Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg visste at MM hadde tre søsken , men jeg var usikker på hva alle het så jeg sjekket Wikipedia.

Der sto det oppført et fjerde søsken ; Trond Berntsen - i tillegg til tre Høiby’er .

det var helt ukjent for meg…

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hekken skrev (18 minutter siden):

Jeg visste at MM hadde tre søsken , men jeg var usikker på hva alle het så jeg sjekket Wikipedia.

Der sto det oppført et fjerde søsken ; Trond Berntsen - i tillegg til tre Høiby’er .

det var helt ukjent for meg…

Det er en stebror, eller bonusbror. Han var politimannen som var den første som ble drept på Utøya.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Heldigvis er risikoen for at noe grusomt skal skje HM, IA og SM på kort tid svært lav. 

Men det kan skje. Biler, båter og fly kan krasje. Hus kan brenne. 

Så heldigvis en svært lav risiko. Men er en eksisterende risiko. Som gjør at Kongen faktisk burde ha fjernet ML fra arverekken når hun giftet seg (det var muligheten). Men skjønner han meget godt på det personlige plan, at han ikke ønsket å gjøre det med sitt første fødte barn. 

Jaha. For hva da?

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (50 minutter siden):

Det er en stebror, eller bonusbror. Han var politimannen som var den første som ble drept på Utøya.

Jeg skjønte jeg kjente igjen navnet. Hans sønn var også på Utøya. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 3
Skrevet

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ydmykelsene-av-kong-harald-ma-stanses/o/5-95-2654752

Jeg opplever Trond Noren Isaksen sin kronikk som tydelig på hvorfor det er viktig at det blir reagert ovenfor ML og DV etter nok et avtalebrudd. Kongens autoritet svekkes , og dermed svekkes også monarkiet som sådan. 
At Taalesen og Noren Isaksen har ulike ståsteder i saken får så være, og jeg tenker at det også gir en bredere dekning av meningsytringer i denne etter hvert svært utfordrende saken hvor prinsesse ML og hennes sjaman gjentatte ganger velger å kritisere kongen og kongehuset. 

Når er det nok - dette kan ikke få pågå uten noen form for konsekvenser. Kongen bør utvise handlekraft og frata henne prinsessetittelen asap. Det blir etter hvert påtakelig svakt at kongen ikke står opp for seg selv og dronningen, samt selve institusjonen. Er ikke det også hans plikt fremfor alle forsøk på godsnakking med prinsesse vil-ikke og en narsissist av en ektemann. Dette burde vært gjort for en god stund siden, mener mange. Kongerollen trumfer papparollen, gjør den ikke det!

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
Eufemia- skrev (8 timer siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ydmykelsene-av-kong-harald-ma-stanses/o/5-95-2654752

Jeg opplever Trond Noren Isaksen sin kronikk som tydelig på hvorfor det er viktig at det blir reagert ovenfor ML og DV etter nok et avtalebrudd. Kongens autoritet svekkes , og dermed svekkes også monarkiet som sådan. 
At Taalesen og Noren Isaksen har ulike ståsteder i saken får så være, og jeg tenker at det også gir en bredere dekning av meningsytringer i denne etter hvert svært utfordrende saken hvor prinsesse ML og hennes sjaman gjentatte ganger velger å kritisere kongen og kongehuset. 

Når er det nok - dette kan ikke få pågå uten noen form for konsekvenser. Kongen bør utvise handlekraft og frata henne prinsessetittelen asap. Det blir etter hvert påtakelig svakt at kongen ikke står opp for seg selv og dronningen, samt selve institusjonen. Er ikke det også hans plikt fremfor alle forsøk på godsnakking med prinsesse vil-ikke og en narsissist av en ektemann. Dette burde vært gjort for en god stund siden, mener mange. Kongerollen trumfer papparollen, gjør den ikke det!

Kongerollen burde trumfet papparollen et sted mellom 2019 og august 2022, i det minste før bryllupet. 

De brøt jo begge to avtalen fra første stund, så de viser begge to forakt for monarkiet og Kongehuset, inkl. Kongen og Dronningen - MLs foreldre som hun burde hatt langt mer omtanke for. 

Men ML har allerede valgt en annen "trone", den som "dronningen til kong DV". Og da har hun ikke lenger noe å gjøre med det norske monarkiet, og fortjener på ingen måte lenger tittelen som prinsesse, sin fars datter til tross.. 

• Liker 9
Skrevet

Særdeles intetsigende uttalelser fra HM, som er i USA: 

https://www.vg.no/i/dRxRRj?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«– Det har vært et krevende år for Kongehuset, hvordan påvirker det deg når du er ute og representerer Norge på offisielt besøk sånn som dette?

– Jeg synes det er flott å være med og markere 200-årsjubileet for utvandringen fra Norge til USA. Vi har mange samarbeidspunkter, mye til felles med og mange felles interesser med amerikanerne. Temaet for denne turen er hvordan vi kan bygge videre på det.

– Men preger det deg på noe vis, at der hjemme så stormer det rundt Kongehuset og så skal du ut og representere Norge på dette viset. Hvordan takler du det selv?

– Det går greit. For jeg synes det er interessant å se hvordan de jobber her, sier Kronprinsen.»

Dette er bare en demonstrasjon på hvordan ikke svare på spørsmålet.

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet
Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Særdeles intetsigende uttalelser fra HM, som er i USA: 

https://www.vg.no/i/dRxRRj?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«– Det har vært et krevende år for Kongehuset, hvordan påvirker det deg når du er ute og representerer Norge på offisielt besøk sånn som dette?

– Jeg synes det er flott å være med og markere 200-årsjubileet for utvandringen fra Norge til USA. Vi har mange samarbeidspunkter, mye til felles med og mange felles interesser med amerikanerne. Temaet for denne turen er hvordan vi kan bygge videre på det.

– Men preger det deg på noe vis, at der hjemme så stormer det rundt Kongehuset og så skal du ut og representere Norge på dette viset. Hvordan takler du det selv?

– Det går greit. For jeg synes det er interessant å se hvordan de jobber her, sier Kronprinsen.»

Dette er bare en demonstrasjon på hvordan ikke svare på spørsmålet.

Han svarer jo på spørsmålet: Det går greit, for han fokuserer på representasjonsoppdraget han skal gjennomføre, og konsentrerer seg om innholdet i det i stedet for å la seg avlede av problemene på hjemmebane. Han gjør som idrettsutøvere i konkurranse: Gjør jobben.

Samtidig ligger det en mild korreks av journalistens spørsmål i svaret: Det er ikke problemene i kongehuset som er fokus og saken for ham i møte med media når han uttaler seg mens han er på representasjonsoppdrag, men det angjeldende oppdraget (selv om skandalene i kongefamilien skaper bedre nyhetsoverskrifter og mer klikk for journalistene som spør).

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (46 minutter siden):

Han svarer jo på spørsmålet: Det går greit, for han fokuserer på representasjonsoppdraget han skal gjennomføre, og konsentrerer seg om innholdet i det i stedet for å la seg avlede av problemene på hjemmebane. Han gjør som idrettsutøvere i konkurranse: Gjør jobben.

Samtidig ligger det en mild korreks av journalistens spørsmål i svaret: Det er ikke problemene i kongehuset som er fokus og saken for ham i møte med media når han uttaler seg mens han er på representasjonsoppdrag, men det angjeldende oppdraget (selv om skandalene i kongefamilien skaper bedre nyhetsoverskrifter og mer klikk for journalistene som spør).

For meg viser det at det stemmer som så mange sier. Kongehuset er et stor skuespill. Man må for all del ikke være ærlig, det er kun bortforklaringer og avledninger som duger. Kanskje folk trenger å se en kongefamilie som viser seg sårbare og kan si det så mange lurer på. Hva med søsteren og den såkalte avtalen? Hva med den kommende rettssaken og om kronprinsparet vil gjøre det de kan for å belyse saken og gjøre sitt til at rettferdigheten seirer. 

Nå er mange i tvil. All tausheten og bortforklaringene gjør at de ikke tror på dem lenger. Man vil gjerne tro at et kronprinspar har en følelse for landet og folket de er satt til å tjene. 

Joda, han går selvsagt på jobb. Det skulle bare mangle etter min mening. Men bortifra det så er det ikke mye annet å spore enn de sedvanlige robotlignende svarene pressen alltid får. 

Og du. Håper du forstår at det er pressens oppgave å være vaktbikjer. De skal belyse saker som opptar folk.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

For meg viser det at det stemmer som så mange sier. Kongehuset er et stor skuespill. Man må for all del ikke være ærlig, det er kun bortforklaringer og avledninger som duger. Kanskje folk trenger å se en kongefamilie som viser seg sårbare og kan si det så mange lurer på. Hva med søsteren og den såkalte avtalen? Hva med den kommende rettssaken og om kronprinsparet vil gjøre det de kan for å belyse saken og gjøre sitt til at rettferdigheten seirer. 

Nå er mange i tvil. All tausheten og bortforklaringene gjør at de ikke tror på dem lenger. Man vil gjerne tro at et kronprinspar har en følelse for landet og folket de er satt til å tjene. 

Joda, han går selvsagt på jobb. Det skulle bare mangle etter min mening. Men bortifra det så er det ikke mye annet å spore enn de sedvanlige robotlignende svarene pressen alltid får. 

Og du. Håper du forstår at det er pressens oppgave å være vaktbikjer. De skal belyse saker som opptar folk.

Jeg vet en ting og to om pressen som fjerde statsmakt ja - det går greit, for å sitere Haakon. :) 

Dernest: I arbeidslivet er det aller meste et stort skuespill, i den forstand at vi ikke øser ut alt som raser inni oss selv om noen skulle spørre. På jobb gjør man jobben, og selv feks i medarbeidersamtaler med sjefen må man veie sine ord og tenke før man taler. Det er det som er å være profesjonell (og mer generelt: voksen).

Dessuten: Jeg kan ikke se at han ikke er ærlig? Han sier jo ikke at det går helt strålende liksom - han sier "greit". Det tenker jeg er helt dekkende - vi ser jo at han gjør jobben sin slik det forventes og kreves, og litt til (dvs med vennlighet og innlevelse), mens alle må skjønne at det ikke akkurat går på skinner om dagen. Og hvor er bortforklaringene? 

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Gjennom det siste året har vi sett at Marius BH saken og prinsesse ML og sjamanen svært ofte overskygger det som skal være oppdrag som kronprinsparet måtte ha. Det er egentlig ikke så merkelig gitt hvor alvorlig sakene er. Jeg tror heller ikke at denne type fokus vil forsvinne før folket får svar på all støyen som pågår. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Han er på jobb og skal kaste glans over et 200-årsjubileum, som folk har brukt tid og ressurser på p forberede. Hvorfor skal han snakke om sine private anliggender der? 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Selvfølgelig kommer journalistene til å fortsette å stille spørmål om denne saken ved hver anledning de får. Det hadde vært bedre om det ikke var anleding til å stille spørmål i det hele tatt. Han kommer jo ikke til å svare på noe angående "problemkomplekset".

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker forøvrig at de fleste faktisk skjønner at også medlemmene i kongefamilien må få lov til å gjøre jobben sin. 

Når de er ute og representerer, er  på besøk som er nøye planlagt lang tid i forveien, arrangørene har planlagt og medlemmene ov kongefamilien skal vise interesse for det som skjer der man er på besøk, enten det er hos eplepressende barn eller etterkommere av innvandrere. Hvis kronprinsen skal besøke folk som har brukt masse tid på å forberede besøket, kan han ikke bruke tiden han er der, til å snakke om konfliktene i familien. Det er jo skikkelig uhøflig mot vertskapene, så jeg synes det var både proft og bra at han sporet pressen tilbake til temaet for besøket.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (4 timer siden):

Gjennom det siste året har vi sett at Marius BH saken og prinsesse ML og sjamanen svært ofte overskygger det som skal være oppdrag som kronprinsparet måtte ha. Det er egentlig ikke så merkelig gitt hvor alvorlig sakene er. Jeg tror heller ikke at denne type fokus vil forsvinne før folket får svar på all støyen som pågår. 

Tror virkelig ikke det overskygger USA-besøket. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (59 minutter siden):

Jeg tenker forøvrig at de fleste faktisk skjønner at også medlemmene i kongefamilien må få lov til å gjøre jobben sin. 

Når de er ute og representerer, er  på besøk som er nøye planlagt lang tid i forveien, arrangørene har planlagt og medlemmene ov kongefamilien skal vise interesse for det som skjer der man er på besøk, enten det er hos eplepressende barn eller etterkommere av innvandrere. Hvis kronprinsen skal besøke folk som har brukt masse tid på å forberede besøket, kan han ikke bruke tiden han er der, til å snakke om konfliktene i familien. Det er jo skikkelig uhøflig mot vertskapene, så jeg synes det var både proft og bra at han sporet pressen tilbake til temaet for besøket.

Helt enig.

En vanlig rettesnor for pressens kritiske spørsmål til maktpersoner i samfunnet er at de skal stille våre spørsmål, det seere og lesere ønsker å få svar på i sammenhengen. I dette tilfellet er jeg slett ikke sikker på om gjentakende mal apropos-spørsmål om familiekrisene ved enhver representasjonsanledning faktisk er det majoriteten av publikum ønsker å få svar på. Formålet her framstår ikke som maktkritikk, men som sensasjonsjakt.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes HM svarte ok på dette, jeg. Det var verken riktig anledning eller riktig tidspunkt å skulle utdype dette mer. Oppmerksomheten skulle jo, og burde jo, være på selve oppdraget hans der. Dessuten svarte han jo på spørsmålet. Det går greit, sa han. Vet ikke helt hva annet han skulle svart. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (21 minutter siden):

Jeg synes HM svarte ok på dette, jeg. Det var verken riktig anledning eller riktig tidspunkt å skulle utdype dette mer. Oppmerksomheten skulle jo, og burde jo, være på selve oppdraget hans der. Dessuten svarte han jo på spørsmålet. Det går greit, sa han. Vet ikke helt hva annet han skulle svart. 

Og de fleste av oss skjønner at «det går greit» ikke er øverst på skalaen når man svarer på et slikt spørsmål. Jeg synes han er beintøff som orker å stå i alt, både alvorlig sykdom hos foreldre og ektefelle, voldelig sønn og ei søster som tilsynelatende fortsatt ønsker å være i opposisjon i en alder av over 50. Og det før vi vet noe om hvordan de andre to barna hans har det. Spør du meg; jeg har mer respekt for han nå enn tidligere. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (25 minutter siden):

Og de fleste av oss skjønner at «det går greit» ikke er øverst på skalaen når man svarer på et slikt spørsmål. Jeg synes han er beintøff som orker å stå i alt, både alvorlig sykdom hos foreldre og ektefelle, voldelig sønn og ei søster som tilsynelatende fortsatt ønsker å være i opposisjon i en alder av over 50. Og det før vi vet noe om hvordan de andre to barna hans har det. Spør du meg; jeg har mer respekt for han nå enn tidligere. 

Ja, "det går greit" ble ikke akkurat sagt med øredøvende entusiasme heller, akkurat. Det burde ikke være tvil her. Jeg har også mer respekt for ham nå enn før, noe jeg egentlig ikke så for meg sånn helt i starten av alt. Klart det er beintøft å stå i denne smørja av alt mulig. Jeg synes at pressen også har moderert seg noe i måten de spør på nå enn hva de gjorde i tidligere, så det kan muligens bidra til at man får mer ærlige svar fra dem, og ikke denne "jeg vil helst ikke snakke med dere"- tonen jeg oppfattet i starten. Er kanskje lettere nå både for pressen, men også dem, når det verste sjokket har lagt seg og man har kapasitet til å se mer enn kun det man ser i tunellsynet. 

Endret av -Pusheen-
Autokorrektur og feil tegnsetting.
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt, brukerangrep, brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...