Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Konges livsverk skal da virkelig på ingen måte bli gjenstand for en rettssak. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (12 minutter siden):

Konges livsverk skal da virkelig på ingen måte bli gjenstand for en rettssak. 

Rettssakens hovedperson ses på som medlem av det norske kongehuset hvis du leser litt i utenlands media. 

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (51 minutter siden):

Ja, kongeparet representerer mye. Ser ikke problemet med det, selv høy alder. Det er vel helt opp til dem selv om de mener de er i stand til det eller ei, uten at man bør mene så mye om hvorvidt SM skulle dratt litt av lasset istede. (Noe han faktisk smått har begynt med)

De vet nok best selv om de har helse eller energi nok til å representere, og kronprinsen tar jo oftere og oftere vikaroppdrag for kongen. Det er jo han som er den naturlige stedfortreder her uansett. Sverre er ikke 20 enda, og ikke kommende kronprins. At han ikke har representert så mye hittil er bare naturlig, særlig gitt hans unge alder. Men han hadde jo bl.a sitt første solooppdrag i år. At han får en naturlig overgang inn i dette, synes jeg er bare bra. Kongen er godt voksen, erfaren i gamet, og vet nok som sagt best hvilke oppdrag han kan ta og hvilke kronprinsen eller kronprinsessen kan vikariere. Å legge så mye på SM nå, synes jeg er unaturlig.

Sverre Magnus solooppdrag

En 20-åring er ikke noe barn. Mange i den alderen studerer full tid i tillegg til tilnærmet full stilling ved siden av. 

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (13 timer siden):

Bortsett fra UK, det mest kjente av alle 🤷‍♀️

Samtidig er det et mønster i tiden at flere monarkier tar grep for å redusere mengden kongelige med titler og kongelige som representerer, så akkurat nå er det lite treffende å vise til gamle tradisjoner, for det er tydelig at kongehusene står i en brytningstid der tradisjoner endres.

De blir prinsesser i Storbritannia også..? 

Skrevet
Gulline skrev (54 minutter siden):

Nei, det er ikke noe problem så lenge det ikke gjøres kun fordi det ikke er nok andre personer til å representere kongehuset.  Det er lett å se at kongeparet har blitt markant eldre bare det siste året etter at den ene skandalen overlappet den andre. Snart blir kongens livsverk (det norske kongehuset) gjenstand for tidenes rettssak og den kommer til å bli fulgt tett både i norsk og utenlandsk media. 

For noe tøv. Verken kongen eller hans livsverk er tiltalt i den rettssaken.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (45 minutter siden):

En 20-åring er ikke noe barn. Mange i den alderen studerer full tid i tillegg til tilnærmet full stilling ved siden av. 

Hvis han er voksen og forventes å levere og representere, er vi da enige om at valget også er hans eget? For da forsvinner samtidig argumentet om at kongehuset «skjuler» ham.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (32 minutter siden):

Men hvis du leser det jeg skrev, og det jeg linket til, så har han allerede begynt å representere, også på egenhånd. Han har til og med et ENK. Jeg skjønner ikke hva problemet er. At han ikke representerer på fulltid, eller?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (57 minutter siden):

Nei, det er ikke noe problem så lenge det ikke gjøres kun fordi det ikke er nok andre personer til å representere kongehuset.  Det er lett å se at kongeparet har blitt markant eldre bare det siste året etter at den ene skandalen overlappet den andre. Snart blir kongens livsverk (det norske kongehuset) gjenstand for tidenes rettssak og den kommer til å bli fulgt tett både i norsk og utenlandsk media. 

Kongens livsverk? Er det kongen og monarkiet som er tiltalt...?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fiskeburger skrev (44 minutter siden):

De blir prinsesser i Storbritannia også..? 

Nei, de blir som regel hertuginner, eller får en prinsessetittel som er avledet av mannens navn, dvs kona til prins Michael er princess Michael. Det er jo bare en variant av herr og fru Hansen. De blir ikke prinsesse i sitt eget navn, slik mange andre land har som tradisjon, f.eks Sverige og Danmark. Sophie Rhys-Jones ble "bare" grevinne da hun giftet seg med prins Edward. Ikke engang kronprinsessene har en tittel i eget navn. Prinsesse Diana het ikke prinsesse Diana - hun het Diana, prinsesse av Wales. Samme med Kate. Hun er Catherine, prinsesse av Wales, eller rett og slett prinsesse William, men hun er ikke prinsesse Kate.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (37 minutter siden):

For noe tøv. Verken kongen eller hans livsverk er tiltalt i den rettssaken.

Har jeg sagt det? Gå tilbake og les hva jeg sier før du kommenterer. 

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Gulline skrev (1 time siden):

Du mente det tydeligvis ikke slik, dog.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gulline skrev (22 minutter siden):

Ja, det var det du sa. Ordrett gjengitt sa du "gjenstand for rettssak". Hvis du ikke kan stå for det du sier når det blir ettergått, så får du innrømme at du overdrev, eller bare droppe å komme med sånn tull.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (38 minutter siden):

Hvis han er voksen og forventes å levere og representere, er vi da enige om at valget også er hans eget? For da forsvinner samtidig argumentet om at kongehuset «skjuler» ham.

Det vet vi ikke noe om. Er det hans ønske eller familiens ønske at han skal ha et liv i bakgrunnen? Jeg for min del savner tydelig tale om deres og kongehusets planer for framtiden. IA`s utdannelsesvalg fikk vi vite veldig tett på studiestart, SM hører vi veldig lite om. Taushet om hva han gjorde i Trondheim, hva med tjeneste i forsvaret? Hva med videre utdanning?

Jeg vet mer om spanske prinsessers framtidsplaner og utdanningsløp enn våre egne, norske. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Det vet vi ikke noe om. Er det hans ønske eller familiens ønske at han skal ha et liv i bakgrunnen? Jeg for min del savner tydelig tale om deres og kongehusets planer for framtiden. IA`s utdannelsesvalg fikk vi vite veldig tett på studiestart, SM hører vi veldig lite om. Taushet om hva han gjorde i Trondheim, hva med tjeneste i forsvaret? Hva med videre utdanning?

Jeg vet mer om spanske prinsessers framtidsplaner og utdanningsløp enn våre egne, norske. 

Har det noe å si da? Du argumenterer jo ellers tydelig for at kongehuset bør avvikles fortest mulig.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (36 minutter siden):

Nei, de blir som regel hertuginner, eller får en prinsessetittel som er avledet av mannens navn, dvs kona til prins Michael er princess Michael. Det er jo bare en variant av herr og fru Hansen. De blir ikke prinsesse i sitt eget navn, slik mange andre land har som tradisjon, f.eks Sverige og Danmark. Sophie Rhys-Jones ble "bare" grevinne da hun giftet seg med prins Edward. Ikke engang kronprinsessene har en tittel i eget navn. Prinsesse Diana het ikke prinsesse Diana - hun het Diana, prinsesse av Wales. Samme med Kate. Hun er Catherine, prinsesse av Wales, eller rett og slett prinsesse William, men hun er ikke prinsesse Kate.

Ja, men de blir også «princess of the British isles» (ref fødelsattesten til George som William fylte ut). Catherines tittel tilsvarer rangen av kronprinsesse, de bare kaller det «princess of Wales».

En av hovedgrunnene til dette tittelkaoset er jo, som du er inne på, at inngiftede ikke kan sette tittel foran navn. Mens datteren til Catherine, som er født kongelig, kan sette prinsessetittel foran navn. 

De gjør det sannelig ikke enkelt for oss med «enkle» monarkier og mangel på adelstitler! 😅

• Liker 5
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Har det noe å si da? Du argumenterer jo ellers tydelig for at kongehuset bør avvikles fortest mulig.

Ja, det gjør jeg. Men enn så lenge så er det kongehuset vi har her til lands så da forholder jeg meg til det. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (45 minutter siden):

Så konklusjonen er at han både er for synlig og for usynlig – og uansett feil? Da begynner vi å nærme oss kjernen. Det er jo besynderlig å være så avvisende overfor kongefamilien og samtidig ønske en hurtig avvikling, samtidig som du føler du ikke får nok informasjon.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 10
Gjest Anonym_2024
Skrevet

Ny meningsmåling, laveste oppslutningen Norstat noensinne har målt for NRK. 

https://www.klikk.no/underholdning/kalddusj-for-kongen-flere-i-norge-vil-ha-republikk-7565319

«Kongehusets omdømme har blitt svekket over flere år, og det evige bråket rundt prinsesse Märtha og Durek Verrett er naturligvis en medvirkende årsak til det. Det er også saken mot Marius Borg Høiby, sier historikeren til Her og Nå.

Han peker på at det også finnes andre årsaker til problemene kongehuset opplever, slik som alder, sykdom og evne til å engasjere den unge generasjonen, samt at antallet offisielle oppdrag har sunket med en fjerde- del på ti år.» 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (15 minutter siden):

Ny meningsmåling, laveste oppslutningen Norstat noensinne har målt for NRK. 

https://www.klikk.no/underholdning/kalddusj-for-kongen-flere-i-norge-vil-ha-republikk-7565319

«Kongehusets omdømme har blitt svekket over flere år, og det evige bråket rundt prinsesse Märtha og Durek Verrett er naturligvis en medvirkende årsak til det. Det er også saken mot Marius Borg Høiby, sier historikeren til Her og Nå.

Han peker på at det også finnes andre årsaker til problemene kongehuset opplever, slik som alder, sykdom og evne til å engasjere den unge generasjonen, samt at antallet offisielle oppdrag har sunket med en fjerde- del på ti år.» 

Var ikke den siste målingen fra september i år, da?

Folket slår ring om kongen – klar økning i støtten til monarkiet – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet https://share.google/PBJKKSytB3DKXDQnj

• Liker 7
Gjest Anonym_2024
Skrevet
~ Ada ~ skrev (13 minutter siden):

Var ikke den siste målingen fra september i år, da?

Folket slår ring om kongen – klar økning i støtten til monarkiet – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet https://share.google/PBJKKSytB3DKXDQnj

Du får spørre klikk.no. Det er de som henviser til Norstat sin måling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...