Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anonym_2024 skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt er at SM (sønn av kronprinsparet) har andre forpliktelse som ikke andre 19 åringer har. 

Har han? Hvor står det?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Men jeg mener det sto et eller annet sted at også de første 500k kom fra eksisterende bevilgning til kongehuset. Men ikke fra apanasjen, da.

Ja, slik forsto jeg også det. De første 500k fra eksisterende bevilgning til kongehuset, og hvis budsjettet overgår dette, betales det fra apanasjen til kronprinsparet. Vet ikke om denne eksisterende bevilgningen til kongehuset er justert opp mtp utdanningen hennes, eller om de har samme bevilgning som før hun startet i Australia, da.

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke helt. Husk at staten betaler for livvakter.

Hva stemmer ikke helt? 500 000? 

• Liker 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Ja, han er i arverekken rett bak søsteren. Det virker som om andre kongehus er langt mer åpne om barnas planer for framtiden. 

Det ser ut til andre kongehus har stort sett helt andre tolkinger av hvordan det skal kommuniseres ut folket. Nå er det vel slik at kongefamilien har blitt redusert ned til å gjelde noen få medlemmer, og at SM ikke er en del av denne. Vil det si at man skal forholde seg til det, på lik linje med hvordan man forholder seg til ML? 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (Akkurat nå):

Det ser ut til andre kongehus har stort sett helt andre tolkinger av hvordan det skal kommuniseres ut folket. Nå er det vel slik at kongefamilien har blitt redusert ned til å gjelde noen få medlemmer, og at SM ikke er en del av denne. Vil det si at man skal forholde seg til det, på lik linje med hvordan man forholder seg til ML? 

Ja, si det. Jeg aner ikke. 

• Liker 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)
Gulline skrev (5 minutter siden):

Ja, si det. Jeg aner ikke. 

Nettopp. Fordi det ikke er kommunisert hvordan man skal forholde seg til det. Gjelder misbruk av en prinsetittel også for han for eksempel?  Slik ML ikke kan bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger? 

Endret av Anonym_2024
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (12 minutter siden):

Livvakter må hun ha resten av livet uansett hvor hun befinner seg, så jeg ser ikke helt hvor du vil med det poenget?

Du mener altså ikke at det er mer kostbart å fly disse fram og tilbake fra Norge til Australia gjennom 3 år?  Her er det regnet på hva det vil koste:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/prinsessens-luksusstudier-regningen-bekymrer-meg/o/5-95-2459596

https://www.nettavisen.no/kjendis/sa-mye-vil-studieoppholdet-til-prinsesse-ingrid-alexandra-i-australia-koste/s/5-95-2453418

Endret av Gulline
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Fordi det ikke er kommunisert hvordan man skal forholde seg til det. Gjelder misbruk av en prinsetittel også for han for eksempel?  Slik ML ikke kan bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger? 

Jo, det er kommunisert.

Et tilleggspoeng her er at Sverre Magnus, i motsetning til ML da hun startet næring, ikke er kongelig høyhet (har aldri vært det), og ikke regnes som del av kongehus.

https://www.tv2.no/underholdning/tv-2-avslorer-satser-pa-film-og-foto-starter-foretak/17881545/

"Slottet: – Skal ikke bruke tittel

TV 2 har stilt Slottet spørsmål om hvordan denne virksomheten skal balanseres med prinsens rolle som medlem av kongehuset, samt hvorvidt prins Sverre Magnus har fått noen retningslinjer eller råd fra kongehuset om kommersielle aktiviteter og bruk av tittel i næringssammenheng.

Til dette svarer Slottet kommunikasjonssjef, Guri Varpe, dette:

– Prinsen bruker ikke tittelen i kommersiell sammenheng."

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gulline skrev (2 minutter siden):

Du mener altså ikke at det er mer kostbart å fly disse fram og tilbake fra Norge til Australia gjennom 3 år? 

Det er vel ikke mer kostbart enn kronprinsparets livvakter som reiser med dem når de drar på utenlandsoppdrag. De reiser mer enn IA kommer til å gjøre de neste 3 årene.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 6
Gjest Anonym_2024
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jo, det er kommunisert.

Et tilleggspoeng her er at Sverre Magnus, i motsetning til ML da hun startet næring, ikke er kongelig høyhet (har aldri vært det), og ikke regnes som del av kongehus.

https://www.tv2.no/underholdning/tv-2-avslorer-satser-pa-film-og-foto-starter-foretak/17881545/

"Slottet: – Skal ikke bruke tittel

TV 2 har stilt Slottet spørsmål om hvordan denne virksomheten skal balanseres med prinsens rolle som medlem av kongehuset, samt hvorvidt prins Sverre Magnus har fått noen retningslinjer eller råd fra kongehuset om kommersielle aktiviteter og bruk av tittel i næringssammenheng.

Til dette svarer Slottet kommunikasjonssjef, Guri Varpe, dette:

– Prinsen bruker ikke tittelen i kommersiell sammenheng."

👍🏻

Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke mer kostbart enn kronprinsparets livvakter som reiser med dem når de drar på utenlandsoppdrag. De reiser mer enn IA kommer til å gjøre de neste 3 årene.

Livvaktene kommer til å reise tur retur Norge/Australia på vakt. De blir ikke boende fast der nede. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Livvaktene kommer til å reise tur retur Norge/Australia på vakt. De blir ikke boende fast der nede. 

Hvor ofte er det snakk om? Uansett må hun ha livvakter. 

• Liker 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte er det snakk om? Uansett må hun ha livvakter. 

Det er snakk om mye penger. Men det er skattebetalernes penger så det er jo alltid enklere å bruke andres penger. 

Sitat

Prinsessen følges av livvakter døgnet rundt, noe som betyr at Den kongelige politieskorte (DKP), som er underlagt Politiets sikkerhetstjeneste (PST), trolig skal tjenestegjøre i Australia når hun flytter til høsten.

Sitat

Med det følger en rekke ekstrautgifter som ville vært unngått dersom prinsessen hadde studert i Norge. Det samme studiet tilbys for øvrig i Bergen – og regnes også for å være mer prestisjefylt enn det Ingrid Alexandra skal ta «down under».

https://www.nettavisen.no/kjendis/sa-mye-vil-studieoppholdet-til-prinsesse-ingrid-alexandra-i-australia-koste/s/5-95-2453418

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (9 minutter siden):

Det regnestykket består i stor grad av utgifter som ville oppstått uansett hvor hun befant seg. Jeg skjønner ikke problemet.

Hvis hun hadde studert i Bergen hadde de ikke trengt å leie leilighet til livvakter i Bergen. Da kunne man ansatt livvakter med bosted Bergen, eller de kunne flyttet dit. Flyutgiftene hadde også blitt lavere. Ikke noe diett eller utenlandstillegg. 
Når det er sagt, tenker jeg det er greit hun studerer i Sydney. Det er andre ting ved kongehuset som er langt mer problematisk enn som så. HMs unnfallenhet, sirkus ML og DV, opplegget til Marius og om ting har blitt dekket over fordi han har MM som mamma etc. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (11 minutter siden):

Det er snakk om mye penger. Men det er skattebetalernes penger så det er jo alltid enklere å bruke andres penger. 

Men hva tenker du da? At hun skulle studert et annet, nærmere sted, for å kutte på utgiftene? Eller at hun ikke skulle hatt tilgang på livvakter? 

• Liker 7
Skrevet
Rev. Revenge skrev (6 timer siden):

Denne lekre koften har fått navn etter Mette-Marit.

https://www.strikkia.no/hvit-mette-marit-kofte-med-bllatt-monster-viking-1808-03.html?msclkid=7d82402c4fd31755fd3028f7fa0a8cc2&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=ITM - DSA&utm_term=cardigan kofte&utm_content=dsa

Tror jeg skal prøve å strikke den til jul, men er det publisert bilder av MM i en slik kofte eller er den bare tilfeldigvis oppkalt etter MM?

Har de andre kongelige fått oppkalt kofter og andre plagg/stæsj etter seg?

Jeg vet Sonja har en nål hun brukte som ung og forlovet som fortsatt er veldig populær så mange år senere.

https://www.verdihuset.no/products/brosjeanheng-sonja-nalen---i-14-k-gull-med-perler-7081

Det finnes en Sonja kofte. Den har litt likheter med koften du her linker til. Stjernemønster og rundfelling. Jeg mener det er Viking garn som har den.

Min farmor hadde mange strikkemønstre jeg pleide kikke gjennom. I den bunken var det en mønster med bilde av Haakon Magnus og Martha Louise i en hel mønstret genser. Tenker de var i tenårene på det bildet. Jeg husker ikke helt navnet på denne, men tror det kan være Skaugum.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...