisielle plikter og beskytterskap. Kongehuset uttale at det var de som hadde bestemt det. Så hvorfor kommuniseres det så lite om rollen til SM? Man må nesten ha en master i kongehus for å skjønne hva som foregår. Han er fortsatt ung, men over myndighetsalder. Kongehuset har lite ressurser i form av representanter, det viktige her er hvordan de skal løse denne ressursmangelen. Ikke nå, ikke om 3 år, men i et lengre tidsperspektiv. Representasjoner har sunket i takt med frafall av representanter, så hvordan skal dette løses på sikt? Skal de pålegge SM å representerer etter hvert? Skal han være beskytter i noen organisasjoner slik ML var? 

SM representerer allerede nå, hadde sitt første solooppdrag tidligere i år. Han skal også representere i søsterens fravær. Så får vi se hva han gjør når hun kommer tilbake. Ingenting foreløpig tilsier at han har tenkt å legge det fra seg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (17 minutter siden):

Jeg skrev om å «ha en jobb», og det er noe annet enn å ha et ENK. Å ha et ENK er gjort på et minutt, det er bare å sende inn et skjema.

Jo da. Han ser helt sikkert  for seg å få noen oppdrag innen film og foto - eller hva det nå er han «utforsker».

Vi som kan litt om arbeidslivet vet at man stort sett bør ha en god del arbeidserfaring  - pluss være uvanlig dyktig - for å få slike oppdrag. Med andre ord så kommer eventuelle oppdrag kun som et resultat  av tittel. 
Det er sånn de kongelige holder på. De «designer» ting osv., de er «kunstnere», men de har ingen utdannelse eller spesielt talent innenfor det de vil drive med. Og som sagt, det er kanskje sånn det må være når man er prins og har livvakter og har vokst opp med tjenere på hver finger.

Nå vet vi ikke hvilket talent SM har og ikke, og det kan jo være det han prøver å finne ut av nå. Å jobbe mens man er prins eller prinsesse, går jo fint hvis man bare gjør ting riktig. Det kommer an på hvilken jobb man velger å ha. Som fysioterapeut i offentlig helsevesen ville jeg nok sagt at det ikke lar seg helt gjøre. Men hun kunne sikkert ha jobbet på privat basis med egen virksomhet, det er bare å legge til rette for det. Nå valgte hun en annen vei, engleskole og Hest. Ser jo ut som det har funket på sitt vis. SM kan også tilrettelegge sin eventuelle jobb, særlig som selvstendig næringsdrivende og egen sjef. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (22 minutter siden):

MLs døtre er nevnt under hennes profil på kongehuset.no, men de har ikke egne sider. Fordi de ikke er øvrige kongelige, selvsagt.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 5
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (40 minutter siden):

Pussig hvordan ambisjoner fra enkelte automatisk tolkes som gyldige og arbeidskulturelle («slite seg opp», «gå gradene»), mens andre gruppers ambisjoner på forhånd klassifiseres som useriøse, ikke basert på resultater, men på bakgrunn. Selvstartet virksomhet innen kreative felt vurderes jo normalt ut fra innhold og profesjonalitet, ikke hvorvidt ENK-registreringen tok ett minutt eller ti. 

Hvis man ønsker å diskutere seriøsitet, så må kriteriene være de samme for alle, ikke bare for de som ikke har et kongelig etternavn. Ellers diskuterer vi egentlig ikke arbeidsetikk, men hvem som fortjener å få prøve.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Nå vet vi ikke hvilket talent SM har og ikke, og det kan jo være det han prøver å finne ut av nå. Å jobbe mens man er prins eller prinsesse, går jo fint hvis man bare gjør ting riktig. Det kommer an på hvilken jobb man velger å ha. Som fysioterapeut i offentlig helsevesen ville jeg nok sagt at det ikke lar seg helt gjøre. Men hun kunne sikkert ha jobbet på privat basis med egen virksomhet, det er bare å legge til rette for det. Nå valgte hun en annen vei, engleskole og Hest. Ser jo ut som det har funket på sitt vis. SM kan også tilrettelegge sin eventuelle jobb, særlig som selvstendig næringsdrivende og egen sjef. 

Det er jo det jeg sier. De egner seg  ikke for arbeidslivet, og da blir de «selvstendig næringsdrivende». Men alle skjønner vel at i den grad SM (med null arbeidserfaring og kun vgs) får oppdrag innen «film og foto» (der konkurransen er mer enn bare litt hard), så kommer det som et resultat av at han er sønn av vår fremtidige konge. Det finnes nok fortsatt mange som gjerne vil omgåes de kongelige, og som derfor åpner dørene for ham. 

Men i mine øyne blir dette akkurat som hans tante, å leve av å være kongelig.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 minutt siden):

Pussig hvordan ambisjoner fra enkelte automatisk tolkes som gyldige og arbeidskulturelle («slite seg opp», «gå gradene»), mens andre gruppers ambisjoner på forhånd klassifiseres som useriøse, ikke basert på resultater, men på bakgrunn. Selvstartet virksomhet innen kreative felt vurderes jo normalt ut fra innhold og profesjonalitet, ikke hvorvidt ENK-registreringen tok ett minutt eller ti. 

Hvis man ønsker å diskutere seriøsitet, så må kriteriene være de samme for alle, ikke bare for de som ikke har et kongelig etternavn. Ellers diskuterer vi egentlig ikke arbeidsetikk, men hvem som fortjener å få prøve.

Alle som kan noe som helst om arbeidslivet (og gründerlivet) vet at en 20-åring uten utdannelse og arbeidserfaring ikke får et eneste oppdrag i en bransje med knallhard konkurranse, i hvert fall ikke  basert på egne meritter. SM kommer sikkert til å få oppdrag likevel, bare fordi han er den han er.

Sånn er livet, og det er en konsekvens av å ha et kongehus. Det plager ikke meg, men ikke la oss late som noe annet.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (10 timer siden):

For det første så er han 20 år i starten av desember for det andre så mener jeg at foreldrene har et ansvar for å peile kongens barnebarn inn i utdanninger og førstegangstjenesten. De er unge som står på slottsbalkongen hver 17. mai og som tiljubles av norske barn, unge og voksne. 

Fra tidlige år blir vi innprentet med hvor viktig det er med en skikkelig utdanning. Da snakker jeg ikke kun om akademisk utdannelse, men her i Norge har vi utallige muligheter innen yrkesfag for de som ikke orker tanken på en akademisk utdannelse. 

Unge i dag vokser opp med influensere overalt. Mitt barnebarn på 10 år snakker om skincare-rutiner. Det er helt sikkert hennes drøm å leve av "beauty" så jeg håper for all del at foreldrene klarer å innprente hvor viktig det er å ha en skikkelig utdannelse i bunn så kan man drive med all verdens hobbyer på fritiden. 

Når da kongeparets barnebarn er noen av dem som lever av å være påvirkere så viser det hvor feil verden er blitt. De har som levebrød å påvirke andre. Vise at man må følge sine drømmer som ML sa i et intervju. Andre foreldre må si til barna sine at de må velge utdanningen som gir dem en jobb og en fast og trygg inntekt, forsikringer og pensjon.

Men kan du være så vennlig å høre etter??? Det er ikke sikkert han KAN tjene i militæret!!

• Liker 6
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...