Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Godt sagt. Vi vet jo også at kronprinsesse Victoria har snakket om det presset hun følte da hun trådte inn i offentligheten da hun var på samme alder som SM, hun utviklet også sykdom på den tiden. 

Jeg tviler på at Victoria hadde dratt med datteren sin inn i dette i så stor grad som hun gjør om det var det å være i offentligheten som var det store problemet. Jeg vet at Victoria utviklet spiseforstyrrelse og har vært åpen om det i alle år. Hun kan ha hjulpet mange unge jenter og gutter med sin åpenhet. 

Som hun forteller så er det gjerne det at man stiller for store krav til seg selv som kan utløse slike sykdommer:

https://www.lydenavnorge.no/p4/nyheter/kronprinsesse-victoria-39-snakker-ut-om-den-alvorlige-sykdommen/artikkel/700340/

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Nei, det er jo greit hvis man kan velge. Det er langt ifra alle unge som kan det. 

Nei, IA og andre kronprinsesser og kronprinser føler antakelig ikke det, det er jo derfor monarki som styreform fremstår svært lite egnet for vår tid, særlig hvis vi tar utgangspunkt i det menneskelige aspektet (noe vi bør). 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

I våre dager er det ikke akkurat vanlig for 20-åringer å hjelpe besteforeldre med jobben, ikke foreldre, heller, for den saks skyld, særlig hvis man ikke selv har planer om å gå inn i familiebedriften. 

Våre barn og deres venner hjelper foreldre og besteforeldre med det de kan. Min erfaring er at unge er glad for å hjelpe til. De får jo som regel litt penger for arbeidet og det er jo alltid fint. 

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Våre barn og deres venner hjelper foreldre og besteforeldre med det de kan. Min erfaring er at unge er glad for å hjelpe til. De får jo som regel litt penger for arbeidet og det er jo alltid fint. 

I jobbene sine? 🧐

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Nei, IA og andre kronprinsesser og kronprinser føler antakelig ikke det, det er jo derfor monarki som styreform fremstår svært lite egnet for vår tid, særlig hvis vi tar utgangspunkt i det menneskelige aspektet (noe vi bør). 

Nei, det er ikke derfor det er lite i samsvar med tiden vi lever i. Det er det faktum at vi ikke kan stemme på hvem vi ønsker skal representere landet vårt som er det største problemet med monarkiet. Jeg synes ikke synd på tronarvinger, de har et reelt valg om de absolutt ikke ønsker å ta over tronen. 

• Liker 8
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

I jobbene sine? 🧐

Hva er det du snakker om?

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Jeg tviler på at Victoria hadde dratt med datteren sin inn i dette i så stor grad som hun gjør om det var det å være i offentligheten som var det store problemet. Jeg vet at Victoria utviklet spiseforstyrrelse og har vært åpen om det i alle år. Hun kan ha hjulpet mange unge jenter og gutter med sin åpenhet. 

Som hun forteller så er det gjerne det at man stiller for store krav til seg selv som kan utløse slike sykdommer:

https://www.lydenavnorge.no/p4/nyheter/kronprinsesse-victoria-39-snakker-ut-om-den-alvorlige-sykdommen/artikkel/700340/

Og det finnes andre kilder der press og stress er mer fremhevet. 
https://www.nrk.no/video/10961

https://www.tv2.no/video/underholdning/kronprinsesse-victoria-apner-opp-om-spiseforstyrre/20164075

https://www.dagbladet.no/kjendis/sykdommen-som-forandret-victorias-liv/72991464

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Hva er det du snakker om?

Du mener SM skal jobbe for å avlaste blant annet kongen og argumenterer med at du kjenner ungdom som hjelper sine besteforeldre. Da spør jeg om det er jobben deres de hjelper til med, for det høres rart ut for meg. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke konkludert, men jeg setter spørsmålstegn ved hvordan de/kongehuset skal kunne fungere optimalt når familiemedlemmer synes å velge bort å være med på å dra lasset ift. å representere i ulike anledninger. De er født inn i dette, de lever med det å være en del av kongehuset/familien, og det er naturlig å tenke at de får innsikt i mye fra barnsben av. Så er det jo dette med hvordan tilnærmingen blir presentert for den oppvoksende slekt. Er foreldrene positive og tilnærmingen lagt opp på en måte som gjenspeiler stolthet og dedikasjon til privilegerte roller på toppen av samfunnsstigen. Klager mor og far, ja, så vil noe slikt prege også de barn og unge som måtte være vitne til negative holdninger til det å være kongelige  dette innebærer. 
Positivtet er en viktig og god ting, og tilnærmingen til et liv hvor man er kongelig må være betydelig bedre enn der hvor evt. foreldre/kongelige opplever rollene sine som belastende og noe de aller helst vil slippe. Det heter å prege sine barn, og det er gammelt nytt at barn speiler sine foreldre på veldig mange måter. 
Kronprinsen har i yngre år uttalt at han ikke var så trygg på at rollen han var noe han ønsket. Han uttrykte tvil om dette, ja, han kunne sågar sett for seg et liv og karriere som profesjonell brettseiler. Hvorfor gjorde han så ikke det?
Mette Marit valgte å bli kronprinsens ektefelle, helt frivillig. Det var jo et bevisst valg med alt hva dette innebærer. Jeg mener at det forplikter, og at valget også legger absolutte føringer for å oppfylle forpliktelsene, samt det å oppdra barna de etter hvert fikk til et liv som kongelige. Det er naturlig å forvente at holdningene til rollene blir kommunisert med positivt engasjement, og intet annet, og slettes ikke noen for «klagesang» etc. 

De kongelige har mange rundt seg som bidrar på aller beste måte for at de skal tjene landet, og samtidig leve et godt og privilegert liv hvor finansene ikke setter særlig med begrensninger. 
Velges en såkalt egen kuriositet, vel, så signer ut og ta en jobb hvor inntekten kommer fra virksomhet eller arbeidsgiver. 
Helt greit, velger prinsen et annet liv som en vanlig borger med jobb og egen inntekt - helt ok. Men, da må han jo komme til en beslutning og ikke leve som Ole Brum - ja, takk, begge deler! Det går ikke. 

Prins Sverre Magnus har vel gode rollemodeller i både foreldrene og besteforeldrene hva angår arbeidsmoral, så jeg skjønner ikke aktualiteten i å dra inn det å snakke ned rollene.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (22 minutter siden):

Man kan ikke sammenlikne det å fødes inn i kongefamilien med å fødes inn i en hvilken som helst familiebedrift.

Om man først vil se etter paralleller er det mer nærliggende å gå til det feks Tonje Tornes eller Sarah Teigen har fortalt om å være født inn i en familie med offentlighetens blikk på seg, og/eller forventninger om å selv å delta og få samme fokus på seg. Men selv deres erfaringer kommer til kort når de sammenliknes med det å fødes inn i kongefamilien.

Beretningene til Harry og Märtha Louise har dessuten vist oss en flik av hva som lett skjer med kongebarna som ikke er tronarvinger. At Sverre Magnus derfor får fred til å bli en hel og sunn person er bare en fordel for alle, enten han nå velger å ta representasjonsoppdrag for kongehuset eller ikke. For velge må han selvsagt - det må jo også i høyeste grad tronarvingen selv. Jeg vil ikke at min eventuelle sensasjonshunger skal gå på bekostning av unge menneskers mentale helse. La Sverre Magnus og Ingrid Alexandra få fred så lenge det trengs.

Synes det blir snevert å tenke at «sensasjonshunger» er den eneste grunnen til at folk ønsker at medlemmer av kongefamilien representerer. Hvordan skal folket ellers kunne ha et forhold til dem uten at vi vet hvem de er? En stor del av det å møte folket eller å rette fokus på ting innebærer jo at de viser seg offentlig aka representerer.

Diskusjonen går jo på at de er lavt bemannet pr nå og at de ikke greier å få gjort jobben hvis de ikke er flere til å bidra. Hvordan ser egentlig et monarki ut hvis ingen har interesse for det de gjør? 

• Liker 8
Skrevet
Gulline skrev (50 minutter siden):

Å starte Sverre Magnus Productions vitner vel ikke akkurat om at man ønsker å leve anonymt. 

I andre europeiske kongehus så er gjerne prinser og prinsesser med å representere kongehuset. Det er slett ikke uvanlig når man ser seg om. Jeg tror mange ser at de er priviligerte og vil gjerne hjelpe foreldre og besteforeldre i rollene sine. Jeg vokste opp på gård og jeg var selvsagt med når foreldrene mine skulle sette poteter, ta opp poteter, plukke stein osv ... Ikke uvanlig at barn bidrar med det de kan. 

Den sammenligningen din halter kraftig. Det å registrer ENK gjør en ikke automatisk til offentlige personer. Folk har ulike liv og rammer, og hva andre kongehus gjør, er egentlig ikke så viktig for hva et ungt medlem av kongehuset velger blir rett for seg. Det vitner kanskje mer om at han har et nøkternt forhold til det å stå i offentligheten og det å vokse opp i dagens samfunn. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (26 minutter siden):

I våre dager er det ikke akkurat vanlig for 20-åringer å hjelpe besteforeldre med jobben, ikke foreldre, heller, for den saks skyld, særlig hvis man ikke selv har planer om å gå inn i familiebedriften. 

For å sitere @Aricia 

«Man kan ikke sammenlikne det å fødes inn i kongefamilien med å fødes inn i en hvilken som helst familiebedrift.»

• Liker 3
Skrevet
Snurrevippen skrev (Akkurat nå):

Den sammenligningen din halter kraftig. Det å registrer ENK gjør en ikke automatisk til offentlige personer. Folk har ulike liv og rammer, og hva andre kongehus gjør, er egentlig ikke så viktig for hva et ungt medlem av kongehuset velger blir rett for seg. Det vitner kanskje mer om at han har et nøkternt forhold til det å stå i offentligheten og det å vokse opp i dagens samfunn. 

Det er jo veldig mange som bruker eget navn på ENK'ene sine, så det er ikke akkurat uvanlig heller. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (4 minutter siden):

Det må du vel mene, jeg står for mine meninger. Men nå skal jeg heldigvis se fotballkamp så kongehus får være kongehus for meg. 

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (4 timer siden):

Sier du det? Så mye at det har vært en belastning?

Det kan da ikke jeg vite. Jeg svarte bare på spørsmålet.

• Liker 5
Skrevet
Gulline skrev (4 timer siden):

Han har selvsagt goder av foreldrenes meget rundhåndede apanasje. Hvor mange på hans alder kan reise i månedsvis på dannelesreise for eksempel?

Det er jo helt og fullstendig og totalt irrelevant. Han har ikke en forpliktelse til å leve og jobbe som kongelig selv om han har fått noen fine ferier.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

90Det er jo helt og fullstendig og totalt irrelevant. Han har ikke en forpliktelse til å leve og jobbe som kongelig selv om han har fått noen fine ferier.

De unge jeg kjenner vet å sette pris på all hjelp fra foreldre og besteforeldre - både økonomisk og praktisk og hjelper mer enn gjerne til ved behov. Det er ingen plikt, men de fleste har ansvarsfølelse overfor de som har bidratt i livet deres, og derfor er glad for å kunne gi noe tilbake i form av praktisk hjelp. 

Kongeparet nærmer seg 90, begge har operert inn pacemaker. Alle ser at kongen i tillegg er dårlig til bens, allikevel stiller han opp og representerer mye. Skulle bare mangle at ikke de unge kan stille opp og avlaste. 

• Liker 8
Skrevet
Gulline skrev (13 minutter siden):

De unge jeg kjenner vet å sette pris på all hjelp fra foreldre og besteforeldre - både økonomisk og praktisk og hjelper mer enn gjerne til ved behov. Det er ingen plikt, men de fleste har ansvarsfølelse overfor de som har bidratt i livet deres, og derfor er glad for å kunne gi noe tilbake i form av praktisk hjelp. 

Kongeparet nærmer seg 90, begge har operert inn pacemaker. Alle ser at kongen i tillegg er dårlig til bens, allikevel stiller han opp og representerer mye. Skulle bare mangle at ikke de unge kan stille opp og avlaste. 

Det er jobben til kongen! Barnebarn går sjelden inn i jobben til foreldre og besteforeldre, det er noe annet å hjelpe til på hjemmebane. Herlighet! 

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Gulline skrev (14 minutter siden):

Vet du om Sverre ikke setter pris på hjelp? Og om han ikke hjelper selv om det er behov? Er det et så stort behov at han må eller bør steppe inn? Vi vet jo ikke hvorvidt de ser et økt behov for hjelp eller ei. 

• Liker 8
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Flere intervjuer viser at Victoria har snakket om sin sykdom og at åpenhet kan ha hatt positiv effekt. Men utsagnet om hva hun «ville» gjort involverer spekulasjon om andres motivasjon — bedre å holde seg til dokumenterte uttalelser og kilder. Det vil si at Lyden av Norge kanskje ikke er velegnet som kilde i så måte.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...