Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Pressen i Norge pleier ikke å skrive om folks rusproblemer. Ikke Se & Hør, og ikke Aftenposten - og ingen imellom der heller. Og det er vel det eneste mange har visst lenge før saken sprakk. Mishandlingen har jo begge eksene gått ut og sagt at de ikke har fortalt noen før i ettertid. 

Jeg tenker at det han har gjort, er skikkelig ille. Men etterpåklokskap og påfølgende fordømmelse er veldig lett. Jeg har personlig observert MBH og følge  (bla Sophie Elise og Nora) oppføre seg som småkonger på stamstedet deres i Oslo, akkurat som mange andre har gjort. Så det var jo en offentlig kjent hemmelighet lenge at han festet hardt og hang med folk som ikke nøyde seg med å drikke. 

Nå var det ikke rusproblemene jeg siktet til. Det er ikke bare han som har rusproblemer, for å si det sånn.

Det var vel bare et par dager etter Frogner-episoden at Dagbladet publiserte et detaljert kart over hans kriminelle nettverk. Personer  som har gått ut og inn på Skaugum, og som inkluderte noen av landets aller tyngste kriminelle. Dette har de visst om og kartlagt over tid, og det er et eksempel på noe som burde ha vært publisert før etter min mening. Flere pressefolk innrømmer jo også berøringsangst i forhold til dette.

(Men en ting jeg lurer på; er det plutselig «lov» å publisere egne observasjoner her nå? For da tror jeg folk sitter på mye interessant kunnskap som kan deles).

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

Nå var det ikke rusproblemene jeg siktet til. Det er ikke bare han som har rusproblemer, for å si det sånn.

Det var vel bare et par dager etter Frogner-episoden at Dagbladet publiserte et detaljert kart over hans kriminelle nettverk. Personer  som har gått ut og inn på Skaugum, og som inkluderte noen av landets aller tyngste kriminelle. Dette har de visst om og kartlagt over tid, og det er et eksempel på noe som burde ha vært publisert før etter min mening. Flere pressefolk innrømmer jo også berøringsangst i forhold til dette.

(Men en ting jeg lurer på; er det plutselig «lov» å publisere egne observasjoner her nå? For da tror jeg folk sitter på mye interessant kunnskap som kan deles).

Jeg fjernet det, selv om jeg ikke skrev noe som ikke er kjent eller publisert tidligere - tror de er filmet i G of O på stamstedet også, men for å spare alle indignerte for en rapportering, tok jeg det like greit  bort. 

• Liker 5
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 timer siden):

Jeg tror denne plutselige og voldsomme aktiviteten til kongefamilien handler om å ta oppmerksomheten vekk fra MBH/ML og Durek. Alle er utkommandert…

På den måten håper de nok at positive nyheter skal overskygge alt det negative. Det er vel sånn de alltid har operert;  de strør litt glans rundt omkring satser på at folk glemmer. Og det har de kanskje dessverre rett i.

Både IA og SM ble utkommandert en kort periode i våres, var det to oppdrag tro? Mange trodde at SM skulle få en mer fremtredende rolle i kongehuset etter at IA forsvant til Australia. Kan ikke se at det er i planene  til kongehuset fremover? De har fortsatt HM og kongeparet som fortsatt drar mesteparten av lasset, på alle områder i livene deres. 

Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (5 timer siden):

Så ingen i kongefamilien visste om det heller? Når du sier det, så stemmer det sikkert. De fikk nok bare et kollektivt anfall av arbeidslyst.

Ellers har jeg lest at det er en vanlig praksis å «bundle» sammen oppdrag slik at de synes mye i pressen, slik at de kan ta lengre perioder fri.

Uansett har det norske kongehuset ekstremt lav aktivitet sammenlignet med andre kongehus. 

Du vet sikkert at vårt kongepar er betydelig eldre enn sammenlignbare kongehus, samtidig som (meg bekjent) det er ganske sjelden å ha en kronprinsesse med en kronisk sykdom som gjør at hun settes ut av spill ved ujevne mellomrom. Sverige f.eks. har langt flere i kongefamilien som tar oppdrag, de er vel 7 voksne tilgjengelig, derfor vanskelig å sammenligne. I Danmark arbeider fortsatt Margrethe noe, ser jeg her: https://www.kongehuset.dk

Verdt å merke seg for de som tror at de kongelige ligger på sofaen utenom offisielle oppdrag: 

Oversigten over officielle programpunkter for den kongelige familie afspejler fortrinsvis aktiviteter, hvor der er presseadgang. Den kongelige familie deltager derudover i en række møder og begivenheder med blandt andet protektioner, organisationer og fonde. Oversigten opdateres løbende.

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger. Å spekulere rundt at noen faker sykdom er ikke en debatt vi tillater her. 

Forumansvarlig

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Denne saken mistet vi visst i siste rydding, men jeg tenker at det så absolutt er verdt en diskusjon. Altså, hvorvidt vårt kronprinspar blander roller når de sitter dypt i organisasjonen World Economic Forum, hvis mål er å skape kontakter mellom verdensledende politikere og de største næringslivsaktører i verden. Saken fra VG er noen år gammel, men i følge kongehusets websider er kronprinsen fremdeles en aktiv part i organisasjonen. 

https://www.vg.no/rampelys/i/6L6v8/kronprinsparet-driver-politisk-arbeid

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=83549

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (32 minutter siden):

Denne saken mistet vi visst i siste rydding, men jeg tenker at det så absolutt er verdt en diskusjon. Altså, hvorvidt vårt kronprinspar blander roller når de sitter dypt i organisasjonen World Economic Forum, hvis mål er å skape kontakter mellom verdensledende politikere og de største næringslivsaktører i verden. Saken fra VG er noen år gammel, men i følge kongehusets websider er kronprinsen fremdeles en aktiv part i organisasjonen. 

https://www.vg.no/rampelys/i/6L6v8/kronprinsparet-driver-politisk-arbeid

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=83549

HM hadde passet bedre som politiker enn han gjør som kongelig. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det ser ut som flere kongelige har deltatt i WEC - fra Uk har både Charles og William deltatt flere ganger, og dronning Maxima og Beatrice fra Nederland har vært der. 

Her er en lenke til en reddit-sak om kongelige ved WEC. Interessant å se at dronning Maximas sveis blir kritisert - så kongelige bustehoder er tydeligvis ikke et særnorsk fenomen. :knegg: 

• Liker 9
Skrevet

Man kan like det eller ikke, men en viktig oppgave for kongehuset er jo å fremme norske næringsinteresser. Det gjøres i slike fora, blant annet. Dette med Global Dignity er jo noe annet, selv om det virker å være lite aktivitet i organisasjonen nå. 
https://www.weforum.org/stories/2018/10/why-we-need-dignity-more-than-ever-70-years-after-the-universal-declaration-of-human-rights/

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan er dette mulig - i nærheten av kongehuset/kronprinsparet og kongeparet? 

https://www.dagbladet.no/meninger/noen-har-ikke-passet-pa/83585221

Hvem har det øverste ansvaret for sikkerheten til de kongelige, i praksis? Jo, man kan selvsagt si at det er politiet og/ eller PST, altså  de som er sikkerhetsvaktene til de kongelige. 
Marius BH har fått lov til å leve et fritt liv, tydeligvis, og uten kontroll av hvilke/hvem vennene er, også de som har vært inne på Skaugum eiendommen. Da kommer alle disse vennene tett på medlemmene av kongehuset. 
Hvem har gitt et slags fripass til tilgangen, og hvem har ansvaret om noe skulle ha gått skikkelig galt mht trusselsituasjon eller verre? Er det moren hans, Mette Marit, som har mulighet til å gi beskjed til vaktene om å se bort fra streng kontroll av personer som besøkte hennes sønn, eller hvordan kan dette ha gått for seg i praksis? For, ja, dette er så vanvittig å i det hele tatt tro er mulig at man kan undre på hvilken verden disse kongelige lever i. 

Å gamble med sikkerhet er ikke noe spørsmål overhodet, mener nå jeg. 
Hvem og hvorfor har ikke «noen» passet på? 

Ps. Dette er postet under lenken Kongehuset fordi spørsmålet omhandler sikkerheten rundt Skaugum og medlemmene av kongehuset som en helhet. Til presisering. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (23 timer siden):

HM hadde passet bedre som politiker enn han gjør som kongelig. 

Vel, jeg vil ikke si meg enig i det. Vi vet knapt hva han står for og hvem han er. Lik de øvrige. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (På 10.9.2025 den 19.11):

Både IA og SM ble utkommandert en kort periode i våres, var det to oppdrag tro? Mange trodde at SM skulle få en mer fremtredende rolle i kongehuset etter at IA forsvant til Australia. Kan ikke se at det er i planene  til kongehuset fremover? De har fortsatt HM og kongeparet som fortsatt drar mesteparten av lasset, på alle områder i livene deres. 

Jeg er meget forundret over at prinsen, Sverre Magnus, ikke er i utdanning utover hva han har fullført. Hva er det, mer enn videregående, ett friår hvor vi ikke vet hva han bedrev utover opphold i Trondheim og reising? 
Det naturlige, og jeg vil si selvsagte, burde være at han går førstegangstjenesten. At han ikke gjør det forstår mange ikke. 
Med så få til å dekke opp for nødvendig representasjon skulle man tro at de ville være målbevisste på å bygge kompetanse på flere områder for å gjøre dem i stand til å nettopp representere for kongehuset. Likevel, det gjøres altså ikke, og det hele fremstår likegyldig og omtrentlig. 
Jeg vil ikke si at inntrykket som etterlates reflekterer ressurssterke personer, men mer slapphet og uten mål for å gjøre den jobben de har visst de ville få ansvar for når tiden måtte komme. Det er svake greier, rett og slett. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Det er vel vennen til den terrordømte som har vært på Skaugum? Altså vennen til MBH som også er venn med en av de to som er i retten for tiden?

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Det er vel vennen til den terrordømte som har vært på Skaugum?

Ja den narkodømte vennen har vært der. Men at stesønn av norges tronarving er i vennekretsen til terrordømte sier sitt. Er det ingen kontroll?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men har det ikke vært kjent før at M BH har en hel gjeng veldig tvilsomme og kriminelle venner?

• Liker 7
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Ja den narkodømte vennen har vært der. Men at stesønn av norges tronarving er i vennekretsen til terrordømte sier sitt. Er det ingen kontroll?

Det bør vel være rimelig kjent nå at MBH er en fullstendig løs kanon som de ikke har hatt kontroll over på veldig lenge?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Det bør vel være rimelig kjent nå at MBH er en fullstendig løs kanon som de ikke har hatt kontroll over på veldig lenge?

Hvem sier at de ikke kunne tatt affære og stilt krav til en mann som er voksen? Flytte bort, vekk fra stedet, tatt seg arbeide og tjene penger til livsopphold? Helt normale forventninger og krav. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (21 minutter siden):

Hvem sier at de ikke kunne tatt affære og stilt krav til en mann som er voksen? Flytte bort, vekk fra stedet, tatt seg arbeide og tjene penger til livsopphold? Helt normale forventninger og krav. 

Selvsagt er det det - men det er jo veldig tydelig at han ikke har gjort noen av disse tingene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (40 minutter siden):

Selvsagt er det det - men det er jo veldig tydelig at han ikke har gjort noen av disse tingene. 

Kongehuset kunne jo kreve at han flytter, eventuelt også støttet opp av en risikovurdering. I så fall må de være i stand til å ta sikkerhet på alvor. De er jo ikke bare en helt vanlig familie.
De er helt tafatte. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (39 minutter siden):

Dette er diskutert for en god stund tilbake i tråden.

Det normale ellers vil selvfølgelig være at man krever at voksent barn flytter bort, tar seg arbeid, tar ansvar for egen helse, ev. selv går på Nav om det voksne barnet ikke greier å jobbe.

Det vi vet er at MBH har innrømmet både psykiske diagnoser i flertall (uten at vi vet hvilke), at han har rusproblemer. Vi vet også at han har vanket i kriminelt miljø.

Alt dette var nok kjent for Kongehuset, de med ansvar for sikkerhet, HM og MM.

Men hadde Kongehuset/HM/MM egentlig muligheten til å sette slike grenser for MBH? 

Han er ikke umyndiggjort. Han er ikke kongelig. Men han er en del av kongefamilien, og siden han har vokst opp i kongefamilien og dermed uunngåelig også vet veldig mye mer om Kongehuset, sikkerheten rundt, verdier, ev. familiehemmeligheter eller ting som de uansett ikke ønsker skal komme ut (tenker på ting som folket ikke trenger vite). 

Si at HM/MM hadde kastet ham ut, og kuttet veldig på kontakten med ham, slik mange mener. 

Ja, han er en vanlig borger, han kunne gått til Nav for å få stønader der om han ikke greide å jobbe pga. sine diagnoser og rusproblemer. Nav er kjent for å være en sveitserost på en del områder, informasjon om MBH ville etter all sannsynlighet ha lekket til pressen. En slik sak ville fått følger, og trolig også gjort ting verre både for Kongehuset, HM/MM og MBH selv.

Siden han er en voksen, myndig mann, så har de ikke hatt noen mulighet til tvangsinnleggelser eller -avrusning.

Å skyve ham lenger fra seg, som så mange vil, det ville etter all sannsynlighet gjort at MBH ville ha utgjort en enda større risiko for Kongehuset, da han da ville vært et enda lettere bytte for de kriminelle miljøene, kanskje også for utenlandske kriminelle miljøer. Å ha ham boende i huset utenfor Skaugum ga i det minste en tilknytning, de hadde en viss "kontroll", en viss mulighet for at han hadde mer lojalitet til dem enn de kriminelle.  Teoretisk sett, i hvert fall. 

Å skyve ham ut ville trolig gjort ham til et veldig lett bytte, og det igjen ville gjort Kongehusets medlemmer som lettere bytter. 

Risiko har det vært uansett, men å skyve ham ut "stille krav", "kaste ham ut" osv. det ville nesten uunngåelig ha økt risikoen enormt.

Så undervurderte trolig HM/MM og de med ansvar for sikkerhet, den risikoen MBH og hans festevenner - hvorav flere i det kriminelle miljøet i hovedstaden - har utgjort. Men fra de ble oppmerksomme på dette virker det som om de i det minste tok noen grep for å hindre MBHs frie adgang til hovedeiendommen/-huset på Skaugum.

Ang. arbeid så har det vært et par tilfeller hvor MBH har forsøkt seg i arbeid. At det ikke har lyktes all den tid han har hatt både rusavhengighet og div. diagnoser, det er ingen overraskelse. At han kan komme seg i arbeid, det tror jeg, men da må han både bli varig rusfri og han må følges opp ang. sine diagnoser. Dette er noe hverken Kongehuset, HM/MM eller andre kan tvinge ham til. Han er voksen, han er myndig.

Tror også det er viktig å huske at den situasjonen Kongehuset/HM/MM har vært i - med et stebarn i kronprinsfamilien, det er det ingen erfaring med i Norge. Det i seg selv kan være en utfordring nok for dem, all den tid barnet vokser opp i en situasjon hvor han inkluderes, men likevel ikke er kongelig. Det kan skape større utfordringer selv der barnet ikke har psykiske diagnoser, ikke har rusavhengighet. Når man nå har hatt en stesønn i Kongehuset, som har hatt og har alvorlige rusproblemer og flere utfordrende psykiatriske diagnoser, da står man - som Kongehus - i en temmelig håpløs spagat. De har svært lite handlingsrom, og det til tross for - eller pga. av - alle sine andre privilegier og velstand.

Jeg skriver ikke så ofte i hverken denne eller tråden om MBH lenger. Men jeg har gitt uttrykk for mye jeg var sterkt kritisk til, i måten Kongehuset og HM/MM håndterte situasjonen da saken ble kjent, og så i første tiden den utviklet seg. 

Ja, det er en god del de burde gjort annerledes, det er mye de kunne gjort for å komme bedre ut av det omdømmemessig, ingen tvil.

Men, det er jammen mye, som stadig trekkes frem i begge disse trådene, som ikke er realistisk for Kongehusets medlemmer. På generelt grunnlag, for "folk flest",  tror jeg de aller fleste er enig med deg, Eufemia-, i at man må sette helt andre grenser. Men det er en god del handlinger som ville vært naturlig, om enn vanskelig også for, vanlige folk å gjøre i en tilsvarende situasjon, som (dessverre) ikke er mulig for Kronprinsfamilien og Kongehuset å gjøre, all den tid de er de de er. Da blir det også litt meningsløst å stadig kreve at de skal gjøre/burde ha gjort, handlinger som trolig og faktisk ville ha satt både dem selv og MBH i alvorligere sikkerhetsrisiko.

På den andre siden, når vi ser hvordan Kongehuset (nesten ikke) har håndtert situasjonen rundt ML og DV, så er det vel heller ingen overraskelse at de har hatt vanskelig for å håndtere det som for dem, alle problemene rundt MBH, personlig må være langt tøffere for dem som privatpersoner. Men, det er en del av ting flere i tråden krever, som faktisk ikke er gjennomførbare for Kongehusets medlemmer, selv om det ville vært naturlig blant resten av befolkningen.

• Liker 5
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...