Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, men det var en artikkel som jeg fulgte fra en kildefotnote på wikipedia, så det jeg kunne lese bekreftet det den skulle bekrefte.

Jeg gikk fra denne artikkelen, via fotnote 88, til den artikkelen i the Telegraph.

Neat. Takk :) Never mind. Kommer opp mur etter noen sekunder her. 🥲

Endret av PusheenPusheen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Neat. Takk :) Never mind. Kommer opp mur etter noen sekunder her. 🥲

ja, altså det jeg lurte på sto jo i wikipediaartikkelen, så jeg kunne jo lenket til den heller. Men jeg tenker at man må være litt forsiktig med wikipedia, så jeg postet den lenken istedet. 

• Liker 2
Gjest Anonym_2024
Skrevet

Denne er verdt å lese, gjelder tilknytninger mellom MM og enkelte mediehus. 

https://www.kampanje.com/medier/nar-medieledere-deltar-i-private-fester-med-kongelige-kan-det-sa-tvil-om-uavhengigheten/676640

«Men midt i flokken oppdaget jeg noen som fattet interessen min enda mer. Er dere her også, tenkte jeg? Hvorfor?

For plutselig trippet Hege Duckert over gaten. Husker dere henne? Tidligere TV-programleder, forfatter, kulturpersonlighet og medieleder. I dag er hun betrodd stabssjef i NRK – og rådgiver for selveste kringkastingssjefen.

Og kanskje enda mer overraskende – der kom VGs Anders Giæver med familie, med strak kurs mot Mettes private fest med bestevennene. «

Skrevet
Anonym_2024 skrev (3 minutter siden):

https://www.kampanje.com/medier/nar-medieledere-deltar-i-private-fester-med-kongelige-kan-det-sa-tvil-om-uavhengigheten/676640

«Men midt i flokken oppdaget jeg noen som fattet interessen min enda mer. Er dere her også, tenkte jeg? Hvorfor?

For plutselig trippet Hege Duckert over gaten. Husker dere henne? Tidligere TV-programleder, forfatter, kulturpersonlighet og medieleder. I dag er hun betrodd stabssjef i NRK – og rådgiver for selveste kringkastingssjefen.Og kanskje enda mer overraskende – der kom VGs Anders Giæver med familie, med strak kurs mot Mettes private fest med bestevennene. «

Er ikke det en veldig merkelig ikke-sak? Det er da ikke noen som ikke vet om disse vennskapene? Og har det ikke vært dokuemntert hundre ganger før i disse trådene at VG er nøye med å redegjøre for det, hvis han i det hele tatt skriver om de kongelige?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (4 timer siden):

Jeg er usikker på om innrømmelsene han ga på lydopptaket er om samme mann, eller om det var om en annen? 

Innrømmelsene i opptaket virket å være om personer Dureks amerikanske venn kjente/visste hvem var. Svensken som anmeldte overgrep som var skjedd i Sverige er sannsynligvis ikke den samme. Tror dessuten svensken er lengre tilbake i tid.

• Liker 1
Skrevet
Marihønepøne skrev (Akkurat nå):

Innrømmelsene i opptaket virket å være om personer Dureks amerikanske venn kjente/visste hvem var. Svensken som anmeldte overgrep som var skjedd i Sverige er sannsynligvis ikke den samme. Tror dessuten svensken er lengre tilbake i tid.

Ah, takk! Vet det er flere som har ment at de har vært utsatt for overgrep/krenkende atferd, så sånn sett gir det mening også at det ikke nødvendigvis er samme person. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Ah, takk! Vet det er flere som har ment at de har vært utsatt for overgrep/krenkende atferd, så sånn sett gir det mening også at det ikke nødvendigvis er samme person. 

Både Dureks tidligere samboer, hans tidligere manager og denne tidligere vennen som har offentliggjort opptakene har alle sammen gått ut og sagt de er blitt kontaktet av mange med de samme opplevelsene gjennom mange år og at de har prøvd å snakke med Durek om det. I tillegg er det jo opprettet en nettside hvor folk har delt lignende opplevelser med Durek. 

Det er forresten verdt å nevne at denne svenske mannen fortalte sin historie før lydopptakene ble offentliggjort. At hans forklaring likevel stemmer så godt med det Durek har innrømt å ha gjort mot andre gjør jo historien hans mye mer troverdig. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (11 minutter siden):

Både Dureks tidligere samboer, hans tidligere manager og denne tidligere vennen som har offentliggjort opptakene har alle sammen gått ut og sagt de er blitt kontaktet av mange med de samme opplevelsene gjennom mange år og at de har prøvd å snakke med Durek om det. I tillegg er det jo opprettet en nettside hvor folk har delt lignende opplevelser med Durek. 

Det er forresten verdt å nevne at denne svenske mannen fortalte sin historie før lydopptakene ble offentliggjort. At hans forklaring likevel stemmer så godt med det Durek har innrømt å ha gjort mot andre gjør jo historien hans mye mer troverdig

Veldig enig i det. 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

For plutselig trippet Hege Duckert over gaten. Husker dere henne? Tidligere TV-programleder, forfatter, kulturpersonlighet og medieleder. I dag er hun betrodd stabssjef i NRK – og rådgiver for selveste kringkastingssjefen.

Og kanskje enda mer overraskende – der kom VGs Anders Giæver med familie, med strak kurs mot Mettes private fest med bestevennene. «

Nå har vel dette vært diskutert opp og ned tidligere, så det er ikke akkurat nytt, Andres Giæver sier det jo hver gang de snakker om kongefamilien i Giæver og gjengen, og deltar ikke i diskusjonene om dem. 

De er omgangsvenner med ganske menge i både mediebransjen og eller fra næringslivet. Statsministeren også.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (19 timer siden):

ML  er ikke tronarving. Haaakon Magnus er tronarving.

ML kunne vært det, hvis Norge på samme måte som Sverige hadde gitt loven om kvinnelig arverett tilbakevirkende kraft.

Åh, fint du sa det. Ellers hadde jeg rett og slett bare gått rundt i livet helt desinformert.

Hun er i arverekken til tronen - hvilket var mitt poeng. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (56 minutter siden):

Åh, fint du sa det. Ellers hadde jeg rett og slett bare gått rundt i livet helt desinformert.

Ja, personlig forsto jeg ikke hva du mente før det ble forklart 🤭

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (19 timer siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor Dureks overgrepsofre er så mye mindre viktige enn Marius sine. 

Vet ikke helt hva du sikter til her ift.innlegget mitt. Vold er like alvorlig uansett hvem som begår det, men det er ikke straffesak på DV.

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (19 timer siden):

Jeg tenker de to sakene er alvorlige på ulike måter. ML/DV for institusjonen kongehuset, og MBH for HM og MM personlig og hvordan folk ser på dem. ML og DV kan dessuten fortsette å gjøre fremtidig skade i lang tid med nye krumspring og potensielt nye avsløringer som dukker opp ang deres virksomhet og Dureks uttalelser. Ser ikke for meg at han kommer til å holde kjeft med det første. Forhåpentligvis vil MBH få en solid fengselsstraff. Så får vi også håpe han faktisk lærer noe av dette, og slutter med griseriet og volden sin når/hvis han kommer ut. (Håper forsåvidt også at Durek ikke forgriper seg på flere, han heller). Kanskje det er naivt eller å håpe på for mye. Jeg håper også at det vil komme en uttalelse fra HM/MM i kjølevannet av rettssak og eventuell dom, som kan bidra til å rette opp noe av inntrykket mange sitter med ifht dem og deres håndtering av saken.  

Jeg klarer ikke helt å se for meg det store skadeomfanget på kongehuset fra ML og DV, selv om deres handlinger er hårreisende og strider mot avtaler. Både de og MBH viser disrespekt for kongehuset og kongefamilien, men det betyr ikke at de er institusjonens fremtidstrussel. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (52 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å se for meg det store skadeomfanget på kongehuset fra ML og DV, selv om deres handlinger er hårreisende og strider mot avtaler. Både de og MBH viser disrespekt for kongehuset og kongefamilien, men det betyr ikke at de er institusjonens fremtidstrussel. 

Jeg tenkte sånn bl.a fordi ML er kongens datter og det derfor vil gå mer på institusjonen, all den tid det er kongehuset som må sette grensene her, passe på at avtaler som brytes får konsekvenser osv. Da er det de som "sitter i baret" når avtaler ikke følges eller respekteres, og de tråkkes på. MBH er mer "på siden" av det, og det er ikke opp til kongehuset som institusjon å sette noen grenser/gi straff. Det er det rettsapparatet som må. Men klart, ingen av delene er noe positivt for kongehusets rykte.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering og tilføying.
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (13 timer siden):

Marius, som er oppdratt av vårt kommende kongepar, har vært ute å kjøre i årevis, og «alle» har visst om i hvert fall en del av «problemkomplekset», uten at kronprinsparet tilsynelatende har gjort noe annet enn å instruere pressen i å ligge unna.

Men uansett hva man mener er «verst» så kan vi vel være enige om at totalen er mildt sagt uheldig for monarkiet. For vi har jo ingen mulighet for å kvitte oss med dem.

Dette er høyst relevant. 

Gjest Anonym_2024
Skrevet
Hunter7 skrev (10 timer siden):

Nå har vi alle nylig levd gjennom en pandemi og såvel konge- som kronprinsparet stod i og ledet landet gjennom den krisa ganske så forbilledlig. 

Har de? Kan du forklare hvordan konge og kronprinsparet ledet landet gjennom den krisen på en forbilledlig måte? Kom gjerne med linker. 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Har de? Kan du forklare hvordan konge og kronprinsparet ledet landet gjennom den krisen på en forbilledlig måte? Kom gjerne med linker. 

Son jeg svarte tidligere, så var det Gulline som kom med påstanden «kongelig ledelse av landet gjennom ei krise», så igjen kan jeg bare be deg om å heller stille spørsmålet til vedkommende.

• Liker 8
Skrevet
pøbelsara skrev (4 timer siden):

Ingen grunn til å være så sarkastisk. «Ja, sorry, jeg mente at hun er i arverekken» hadde vært fullt mulig å skrive - i hvert fall for oss andre, som stadig blir satt på plass her inne. 

Det betyr ikke så mye i praksis at hun er i arverekken, all den tid alle vet at hun ikke kommer til å bli regjerende dronning. Folk tar henne ikke så seriøst, så jeg tror ikke hun er den som skader kongehuset  - annet enn som enda et støyende moment. 
For meg illustrerer oppførselen hennes hvor fjern man blir av å vokse opp i en parallell virkelighet der man aldri må stå til ansvar for noe.

Og hun kommer selvsagt aldri til å bli fratatt prinsesse-tittelen.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (4 timer siden):

Nå har vel dette vært diskutert opp og ned tidligere, så det er ikke akkurat nytt, Andres Giæver sier det jo hver gang de snakker om kongefamilien i Giæver og gjengen, og deltar ikke i diskusjonene om dem. 

De er omgangsvenner med ganske menge i både mediebransjen og eller fra næringslivet. Statsministeren også.

Ja, og det er en veldig uheldig sammenblanding samme hva. Mediene betegnes som den fjerde statsmakt. Det er deres oppgave å være vaktbikjer overfor de andre statsmaktene. Da er det litt uheldig når forholdene mellom dem blir for tette. Kongehuset regnes med i den utøvende makten, som da mediene i den fjerde statssmakten skal være kritikere og overvåkere. Hvordan blir det når båndene blir for tette?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Ingen grunn til å være så sarkastisk. «Ja, sorry, jeg mente at hun er i arverekken» hadde vært fullt mulig å skrive - i hvert fall for oss andre, som stadig blir satt på plass her inne. 

Det betyr ikke så mye i praksis at hun er i arverekken, all den tid alle vet at hun ikke kommer til å bli regjerende dronning. Folk tar henne ikke så seriøst, så jeg tror ikke hun er den som skader kongehuset  - annet enn som enda et støyende moment. 
For meg illustrerer oppførselen hennes hvor fjern man blir av å vokse opp i en parallell virkelighet der man aldri må stå til ansvar for noe.

Og hun kommer selvsagt aldri til å bli fratatt prinsesse-tittelen.

Jeg synes egentlig hun hadde ganske god grunn til å være sarkastisk når hun ble belært om selvfølgeligheter. 

"Ja, sorry, jeg skjønte jo at du egentlig mente å si at hun er i arverekken" hadde vært fullt mulig å skrive.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...