Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tror ikke et liv i konstant søkelys fra ung alder er særlig bra for en sunn psykisk utvikling. Jeg tror at sjansen for at man blir selvbevisst på en uheldig måte er stor og at det gjør noe med deg å måtte leve opp til en rolle du ikke har valgt selv. Dette er jo en av de svært negative aspektene ved et monarki. 

Den dagen jeg hadde fått bevis for at de heller ville hatt et vanlig liv, med vanlig inntekt så skulle jeg trodd deg. Sånn som det står nå så har hun en livsstil som ikke står i stil til hennes utdannelse som fysioterapeut. De har levd for lenge på livets solside, tror nå jeg. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gulline skrev (12 minutter siden):

Så det tror du? Ok. Det tror ikke jeg. Men hun har vært en av de verste på å klage på det. 

Det er liksom greit når man drar inn på godene, men stakkar de som publiserer bilder av prinsessen. 

Hørte aldri klaging da hun fikk Bloksberg (arv fra kong Olav), dyre ridehester, gratis bil fra KNA, mulighet til å bosette seg og familien i London og New York i årevis osv ... 

igjen; jeg skriver ikke om ikke- eksisterende klaging, men i den forbindelse; det er klart at andre har klaget på både gratis hest og bil også, men jeg skriver ikke om hvorfor hun ikke klaget, selv om det understreker poenget mitt; det er ikke sunt å leve på den måten, jeg synes ikke ML fremstår som en spesielt fornuftig og reflektert kvinne nå i en alder av 50.

Endret av Kollontaj
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Den dagen jeg hadde fått bevis for at de heller ville hatt et vanlig liv, med vanlig inntekt så skulle jeg trodd deg. Sånn som det står nå så har hun en livsstil som ikke står i stil til hennes utdannelse som fysioterapeut. De har levd for lenge på livets solside, tror nå jeg. 

Jeg skjønner ikke hva du mener her. Hvis man er utdannet fysioterapeut må man tilpasse lønnsnivået sitt til det en fysioterapeut tjener resten av livet? 🧐 Det kan man jo ikke kreve av noen. At ML er vant til en type livsstil fra fødsel av er ingen hemmelighet. For min del må hun gjerne leve «på solsiden», men at hun bruker prinsessetittelen i inntektsgivende arbeid mener jeg er skikkelig feil. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Dersom han velger vekk det å representere og annen samfunnsnyttige arbeidsoppgaver på vegne av kongefamilien - hva skal han med sin prinsetittel? Så lenge han har sin prinsetittel så bør han ha en arbeidsplikt. Disse privilegiene forplikter. 

Dette er faktisk et godt poeng. Det ville løse mye dersom de som ikke bidrar heller ikke har en tittel. 

Så lenge de har privilegiet av å ha en tittel, bør man forvente at de bidrar. Vi ser jo til fulle hvor uheldig det er å ha tilknytning via tittel, men samtidig skal finne sin «egen vei». 

Selvfølgelig er det å inneha en tittel et privilegium, som gjør at du vil få tilgang til muligheter som folk uten tittel ikke vil ha. Bare tilknytning til Kongehuset har jo vist seg å åpne dører som man kan utnytte. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener her. Hvis man er utdannet fysioterapeut må man tilpasse lønnsnivået sitt til det en fysioterapeut tjener resten av livet? 🧐 Det kan man jo ikke kreve av noen. At ML er vant til en type livsstil fra fødsel av er ingen hemmelighet. For min del må hun gjerne leve «på solsiden», men at hun bruker prinsessetittelen i inntektsgivende arbeid mener jeg er skikkelig feil. 

Poenget mitt er at hun kan ikke få i pose og sekk. Vi vet ikke om hun mener det når hun sier at pressen har vært så grusomme i oppveksten. Hun vet ikke hva det vil si å leve et normalt liv så da er det vanskelig å ta henne bokstavelig på at et vanlig liv er så mye bedre.

Hun har hatt så mange goder av å være den hun er at hun virker til tider å ha mistet bakkekontakten totalt. 

Nå lever hun, døtrene og ektefellen på hennes tittel. Hun hadde neppe inngått ekteskap med DV og Ari som en kvinne av folket. Så å tro at hun ville hatt et normalt liv i stedet for det livet hun er gitt å leve er lite troverdig. Hverken hun eller døtrene vet hva det vil si. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt er at hun kan ikke få i pose og sekk. Vi vet ikke om hun mener det når hun sier at pressen har vært så grusomme i oppveksten. Hun vet ikke hva det vil si å leve et normalt liv så da er det vanskelig å ta henne bokstavelig på at et vanlig liv er så mye bedre.

Hun har hatt så mange goder av å være den hun er at hun virker til tider å ha mistet bakkekontakten totalt. 

Nå lever hun, døtrene og ektefellen på hennes tittel. Hun hadde neppe inngått ekteskap med DV og Ari som en kvinne av folket. Så å tro at hun ville hatt et normalt liv i stedet for det livet hun er gitt å leve er lite troverdig. Hverken hun eller døtrene vet hva det vil si. 

Nå skyldte hun jo til og med på pressen for eksmannens død, så at hun har negative følelser for pressen, tror jeg. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Hun kunne fått mye mindre pes rundt livet sitt siste tiårene dersom hun hadde latt være å bruke prinsessetittelen og tilknytningen til kongefamilien i kommersiell hensikt. Man kan ikke gi folk arbeidsforbud, men det går fint an å tjene penger uten alt det vi har sett fra den kanten. Vi kan ikke holde i mot folk at de er født inn i gode oppvekstforhold, iallfall materielt sett. For medlemmer i kongefamilien er jo dette normalt, selv om det ikke var deres valg i utgangspunktet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Hun kunne fått mye mindre pes rundt livet sitt siste tiårene dersom hun hadde latt være å bruke prinsessetittelen og tilknytningen til kongefamilien i kommersiell hensikt. Man kan ikke gi folk arbeidsforbud, men det går fint an å tjene penger uten alt det vi har sett fra den kanten. Vi kan ikke holde i mot folk at de er født inn i gode oppvekstforhold, iallfall materielt sett. For medlemmer i kongefamilien er jo dette normalt, selv om det ikke var deres valg i utgangspunktet. 

Nemlig.

• Liker 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (39 minutter siden):

Nå skyldte hun jo til og med på pressen for eksmannens død, så at hun har negative følelser for pressen, tror jeg. 

Ja, og det første kan man jo tenke sitt om.  

• Liker 8
Skrevet
Eufemia- skrev (4 timer siden):

Så vet vi altså ikke hvor prins SM er regnet inn til å bidra. At han i det hele tatt ikke er forberedt og lært opp til å representere er for meg en gåte. Hvordan kan de la være å bruke prinsen når kongehuset knapt har folk til å stille til representasjon er utrolig. 

De legger ned seg selv, ser det ut til. 

Det blir rart å konkludere med noe når man faktisk ikke vet. Eller har du kjennskap til hvordan han har blitt oppdratt? 

Med det sagt så tror jeg mange glemmer hvor enormt krevende det er å vokse opp med offentligheten tett på, særlig da når mediene og sosiale plattformer viser seg å være så grenseløse som de er. Mange unge sliter med konstant eksponering og forventninger selv uten å ha offentlig press, så da kan man bare forestille hvordan det er for en som er født inn i kongefamilien. 

Det er veldig forståelig at han velger å leve mer tilbaketrukket, ikke minst er det sunt. Det gir han rom for å finne ut av hvem han er uten at alt må tolkes i lys av det ene eller det andre. Vi ser også hva det vil si å tre frem i offentligheten, viser man seg en gang så er man dermed en offentlig person, og da mener enkelte at det ikke finnes grenser for hva man kan kritisere. Han mister dermed retten til å trekke seg tilbake i følge enkelte. 

Jeg mener man bør vise respekt for at han og kongehuset velger å ta den tiden de trenger, enn å presse frem en rolle fordi noen har urimelig forventninger å se han. Eller ønsker å tilfredsstille sin egen kuriositet. Dersom han skal tre frem i offentligheten bør det definitivt skje på egne premisser. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (4 minutter siden):

Det blir rart å konkludere med noe når man faktisk ikke vet. Eller har du kjennskap til hvordan han har blitt oppdratt? 

Med det sagt så tror jeg mange glemmer hvor enormt krevende det er å vokse opp med offentligheten tett på, særlig da når mediene og sosiale plattformer viser seg å være så grenseløse som de er. Mange unge sliter med konstant eksponering og forventninger selv uten å ha offentlig press, så da kan man bare forestille hvordan det er for en som er født inn i kongefamilien. 

Det er veldig forståelig at han velger å leve mer tilbaketrukket, ikke minst er det sunt. Det gir han rom for å finne ut av hvem han er uten at alt må tolkes i lys av det ene eller det andre. Vi ser også hva det vil si å tre frem i offentligheten, viser man seg en gang så er man dermed en offentlig person, og da mener enkelte at det ikke finnes grenser for hva man kan kritisere. Han mister dermed retten til å trekke seg tilbake i følge enkelte. 

Jeg mener man bør vise respekt for at han og kongehuset velger å ta den tiden de trenger, enn å presse frem en rolle fordi noen har urimelig forventninger å se han. Eller ønsker å tilfredsstille sin egen kuriositet. Dersom han skal tre frem i offentligheten bør det definitivt skje på egne premisser. 

Å starte Sverre Magnus Productions vitner vel ikke akkurat om at man ønsker å leve anonymt. 

I andre europeiske kongehus så er gjerne prinser og prinsesser med å representere kongehuset. Det er slett ikke uvanlig når man ser seg om. Jeg tror mange ser at de er priviligerte og vil gjerne hjelpe foreldre og besteforeldre i rollene sine. Jeg vokste opp på gård og jeg var selvsagt med når foreldrene mine skulle sette poteter, ta opp poteter, plukke stein osv ... Ikke uvanlig at barn bidrar med det de kan. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel litt forskjell på å plukke poteter og å representere (selvstendig, som noen ønsker). De av oss som kjenner 20-årige guttter/menn vet også at de er svært ulike i modenhetsnivå og selvsikkerhet. Offentlig fokus er tøft for mange, særlig hvis du ikke velger det selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Man kan ikke sammenlikne det å fødes inn i kongefamilien med å fødes inn i en hvilken som helst familiebedrift.

Om man først vil se etter paralleller er det mer nærliggende å gå til det feks Tonje Tornes eller Sarah Teigen har fortalt om å være født inn i en familie med offentlighetens blikk på seg, og/eller forventninger om å selv å delta og få samme fokus på seg. Men selv deres erfaringer kommer til kort når de sammenliknes med det å fødes inn i kongefamilien.

Beretningene til Harry og Märtha Louise har dessuten vist oss en flik av hva som lett skjer med kongebarna som ikke er tronarvinger. At Sverre Magnus derfor får fred til å bli en hel og sunn person er bare en fordel for alle, enten han nå velger å ta representasjonsoppdrag for kongehuset eller ikke. For velge må han selvsagt - det må jo også i høyeste grad tronarvingen selv. Jeg vil ikke at min eventuelle sensasjonshunger skal gå på bekostning av unge menneskers mentale helse. La Sverre Magnus og Ingrid Alexandra få fred så lenge det trengs.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Det er vel litt forskjell på å plukke poteter og å representere (selvstendig, som noen ønsker). De av oss som kjenner 20-årige guttter/menn vet også at de er svært ulike i modenhetsnivå og selvsikkerhet. Offentlig fokus er tøft for mange, særlig hvis du ikke velger det selv. 

Dersom han ikke er komfortabel med å representerer alene så kan han jo gjøre det sammen med noen i familien i starten og velge seg ut oppdrag som er "enklere" eller kanskje innen hans interessefelt. 

• Liker 2
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke sammenlikne det å fødes inn i kongefamilien med å fødes inn i en hvilken som helst familiebedrift.

Om man først vil se etter paralleller er det mer nærliggende å gå til det feks Tonje Tornes eller Sarah Teigen har fortalt om å være født inn i en familie med offentlighetens blikk på seg, og/eller forventninger om å selv å delta og få samme fokus på seg. Men selv deres erfaringer kommer til kort når de sammenliknes med det å fødes inn i kongefamilien.

Beretningene til Harry og Märtha Louise har dessuten vist oss en flik av hva som lett skjer med kongebarna som ikke er tronarvinger. At Sverre Magnus derfor får fred til å bli en hel og sunn person er bare en fordel for alle, enten han nå velger å ta representasjonsoppdrag for kongehuset eller ikke. For velge må han selvsagt - det må jo også i høyeste grad tronarvingen selv. Jeg vil ikke at min eventuelle sensasjonshunger skal gå på bekostning av unge menneskers mentale helse. La Sverre Magnus og Ingrid Alexandra få fred så lenge det trengs.

Godt sagt. Vi vet jo også at kronprinsesse Victoria har snakket om det presset hun følte da hun trådte inn i offentligheten da hun var på samme alder som SM, hun utviklet også sykdom på den tiden. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Er folk ute etter sensasjon, da? Jeg ser mer på det som å avlaste og hjelpe gamle besteforeldre som virkelig står på. 

• Liker 7
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Dersom han ikke er komfortabel med å representerer alene så kan han jo gjøre det sammen med noen i familien i starten og velge seg ut oppdrag som er "enklere" eller kanskje innen hans interessefelt. 

Kanskje han ikke har lyst? Kanskje foreldrene har satt ned foten? Vi vet ikke. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke konkludert, men jeg setter spørsmålstegn ved hvordan de/kongehuset skal kunne fungere optimalt når familiemedlemmer synes å velge bort å være med på å dra lasset ift. å representere i ulike anledninger. De er født inn i dette, de lever med det å være en del av kongehuset/familien, og det er naturlig å tenke at de får innsikt i mye fra barnsben av. Så er det jo dette med hvordan tilnærmingen blir presentert for den oppvoksende slekt. Er foreldrene positive og tilnærmingen lagt opp på en måte som gjenspeiler stolthet og dedikasjon til privilegerte roller på toppen av samfunnsstigen. Klager mor og far, ja, så vil noe slikt prege også de barn og unge som måtte være vitne til negative holdninger til det å være kongelige  dette innebærer. 
Positivtet er en viktig og god ting, og tilnærmingen til et liv hvor man er kongelig må være betydelig bedre enn der hvor evt. foreldre/kongelige opplever rollene sine som belastende og noe de aller helst vil slippe. Det heter å prege sine barn, og det er gammelt nytt at barn speiler sine foreldre på veldig mange måter. 
Kronprinsen har i yngre år uttalt at han ikke var så trygg på at rollen han var noe han ønsket. Han uttrykte tvil om dette, ja, han kunne sågar sett for seg et liv og karriere som profesjonell brettseiler. Hvorfor gjorde han så ikke det?
Mette Marit valgte å bli kronprinsens ektefelle, helt frivillig. Det var jo et bevisst valg med alt hva dette innebærer. Jeg mener at det forplikter, og at valget også legger absolutte føringer for å oppfylle forpliktelsene, samt det å oppdra barna de etter hvert fikk til et liv som kongelige. Det er naturlig å forvente at holdningene til rollene blir kommunisert med positivt engasjement, og intet annet, og slettes ikke noen for «klagesang» etc. 

De kongelige har mange rundt seg som bidrar på aller beste måte for at de skal tjene landet, og samtidig leve et godt og privilegert liv hvor finansene ikke setter særlig med begrensninger. 
Velges en såkalt egen kuriositet, vel, så signer ut og ta en jobb hvor inntekten kommer fra virksomhet eller arbeidsgiver. 
Helt greit, velger prinsen et annet liv som en vanlig borger med jobb og egen inntekt - helt ok. Men, da må han jo komme til en beslutning og ikke leve som Ole Brum - ja, takk, begge deler! Det går ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Kanskje han ikke har lyst? Kanskje foreldrene har satt ned foten? Vi vet ikke. 

Nei, det er jo greit hvis man kan velge. Det er langt ifra alle unge som kan det. 

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Er folk ute etter sensasjon, da? Jeg ser mer på det som å avlaste og hjelpe gamle besteforeldre som virkelig står på. 

I våre dager er det ikke akkurat vanlig for 20-åringer å hjelpe besteforeldre med jobben, ikke foreldre, heller, for den saks skyld, særlig hvis man ikke selv har planer om å gå inn i familiebedriften. 

• Liker 7
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...