Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Miomino skrev (9 timer siden):

http://nrk.no/Norge/kronprinsesse-mette-marit-ma-pa-lungerehablitering-1.17574048

Kanskje det nå kan bli slutt med stygge kommentarer og spekulasjoner om MM utfordringer med helsen?

Er da vel ingen som har påstått at hun ikke har lungefibrose? Det må være lov å stille spørsmål ved prioriteringene hennes uansett hva som feiler henne.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ingen tillitt til kongehuset mer, jeg har fått nok. Nå får dem rydde opp i eget hus. 

Vi trenger virkelig ingen konge i Norge mer, rigg opp en republikk. Familie dynasti med stesønn og sjaman i slektstreet blir for mye. Stesønn med sexovergrep med videoinnspilling, stesønn som mishandler kvinner, en prinsesse som har fått søke etter sin frelser over lengre tid, men touchet istedenfor borti engel søken og nå sist avsporing med onde ånder en med en mann som praktiserer det. 

La oss si det er en bedrift med styret som fikk opptre sånn over tid, uten at ingen i styret gjorde noe som helst, hvor mye kaos ville det ikke påført bedriften? styreleder ville sparket dem ut av styret.

Det er faktisk opptreden i flere enkel saker hvor mange ministre og politikere har måtte trekke seg fra sine poster pga. dårlige valg dem har tatt. 

Derfor uten at kongen bidrar å kaste ut onde hendelser, og skaper trygge rammer, da sier det seg selv at vi trenger ingen kongedømme i Norge mer, godt mulig det var behov før i tiden, men nå har hele kongedømme i Norge mistet sin posisjon og rykte. Siden kronprins i Norge har giftet seg med alenemor, så er det like greit at han trekker seg fra sin kronprins rolle. Kaoset som han har skapt får holde nå. Prinsessen i Norge får trekke seg totalt fra hennes rolle. 

Og siden vi ikke har regjering i Norge som er gode ledere, så er det befolkningen som må si i fra. Nok er nok. Kom med opprop for å si nok er nok. Befolkningen vil puste. 

Endret av Egenskap
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Selv er jeg imponert over kongen og dronningen's jobb etter alt de går gjennom og må svare for. Gamle har de blitt og slitt med mye sykdom i tillegg, og nå er det på tide å la de være litt i fred når det gjelder kritikk synes jeg.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

En ting er sikkert. Kronprinsen var grenseløs naiv når han fridde til Mette Marit halvannet år etter han traff henne på Quart-festivalen. 
Naiv når han trodde Marius, som da ville bli en slags bastard i kongefamilien, ikke ville få betydelige utfordringer i fremtiden. 
Noe kronprinsens tante, Prinsesse Ragnhild, også påpekte. 
Marius som da vokser opp med tjenere og  bor herskapelig, ser at søsknene er prinsesse og prins. Mens han liksom bare skal være en vanlig borger? De andre barna kan leve flyktige tilværelser, leve på sine kongelige titler, mens Marius må leve og tilpasse seg som den vanlige mannen i gata. 
Er det kronprinsparets naive valg vi nå ser de overkompenserer ved å behandle Marius som en kjempestor baby? Deres dårlige samvittighet. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Alizee skrev (3 timer siden):

Selv er jeg imponert over kongen og dronningen's jobb etter alt de går gjennom og må svare for. Gamle har de blitt og slitt med mye sykdom i tillegg, og nå er det på tide å la de være litt i fred når det gjelder kritikk synes jeg.

De kunne vel abdisert hvis de ikke orket mer. 

Men når de fortsetter i jobben, og blir betalt av skattebetalerne, så burde de vel regne me kritikk også hvis de gjør noe som folk ikke er fornøyd med.  

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Hakkespett1 skrev (7 minutter siden):

De kunne vel abdisert hvis de ikke orket mer. 

Men når de fortsetter i jobben, og blir betalt av skattebetalerne, så burde de vel regne me kritikk også hvis de gjør noe som folk ikke er fornøyd med.  

Synes de gjør en god jobb jeg, og er som sagt imponert

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker jo dette her viser at i et demokratisk fremblikk på verden i 2025, så burde vi være kommet lenger enn at makt og innflytelse over vårt land går i arv. Spesielt når vi er så opptatt av likestilling og demokrati ellers. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Folk flest er veldig fornøyd med kongeparet og kronprinsparet. De andre som er mer i periferien, er et annet kapittel. Dette er veldig vanlig, forresten. Altså at de som ikke er den "indre kretsen" i kongefamilien og har en litt vanskelig rolle med én fot i kongefamilien og én fot utenfor har litt vansker med å håndtere det. Se f.eks på prinsesse Margaret og prins Harry, og nå med Märtha og Marius

• Nyttig 2
Skrevet

Det har forekommet ofte i denne tråden at folk har hevdet eller insinuert at MM bruker sykdommen som unnskyldning for å ikke delta på utvalgte arrangementer etter eget forgodtbefinnende. Det har vært  gjentatt gang på gang og vært ryddet i like mange ganger.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (47 minutter siden):

I teorien kanskje. Men det er mye med galla og reising også som kan være utfordrende hvis man er kronisk syk. Og til og med hvis man ikke er kronisk syk. Virker mye mer chill å klippe silkesnor og spise en vaffel, enn å sitte stivpyntet på galla kjempelenge og være "på" hele tiden. Men det er jo min personlige oppfatning. Ikke godt å si hva MM tenker.

Det man kan være enige om, er at kongehuset mangler et medlem til å representere ( ikke selvforskyldt selvfølgelig) og at det er noe de bør adressere. Hvordan har de tenkt å løse den floken, med en kommende dronning som har så store helseproblemer at hun ikke kan representere på lik linje med dronning Sonja? Det ser ikke ut til at SM får noe tiltenkt rolle i den sammenhengen, slik de kommuniserte i fjor høst? Og hva er planen med IA? Kongeparet har helseproblemer og er snart 90, hvordan skal dette løses når de ikke har noe backup i ML? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (6 minutter siden):

Det man kan være enige om, er at kongehuset mangler et medlem til å representere ( ikke selvforskyldt selvfølgelig) og at det er noe de bør adressere. Hvordan har de tenkt å løse den floken, med en kommende dronning som har så store helseproblemer at hun ikke kan representere på lik linje med dronning Sonja? Det ser ikke ut til at SM får noe tiltenkt rolle i den sammenhengen, slik de kommuniserte i fjor høst? Og hva er planen med IA? Kongeparet har helseproblemer og er snart 90, hvordan skal dette løses når de ikke har noe backup i ML? 

Ja, jeg er selvsagt enig i at det er synd at man har en kronprinsesse, og senere dronning, som har en helseutfordring som noen ganger vil påvirke jobben hennes, spesielt hvis det er snakk om kort varsel. Da må vi håpe at kronprinsen, senere kongen, eller prinsessen, senere kronprinsessen, kan være ledige til å vikariere. Er de ikke det, er det mye planlegging fra arrangørers side som vil bli til ingen nytte. Har det vært noe hittil der kronprinsessens fravær ikke har blitt erstattet med kronprinsen eller prinsessen? Jeg tror ikke jeg har hørt at det har skjedd så mange ganger, hvert fall? Noen ganger har Haakon kommet alene når de i utgangspunktet skulle stille begge to, men han klarer å ta oppdragene på egenhånd. Noen tilpasninger må man regne med når noen er kronisk syk. Tror det er verst for MM når oppdrag avlyses, i grunn. Haakon har stilt for kongen ved flere anledninger. Planen med IA regner jeg med, er at hun skal representere mer når hun er ferdig i Australia. Ellers er hun nok hjemme i sommerferier, og kan nok også ta seg planlagt fri etter hver som oppdragene vil lande mer på Haakon, MM (og IA). 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Ja, jeg er selvsagt enig i at det er synd at man har en kronprinsesse, og senere dronning, som har en helseutfordring som noen ganger vil påvirke jobben hennes, spesielt hvis det er snakk om kort varsel. Da må vi håpe at kronprinsen, senere kongen, eller prinsessen, senere kronprinsessen, kan være ledige til å vikariere. Er de ikke det, er det mye planlegging fra arrangørers side som vil bli til ingen nytte. Har det vært noe hittil der kronprinsessens fravær ikke har blitt erstattet med kronprinsen eller prinsessen? Jeg tror ikke jeg har hørt at det har skjedd så mange ganger, hvert fall? Noen ganger har Haakon kommet alene når de i utgangspunktet skulle stille begge to, men han klarer å ta oppdragene på egenhånd. Noen tilpasninger må man regne med når noen er kronisk syk. Tror det er verst for MM når oppdrag avlyses, i grunn. Haakon har stilt for kongen ved flere anledninger. Planen med IA regner jeg med, er at hun skal representere mer når hun er ferdig i Australia. Ellers er hun nok hjemme i sommerferier, og kan nok også ta seg planlagt fri etter hver som oppdragene vil lande mer på Haakon, MM (og IA). 

Ja, han klarer det alene. Men problemet er hvor lenge klarer han det på egenhånd. Han vikarierer jo mye for kongen også. 

Jeg vet ikke hvor mye jobb en kronprins-rolle innebærer, men det er selvsagt mye bedre for de som kan lene seg på hverandre og dele på oppgavene. 

Her virker det som om HM alltid må være ledig de gangene MM har noe på programmet, sånn i tilfelle hun må melde avbud. 
At ikke ML kan delta i representasjon er jo veldig spesielt. I Sverige representerer Madeleine, selvom hun har startet egen forretning under navnet, Madeleine Bernadotte istedet for sin kongelige tittel. Noe sånt måtte da kunne gå an i Norge og. 
Men så har Madeleine giftet seg med en oppegående mann som skyr offentligheten og takket nei til kongelig tittel for å kunne fortsette som forretningsmann. 
Noen får det til uten at det blir et stort baluba av det 😅

• Liker 12
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Ja, han klarer det alene. Men problemet er hvor lenge klarer han det på egenhånd. Han vikarierer jo mye for kongen også. 

Jeg vet ikke hvor mye jobb en kronprins-rolle innebærer, men det er selvsagt mye bedre for de som kan lene seg på hverandre og dele på oppgavene. 

Her virker det som om HM alltid må være ledig de gangene MM har noe på programmet, sånn i tilfelle hun må melde avbud. 
At ikke ML kan delta i representasjon er jo veldig spesielt. I Sverige representerer Madeleine, selvom hun har startet egen forretning under navnet, Madeleine Bernadotte istedet for sin kongelige tittel. Noe sånt måtte da kunne gå an i Norge og. 
Men så har Madeleine giftet seg med en oppegående mann som skyr offentligheten og takket nei til kongelig tittel for å kunne fortsette som forretningsmann. 
Noen får det til uten at det blir et stort baluba av det 😅

Jeg ikke noe problem med at ML ikke representerer sånn som det er nå😅 Var det hun selv som sa ifra seg det, eller var den kongen som ba om det, jeg husker ikke. 
Når det kommer til HM og ellers vikariering for MM, hadde det jo vært mer praktisk om ML også kunne steppet inn, men det er uansett lite sannsynlig at det vil bli aktuelt nå uansett om hun skulle ville det. MM sier ifra i god tid hvis noe er planlagt ifbm helsa, sånn som denne behandlingen i oktober. Det er jo positivt, sånn at man kan sette noen andre inn uten at det må være på kort varsel. Jeg vet ikke hvordan de velger å løse det når det først er på kort varsel, men tenker meg at mye vil lande på HM (og senere IA), og jeg tror de har det i bakhodet når de planlegger oppdragene. Jeg håper hvert fall det. Det verste for MM er nok å måtte avlyse uten at noen andre kan steppe inn.

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (35 minutter siden):

Jeg ikke noe problem med at ML ikke representerer sånn som det er nå😅 Var det hun selv som sa ifra seg det, eller var den kongen som ba om det, jeg husker ikke. 
Når det kommer til HM og ellers vikariering for MM, hadde det jo vært mer praktisk om ML også kunne steppet inn, men det er uansett lite sannsynlig at det vil bli aktuelt nå uansett om hun skulle ville det. MM sier ifra i god tid hvis noe er planlagt ifbm helsa, sånn som denne behandlingen i oktober. Det er jo positivt, sånn at man kan sette noen andre inn uten at det må være på kort varsel. Jeg vet ikke hvordan de velger å løse det når det først er på kort varsel, men tenker meg at mye vil lande på HM (og senere IA), og jeg tror de har det i bakhodet når de planlegger oppdragene. Jeg håper hvert fall det. Det verste for MM er nok å måtte avlyse uten at noen andre kan steppe inn.

Ja, der avlysningene kommer tett opp til arrangementet virker det som om HM stepper inn. Men selvsagt veldig upraktisk å gjøre det sånn og at oppgavene ikke kan spres og deles slik andre praktiserer. 

ML gav fra seg kongelig høyhet-tittelen da hun valgte å bli selvstendig næringsdrivende i 2002. Husker at hun sa at hun ikke kunne leve av apanasjen el ... 

Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

I Sverige representerer Madeleine, selvom hun har startet egen forretning under navnet, Madeleine Bernadotte istedet for sin kongelige tittel. Noe sånt måtte da kunne gå an i Norge og. 

Ikke så ulik ML når det gjelder bruk av prinsesse tittel og kommersialisering. Men hun jobber fortsatt for det svenske kongehuset. 

https://www.vg.no/rampelys/i/5ExMpW/prinsesse-madeleine-om-kritikken-jeg-ble-sjokkert

Endret av Anonym_2024
Skrevet
Anonym_2024 skrev (13 minutter siden):

Ikke så ulik ML når det gjelder bruk av prinsesse tittel og kommersialisering. Men hun jobber fortsatt for det svenske kongehuset. 

https://www.vg.no/rampelys/i/5ExMpW/prinsesse-madeleine-om-kritikken-jeg-ble-sjokkert

Ja, jeg tror da det. Så får vi håpe at hun bruker Madeleine Bernadotte i markedsføringen sin. Det er jeg ganske sikker på at hun kommer til å gjøre for svenskekungen er en streng mann 😅

• Liker 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (På 20.9.2025 den 10.19):

En ting er sikkert. Kronprinsen var grenseløs naiv når han fridde til Mette Marit halvannet år etter han traff henne på Quart-festivalen. 
Naiv når han trodde Marius, som da ville bli en slags bastard i kongefamilien, ikke ville få betydelige utfordringer i fremtiden. 
Noe kronprinsens tante, Prinsesse Ragnhild, også påpekte. 
Marius som da vokser opp med tjenere og  bor herskapelig, ser at søsknene er prinsesse og prins. Mens han liksom bare skal være en vanlig borger? De andre barna kan leve flyktige tilværelser, leve på sine kongelige titler, mens Marius må leve og tilpasse seg som den vanlige mannen i gata. 
Er det kronprinsparets naive valg vi nå ser de overkompenserer ved å behandle Marius som en kjempestor baby? Deres dårlige samvittighet. 

Hva skulle han gjort, mener du?

• Liker 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Hva skulle han gjort, mener du?

Selvfølgelig aldri fridd og giftet seg med MM. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Svart skjerm skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig aldri fridd og giftet seg med MM. 

Så det hadde ikke gått uansett tilnærming?

• Liker 4
Skrevet

Er det fortsatt kronprinsessen som har skylden for alt?

• Liker 6
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...