Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Som noen andre sa til deg, det er måten og tidspunktet spørsmålet blir stilt. 

Dette var ifm filmen til kongens datter og selvsagt har kongeparet da stor sympati. Det er bare å se på Debatten som ble sendt på den tiden. Tenker at til og med kongen ble flau av å bli roset sånn i skyene. 

Foreslår at de stiller andre spørsmål og gjerne foretar neste undersøkelse ifm rettsaken til kronprinsessen sønn i februar. 

Støtter dere kronprinsparet som kommende konge og dronning?

Tviler veldig sterkt på at de får like mye støtte da. 

Hva er problemet med at spørsmålet var om folk støtter monarkiet eller om de ønsker en annen styreform?

Jeg får ikke tak på poenget ditt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Hva er problemet med at spørsmålet var om folk støtter monarkiet eller om de ønsker en annen styreform?

Jeg får ikke tak på poenget ditt.

Fikk du ikke tak i poenget? Poenget var at spørsmålet var stilt midt i en tid hvor kong Harald høster stor respekt pga filmen til ML og DV.

Jeg er ganske sikker på at om spørsmålet var blitt stilt annerledes og på et annet tidspunkt så ville vi fått et annet resultat. Og eksempelet mitt var: 

Sett at det kom en meningsmåling i februar midt under rettsaken til Marius. Og spørsmålet da var:

- Støtter du et kongehus med det nåværende kronprinsparet som konge og dronning?

Jeg antar at resultatet da ville vært annerledes. Tror ikke MM og HM er like populære hos folk som dagens konge og dronning.

Det var poenget mitt. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg er ganske sikker på at de fleste som ble spurt i den undersøkelsen, vet hvordan arverekkefølgen i den norske kongehuset er. Jeg antar ikke vi kommer som en overraskelse på noen  nordmenn at det er kronprins Haakon som arver tronen etter kong Harald. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Fikk du ikke tak i poenget? Poenget var at spørsmålet var stilt midt i en tid hvor kong Harald høster stor respekt pga filmen til ML og DV.

Jeg er ganske sikker på at om spørsmålet var blitt stilt annerledes og på et annet tidspunkt så ville vi fått et annet resultat. Og eksempelet mitt var: 

Sett at det kom en meningsmåling i februar midt under rettsaken til Marius. Og spørsmålet da var:

- Støtter du et kongehus med det nåværende kronprinsparet som konge og dronning?

Jeg antar at resultatet da ville vært annerledes. Tror ikke MM og HM er like populære hos folk som dagens konge og dronning.

Det var poenget mitt. 

Men de kjører jo sånne meningsmålinger hele tiden. De sammenligner jo resultatet nå med tidligere undersøkelser, og om noen uker stiller de samme spørsmålet på nytt, og måler det mot denne.

Hvorfor er denne mindre gyldig enn en hvilken som helst annen?

Uansett - det spørsmålet du foreslår har jo også blitt stilt i en meningsmåling. Det er ikke mer enn et par dager siden vi diskuterte det.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (27 minutter siden):

jeg er ganske sikker på at de fleste som ble spurt i den undersøkelsen, vet hvordan arverekkefølgen i den norske kongehuset er. Jeg antar ikke vi kommer som en overraskelse på noen  nordmenn at det er kronprins Haakon som arver tronen etter kong Harald. 

Nei, men du forstår sikkert også at forholdene rundt en meningsmåling er av stor betydning.

Men vi får vente og se til en undersøkelse tar for seg kronprinsparet. Jeg er av en helt annen mening enn du, og tror ikke de vil være i nærheten av den populariteten dagens kongepar har etter lang og tro tjeneste som norges kongepar. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (18 minutter siden):

Nei, men du forstår sikkert også at forholdene rundt en meningsmåling er av stor betydning.

Men vi får vente og se til en undersøkelse tar for seg kronprinsparet. Jeg er av en helt annen mening enn du, og tror ikke de vil være i nærheten av den populariteten dagens kongepar har etter lang og tro tjeneste som norges kongepar. 

Det er da bare noen få dager siden du selv postet en undersøkelse som viste hva folk mener om hhv kronprinsens og kronprinsessens egnethet som kongepar.

Jeg tror det er sannsynlig at de kommer til å få like gode tall som dagens kongepar når de har fått noen år i rollen, men det er jo ikke spesielt nyttig å måle et par som ikke har startet mot et par som har holdt på i 30 år.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Det er da bare noen få dager siden du selv postet en undersøkelse som viste hva folk mener om hhv kronprinsens og kronprinsessens egnethet som kongepar.

Jeg tror det er sannsynlig at de kommer til å få like gode tall som dagens kongepar når de har fått noen år i rollen, men det er jo ikke spesielt nyttig å måle et par som ikke har startet mot et par som har holdt på i 30 år.

Ja, fikk du med deg det store spriket det var på de to? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Ja, fikk du med deg det store spriket det var på de to? 

Det gjorde jeg. Jeg fikk også med meg at det totale tallet var positivt. 

• Liker 6
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det gjorde jeg. Jeg fikk også med meg at det totale tallet var positivt. 

At hun lå på rundt 30% og han rundt 60%? Du må jo se på gjennomsnittet.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (17 minutter siden):

At hun lå på rundt 30% og han rundt 60%? Du må jo se på gjennomsnittet.

Det var en skala som gikk fra 1 til 6. Meningsmålinger bruker en slik skala uten et nøytralt midtpunkt, for å tvinge folk til å falle ned på den positive eller negative siden.

De tallene du snakker om, er hvor mange som ga toppkarakteren 6.

Det tallet jeg snakker om er hvor mange som la seg på den positive enden av skalaen, dvs som ga 4, 5 eller 6. Det tallet var ca 85% for ham og ca 56% for henne. I tillegg hadde de hhv 15,5 (hun) og 4,7 (han) % usikre. Det vil si at han hadde rundt 10% på negativ side, og hun hadde rundt 28-29 % på negativ side.

Jeg skjønner ikke hvorfor du snakker om gjennomsnittet. Tallene du viser til er ikke gjennomsnittet. Det er hvor stor andel som gir dem toppkarakteren.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Sa de ikke på Debatten at også kong Harald møtte litt motstand hos folket før han fikk vist hvilken konge han var? Det samme kan skje med HM. Ingen av oss vet hvilken konge han vil vise seg å være. Det kan gå til helvete, men det kan også gå veldig bra. Han er jo oppfostret på å skulle ta over tronen en dag, og sannsynligvis er han klar for det.

• Liker 9
Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 timer siden):

Sa de ikke på Debatten at også kong Harald møtte litt motstand hos folket før han fikk vist hvilken konge han var? Det samme kan skje med HM. Ingen av oss vet hvilken konge han vil vise seg å være. Det kan gå til helvete, men det kan også gå veldig bra. Han er jo oppfostret på å skulle ta over tronen en dag, og sannsynligvis er han klar for det.

Jo, i kraft av at Kong Olav hadde endt opp med å bli en så elsket og respektert konge.

Talen i Kiberg, der Harald ga en offentlig unnskyldning til partisanene i Finnmark for måten de var blitt behandlet på etter krigen var et vendepunkt i så måte. Det samme var reisen til de orkanrammede områdene på vestlandet samme år (1992).

Også kong Olav ble møtt med skepsis i begynnelsen, minst like sterkt, pga den unike posisjonen Kong Haakon hadde som det moderne Norges første valgte konge, og pga det klare standpunktet og valgene han gjorde under 2. verdenskrig. Min far fortalte alltid at min bestefar var meget skeptisk til Olavs egnethet til å overta. "Kronprinsen kan ikke tale" sa han blant annet alltid da Olav i etterkrigsårene talte på radio. (Og det er vel faktisk sant at både Kong Haakon og Kong Harald var/er bedre talere rent stemmeteknisk enn Olav var).

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (8 timer siden):

Det var en skala som gikk fra 1 til 6. Meningsmålinger bruker en slik skala uten et nøytralt midtpunkt, for å tvinge folk til å falle ned på den positive eller negative siden.

De tallene du snakker om, er hvor mange som ga toppkarakteren 6.

Det tallet jeg snakker om er hvor mange som la seg på den positive enden av skalaen, dvs som ga 4, 5 eller 6. Det tallet var ca 85% for ham og ca 56% for henne. I tillegg hadde de hhv 15,5 (hun) og 4,7 (han) % usikre. Det vil si at han hadde rundt 10% på negativ side, og hun hadde rundt 28-29 % på negativ side.

Jeg skjønner ikke hvorfor du snakker om gjennomsnittet. Tallene du viser til er ikke gjennomsnittet. Det er hvor stor andel som gir dem toppkarakteren.

Jeg snakker om hvor mange som mente at kronprinsparet er skikket til å bli konge og dronning i Norge. Da svarte over 65% at de mente at Haakon er skikket til å bli konge, mens bare rundt 30% mener at Mette Marit er skikket til å bli dronning:

https://www.nettavisen.no/kjendis/ny-meningsmaling-om-kronprinsparet-vekker-oppsikt-mette-marit-kom-inn-som-outsider/s/5-95-2599423

(hvis det er disse poengene 1-6 du ønsker så står de spesifisert i teksten)

Endret av Gulline
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (7 timer siden):

Ikke akkurat motstand, men skepsis på den måten at folk ikke kunne forestille seg at han kunne fylle farens sko. Og det samme med Olav da han overtok etter Håkon 7. Men kronprins Håkon gir jo et veldig seriøst og stødig inntrykk allerede nå, og vi ser jo av den undersøkelsen at den skepsisen ikke er der.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (26 minutter siden):

Jeg snakker om hvor mange som var mente at kronprinsparet er skikkelig til å bli konge og dronning i Norge. Da svarte over 65% at de mente at Haakon er skikket til å bli konge, mens bare rundt 30% mener at Mette Marit er skikket til å bli dronning:

https://www.nettavisen.no/kjendis/ny-meningsmaling-om-kronprinsparet-vekker-oppsikt-mette-marit-kom-inn-som-outsider/s/5-95-2599423

(hvis det er disse poengene 1-6 du ønsker så står de spesifisert i teksten)

Nei, det er ikke en riktig gjengivelse av resultatene.

65% valgte tallet 6 som betyr "svært skikket" eller "skikket i svært stor grad" (husker ikke den presise ordlyden i farten).

Men hvis spørsmålet er hvor mange som mener han er "skikket", som er din påstand i innlegget jeg siterer her, så må du ta med alle stemmene på den positive enden av skalaen, dvs alle som ga tallet 4, 5 eller 6. Det sier jo seg selv.

Og det tallet er ca 85%.

Endret av MissLucy
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Nei, det er ikke en riktig gjengivelse av resultatene.

65% valgte tallet 6 som betyr "svært skikket" eller "skikket i svært stor grad" (husker ikke den presise ordlyden i farten).

Men hvis spørsmålet er hvor mange som mener han er "skikket", som er din påstand i innlegget jeg siterer her, så må du ta med alle stemmene på den positive enden av skalaen, dvs alle som ga tallet 4, 5 eller 6. Og det er ca 85%.

Med din regnemåte, hvor mange prosent mener du ble spurt?

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

hæ????

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke "min regnemåte" btw. Jeg bare leser resultatet direkte av skalaen.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (19 minutter siden):

Dette er ikke "min regnemåte" btw. Jeg bare leser resultatet direkte av skalaen.

Du legger altså sammen de to skalaene til hhv kronprinsessen og kronprinsen?

Vis oss hvordan du fikk 85%.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...