Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (16 minutter siden):

Jeg tror knappest det kan være noen som er uenig i at det å være i arverekken vil kunne gi privilegier, hvilket tante ML er det beste eksempelet på. Skulle gjerne sett noen argumentere mot det. Det har blitt eksemplifisert både da hun var yngre og nå. 

Diskusjonen har jo også involvert MM feks, og det problematiske i at motehus lot henne låne / få sterk rabatterte kjoler. Som alenemor fra Kristiansand hadde det ikke vært aktuelt. Et privilegium som ble henne til del fordi hun ble en del av kongehuset. 

Å være kongelig kommer med privilegier. Punktum. 

Ingen uenighet i at offentlige roller kan medføre privilegier.

Poenget mitt er fortsatt at vi diskuterer SMs konkrete rolle og rettigheter knyttet til apanasje og tittel, ikke historiske anekdoter om andre personer. Å trekke inn eksempler fra motehus og andre familier blander to ulike kontekster og leder debatten bort fra sak.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Jeg hadde kanskje håpet at han kunne gått foran som et godt eksempel for andre 20-åringer. 

Hæ, et godt eksempel for tjueåringer? Er han ikke et godt eksempel for jevnaldrende da? En ung mann som har funnet ut hvilken retning han vil gå yrkes messig? Som nå er i gang med å finne ut av hvilke muligheter han har og lære mer.

Han må da være et strålende eksempel for sine jevnaldrende. Ikke alle er akademisk anlagte.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (18 minutter siden):

Ok, så hvordan bør spørsmålet stilles da, for å få saklig vurdering på hvorvidt SM er privilegert utover tittel og apanasje. 

La oss holde fokus på fakta om tittel og apanasje, så diskusjonen blir presis.

Da fokuserer man på den formelle rollen, og unngår å blande inn spekulasjoner, popkultur-eksempler eller anekdoter fra andre familier.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (7 minutter siden):

Ok, så hvordan bør spørsmålet stilles da, for å få saklig vurdering på hvorvidt SM er privilegert utover tittel og apanasje. 

Klart han er priviligert. Svært priviligert er han i kraft av å være født den han er og i kraft av sine foreldre. Og det er naivt å ikke tro at det vil hjelpe han på vei i karrieren sin. Opphold i Italia, ja. Storebror hadde jo også et opphold i Italia. Som praktikant hos en designer.

https://www.nettavisen.no/livsstil/marius-borg-hoiby-har-flyttet-til-italia/s/12-95-3423376488

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Miomino skrev (4 minutter siden):

Hæ, et godt eksempel for tjueåringer? Er han ikke et godt eksempel for jevnaldrende da? En ung mann som har funnet ut hvilken retning han vil gå yrkes messig? Som nå er i gang med å finne ut av hvilke muligheter han har og lære mer.

Han må da være et strålende eksempel for sine jevnaldrende. Ikke alle er akademisk anlagte.

Tenkte mer på et utdannelsesløp og ikke månedsvis på reisefot. Det finnes yrkesutdanninger for foto og film. Man trenger ikke gå på universitetet. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (På 2.10.2025 den 10.52):

Vi kan alle levere anmeldelser mot folk i hytt og gevær, men at det ikke en gang ble åpnet etterforskning sier at saken ikke ble vurdert alvorlig nok til rettsforfølgelse. Jeg støtter på ingen måte denne sjarlatanen, men jeg mener det er viktig å holde tungen rett i munnen når det gjelder alvorlige straffbare forhold og bombastiske utsagn uten noe i nærheten av håndfaste bevis. 

Les det du siterer da..... Den ble ikke eterforsket på grund av at det var lenge siden forbrytelsen, som er veldig vanlig i denne type saker fordi det er vanskelig å anmelde for ofrene. Så det er ingen grun til å tro at sakens alvårlighetsgrad hadde noe å si. 

Så er det bra å ikke dømme folk for fort, men Durek har selv inrømt overgrep.... I tileg til å driver han med andre skadelige praktiser, er en dømt kriminel og vise veldig skumle personlighets trek. Jeg tror det finnes en 0% sjanse for at han ikke misbruker folk sexuelt, eneste grun til å tro noe annet må være om man ikke har fulgt med. 

• Liker 5
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Klart han er priviligert. Svært priviligert er han i kraft av å være født den han er og i kraft av sine foreldre. Og det er naivt å ikke tro at det vil hjelpe han på vei i karrieren sin. Opphold i Italia, ja. Storebror hadde jo også et opphold i Italia. Som praktikant hos en designer.

https://www.nettavisen.no/livsstil/marius-borg-hoiby-har-flyttet-til-italia/s/12-95-3423376488

Hva i all verden er spesielt med det?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

??

Og poenget var... ?

Nei, du tror vel ikke at jeg tenker at de får hjelp av foreldrene til å finne arbeidsplasser i Italia? 

• Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Hva i all verden er spesielt med det?

Nei, helt vanlig at unge norske gutter får seg praksisplasser i Italia på egenhånd. Unnskyld hvis du tror at jeg antyder noe annet. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Nei, helt vanlig at unge norske gutter får seg praksisplasser i Italia på egenhånd. Unnskyld hvis du tror at jeg antyder noe annet. 

Jepp, særlig unge gutter uten snev av relevant erfaring eller utdannelse.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (15 minutter siden):

Ingen uenighet i at offentlige roller kan medføre privilegier.

Poenget mitt er fortsatt at vi diskuterer SMs konkrete rolle og rettigheter knyttet til apanasje og tittel, ikke historiske anekdoter om andre personer. Å trekke inn eksempler fra motehus og andre familier blander to ulike kontekster og leder debatten bort fra sak.

Ok, så da er vi enige da. Han har som kjent utført representasjon, som jo må betraktes som offentlig rolle. Offentlig rolle kan medføre privilegier. 

Liker forøvrig godt å bruke definisjoner på begreper som grunnlag for diskusjon.  Snl.no sier følgende:

Privilegium er en enerett, forrett, fordel eller særstilling som hviler på et rettslig (juridisk) grunnlag. I dagligtale brukes også ordet om en fordel eller særstilling uten slikt grunnlag. Et privilegium kan være tillagt en enkeltperson eller flere enkeltpersoner, korporasjoner, selskaper, distrikter, faste eiendommer eller bedrifter.

Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Har han praksisplass?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Har han praksisplass?

Hvis det "å utforske ulike muligheter innen film og foto" er å ha praksisplass, så...

Tv2

– Prinsen er for tiden i Italia der han utforsker ulike muligheter, blant annet innen film og foto med ønske om å lære mer om dette, sier pressekontakt ved det kongelige hoff, Sara Svanemyr, til avisen

Endret av -Pusheen-
  • Liker 7
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Nei, du tror vel ikke at jeg tenker at de får hjelp av foreldrene til å finne arbeidsplasser i Italia? 

Glem det, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Har han praksisplass?

Tydeligvis. Å få hjelp og støtte fra foreldre mht utdanning, reiser, utenlandsopphold, bosted og hva har du er for øvrig ikke forbeholdt kongefamilien eller andre rikfolk, det er virkelig helt normalt. Om det alltid er heldig, rettferdig eller etisk riktig; se, det er en annen diskusjon. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Har han praksisplass?

Tror det var storebroren denne var myntet på.

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Har han praksisplass?

Han skulle lære mer om film og foto, det kalles vel praksisplass, vel?

Ihvertfall var det praksisplass MBH hadde da han reiste til Italia for å designe skinnjakker. 

• Liker 2
Skrevet

Husk at hva man velger å svare og fokusere på bidrar veldig sterkt til trådens saklighetsnivå og seriøsitet. 

Ønsker man saklig diskusjon kan man starte der. 

• Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Glem det, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang.

Da begynner du ikke heller. Allerede glemt. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...