Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
velociraptor skrev (56 minutter siden):

IA har jo nylig vært i militæret og studerer nå, så vil si det er ganske søkt å anklage akkurat henne for å drive dank. Prinsen vet vi for lite om til å vurdere om han driver dank eller ikke. Om han gjør det tenker jeg at det er helt fair å ta seg et friår, men da hadde nok kongehuset tjent på å være åpne om det og bare si at "SM har valgt å ta et friår". Jeg tror ikke mange har et problem med at et menneske tar seg ETT friår. 

Helt enig i at IA ikke driver dank. Ei heller SM. Iflg.nylige opplysninger fra Slottet, driver SM ikke dank og tar seg ikke et friår.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (18 minutter siden):

Det som er feil, er informasjonen som kommer ut. At det ikke er riktig informasjon. At han velger å starte ENK istedenfor å ta høyere utdanning eller dra i forsvaret. At han er i Italia nå, istedenfor det jeg allerede nevnte. Alt skal kritiseres her, tydeligvis. Og med en nedlatende tone i tillegg. "Tenk alle 20-åringene i Norges land, SM burde være et forbilde, han har fått praksisplass i Italia pga sin bestefar" osv. ALT er tydeligvis feil. Det er liksom ikke måte på hvor mye ansvar man skal legge på 19-åringen.

Enig. Han er 19 år og har en yrkesfaglig utdannelse. Jeg husker ikke når han ble ferdig, men ENK er registrert i mai i år. Hvis han leter etter/har jobb for å jobbe med det han er utdannet til, trenger han faktisk et foretak for inntekt. Det er også mulig at han tar sikte på fagbrev, noe man får nettopp ved å jobbe med faget.

Det er rart at et yrkesfaglig løp fortsatt møtes med nedlatende fordommer.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Enig. Han er 19 år og har en yrkesfaglig utdannelse. Jeg husker ikke når han ble ferdig, men ENK er registrert i mai i år. Hvis han leter etter/har jobb for å jobbe med det han er utdannet til, trenger han faktisk et foretak for inntekt. Det er også mulig at han tar sikte på fagbrev, noe man får nettopp ved å jobbe med faget.

Sånn har det alltid vært. Yrkesfag har i større eller mindre grad blitt sett ned på av veldig mange. Min far var yrkesfaglærer på en skole med både allmennfag og yrkesfag i samme bygg, og du kan tro han kom hjem med noen historier fra disse allmennfaglærerne som hadde sitt å si om yrkesfag og om elevene som valgte det. Yrkesfag er vel så viktig som høyere utdanning, og jeg ser heller ikke noe problem med at folk velger seg retninger innen kunst eller kreative fag som foto og film. Det er plass til alt, og alle må få gjøre det de brenner for. Også prinser. Jeg er glad for at SM gjør det han vil, det unner jeg faktisk alle. 

• Liker 8
Skrevet
Eufemia- skrev (På 12.10.2025 den 18.15):

Det er en iboende og vedvarende tradisjon at de som gifter seg med en prins i et regjerende kongehus i Europa blir prinsesser. 
Det er ingen grunn til å tro at det også vil skje i Norge den dagen han vil gifte seg. 
Se til Sverige, Danmark, England, Nederland osv. 

Men nå er Sverre Magnus altså en del av det norske kongehuset så det er naturlig å se til Norge og her er det ingen tradisjon for dette. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (20 minutter siden):

Han var ferdig med informasjonsteknologi og medieproduksjon i 2024. I dag finnes det jo et hav av ulike muligheter med fagbrev, påbygg, videre utdanning eller praksis/jobb, og variasjonene i sammensetningen og løp er veldig store. Han jobbet i Trondheim, har startet enkeltmannsforetak og skal videreutvikle den karrieren i Italia. Good for him.

• Liker 8
Skrevet
Anonym_2024 skrev (På 12.10.2025 den 21.14):

Og de fordelene man får når foreldrene er kongelige er ubetydelige da eller? I jobbsammenheng for eksempel, og ikke minst når det gjelder sosial kapital og et nettverk få er forunt? Man snakker om tilgang til et nettverk av maktmennesker som kan åpne dører fordi man er barn av kongelige. Det er bare å se hvordan MBH som er bonusbarn til kronprinsen , har fått en rekke privilegier uten å bli fratatt menneskerettigheter eller autonomi. Tvert i mot. 

Jeg vil vel si den forhåndsdømminga han er blitt utsatt for fra både media og det norske folk er et kraftig brudd på vårt viktigste rettsprinsipp: uskyldig inntil man er dømt. Når du nå først drar opp MBH og det med å bli fratatt menneskerettigheter. Den typen heksejakt vi har sett i den saken tror jeg vi skal langt tilbake i tid for å finne maken til i vårt hjørne av verden. Uansett hva vi måtte tro og mene om MBH, om hans foreldre og om kongehuset så er han siktet, ikke dømt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (29 minutter siden):

Sånn har det alltid vært. Yrkesfag har i større eller mindre grad blitt sett ned på av veldig mange. Min far var yrkesfaglærer på en skole med både allmennfag og yrkesfag i samme bygg, og du kan tro han kom hjem med noen historier fra disse allmennfaglærerne som hadde sitt å si om yrkesfag og om elevene som valgte det. Yrkesfag er vel så viktig som høyere utdanning, og jeg ser heller ikke noe problem med at folk velger seg retninger innen kunst eller kreative fag som foto og film. Det er plass til alt, og alle må få gjøre det de brenner for. Også prinser. Jeg er glad for at SM gjør det han vil, det unner jeg faktisk alle. 

Så enig, dette er det viktigste.

Når det gjelder forakten mot yrkesfagene, er det dypt respektløst å hevde myten om at disse er en gjeng med lese og skrivevansker, mindre intellektuell kapasitet, og generelt harrytasser.

Jeg undres for eksempel over hvor klare folk er over hvordan mat, drikke og varer generelt forflytter seg rundt i landet og hva som kreves av de som gjør den jobben. Eller hvilken utdannelse det kreves for å gi den elektriske Audien service. Vi har fått med oss Helse Nord vs. sykepleiere de siste dagene, men hva med alle de andre fagarbeidere som får hverdagen umerkelig til å gå rundt for det norske folk? Vi skal møte alle de som velger yrkesfaglig med respekt. Men det blir avsporing så stopper her.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (21 minutter siden):

Han var ferdig med informasjonsteknologi og medieproduksjon i 2024. I dag finnes det jo et hav av ulike muligheter med fagbrev, påbygg, videre utdanning eller praksis/jobb, og variasjonene i sammensetningen og løp er veldig store. Han jobbet i Trondheim, har startet enkeltmannsforetak og skal videreutvikle den karrieren i Italia. Good for him.

Nettopp. Takk.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (8 minutter siden):

Nemlig!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 minutter siden):

Så enig, dette er det viktigste.

Når det gjelder forakten mot yrkesfagene, er det dypt respektløst å hevde myten om at disse er en gjeng med lese og skrivevansker, mindre intellektuell kapasitet, og generelt harrytasser.

Jeg undres for eksempel over hvor klare folk er over hvordan mat, drikke og varer generelt forflytter seg rundt i landet og hva som kreves av de som gjør den jobben. Eller hvilken utdannelse det kreves for å gi den elektriske Audien service. Vi har fått med oss Helse Nord vs. sykepleiere de siste dagene, men hva med alle de andre fagarbeidere som får hverdagen umerkelig til å gå rundt for det norske folk? Vi skal møte alle de som velger yrkesfaglig med respekt. Men det blir avsporing så stopper her.

Jeg synes vel egentlig det har fått et statusløft med all satsingen de ulike vgs gjør på dette området. Utrolig mange tilbud av ulike retninger (og kryssmuligheter), som også inkluderer spennende samarbeid med lokale/øvrige bedrifter og aktører. Velger man feil, kan man søke seg over til studiespes.eller annet og motsatt, og man kan bygge på med fag som øker sjansene for å komme inn på høyere utdanning etterpå, om man ønsker det. Forrige generasjon hadde langt færre variasjonsmuligheter. Fordommer sitter sikkert igjen, men det har virkelig fått et løft.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Jeg synes vel egentlig det har fått et statusløft med all satsingen de ulike vgs gjør på dette området. Utrolig mange tilbud av ulike retninger (og kryssmuligheter), som også inkluderer spennende samarbeid med lokale/øvrige bedrifter og aktører. Velger man feil, kan man søke seg over til studiespes.eller annet og motsatt, og man kan bygge på med fag som øker sjansene for å komme inn på høyere utdanning etterpå, om man ønsker det. Forrige generasjon hadde langt færre variasjonsmuligheter. Fordommer sitter sikkert igjen, men det har virkelig fått et løft.

Her er du nok inne på det. Fordommene sitter nok igjen i generasjonen som er over min, hvert fall. Jeg har barn på vgs, og da hun vurderte å søke yrkesfag, fikk vi mye god informasjon, mens flere de eldre i familien rynket på nesen. Yrkesfag har fått et realt løft, og de får gode utdanninger, de som velger det. Og så er de ikke låst til noe om de skulle ombestemme seg underveis heller. Jeg tenker at unge mennesker må få gjøre det de har lyst til, isteden for å gjøre ting på andres premisser. Hvorfor ikke gjøre noe de brenner for? Som prins har SM allerede noen plikter som er bestemt for ham, da må han i det minste få kunne ta den utdanningen han vil, og jobbe med det han vil, tenker jeg.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (20 timer siden):

Ja, idag fikk vi informasjon om at prinsen er i Italia og skal utforske flere muligheter som det så fint sies. Tenker det er mange norske 20-åringer som misunner prinsen som nå etter å ha vært på en lengre dannelsesreise rundt i verden kan ta seg en høst i Italia for å utforske flere muligheter ... jaja, ikke priviligert, nei. 

Jeg kjenner ikke en eneste kongelig eller noen som helst fra fin familie, men jeg kjenner mange som direkte fra videregående har vært på lange reiser utenlands i både et halvt og et helt år, i tillegg til folk som har studert i utlandet, jobbet i utlandet, bodd hos venner eller familie i utlandet osv i lengre perioder. Ikke noe av dette er sjeldent i Norge. 

Og hvis du ønsker å sammenligne med SM sine yrkesplaner direkte kjenner jeg både en motefotograf, en filmregissør og en skuespiller som jobbet seg opp utenlands uten noen form for utdanning i bunnen og uten nettverk og som nå har godt og vel livnært seg i henholdsvis London og New York i mange år. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Enig med dere begge to.

Og fordommene sitter nok igjen hos den eldre generasjonen, både i holdning og også adferd.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Her er du nok inne på det. Fordommene sitter nok igjen i generasjonen som er over min, hvert fall. Jeg har barn på vgs, og da hun vurderte å søke yrkesfag, fikk vi mye god informasjon, mens flere de eldre i familien rynket på nesen. Yrkesfag har fått et realt løft, og de får gode utdanninger, de som velger det. Og så er de ikke låst til noe om de skulle ombestemme seg underveis heller. Jeg tenker at unge mennesker må få gjøre det de har lyst til, isteden for å gjøre ting på andres premisser. Hvorfor ikke gjøre noe de brenner for? Som prins har SM allerede noen plikter som er bestemt for ham, da må han i det minste få kunne ta den utdanningen han vil, og jobbe med det han vil, tenker jeg.

Nettopp!👍

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (8 timer siden):

Verken Maud eller Leah hadde fått de mulighetene som kunstner/bokutgiver eller modell/gi ut sminkemerke dersom de ikke var dem dem er. Andre unge blir ikke gitt mulighetene selv om de er bedre kompetente til det samme. F.eks er Leah modell og har gått visninger for norske merker, men hun mangler den høyden som kreves for øvrige modeller som benyttes.

Men for all del - du er i din fulle rett til å mene kongens barnebarn bidrar grunnet sine evner og kompetanse - og ikke på grunn av at de er hvem de er og er gitt muligheter nettopp av denne grunnen.

Gulline skrev (4 timer siden):

Og hvordan har de kommet dit? Skole? Nei KJente foreldre? Ja. 

Har du hørt om å gå foran som et godt eksempel? Influensere har sannelig nok dårlig påvirkning på unge idag. De trenger noen som påvirker dem på en skikkelig måte. Vi har til og med profesjonelle idrettsutvøvere som velger utdannelse i tillegg for å ha noe å falle tilbake på. De er fine forbilder, skulle ønske at barnebarna til kongeparet også kunne se viktigheten av å ta en utdannelse og viktigheten av å gå foran som et godt eksempel for andre unge i Norge. Som priviligerte maktpersoner burde foreldrene stå mer på for førstegangstjeneste og utdannelse. 

La oss gå til barn av kjente foreldre, som tydeligvis er topp argumentet. La oss gå til profesjonelle idrettsutøvere, som dras frem her. 

Erling Braut Haaland, Alexsander Sørloth og  Kristian Thorstvedt. Fotballspillere med kjente fotball fedre. Fedre med velfylt konto som har kunnet hjelpe disse tre dyktige fotballspillerne opp og frem fra aldersbestemte lag. Tror dere det har vært en fordel for dem i karrieren? Hvor mange studiepoeng tror dere de har? Og ikke minst, tror dere de har avtjent verneplikten?

Det er ingen som benekter at kongens barnebarn har en fordel med sin bakgrunn. Som alle barn som vokser opp med foreldre med velfylt konto og godt nettverk. 

Men fra det til å harselere med disse unge voksne som faktisk tjener til livets opphold, det er bare smålig og ufint. SM er ikke fylt tjue år engang.  

Nå vet ikke jeg hvor gamle dere er, men verden går fremover. I min omgangskrets er det personer med høyere utdanning. Det er personer med yrkesrettet utdanning. Der er personer som har startet på bunnen, jobbet seg oppover og tatt kurs/videreutdanning underveis. Jeg kjenner også en som har gitt avkall på en høy stilling, følger drømmen og skaper jobb av hobbyen.

Så hva med med å faktisk gi kongens barnebarn anerkjennelse for å finne sin vei og samtidig være økonomisk uavhengig. Det eneste saliggjørende er virkelig ikke høyere utdanning.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (57 minutter siden):

Det er bra for ham, enig med deg i det. Jeg tenker at mangel på informasjon om hva han har holdt på med kan ha vært med på å skape et inntrykk av at han ikke har vært målrettet ift. utdanning. Jeg må ta et forbehold her og snakke for meg selv, men jeg har altså knapt sett/lest særlig mye om ham. Tiden i Trondheim fremsto veldig «hemmelig», og det tror jeg ikke er en god strategi for kommunikasjon og noe relevant informasjon om medlem i kongefamilien. Hva jobbet han med i Trondheim? Var det praksis eller noe annet innen foto- og film? Å ønske litt informasjon bør sees på som positivt, det tenker jeg tjener kongehuset. 

Det er hyggelig å få vite at han og kjæresten skal tilbringe tid i Italia. På siden av det, så er det sikkert også godt for ham å være ute av landet når rettsaken starter utpå nyåret. Han/ de to får ro omkring seg, håper jeg. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Det er bra for ham, enig med deg i det. Jeg tenker at mangel på informasjon om hva han har holdt på med kan ha vært med på å skape et inntrykk av at han ikke har vært målrettet ift. utdanning. Jeg må ta et forbehold her og snakke for meg selv, men jeg har altså knapt sett/lest særlig mye om ham. Tiden i Trondheim fremsto veldig «hemmelig», og det tror jeg ikke er en god strategi for kommunikasjon og noe relevant informasjon om medlem i kongefamilien. Hva jobbet han med i Trondheim? Var det praksis eller noe annet innen foto- og film? Å ønske litt informasjon bør sees på som positivt, det tenker jeg tjener kongehuset. 

Det er hyggelig å få vite at han og kjæresten skal tilbringe tid i Italia. På siden av det, så er det sikkert også godt for ham å være ute av landet når rettsaken starter utpå nyåret. Han/ de to får ro omkring seg, håper jeg. 

Men hva gjør det om han, hvis det stemmer,  ikke er målrettet ift utdanning?

Jeg kjenner mange flotte mennesker, gode mennesker, som er/har vært lite målrettet i forhold til utdanning. Det er deres eget problem, og ingenting andre har noe med.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Miomino skrev (15 minutter siden):

La oss gå til barn av kjente foreldre, som tydeligvis er topp argumentet. La oss gå til profesjonelle idrettsutøvere, som dras frem her. 

Erling Braut Haaland, Alexsander Sørloth og  Kristian Thorstvedt. Fotballspillere med kjente fotball fedre. Fedre med velfylt konto som har kunnet hjelpe disse tre dyktige fotballspillerne opp og frem fra aldersbestemte lag. Tror dere det har vært en fordel for dem i karrieren? Hvor mange studiepoeng tror dere de har? Og ikke minst, tror dere de har avtjent verneplikten?

Det er ingen som benekter at kongens barnebarn har en fordel med sin bakgrunn. Som alle barn som vokser opp med foreldre med velfylt konto og godt nettverk. 

Men fra det til å harselere med disse unge voksne som faktisk tjener til livets opphold, det er bare smålig og ufint. SM er ikke fylt tjue år engang.  

Nå vet ikke jeg hvor gamle dere er, men verden går fremover. I min omgangskrets er det personer med høyere utdanning. Det er personer med yrkesrettet utdanning. Der er personer som har startet på bunnen, jobbet seg oppover og tatt kurs/videreutdanning underveis. Jeg kjenner også en som har gitt avkall på en høy stilling, følger drømmen og skaper jobb av hobbyen.

Så hva med med å faktisk gi kongens barnebarn anerkjennelse for å finne sin vei og samtidig være økonomisk uavhengig. Det eneste saliggjørende er virkelig ikke høyere utdanning.

Å påpeke noe er ikke å harselere. Vennligst vær oppmerksom på å ikke bruke slike retoriske og negative grep for å hevde meninger. 

Mange unge har fordeler i livene sine på mange måter. Det kan være økonomisk hjelp fra familie, sivil status og fordeler av et godt nettverk. Man trenger ikke å snakke disse faktorene ned. Slik er samfunnet vårt i praksis. 
Jeg har selv stor glede av å ha bidratt til at mine har fått høy akademisk utdanning uten å måtte sette seg i gjeld. Jeg kjenner mange unge som har skaffet seg god utdanning hvor de har bygget seg kompetanse faglig i ulike yrker, all honnør til dem alle. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Men hva gjør det om han, hvis det stemmer,  ikke er målrettet ift utdanning?

Jeg kjenner mange flotte mennesker, gode mennesker, som er/har vært lite målrettet i forhold til utdanning. Det er deres eget problem, og ingenting andre har noe med.

Jeg skrev om at, etter min opplevelse, jeg ikke opplevde særlig med informasjon om hva han var opptatt med ift. utdanning. 
Ønsker noen å ikke være målrettet ift. utdanning, så blir det deres sak. Ett sted må man få penger til livsopphold, og om man ikke arbeider vil NAV være der for dem som faller litt utenfor. 
Siden SM er en del av kongefamilien vil det være en viss interesse for hva han velger å gjøre mht. utdanning og arbeid. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Å påpeke noe er ikke å harselere. Vennligst vær oppmerksom på å ikke bruke slike retoriske og negative grep for å hevde meninger. 

Mange unge har fordeler i livene sine på mange måter. Det kan være økonomisk hjelp fra familie, sivil status og fordeler av et godt nettverk. Man trenger ikke å snakke disse faktorene ned. Slik er samfunnet vårt i praksis. 
Jeg har selv stor glede av å ha bidratt til at mine har fått høy akademisk utdanning uten å måtte sette seg i gjeld. Jeg kjenner mange unge som har skaffet seg god utdanning hvor de har bygget seg kompetanse faglig i ulike yrker, all honnør til dem alle. 

I min verden er det å ytre at noen er, "uten evner og kompetanse, tiltaksløse, slenger rundt, reiser rundt i månedsvis og er dårlige forbilder fordi de tar egne valg i forhold til utdanning", å harselere. Det er langt fra å påpeke noe,

Så vennligst vær oppmerksom på at det er min rett å reagere som jeg vil på det jeg anser som nedrig og ufin omtale av unge voksne mennesker.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...