Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Gjest Nelliken
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Får hun ikke tilsnakk? At man kan glemme, er vel forståelig, men da det jo vanlig at man blir gjort oppmerksom på det.

Det burde nesten ikke være mulig å gjøre i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nelliken skrev (1 minutt siden):

Det burde nesten ikke være mulig å gjøre i det hele tatt. 

Nei, altså, hun har jo blitt informert og opplært?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (1 minutt siden):

Ja, det er like pinlig hver gang det skjer. Hvorfor gjør hun sånn gang på gang? Fatter ikke.

Jeg vet ikke hvorfor hun gjør det. Det blir jo kun å tenke om hun ikke vet bedre? Normaltvis skulle man tro at kutyme er en del av hva man blir opplært/setter seg inn i når man blir en del av kongehuset. 

Det er utfordrende å forstå. Likeledes at hun ikke er mer varsom og skjønnsom i dialog med HM i programmet deres vedr. 50 årsdagene deres. Der omtalte hun kronprinsen som «teit»! Hvor er respekten i en slik uttalelse?! 

Får hun ikke opplæring eller korrigering, mon tro? Det får vi ikke noe svar på, annet en gjennom hva vi ser og hører. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvorfor hun gjør det. Det blir jo kun å tenke om hun ikke vet bedre? Normaltvis skulle man tro at kutyme er en del av hva man blir opplært/setter seg inn i når man blir en del av kongehuset. 

Det er utfordrende å forstå. Likeledes at hun ikke er mer varsom og skjønnsom i dialog med HM i programmet deres vedr. 50 årsdagene deres. Der omtalte hun kronprinsen som «teit»! Hvor er respekten i en slik uttalelse?! 

Får hun ikke opplæring eller korrigering, mon tro? Det får vi ikke noe svar på, annet en gjennom hva vi ser og hører. 

De vil sikkert fremstå som folkelig og laid back, men da glemmer de i så fall rollene sine og pliktene disse innebærer. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Har hun det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Har hun det? 

Jeg vil tro at man får en form for prinsesseskole når man skal gifte seg med kronprinsen. Noe annet vil være kritikkverdig. Men det er bare antagelser. Viser det seg at hun ikke har fått opplæring, tar jeg kongehuset enda mindre seriøst.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nelliken skrev (1 time siden):

Ja, det er like pinlig hver gang det skjer. Hvorfor gjør hun sånn gang på gang? Fatter ikke.

Trass og/eller arroganse tipper jeg. Det er jo hennes "greie" virker det som (på meg). 

Endret av Korpsnerden
La til ""
  • Liker 8
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Korpsnerden skrev (1 minutt siden):

Trass og/eller arroganse tipper jeg. Det er jo hennes "greie" virker det som (på meg). 

Har tenkt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3 november er Forsvarets minnedag. Dagen er etablert av Forsvaret for å hedre falne i tjeneste. 

Det er mange grunner til at denne dagen er både viktig og nødvendig. Den skal minne oss om at det kan koste alt å tjenestegjøre for Konge og fedreland. Den aller viktigste årsaken er å få vist familie og pårørende som har mistet noen av sine at de ikke er glemt. 

Forsvarets minnedag er en krevende dag for alle involverte. Den skal vise at pårørende og etterlatte ikke står alene, og at det offisielle Norge stiller opp for å hedre de som ofret alt. På denne dagen velger Kong Harald, som jamfør Grl. §25 har den høyeste befalingen over forsvarsmakten, å være bortreist på ferie. Han som selv måtte leve i landflyktighet i fem år. Hans farfar var da vår øverste krigsherre, og hans far Forsvarssjef. 

For meg er det helt uforståelig at Kong Harald velger ferie fremfor Forsvarets minnedag. 
Jada, kronprinsen får fullmakten som regent, men kronprinsen er ikke Kongen! 

Hva er det Kong Harald ikke forstår?! 

I mitt hode er det noen merkedager Kongen ikke kan velge ferie fremfor fedrelandet, Forsvaret og plikten. Dette er 9 april, 8 mai, 17 mai, og første søndag i november, som er Forsvarets minnedag. 

Kronprinsen har ikke Kongens pondus verken erfaringsmessig eller militært. Aller minst har kronprinsen et ytre preg av autoritet og myndighet. 

Kong Haralds selvvalgte fravær er intet annet enn en nedprioritering av de som ofret alt for fedrelandet. 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Gjelder denne kutymen alltid, eller kun i visse settinger? Kan for lite om det.

Prøvde å finne noen skriftlig - men fant ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nelliken skrev (Akkurat nå):

Prøvde å finne noen skriftlig - men fant ikke. 

Takk for at du sjekket læll 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
TrineTrollet skrev (8 minutter siden):

Den 3 november er Forsvarets minnedag. Dagen er etablert av Forsvaret for å hedre falne i tjeneste. 

Det er mange grunner til at denne dagen er både viktig og nødvendig. Den skal minne oss om at det kan koste alt å tjenestegjøre for Konge og fedreland. Den aller viktigste årsaken er å få vist familie og pårørende som har mistet noen av sine at de ikke er glemt. 

Forsvarets minnedag er en krevende dag for alle involverte. Den skal vise at pårørende og etterlatte ikke står alene, og at det offisielle Norge stiller opp for å hedre de som ofret alt. På denne dagen velger Kong Harald, som jamfør Grl. §25 har den høyeste befalingen over forsvarsmakten, å være bortreist på ferie. Han som selv måtte leve i landflyktighet i fem år. Hans farfar var da vår øverste krigsherre, og hans far Forsvarssjef. 

For meg er det helt uforståelig at Kong Harald velger ferie fremfor Forsvarets minnedag. 

I mitt hode er det noen merkedager Kongen ikke kan velge ferie fremfor fedrelandet, Forsvaret og plikten. Dette er 9 april, 8 mai, 17 mai, og første søndag i november, som er Forsvarets minnedag. 

Kronprinsen har ikke Kongens pondus verken erfaringsmessig eller militært. Aller minst har kronprinsen et ytre preg av autoritet og myndighet. 

Kong Haralds selvvalgte fravær er intet annet enn en nedprioritering av de som som ofret alt for fedrelandet. 

De skal nok til London og kjøpe julegaver - gjør det fast i november.

Men jeg er enig - høyst merkelig at han velger ferie framfor plikt en sånn dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (2 minutter siden):

De skal nok til London og kjøpe julegaver - gjør det fast i november.

Men jeg er enig - høyst merkelig at han velger ferie framfor plikt en sånn dag. 

Vet ikke hva motivasjonen er for å ta ferie på en sånn dag, men det er jo merkelig at man som konge velger å gjøre det sånn. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Nelliken
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hva motivasjonen er for å ta ferie på en sånn dag, men det er jo merkelig at man som konge velger å gjøre det sånn. 

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at hun kanskje er like arrogant som sønnen?

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (35 minutter siden):

Kong Haralds selvvalgte fravær er intet annet enn en nedprioritering av de som ofret alt for fedrelandet. 

Amen👏👏👏

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at hun kanskje er like arrogant som sønnen?

Ikke en umulig tanke.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...