Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 minutter siden):

Såvidt jeg har forstått blir man ikke bedre, bare verre. Derfor må pasientene på en måte lære å puste som under vann, kort sagt. Lære seg å puste med mindre oksygen, og hvordan dette vil påvirke hverdag og søvnkvalitet over tid. Riktig trening blir viktig.

Bare det i seg selv må være skremmende nok, å ikke få nok oksygen! Delta i et offisielt arrangement i finstasen, gå opp en trapp og hive etter pusten mens pressen fotograferer. Så lungefibrose er en alvorlig sykdom å ha, og ikke noe å gjøre narr av.

For det første, hvem har gjort narr av det? For det andre hvordan i all verden vet du hvor hardt hun er rammet av sykdommen? 

Det eneste vi vet er vel da legen fra Rikshospitalet uttalte seg den gang de gikk ut offentlig om dette. Han sa den gang at sykdommen ble oppdaget tidlig og at det er en svært begrenset utvikling
https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-rammet-av-kronisk-lungesykdom-1.14263003

I tillegg vet vi at kongefamilien står først i køen når det gjelder behandling for sykdommer. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Rev. Revenge skrev (12 minutter siden):

Så lungefibrose er en alvorlig sykdom å ha, og ikke noe å gjøre narr av.

Ja, det er en alvorlig diagnose og unner ingen den sykdommen. Men hvem har gjort narr av sykdommen?

Skrevet
Gulline skrev (18 minutter siden):

For det første, hvem har gjort narr av det? For det andre hvordan i all verden vet du hvor hardt hun er rammet av sykdommen? 

Det eneste vi vet er vel da legen fra Rikshospitalet uttalte seg den gang de gikk ut offentlig om dette. Han sa den gang at sykdommen ble oppdaget tidlig og at det er en svært begrenset utvikling
https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-rammet-av-kronisk-lungesykdom-1.14263003

I tillegg vet vi at kongefamilien står først i køen når det gjelder behandling for sykdommer. 

Artikkelen du lenker til er 7 år gammel. På den tiden har sykdommen utviklet seg. Du har fått med deg at kronprinsessen deltar på et tøft rehabiliteringsopphold nå?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (11 minutter siden):

Såvidt jeg har forstått blir man ikke bedre, bare verre. Derfor må pasientene på en måte lære å puste som under vann, kort sagt. Lære seg å puste med mindre oksygen, og hvordan dette vil påvirke hverdag og søvnkvalitet over tid. Riktig trening blir viktig.

Bare det i seg selv må være skremmende nok, å ikke få nok oksygen! Delta i et offisielt arrangement i finstasen, gå opp en trapp og hive etter pusten mens pressen fotograferer. Så lungefibrose er en alvorlig sykdom å ha, og ikke noe å gjøre narr av.

Det må være helt forferdelig å ikke klare puste godt nok. Sikkert ikke sammenlignbart, men jeg har vært så slimete ved forkjølelse at jeg trudde min siste time var kommet. Denne sykdommen blir jo ikke bedre, så stakkars MM etter hvert  som tiden går.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (18 minutter siden):

Ja, det er en alvorlig diagnose og unner ingen den sykdommen. Men hvem har gjort narr av sykdommen?

Enkelte har hevdet at kronprinsessens sykdom er noe hun skrur av eller på ettersom hvilket arrangement er gøy eller ikke. Det er å ikke ta den kroniske sykdommen MM faktisk har alvorlig. Heldigvis blir slike innlegg slettet.

Mulig å gjøre narr av ikke blir helt riktig, men å ikke ta det faktum at kronprinsessen er rammet av en progressiv kronisk lungesykdom alvorlig er ugreit.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Enkelte har hevdet at kronprinsessens sykdom er noe hun skrur av eller på ettersom hvilket arrangement er gøy eller ikke. Det er å ikke ta den kroniske sykdommen MM faktisk har alvorlig. Heldigvis blir slike innlegg slettet.

Det er vel strengt tatt ikke å gjøre narr av en sykdom. Det er den sedvanlige kritikken kronikere får. Det gjelder ikke bare MM.

Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 minutt siden):

Det ligger sågar en ryddemelding fra FA om dette litt lengre bak i tråden. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (19 minutter siden):

Lære seg å puste med mindre oksygen? Det høres helt forferdelig ut!

Man hørte jo godt hvor anstrengt hun pustet da hun holdt den talen forrige uke. Uff, jeg har vondt av henne.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (14 minutter siden):

Det er vel strengt tatt ikke å gjøre narr av en sykdom. Det er den sedvanlige kritikken kronikere får. Det gjelder ikke bare MM.

Tilføyde en setning.

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (17 minutter siden):

Det stemmer da ikke at den gamle, første informasjonen som du lenker til er "det eneste vi vet".

Vi vet at sykdommen har forverret seg, vi vet at hun har symptomer hver dag, vi vet at hun har kommet til et punkt der hun trenger dette rehabiliteringsopplegget for å fungere bedre.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (15 minutter siden):

Lære seg å puste med mindre oksygen? Det høres helt forferdelig ut!

Man hørte jo godt hvor anstrengt hun pustet da hun holdt den talen forrige uke. Uff, jeg har vondt av henne.

Jeg formidlet litt feil etter hukommelsen og det irriterer meg.

– De får et tilpasset treningsopplegg som skal bidra til en effektivisering av hva kroppen klarer å yte. Kort fortalt handler det om å lære musklene å bruke mindre surstoff på samme type anstrengelser.

Dette blir litt mindre skremmende enn hva jeg selv skrev, men samtidig så har MM fått så dårlig pust i hverdagen at hun må på rehabilitering. Jeg kan bare tenke meg til hvordan det må være å ikke kunne puste skikkelig og utnytte oksygenet.

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-52-sjekker-inn-pa-rehab-far-sitt-eget-rom/s/5-95-2633834

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gulline skrev (31 minutter siden):

Eh, nei...

Kongehuset har gått ut senest i år med en pressemelding som sa at MMs sykdom har forverret seg og at hun nå har daglige symptomer pga. sykdommen. Det har flere ganger siden hun offisielt fikk diagnosen vært tilfeller hvor hun har blitt dårlig i perioder pga. bivirkninger av medisiner. Slike bivirkninger kommer gjerne ved økninger og/eller endringer av medisiner, og dette gjøres igjen som regel når pasienten ikke lenger har god nok effekt av de medisinene den tar. Ved progredierende sykdommer så betyr det i praksisk også som regel forverring av tilstanden.

I en av linkene som nettopp er lagt ut om MMs lungerehabiliteringsopphold, så er det dessuten en spesialist som uttaler seg at det ikke er de dårligste pasientene som får tilbud om denne typen rehab.opphold/-trening, men de som kan nyttegjøre seg av et slikt opphold. Dvs, kunne opprettholde best mulig funksjon lengst mulig.

Dette er en sykdom som kan utvikle seg dit at man må ha organtransplantasjon for å kunne fungere (leve). Og i organkøene er det sykdomstilstand og den som best matcher donororgan som får ny lunge. Da hjelper det lite å være kongelig, for en dårligere match vil da trolig bare gjør pasienten verre. 

Generelt sett er det lurt å skaffe seg litt mer inngående kunnskap om en så alvorlig sykdom før man påstår at den ikke er så alvorlig - spesielt når Kongehuset flere ganger har sett seg nødt til å sende ut pressemeldinger om hvordan sykdommen påvirker MM. Vi vet at hun nå har så store problemer at hun sliter med å puste normalt når hun holder en tale, vi vet at hun har daglige utfordringer og symptomer pga. sykdommen, vi vet at hun blir oftere syk. Og om man setter seg bare litt inn i sykdommen så vet man også at det å få en vanlig forkjølelse kan gjøre at slike pasienter blir langt dårligere enn friske blir av det samme, de kan oftere få komplikasjoner, og de trenger oftere lenger tid på å bli friske. I tillegg må det ved sykdom ofte endres på doseringer av medisiner, noe som igjen kan gi ytterligere problemer pga. bivirkninger av dette, samt bl.a. gi fatigue. Og alt dette kommer altså på toppen av daglige pusteproblemer...

Endret av Frisk Frosk
Skrev feil i andre hovedavsnitt. IKKE er de dårligste...
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (5 minutter siden):

Jeg formidlet litt feil etter hukommelsen og det irriterer meg.

– De får et tilpasset treningsopplegg som skal bidra til en effektivisering av hva kroppen klarer å yte. Kort fortalt handler det om å lære musklene å bruke mindre surstoff på samme type anstrengelser.

Dette blir litt mindre skremmende enn hva jeg selv skrev, men samtidig så har MM fått så dårlig pust i hverdagen at hun må på rehabilitering. Jeg kan bare tenke meg til hvordan det må være å ikke kunne puste skikkelig og utnytte oksygenet.

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-52-sjekker-inn-pa-rehab-far-sitt-eget-rom/s/5-95-2633834

Det høres akkurat like forferdelig ut som det første du sa! Å måtte spare på pusten hele tiden. Fælt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det høres akkurat like forferdelig ut som det første du sa! Å måtte spare på pusten hele tiden. Fælt.

Skulle skrive det samme... Æsj, for en grusom sykdom. Får jo panikk bare jeg er litt tett i nesa.

• Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Skulle skrive det samme... Æsj, for en grusom sykdom. Får jo panikk bare jeg er litt tett i nesa.

Ja, jeg vet. Jeg og. Takler ikke halsbetennelse eller noen som helst hindring i luftveiene - får helt hetta.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tipper det er ille "nok" når hun sliter med å puste når hun skal holde tale, og når hun faktisk har fått dette rehabiliteringsopplegget. Og når hun må avlyse oppdrag pga det. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Uansett hvilke symptomer hun har eller hvordan det kjennes ut, er det ille nok til at hun tidvis er sykemeldt, går på medisiner og må på rehabilitering. Høres ille nok ut for meg, det.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

NRK

Sagt av kronprinsessas lege i 2018:

– Generelt så vil jo symptomene være at de blir tungpustne, og får det vi kaller åndenød på godt norsk. Det er ofte et litt sent symptom, hoste. Og så vil mange også ha allmennsymptomer, først og fremst slitenhet og redusert arbeidsevne.

Dette er et symptom vi vet MM har, fordi vi hører det og hun måtte beklage seg senest på tur i Hallingdal.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Allerede i desember 2023 var MM åpen om hvordan sykdommen da påvirket henne.

https://www.dagbladet.no/kjendis/deler-aerlig-blir-flau/80648357

Etter dette, senest i år, har både Kongehuset og MM selv gått ut og fortalt at sykdommen har forverret seg, at hun å har daglige problemer og symptomer pga. sykdommen, og det har vært flere episoder hvor hun har blitt dårlig pga. bivirkning av medisiner, eller har måttet sykemelde seg.

Så jo, det er mye vi faktisk vet - vi vet det Kronprinsesse Mette-Marit selv har fortalt offentlig, og vi vet hva Kongehuset har sendt ut pressemeldinger om.

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=230449&sek=112472

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Nettavisen

Denne uken er kronprinsparet på fylkestur til Buskerud, og under et besøk til Gol mandag, ble sykdommen tydelig: Kronprinsessen hostet flere ganger og beklaget at hun var tungpustet da hun holdt tale for de oppmøtte.

• Liker 7
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...