Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (3 timer siden):

Aha!  Takk! Jeg har hørt podkasten hvor hun sa at hun ikke hadde snakket om det før.  (Chitchat med helle) Der sier hun det. Og det var i fjor høst den kom - det er to deler hvor hun snakker om forholdet og det å komme seg videre etter på ha vært i en voldelig relasjon. 

Forstår. Har sett den er blitt nevnt noen ganger. Jeg har ikke hørt den.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Hun er både mor, svigermor OG kommende dronning. Det må være rom for begge deler, tenker jeg. Hvis man nå skal holde seg med et kongehus. de er faktisk mennesker, og det må man jo forholde seg til. 

Jeg synes det er helt merkelig at man kan sitte side opp og side ned og bebreide moren til en fyr som har bedrevet systematisk vold av kjærester i mange år, og voldtatt en rekke kvinner, mens han knapt blir nevnt.

han har valgt å gjøre alt dette. Han har ansvaret. Å klandre moren er etter mitt syn, helt merkverdig. Hun har ikke verken slått eller voldtatt noen. LIkevel handler tråden nesten utelukkende om hennes antatte handlinger og hennes påståtte unnlatelsessynder og feil valg. (Og generelle betraktninger om hennes uegnethet.)

Bebreider man når man påpeker?

Du velger igjen å utheve at MBH har ansvaret for sine handlinger. Selvfølgelig har han det. 

Dette er en tråd om kongehuset, derfor blir ikke MBH drøftet så inngående her, eller knapt nevnt som du etterlyser. Han har sin egen tråd. Her er det mer fokus på et kongehus sin håndtering av en pågående straffesak OG opptakten til dette som har skjedd. Jeg og svært mange andre både her og IRL verken klandrer eller bebreider MM for guttens handlinger, men vi fokuserer på det som fremstår som en påfallende dårlig rolleforståelse fra dem. Å tillate seg å kontakte en fornærmet i en pågående straffesak er jo helt på trynet, selv om hun er både mor og svigermor. Dette er ikke en «antatt handling», dette VET vi. Helt på trynet utført av kronprinsessen. 
Rydding i MBH sin bolig før han ble arrestert vet vi og, men vi kan jo velge å tro at hun bare puffa opp putene hans og kasta gammel søppel. Poenget er at hun skulle ikke ha vært der i utgangspunktet, slik at ingen spekulerer i at hu står og spyler kokain ned i dass før en eventuell razzia. Har de ikke lært noe om omdømmebygging?

Nesten så en skulle tro at de føler de kan gjøre som de vil.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Hun er både mor, svigermor OG kommende dronning. Det må være rom for begge deler, tenker jeg. Hvis man nå skal holde seg med et kongehus. de er faktisk mennesker, og det må man jo forholde seg til. 

Jeg synes det er helt merkelig at man kan sitte side opp og side ned og bebreide moren til en fyr som har bedrevet systematisk vold av kjærester i mange år, og voldtatt en rekke kvinner, mens han knapt blir nevnt.

han har valgt å gjøre alt dette. Han har ansvaret. Å klandre moren er etter mitt syn, helt merkverdig. Hun har ikke verken slått eller voldtatt noen. LIkevel handler tråden nesten utelukkende om hennes antatte handlinger og hennes påståtte unnlatelsessynder og feil valg. (Og generelle betraktninger om hennes uegnethet.)

…..svigermor?

er MM svigermor til noen ? Det har i så fall gått meg hus forbi . Så vidt meg bekjent er hverken SM , IA eller MBH gift ….

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (37 minutter siden):

Du velger igjen å utheve at MBH har ansvaret for sine handlinger. Selvfølgelig har han det. 

Dette er en tråd om kongehuset, derfor blir ikke MBH drøftet så inngående her, eller knapt nevnt som du etterlyser. Han har sin egen tråd. Her er det mer fokus på et kongehus sin håndtering av en pågående straffesak OG opptakten til dette som har skjedd. Jeg og svært mange andre både her og IRL verken klandrer eller bebreider MM for guttens handlinger, men vi fokuserer på det som fremstår som en påfallende dårlig rolleforståelse fra dem. Å tillate seg å kontakte en fornærmet i en pågående straffesak er jo helt på trynet, selv om hun er både mor og svigermor. Dette er ikke en «antatt handling», dette VET vi. Helt på trynet utført av kronprinsessen. 
Rydding i MBH sin bolig før han ble arrestert vet vi og, men vi kan jo velge å tro at hun bare puffa opp putene hans og kasta gammel søppel. Poenget er at hun skulle ikke ha vært der i utgangspunktet, slik at ingen spekulerer i at hu står og spyler kokain ned i dass før en eventuell razzia. Har de ikke lært noe om omdømmebygging?

Dette! 100 prosent grunnen til at man ikke rydder i huset til noen som man vet skal pågripes, eller ringer et offer i etterkant av en kriminell handling hvis man er gjerningsmann eller nærstående til gjerningsmannen. Ikke fordi det alltid betyr at man har onde hensikter, men fordi det kan skape tvil om hvilke hensikter man hadde. Og det kan være vanskelig å bevise «one way or another» om det var gode hensikter eller litt mindre gode hensikter. 

Endret av TigerK
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
rebella81 skrev (30 minutter siden):

Det er en del dårlige beslutninger kronprinsparet har gjort. Som du skriver så er det at MM kontaktet den fornærmede damen ikke bra. Hun drar seg selv inn i saken og kan mistenkes for å påvirke voldsofferet. Også situasjonen der du forteller om hennes rydding og hva den måtte gå ut på. Ikke særlig klokt å gå direkte inn i en pågående situasjon der politiet så og si stor omtrent på trappa. Hva tenker hun med? I en slik sammenheng så kan man lure på om de tror at de føler at de kan gjøre som de vil uten konsekvenser. 
En må lure på evnen til å tenke og handle klokt. Hvor er rådgiverne? Hører dem på rådgivere, eller gis det dårlige innspill? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

en slik sammenheng så kan man lure på om de tror at de føler at de kan gjøre som de vil uten konsekvenser. 

Ja, det kan virkelig se slik ut. 

Skrevet
pøbelsara skrev (22 timer siden):

Det er ikke feil å påpeke hva MM har gjort, bidratt til, ikke gjort, kunne ha gjort, burde gjort/gjøre. 
Jeg tenker også at når en mann er snart 30 år så ser det rart ut at moren ser ut til å ta et eierforhold til sakene. Hvorfor kommenterer hun ikke på et idealistisk og generelt grunnlag for å stå for de idealene et samfunn skal løfte? Her kunne hun ha gjort en utrolig og god innsats uten å kaste sønnen under bussen. Sønnen er voksen og må selv stå til ansvar. MM er kronprinsesse og eier plikter som kommer før sønnens sorte livsvalg. Er det ikke det flere av dere hevder, det at det er hans ansvar! 
Klarer hun ikke å skille på disse tingene er hun ikke spesielt godt egnet som kongelig og kronprinsesse. Jobben og rollen kommer før privatliv. Her har kronprinsparet bommet kraftig. Om de hadde gått ut i starten med en helt generell uttalelse som gikk på støtte til voldsoffer og viktigheten av dette så ville det meste av kritikk ha vært borte. Tausheten deres har ikke vært klok. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (3 timer siden):

Sønnens kriminelle handlinger gjrø henne uegnet?

Av dyp og inderlig nysgjerrighet; 

hvordan i all verden resonnerte du deg fram til dette? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (3 timer siden):

Det er ikke feil å påpeke hva MM har gjort, bidratt til, ikke gjort, kunne ha gjort, burde gjort/gjøre. 
Jeg tenker også at når en mann er snart 30 år så ser det rart ut at moren ser ut til å ta et eierforhold til sakene. Hvorfor kommenterer hun ikke på et idealistisk og generelt grunnlag for å stå for de idealene et samfunn skal løfte? Her kunne hun ha gjort en utrolig og god innsats uten å kaste sønnen under bussen. Sønnen er voksen og må selv stå til ansvar. MM er kronprinsesse og eier plikter som kommer før sønnens sorte livsvalg. Er det ikke det flere av dere hevder, det at det er hans ansvar! 
Klarer hun ikke å skille på disse tingene er hun ikke spesielt godt egnet som kongelig og kronprinsesse. Jobben og rollen kommer før privatliv. Her har kronprinsparet bommet kraftig. Om de hadde gått ut i starten med en helt generell uttalelse som gikk på støtte til voldsoffer og viktigheten av dette så ville det meste av kritikk ha vært borte. Tausheten deres har ikke vært klok. 

@rebella81 - her er innlegget jeg svarte på. 

Jeg er helt uenig i at kronprinsparet skal uttale seg om saken - fordi de tidligere aldri på noe vis har uttalt eller gjort noe som tilsier at de ikke tar avstand fra vold. Å gjøre det midt oppe i en sak hvor sønnen er tiltalt og skal for retten, mener jeg blir feil uansett - fordi det vil tolkes som forhådnspersedering.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (12 minutter siden):

@rebella81 - her er innlegget jeg svarte på. 

Jeg er helt uenig i at kronprinsparet skal uttale seg om saken - fordi de tidligere aldri på noe vis har uttalt eller gjort noe som tilsier at de ikke tar avstand fra vold. Å gjøre det midt oppe i en sak hvor sønnen er tiltalt og skal for retten, mener jeg blir feil uansett - fordi det vil tolkes som forhådnspersedering.

De har jo dessuten tvert imot tatt offentlig avstand fra vold mot kvinner, særlig Mette-Marit som har åpnet krisesenter og gått aktivt ut med støtte til voldsutsatte kvinner. 

Senest i mars 2024 møtte kronprinsparet flere aktører og organisasjoner som jobber mot vold mot kvinner: https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=225607&sek=26939 

Det er ingen tvil om hvor kronprinsparet står mht denne problematikken.

Endret av Aricia
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (På 21.9.2025 den 10.41):

Så det hadde ikke gått uansett tilnærming?

Nei

Rev. Revenge skrev (På 21.9.2025 den 10.49):

Er det fortsatt kronprinsessen som har skylden for alt?

Nei

Miomino skrev (På 21.9.2025 den 12.36):

Gjelder dette for alle yrkesgrupper, eller er det krav spesielt for MM? Jeg mener,  vi har folkevalgte stortingsrepresentanter med utdannelse på linje med MM. Hva tenker du om det? 

For eksempel Tonje Brenna. Hun har vel bare fullført videregående på cv i kolonnen for skolegang. Hun har vært innom diverse statsrådsposter og er nå i gang med "Støre/AP statsminister skole" som parlamentarisk leder. For egen del vil jeg si at som "medlem av regjeringen burde det være ekstra viktig med utdannelse". 

Det er helt horribelt og pinlig, og burde ikke gå an.

pøbelsara skrev (På 22.9.2025 den 10.49):

Men altså - alle, også dere som er svært kritiske til absolutt alt som har skjedd i denne saken, må da forstå at sikkerheten på steder hvor kongefamilien oppholder seg, må være streng? 

Nei? Det fremstår jo absolutt ikke sånn siden de har latt vanekriminelle MBH bo der? Og hvis det er sånn at alle som leier bolig av HM er sikret at de ikke kan pågripes eller ransakes av politiet må jo det være helt fantastisk for kriminelle å leie der?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Kronprinsparet er på fylkestur i disse dager. Kronprinsen har kommentert saken med Martha, og sagt at de vil se nærmere på hva de skal foreta seg med tanke på å skille Marthas kommersielle virksomhet fra kongefamilien. Lite handling å spore. Bare mer av det samme…De satser vel på at folket vil glemme saken. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjoner, nedsettende kommentarer om utseende og avsporinger. Debatt om MBH skal tas i egen tråd, samt at vi forholder oss til det som er skrevet i nyhetsartikler, nyhetsmedier og andre flater med offisielle uttalelser.

Bilder med opphavsrett skal lenkes til, ikke lastes opp på våre servere, samt at ved siteringer skal det ligge med lenke til hvor sitatet kommer fra, og det må være innenfor våre regler om lengde på sitteringer. 

Forumansvarlig

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes lite om hvordan kongehuset har håndtert det siste års skandaler. Men altså, hvem trenger fiender når du har en familie som består av MBH, ML og DV. 

I steden for å støtte sin familie i en vanvittig krevende tid, så heller ML og DV mer bensin på bålet.. 

• Liker 13
Skrevet
Maud-1919 skrev (2 minutter siden):

Jeg synes lite om hvordan kongehuset har håndtert det siste års skandaler. Men altså, hvem trenger fiender når du har en familie som består av MBH, ML og DV. 

I steden for å støtte sin familie i en vanvittig krevende tid, så heller ML og DV mer bensin på bålet.. 

Det norske kongehuset velger å ikke snakke om ubehageligheter. Da dronning Mary nylig ble konfrontert med sin eldste datter oppførsel i det siste så svarte hun med humor og lo:

https://www.dagbladet.no/kjendis/tidligere-var-det-utenkelig/83527025

Hun ble spurt hva hun hadde sagt til Isabella og da svarte hun at hun hadde sagt: "Er du helt væk?"

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Det norske kongehuset velger å ikke snakke om ubehageligheter. Da dronning Mary nylig ble konfrontert med sin eldste datter oppførsel i det siste så svarte hun med humor og lo:

https://www.dagbladet.no/kjendis/tidligere-var-det-utenkelig/83527025

Hun ble spurt hva hun hadde sagt til Isabella og da svarte hun at hun hadde sagt: "Er du helt væk?"

🤣🤣 en dame etter mitt hjerte 😆

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

VG

Synes det var fint å se dem sammen for å møte pressen idag. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (På 23.9.2025 den 16.49):

De har jo dessuten tvert imot tatt offentlig avstand fra vold mot kvinner, særlig Mette-Marit som har åpnet krisesenter og gått aktivt ut med støtte til voldsutsatte kvinner. 

Senest i mars 2024 møtte kronprinsparet flere aktører og organisasjoner som jobber mot vold mot kvinner: https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=225607&sek=26939 

Ja, ein skulle jo tru det, men etter å ha høyrt korleis dei (ikkje) har handtert varslinga til Juliane og mor hennar, er eg dessverre blitt sterkt i tvil om kor djupt det eigentleg stikk. Og det gjer verkeleg vondt å tenka på.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (På 23.9.2025 den 16.49):

Å si noe og opptre/representere er ikke ensbetydende med at det er deres moralske holdning. Du skriver "det er ingen tvil om hvor kronprinsparet står mht denne problematikken" med henblikk til vold mot kvinner. Jeg er nok ikke alene og jeg tviler på at de mange ofrene som er involvert, mener det samme om kronprinsparet. Jeg synes overhode ikke at de er tydelige forbilder og fremstår bastant som noen som er imot og fordømmer vold mot kvinner. Handlingslammelsen er iallfall absolutt tilstede da de ble advart om hvilke opplevelser noen av ofrene formidlet til dem. Skjedde det noe? Tok de avstand fra utøvelsen og ga konsekvenser mot utøver?

• Liker 13
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...