Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ninaen skrev (49 minutter siden):

De kunne jo ikke stoppet bryllupet, hun er ikke tronarving. Hun kan gjøre hva f… hun vil, akkurat som andre voksne damer. De har vel egentlig heller ikke formelle sanksjonsmuligheter for brudd på avtalen utenom å ta prinsessetittelen, og problemet der er faktisk at da kan hun kalle seg prinsesse så mye hun vil fordi det er ingen beskyttet tittel… Så egentlig har de vært og er fortsatt vingeklippet. Utover det de nå har gjort med å nekte å bidra til dokumentaren, nekte å bli tatt bilde og film av i bryllupet og at det brukes, sagt fra til nrk ang arkivklipp osv. De kan kutte kontakt med ML, men da vil de nok også fort bli avskåret fra barnebarn. 
Mulig de kan prøve å få dokumentaren avpublisert mtp ærekrenkelser osv, men der må de gjøre en grundig juridisk vurdering først fordi det er en høy risiko å prøve hvis sjansen er for lav til å lykkes, mtp støyen det vil skape.

Det er en tap tap situasjon uansett hvordan man snur og vender på det. 
Det er fryktelig at ML har satt sin far kongen i denne situasjonen. Hvis hun en dag angrer seg, er det godt mulig det er for sent. 

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym_2024
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Enig med deg i at med slike folk må man dessverre lære «the hard way». Men man skulle tro at en såpass viktig institusjon som kongehuset hadde fagutdannede rådgivere rundt seg som kunne snappet opp dette, selv om kongefamilien selv ikke gjorde det. 

«Fagutdannet»  Guri Varpe? 

Skrevet
Pippio skrev (5 minutter siden):

Det er fryktelig at ML har satt sin far kongen i denne situasjonen. Hvis hun en dag angrer seg, er det godt mulig det er for sent. 

Nettopp. De har aldri hatt sjanse til å komme seirende ut av dette så lenge Martha Låis har fortsatt forholdet selv. Men at Martha Låis ville gå så langt og la f***skapet henge ut sin egen kjære far (og mor) på denne måten, det hadde jeg faktisk ikke trodd. På en måte er det kanskje greit han drar det så langt fordi absolutt alle som har et minimum av kjennskap til det norske monarkiet vet at det er Kongen som har høyest troverdighet her, og at er det én ting Kongen er så er det inkluderende! Så DV har selv planta seg midt i keiserens nye klær, og kledd av seg for en gruppe som kanskje trodde delvis på narrativet hans. Han falt for fristelsen til å dra offerrollen lenger enn media og Norge/nordmenn, og sånn er det med stormannsgale mennesker, de skjønner ikke når de går over en absolutt grense. De fleste som til nå har vært opprørte over at kongehuset ikke har gjort mer vil nå snarere forstå hvor umulig oppgaven har vært og kongeparet får jo nå heller massiv sympati både i Norge og utlandet. De kan ikke si imot selv, men andre vil nå gjøre det. Erna Solberg har allerede vært ute og tatt til motmæle. La andre «storheter» følge etter, også i utlandet. Tror ikke denne dokumentaren vil øke markedet hans i Europa, tvert imot! Når du i praksis henger ut en elsket kong Harald, «hele Norges bestefar», så har du tråkka solid over en grense du aldri kan krysse tilbake. Kongehuset vil nå tjene på å fortsette den avmålte, «profesjonelle» linjen, og ikke synke ned på hans/deres nivå. DV har nå torpedert seg selv langt utover kreft hos barn og medaljonger mot korona. Jeg tror ikke han selv er i nærheten av å forstå hva han har gjort.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Pippio skrev (1 time siden):

Jeg tror kongen er veldig svak for datteren sin og er redd for å såre henne. Han er dessverre ikke tøff nok til å vise hvor skapet skal stå og da opplever vi tilstander som idag, hvor kongen og dronningen får hele sitt virke dratt ned i dritten av en bortskjemt datter og hennes narsissistiske ektefelle. Hun er til og med frekk nok til å skylde på pressen for at eksmannen tok livet sitt og at hun frykter at det samme vil skje Durek. Kan bare tenke meg hvordan uttalelsen vrenger seg i magen for kongen. Aldri har vi hørt kong Harald snakke om norsk presse i slike ordelag. 

For en grusom dag dette må være for kongen og dronningen. 

• Liker 16
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Jeg tror kongen er veldig svak for datteren sin og er redd for å såre henne. Han er dessverre ikke tøff nok til å vise hvor skapet skal stå og da opplever vi tilstander som idag, hvor kongen og dronningen får hele sitt virke dratt ned i dritten av en bortskjemt datter og hennes narsissistiske ektefelle. Hun er til og med frekk nok til å skylde på pressen for at eksmannen tok livet sitt og at hun frykter at det samme vil skje Durek. Kan bare tenke meg hvordan uttalelsen vrenger seg i magen for kongen. Aldri har vi hørt kong Harald snakke om norsk presse i slike ordelag. 

Det tror jeg også. Og det har ML funnet ut hvordan hun skal utnytte. Å tillate at andre får se hvordan og hva de tenker og snakker om hennes familie på offentlig, verden over, er innmari stygt. Jeg føler skikkelig med kongeparet her.

• Liker 10
Skrevet

På hvilket tidspunkt er det resten av det norske statsapparatet kan trå inn og ta grep i forhold til kongehuset? Er det noen slags «nødventil» som kan brukes hvis det viser seg åpenbart at regenten er ute av stand til å utføre sine plikter og ikke selv innser dette? Hvis kongen fikk alvorlig demens, og/eller eneste arvtaker var psykisk utviklingshemmet eller av andre grunner ikke tilregnelig eller i stand til å utføre sine konstitusjonelle plikter, og de ikke evnet å se dette selv. Kan stortingspresidenten, statsministeren eller andre overstyre regenten i slike tilfeller? 

De ovennevnte eksemplene er bare hypotetiske, og ikke på noen måte en spekulasjon i den nåværende situasjon. Jeg er bare nysgjerrig på mekanismene som finnes i lovverket, eller om det ikke er tatt høyde for slikt i det hele tatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

På hvilket tidspunkt er det resten av det norske statsapparatet kan trå inn og ta grep i forhold til kongehuset? Er det noen slags «nødventil» som kan brukes hvis det viser seg åpenbart at regenten er ute av stand til å utføre sine plikter og ikke selv innser dette? Hvis kongen fikk alvorlig demens, og/eller eneste arvtaker var psykisk utviklingshemmet eller av andre grunner ikke tilregnelig eller i stand til å utføre sine konstitusjonelle plikter, og de ikke evnet å se dette selv. Kan stortingspresidenten, statsministeren eller andre overstyre regenten i slike tilfeller? 

De ovennevnte eksemplene er bare hypotetiske, og ikke på noen måte en spekulasjon i den nåværende situasjon. Jeg er bare nysgjerrig på mekanismene som finnes i lovverket, eller om det ikke er tatt høyde for slikt i det hele tatt. 

Det foreligger i alle fall for statsministeren, ordførere osv hvis jeg ikke tar helt feil. 

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (33 minutter siden):

Det tror jeg også. Og det har ML funnet ut hvordan hun skal utnytte. Å tillate at andre får se hvordan og hva de tenker og snakker om hennes familie på offentlig, verden over, er innmari stygt. Jeg føler skikkelig med kongeparet her.

Ja, det er så gale at det er ubehagelig å være vitne til det hele. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Kongen kan ikke både smykke seg med et valgspråk som handler om lojalitet til og ansvar for nasjonen, og samtidig se gjennom fingrene med at hans egen familie til de grader undergraver landets omdømme. Hvis valgspråket "Alt for Norge" skal bety noe, må det også innebære å sette grenser for sine nærmeste. 

Den som står på Norges fremste symbolplass kan ikke leve på gamle meritter.  Respekt og tillit er ferskvare.

Endret av edlit
  • Liker 13
  • Nyttig 10
Skrevet
edlit skrev (1 minutt siden):

Kongen kan ikke både smykke seg med et valgspråk som handler om lojalitet til og ansvar for nasjonen, og samtidig se gjennom fingrene med at hans egen familie til de grader undergraver landets omdømmet. Hvis valgspråket "Alt for Norge" skal bety noe, må det også innebære å sette grenser for sine nærmeste. 

Den som står på Norges fremste symbolplass kan ikke leve på gamle meritter.  Respekt og tillit er ferskvare.

Jeg tviler ikke på hans lojalitet overfor nasjonen, men han er for svak til å sette krav til familien sin. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Like greit at dokumentaren ble såpass ille som den ble, slik at alle får se Martha og Durek sine sanne ansikt. For noen oppblåste, selvopptatte og respektløse mennesker. 
Stakkars kongeparet. Tenker på alderen deres også, hva de må tåle og forsøke å håndtere. Håper de har dyktige folk rundt seg. 🥹

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Rart, Märtha som er så fintfølende og har kontakt med englene, utsetter sin stakkars far for dette. 
Kan ikke skjønne annet enn at øgleektemannen har henne i sin hule hånd. Utført vaginarensing og annet humbug som har gjort henne ukritisk. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (1 minutt siden):

Rart, Märtha som er så fintfølende og har kontakt med englene, utsetter sin stakkars far for dette. 
Kan ikke skjønne annet enn at øgleektemannen har henne i sin hule hånd. Utført vaginarensing og annet humbug som har gjort henne ukritisk. 

Hun snakker om at hun er høysensitiv og dermed tar inn andres følelser. Høres selektivt ut hvis hun ikke har klart å ta inn sine foreldres følelser ang dette, før etter dokumentaren er sluppet.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Hun snakker om at hun er høysensitiv og dermed tar inn andres følelser. Høres selektivt ut hvis hun ikke har klart å ta inn sine foreldres følelser ang dette, før etter dokumentaren er sluppet.

Kanskje Durek blokkerer hennes høysensitive frekvenser inn til foreldrene? 😀

• Liker 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (20 minutter siden):

Kanskje Durek blokkerer hennes høysensitive frekvenser inn til foreldrene? 😀

Kanskje det er forklaringen ja!  😃

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (18 timer siden):

Märtha er like narsissistisk selv, hvem andre kan ture frem sånn mot foreldre som snart ligger i graven? 

Både hun og Marius er gode eksempler på hvor galt det kan gå med fri oppdragelse og manglende grensesetting, i så måte er jo både kongeparet og kronprinsparet også ansvarlige for hvor kongehuset nå står. Men dette var så vondt å se på at jeg er helt sikker på at kongeparet får all sympati, stakkars folk som må leve med alt den datteren finner på. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet
missLynch skrev (5 timer siden):

Like greit at dokumentaren ble såpass ille som den ble, slik at alle får se Martha og Durek sine sanne ansikt. For noen oppblåste, selvopptatte og respektløse mennesker. 
Stakkars kongeparet. Tenker på alderen deres også, hva de må tåle og forsøke å håndtere. Håper de har dyktige folk rundt seg. 🥹

Det hele er skrekkelig. Det er vanskelig å finne ord som dekker alt. 
Det er klart at kongehuset står i en stor krise som de ikke ser ut til å klare å håndtere og få på rett kjøl. Det er virkelig å bekymre seg over. Det er også viktig å huske på at alt dette har foregått over noe tid der kongen ikke har klart, eller villet, sette hardt mot hardt oven for datteren sin som blåser en lang marsj i såkalte avtaler. Det tar seg dårlig ut at kongen vår blir utsatt for total ignoranse fra sin prinsessedatter og en sjaman som digger seg selv på en måte bare han og konen evner å se. De setter seg selv over kongen og kongehuset, og de får lov til å gjøre det uten konsekvenser! Det forundrer meg stort! 

Stemningen ulmer i folket, jeg har etter noe tid mange erfaringer og eksempler på det. Den siste jeg fikk fortalt av en butikksjef et sted, er at reklame for dette Hestmerket med bilde av prinsessedatteren avstedkom rett og slett så sterkt raseri og indignasjon fra kunder at de måtte fjerne bildene. Fokuset ble i stedet forsøkt rettet mot et par andre kvinner som også er del av klesfirma. Det var ille, sa vedkommende. 
Et renommé tar tid å bygge, men rives raskt ned. Kongehuset er en sentral del av alt som pågår nå, og har fått lov å gjøre det lenge, uten at det ageres med kraft og troverdighet. Kanskje på tide at rådgiverne våkner opp? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (40 minutter siden):

Det hele er skrekkelig. Det er vanskelig å finne ord som dekker alt. 
Det er klart at kongehuset står i en stor krise som de ikke ser ut til å klare å håndtere og få på rett kjøl. Det er virkelig å bekymre seg over. Det er også viktig å huske på at alt dette har foregått over noe tid der kongen ikke har klart, eller villet, sette hardt mot hardt oven for datteren sin som blåser en lang marsj i såkalte avtaler. Det tar seg dårlig ut at kongen vår blir utsatt for total ignoranse fra sin prinsessedatter og en sjaman som digger seg selv på en måte bare han og konen evner å se. De setter seg selv over kongen og kongehuset, og de får lov til å gjøre det uten konsekvenser! Det forundrer meg stort! 

Stemningen ulmer i folket, jeg har etter noe tid mange erfaringer og eksempler på det. Den siste jeg fikk fortalt av en butikksjef et sted, er at reklame for dette Hestmerket med bilde av prinsessedatteren avstedkom rett og slett så sterkt raseri og indignasjon fra kunder at de måtte fjerne bildene. Fokuset ble i stedet forsøkt rettet mot et par andre kvinner som også er del av klesfirma. Det var ille, sa vedkommende. 
Et renommé tar tid å bygge, men rives raskt ned. Kongehuset er en sentral del av alt som pågår nå, og har fått lov å gjøre det lenge, uten at det ageres med kraft og troverdighet. Kanskje på tide at rådgiverne våkner opp? 

Men igjen, hvilke reelle sanksjonsmuligheter har Kongen? Utenom prinsessetittelen? Og tar han tittelen kan hun fortsatt kalle seg prinsesse, fordi det er ingen beskyttet tittel. Så ironisk nok vil det å ta fra henne tittelen også gjøre det enda lettere for henne å bruke «prinsesse» kommersielt…

Kongehuset kan ikke ta dem til retten (teknisk sett kan de, men det ville ikke hjulpet, tvert imot ville det bare gitt DV og ML enda mer bensin på offerbålet). De kan ikke nekte en voksen datter å gifte seg med den hun vil (hun er ikke tronarving, så kongen må ikke godkjenne giftemålet). I praksis er de faktisk vingeklippet. Så det mest effektive er å la DV og ML grave sin ege; grav. Og det er de godt i gang med nå fordi DV har nå gått over en grense i hvordan han omtaler Kongen og Dronningen og det bildet han tegner av dem, som «alle» i Norge og også deler av Europa vet at ikke er sant. De driter seg ut på et nytt nivå nå, uten å skjønne det selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Men igjen, hvilke reelle sanksjonsmuligheter har Kongen? Utenom prinsessetittelen? Og tar han tittelen kan hun fortsatt kalle seg prinsesse, fordi det er ingen beskyttet tittel. Så ironisk nok vil det å ta fra henne tittelen også gjøre det enda lettere for henne å bruke «prinsesse» kommersielt…

Kongehuset kan ikke ta dem til retten (teknisk sett kan de, men det ville ikke hjulpet, tvert imot ville det bare gitt DV og ML enda mer bensin på offerbålet). De kan ikke nekte en voksen datter å gifte seg med den hun vil (hun er ikke tronarving, så kongen må ikke godkjenne giftemålet). I praksis er de faktisk vingeklippet. Så det mest effektive er å la DV og ML grave sin ege; grav. Og det er de godt i gang med nå fordi DV har nå gått over en grense i hvordan han omtaler Kongen og Dronningen og det bildet han tegner av dem, som «alle» i Norge og også deler av Europa vet at ikke er sant. De driter seg ut på et nytt nivå nå, uten å skjønne det selv. 

Det eneste man oppnår ved å ta vekk tittelen hennes, er noe symbolsk. Praktisk sett har det sikkert ingenting for seg. Men jeg tar heller noe symbolsk over ingen reaksjon any day. Jeg tror at kongen har begrensede muligheter her, og da burde han få gjøre det lille han kan - hvis han vil. Det er det jo ikke sikkert at han ønsker. Det kan skape splid og avstand, og det tror jeg han allerede kjenner på. Så det kan hende han unngår å gjøre noe i det hele tatt for ikke å "miste" datteren sin enda mer til DV. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Det eneste man oppnår ved å ta vekk tittelen hennes, er noe symbolsk. Praktisk sett har det sikkert ingenting for seg. Men jeg tar heller noe symbolsk over ingen reaksjon any day. Jeg tror at kongen har begrensede muligheter her, og da burde han få gjøre det lille han kan - hvis han vil. Det er det jo ikke sikkert at han ønsker. Det kan skape splid og avstand, og det tror jeg han allerede kjenner på. Så det kan hende han unngår å gjøre noe i det hele tatt for ikke å "miste" datteren sin enda mer til DV. 

Jeg er også i «ta nå den tittelen da»-modus. Men jeg innser også at det kan være konsekvenser av det også som vi ikke har full oversikt over. Som at hun da i enda større grad kan gjøre «hva faen hun vil», og kongehuset ikke en gang kan vise til noen avtale og brudd på den. Det er forskjell på hva som er lurt på kort sikt og lang sikt. Det er ikke alltid det å velge kortsiktig signaleffekt er det lureste totalt sett. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...