Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (13 minutter siden):

Det handler jo ikke om å ha ulike meninger - uskyldspresumpsjon er et prinsipp. det handler ikke om at jeg tror MBH er uskyldig.

Det er bare å gi opp. Enkelte prinsipper blir for vanskelig å ta inn når det er kongefamilien det er snakk om. Vrangbriller, skylapper og alt det der.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (14 minutter siden):

Det er bare å gi opp. Enkelte prinsipper blir for vanskelig å ta inn når det er kongefamilien det er snakk om. Vrangbriller, skylapper og alt det der.

Tror du det er slik at det er full enighet blant jurister om hvor grensene og tolknignen av ulike prinsipper skal være? Det er heller ikke slik at det er er skrevet i stein, og prinsippene utvikler seg i takt med tiden vi lever i og hvordan det tolkes av både rettsvesenet, men også i juridiske diskusjoner og litteratur hvor man kommer frem til den mest nærliggende tolknignen. 

Jeg tror debatten blir best om ikke-jurister ikke later som de er jurister, og vi ikke må ha uendelig lange metadebatter, men at vi heller tar fatt i de faktiske argumentene som foreligger. 

Endret av blvck
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Forøvrig kan det jo bli et spenningsmoment det drøye halvåret det er igjen til rettssaken. Om MBH ryker på en ny voldtekt og åker rett inn i buret igjen (regner med han blir varetektsfengslet da). 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (3 minutter siden):

Forøvrig kan det jo bli et spenningsmoment det drøye halvåret det er igjen til rettssaken. Om MBH ryker på en ny voldtekt og åker rett inn i buret igjen (regner med han blir varetektsfengslet da). 

Personlig, ser jeg fram i mot det tidspunktet hvor media kaster alle sine silkehansker, og skriver om alt de vet og har visst om både det ene og det andre. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (25 minutter siden):

Tror du det er slik at det er full enighet blant jurister om hvor grensene og tolknignen av ulike prinsipper skal være? Det er heller ikke slik at det er er skrevet i stein, og prinsippene utvikler seg i takt med tiden vi lever i og hvordan det tolkes av både rettsvesenet, men også i juridiske diskusjoner og litteratur hvor man kommer frem til den mest nærliggende tolknignen. 

Jeg tror debatten blir best om ikke-jurister ikke later som de er jurister, og vi ikke må ha uendelig lange metadebatter, men at vi heller tar fatt i de faktiske argumentene som foreligger. 

Enig i konklusjonen men ikke i begrunnelsen. På et nettforum som KG må vi som er glade amatører i et domene kunne diskutere om det nå er arverett, eller trening. 

Men i dette tilfellet så er faktisk ikke det rettslige domenet relevant, det er det politiske domenet som er relevant for hva de kongelige bør gjøre eller ikke gjøre. 

Er ingen domstol som kommer å vurdere uttalelser fra kronsprinsen vedrørende Marius. Så av den grunnen er det mennkngsløst å diskutere hans kommunikasjonsstrategi basert i rettsprinsiper. 

• Liker 4
Skrevet
42. skrev (38 minutter siden):

Mulig man kan være kritisk til hvordan kongehuset har håndtert dette, er det under pari eller ikke? 

Selvfølgelig kan man være kritisk mot hvordan kongehuset har håndtert dette. Er noe annet enn å spekulere i hvordan oppdragelsen til Marius har påvirket det at han nå er en kriminell kjeltring. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan man være kritisk mot hvordan kongehuset har håndtert dette. Er noe annet enn å spekulere i hvordan oppdragelsen til Marius har påvirket det at han nå er en kriminell kjeltring. 

Vel, mulig oppdragelse og håndtering er en forlengelse av hverandre

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (31 minutter siden):

Til det uthevede: Helt enig. Selv ikke hobbyjurister bør uttale seg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (33 minutter siden):

Enig i konklusjonen men ikke i begrunnelsen. På et nettforum som KG må vi som er glade amatører i et domene kunne diskutere om det nå er arverett, eller trening. 

Men i dette tilfellet så er faktisk ikke det rettslige domenet relevant, det er det politiske domenet som er relevant for hva de kongelige bør gjøre eller ikke gjøre. 

Er ingen domstol som kommer å vurdere uttalelser fra kronsprinsen vedrørende Marius. Så av den grunnen er det mennkngsløst å diskutere hans kommunikasjonsstrategi basert i rettsprinsiper. 

Jeg tror heller ikke at en domstol vil blande seg oppi om kronprinsparet utaler seg, men poenget mitt var rettskildene. 

Jeg er enig med deg i at alle skal kunne uttale seg, samtdig syns jeg det blir for dumt å bli slått i hodet med juridiske prinsipper som de som slår ikke heller forstår, og særlig når det brukes for å kneble andre brukere (slik jeg opplver det), og på feil grunnlag. Da syns jeg det er mye bedre å heller gripe fatt i hva som kommer av argumenter enn at det blir helt kaos i diverse juridiske begreper og metadebatter. 

Endret av blvck
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Det vet du godt selv. Trenger bare en Hitler-sammenligning nå så er vi der.

Argumentum ad hitlerum skal jeg spare deg og resten for - da det er ikke relevant. 

Innlegget under er det eneste kommentaren jeg har skrevet som nevner vold. Og som du ser sammenligner jeg på ingen måte reell kritikk og oppfordring til vold, men forklarer bare det enkle faktum at du faktisk ikke kan si hva du vil om maktpersoner eller folk på KG. 

Med andre ord er jeg ikke i nærheten av det fantasifosteret du åpenbart har kokt i hop, så spar meg dette performative skuespillet som indignert. 

Sitat

Screenshot2025-09-05at22_18_58.png.382fe44da226de2275395ef8072d130c.png

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (20 minutter siden):

Til det uthevede: Helt enig. Selv ikke hobbyjurister bør uttale seg.

Enig. Hvor laster jeg opp vitnemålet for å forsette å ha en mening om dette? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hunter7 skrev (42 minutter siden):

Argumentum ad hitlerum skal jeg spare deg og resten for - da det er ikke relevant. 

Innlegget under er det eneste kommentaren jeg har skrevet som nevner vold. Og som du ser sammenligner jeg på ingen måte reell kritikk og oppfordring til vold, men forklarer bare det enkle faktum at du faktisk ikke kan si hva du vil om maktpersoner eller folk på KG. 

Med andre ord er jeg ikke i nærheten av det fantasifosteret du åpenbart har kokt i hop, så spar meg dette performative skuespillet som indignert. 

Vet ikke hva motivasjonen din er til å skrive slike grove ting, men det er bare smålig og usmakelig. Er det ikke nok elendighet i denne saken før man må dra inn seksuell vold for å bevise ett eller annet dårlig konstruert poeng?

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Vet ikke hva motivasjonen din er til å skrive slike grove ting, men det er bare smålig og usmakelig. Er det ikke nok elendighet i denne saken før man må dra inn seksuell vold for å bevise ett eller annet dårlig konstruert poeng?

Ok. Åpenbart nok en som sliter med leseforståelsen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Hunter7 skrev (21 minutter siden):

Nei. Det er heller nok en til som ikke klarer å formulere seg på en forståelig måte,  og i tillegg velger å bryte forumreglene i møte med kritikken. Og da mener jeg ikke @Ellie42

Endret av Anonym_2024
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (3 timer siden):

Nei. Det er heller nok en til som ikke klarer å formulere seg på en forståelig måte,  og i tillegg velger å bryte forumreglene i møte med kritikken. Og da mener jeg ikke @Ellie42

Hvem sikter du til da? :) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (10 timer siden):

Med din logikk så kan ikke en fornærmet vitne mot siktet i en rettsak. 

Gi dere. 

🙄

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Pressens Vær Varsom-plakat har en formulering om å unngå forhåndsdømming, med utgangspunkt nettopp i uskyldspresumpsjonen: https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Sitat

4.5. Unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Gjør det klart at skyldspørsmålet for en mistenkt, anmeldt, siktet eller tiltalt først er avgjort ved rettskraftig dom. Det er god presseskikk å omtale en rettskraftig avgjørelse i saker som har vært omtalt tidligere.

Inger Marie Sunde, professor ved Politihøgskolen, uttrykker bekymring for at nettopp slik forhåndsdømming skjer med de mange publiserte detaljene og lekkasjene og det høye antallet oppslag i Borg Høiby-saken: https://www.nrk.no/ytring/journalistisk-latskap-1.17534453

Sitat

De publiserte detaljene er hovedsakelig beviser som skal føres for retten og bedømmes i henhold til prinsipper for uskyldspresumpsjon og rimelig tvil.

Denne bevisvurderingen skal foretas av retten, ikke av folkejuryen eller det offentlige ekspertkommentariatet.

Jon Wessel-Aas, tidligere leder av Advokatforeningen, advarer mot at forhåndsomtale og konkluderende uttalelser av "autoritetspersoner som representerer staten" er ekstra alvorlige, fordi de potensielt tillegges mer vekt: https://www.nrk.no/norge/refser-store-for-kommentar-om-drapssak-1.17549958

Sitat

– Det problematiske er hvis man begynner å uttale seg konstaterende om fakta som har betydning for straffesaken før det er ferdig etterforsket og pådømt, sier Wessel-Aas.

Han mener statsministeren kan påvirke folks oppfatning av saken og hvem som har skylden med uttalelsene sine.

– Da setter det seg fort en oppfatning når autoritetspersoner som representerer staten uttaler seg om det.

Mitt siste innlegg om dette i denne debatten.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hunter7 skrev (9 timer siden):

Jeg forsto veldig godt ditt ekskermsel på hva som er lov til å skrive om folk og ikke, så det er sagt.

Ja man kan påberope seg friheten til å ytre hva man vil, men det er en frihet under ansvar som for eksempel gjelder brukerangrep, personangrep og sjikane av andre. Det er usedvanlig mye forulemping av spesielt kronprinsessen, til tross for at det finnes en ansvarspåminnelse under hvert eneste innlegg man akter å publisere.

"Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett."

Dette burde ikke være så vanskelig å forstå som det tilsynelatende er.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...