Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (29 minutter siden):

Jeg har mange ganger hørt kronprinsparet si at «de, deres barn, må finne sine egne veier». Det er til en viss grad forståelig og riktig, men det påhviler dem samtidig at de er født inn i kongehuset/familien. I det ligger forventninger om at de må forberede seg på å arbeide for monarkiet og landet. Det ligger i det hele. 
Derfor er det ganske oppsiktsvekkende at kronprinsparet ikke har lagt opp til at de forberedes til nettopp det å gjøre de oppgavene de arver. Rollene og de enorme privilegiene som de har gjør at dette også forplikter i seg selv. 

Hva prins Sverre Magnus evt. ikke ønsker eller er komfortabel med er underordnet plikten kongehuset har til å sette kongehusets medlemmer/familien i stand til å representere for Norge. 

Prinsesse Astrid representerer fortsatt. Da er det litt merkelig at nr. 3 i arverekken ikke gjør det. 

Dypt uenig. De har lov å velge det vekk. Spesielt han som er nummer to. Vi ser jo i mange land at det ikke er plass til nummer to i et moderne monarki. Jeg mener de har en plikt til ikke å misbruke tittelen, slik som ML har gjort. Men det er langt fra det å ikke ødelegge, til å pålegge nummer to en arbeidsplikt for kongehuset. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (30 minutter siden):

Jeg har mange ganger hørt kronprinsparet si at «de, deres barn, må finne sine egne veier». Det er til en viss grad forståelig og riktig, men det påhviler dem samtidig at de er født inn i kongehuset/familien. I det ligger forventninger om at de må forberede seg på å arbeide for monarkiet og landet. Det ligger i det hele. 
Derfor er det ganske oppsiktsvekkende at kronprinsparet ikke har lagt opp til at de forberedes til nettopp det å gjøre de oppgavene de arver. Rollene og de enorme privilegiene som de har gjør at dette også forplikter i seg selv. 

Hva prins Sverre Magnus evt. ikke ønsker eller er komfortabel med er underordnet plikten kongehuset har til å sette kongehusets medlemmer/familien i stand til å representere for Norge. 

Prinsesse Astrid representerer fortsatt. Da er det litt merkelig at nr. 3 i arverekken ikke gjør det. 

Jeg tenker at det er viktig å modernisere kongehuset. Tanta hadde jo pressen etter seg fra ung alder og jeg forstår at de ønsker å unngå samme «skjebne». Å leve i medias søkelys er ikke lett. Synes det er fint at SM kan få leve et friere liv, han lønnes jo ikke og er som sagt før, en del av kongehuset. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Dypt uenig. De har lov å velge det vekk. Spesielt han som er nummer to. Vi ser jo i mange land at det ikke er plass til nummer to i et moderne monarki. Jeg mener de har en plikt til ikke å misbruke tittelen, slik som ML har gjort. Men det er langt fra det å ikke ødelegge, til å pålegge nummer to en arbeidsplikt for kongehuset. 

Dersom han velger vekk det å representere og annen samfunnsnyttige arbeidsoppgaver på vegne av kongefamilien - hva skal han med sin prinsetittel? Så lenge han har sin prinsetittel så bør han ha en arbeidsplikt. Disse privilegiene forplikter. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (Akkurat nå):

Dersom han velger vekk det å representere og annen samfunnsnyttige arbeidsoppgaver på vegne av kongefamilien - hva skal han med sin prinsetittel? Så lenge han har sin prinsetittel så bør han ha en arbeidsplikt. Disse privilegiene forplikter. 

Nei det forplikter ikke. Han er et individ med fri vilje og menneskerettigheter og ett liv på jorden, og han har ikke valgt den tittelen.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at det er viktig å modernisere kongehuset. Tanta hadde jo pressen etter seg fra ung alder og jeg forstår at de ønsker å unngå samme «skjebne». Å leve i medias søkelys er ikke lett. Synes det er fint at SM kan få leve et friere liv, han lønnes jo ikke og er som sagt før, en del av kongehuset. 

Nei, vet du hva. ML har ikke hatt pressen etter seg hele oppveksten, men hun har vel vært en av de som ha klaget mest. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Kongehusets synlighet er et av fundamentene for dets legitimitet. Dersom tittelen prins av Norge ikke har noen forpliktelser er heller ikke tittelen hans nødvendige for han fremtid og personlige preferanser. 
Husk at det er all grunn til å tro at prins Sverre Magnus sin fremtidige ektefelle vil bli prinsesse. Skal vi da ha et prinsepar som står på siden med privilegier uten forpliktelser!? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Nei det forplikter ikke. Han er et individ med fri vilje og menneskerettigheter og ett liv på jorden, og han har ikke valgt den tittelen.

Hvis det å være prins av Norge er en belastning og et ork, så er det bare å be farfar om å få slippe. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (5 minutter siden):

Nei, vet du hva. ML har ikke hatt pressen etter seg hele oppveksten, men hun har vel vært en av de som ha klaget mest. 

Jo det hadde hun. Hun hadde pressen etter seg på en helt annen måte enn vi ser idag. De fulgte etter henne i russetiden og på byen og skrev om kjærester. Jeg husker til og med et bilde i se&hør fra en gruppetime inne på et treningsstudio og jeg husker bilder fra russefeiringen. Vi har bare sett ett eneste bilde av IA i russetiden, og det postet hun selv. Eller kongehuset gjorde.

Endret av MissLucy
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Hvis det å være prins av Norge er en belastning og et ork, så er det bare å be farfar om å få slippe. 

Nemlig. 
og han kan være i en slik prosess, og det må han få lov å bruke tid på å finne ut av selv.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Hele oppveksten og fra ung alder er ikke det samme. ML har hatt oppslag i Se&Hør fra ung alder. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Hele oppveksten og fra ung alder er ikke det samme. ML har hatt oppslag i Se&Hør fra ung alder. 

Hvor ung alder da?

I Sverige har de kongelige vært langt mer populære i media og allikevel har de klart å jobbe for kongehuset. 

Noen evner å se sin rolle og privilegier og gi noe tilbake. I Norge liker de best å benytte privilegiene som følger med - uten tanke for å bidra selv. 

Endret av Gulline
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Hvor ung alder da?

Fra hun gikk i vgs

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Fra hun gikk i vgs

Sier du det? Så mye at det har vært en belastning?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Nemlig. 
og han kan være i en slik prosess, og det må han få lov å bruke tid på å finne ut av selv.

Det er mulig, men så langt vet vi ingenting fordi det kommuniserer svært lite. Så langt ser det ut til at han vil engasjere seg i dette firmaet han opprettet. 
Vi kan i denne uoversiktlige og underkommuniserte situasjonen slå fast at mye er uvisst. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Sier du det? Så mye at det har vært en belastning?

Du tror ikke at det å ha vært så mye i søkelyset, få offentliggjort private forhold og historier kan ha noe med situasjonen vi ser i dag? Det tror faktisk jeg. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Du tror ikke at det å ha vært så mye i søkelyset, få offentliggjort private forhold og historier kan ha noe med situasjonen vi ser i dag? Det tror faktisk jeg. 

«Som man reder ligger man». Det kan ha noe med det å gjøre også. Livsvalg som ikke er de klokeste gjør at de skaffer seg oppmerksomhet, og det er naturlig. Det gjelder både såkalte kjendiser og kongelige. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Så det tror du? Ok. Det tror ikke jeg. Men hun har vært en av de verste på å klage på det. 

Det er liksom greit når man drar inn på godene, men stakkar de som publiserer bilder av prinsessen. 

Hørte aldri klaging da hun fikk Bloksberg (arv fra kong Olav), dyre ridehester, gratis bil fra KNA, mulighet til å bosette seg og familien i London og New York i årevis osv ... 

Endret av Gulline
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Så det tror du? Ok. Det tror ikke jeg. Men hun har vært en av de verste på å klage på det. 

Ja, jeg tror ikke et liv i konstant søkelys fra ung alder er særlig bra for en sunn psykisk utvikling. Jeg tror at sjansen for at man blir selvbevisst på en uheldig måte er stor og at det gjør noe med deg å måtte leve opp til en rolle du ikke har valgt selv. Dette er jo en av de svært negative aspektene ved et monarki. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (27 minutter siden):

Kongehusets synlighet er et av fundamentene for dets legitimitet. Dersom tittelen prins av Norge ikke har noen forpliktelser er heller ikke tittelen hans nødvendige for han fremtid og personlige preferanser. 
Husk at det er all grunn til å tro at prins Sverre Magnus sin fremtidige ektefelle vil bli prinsesse. Skal vi da ha et prinsepar som står på siden med privilegier uten forpliktelser!? 

Hvilke privilegier har prins Sverre Magnus når han ikke mottar apanasje?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Hvilke privilegier har prins Sverre Magnus når han ikke mottar apanasje?

Han har selvsagt goder av foreldrenes meget rundhåndede apanasje. Hvor mange på hans alder kan reise i månedsvis på dannelesreise for eksempel?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...