Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Jo, det er det. 

Det ville vært mer sjokkerende om Norge valgte å gå over til republikk og la kongefamilien sitte igjen med alle utgifter de har idag uten å tilby inntekter i en overgangsperiode. Det ville blitt et stort spetakkel, selvom jeg personlig mener at de selvsagt burde tære på oppsparte midler slik den jevne nordmann må når inntektene stopper. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Det vet jeg, men de ville garantert fått fallskerm dersom de skulle bli løst fra rollene sine. Tror ikke de skal behøve gå på NAV.

Gulline skrev (45 minutter siden):

Diktning? Hvem i norges navn er det som ikke får en slags etterlønn når man blir sagt opp? Avtroppende stortingsrepresentater ber om store fallskjermer om de må gå. Vi vanlig dødelige får minst 3 måneder (vanlig oppsigelsestid). 

Gulline skrev (40 minutter siden):

Nei, det er ikke fri diktning, det er sunn fornuft. Jeg antar at de vil be om og få store beløp i etterlønn. 

Gulline skrev (27 minutter siden):

Til og med SV foreslo at kongen skulle få oppsigelsestid en gang det var snakk om overgang til republikk. Det er slett ikke det samme som å "konstruere sjokkerende alternative fremtidsscenarier" som du kaller det. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sv-vil-gi-kongen-oppsigelsestid/13434803/

Så: "garantert fått fallskjerm", "bedt om og fått store beløp i etterlønn", og det underbygger du med at SV for 13 år siden foreslo å bevilge en abdiserende konge "oppsigelsestid", som du samtidig sier er nettopp det "vi vanlige dødelige får"?

Kan vi ikke i det minste vente til et scenario med avvikling av monarkiet i Norge er i nærheten av å være politisk gjennomførbart før vi kritiserer beløpene det vil koste? 

Dessuten: Utgangspunktet for SVs forslag var jo det motsatte av ditt, dvs de forsøkte å sukre pillen og gjøre det mer spiselig og mindre dramatisk å avvikle kongehuset, nettopp fordi de visste og vet at det ikke er noen støtte for det hverken i befolkningen eller blant de folkevalgte.

Endret av Aricia
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er vanskelig å la være å "dikte" når man står ovenfor slike absurditeter som utspiller seg i det norske kongehuset. Skulle tro det var en dårlig såpeopera. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Så: "garantert fått fallskjerm", "bedt om og fått store beløp i etterlønn", og det underbygger du med at SV for 13 år siden foreslo å bevilge en abdiserende konge "oppsigelsestid", som du samtidig sier er nettopp det "de vi vanlige dødelige får"?

Kan vi ikke i det minste vente til et scenario med avvikling av monarkiet i Norge er i nærheten av å være politisk gjennomførbart før vi kritiserer beløpene det vil koste? 

Dessuten: Utgangspunktet for SVs forslag var jo det motsatte av ditt, dvs de forsøkte å sukre pillen og gjøre det mer spiselig og mindre dramatisk å avvikle kongehuset, nettopp fordi de visste og vet at det ikke er noen støtte for det hverken i befolkningen eller blant de folkevalgte.

Jeg har slett ikke kritisert det. Slik du snakker så kan vi ikke engang diskutere at monarkiet kan bli avviklet. Det er jo bare ville spekulasjoner. Er det ikke?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Svigermor skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig å la være å "dikte" når man står ovenfor slike absurditeter som utspiller seg i det norske kongehuset. Skulle tro det var en dårlig såpeopera. 

Ja, idag overgår faktisk virkeligheten våre villeste tanker. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (20 minutter siden):

Jeg har slett ikke kritisert det. Slik du snakker så kan vi ikke engang diskutere at monarkiet kan bli avviklet. Det er jo bare ville spekulasjoner. Er det ikke?

Nei, det er hypotetiske og urealistiske scenarier. 

Noterer ellers at innleggene dine argumenterte FOR store fallskjermer og etterlønn til kongehusets medlemmer ved en eventuell avvikling av monarkiet da. Jeg må ha misforstått.

• Liker 6
Skrevet
Aricia skrev (5 minutter siden):

Nei, det er hypotetiske og urealistiske scenarier. 

Noterer ellers at innleggene dine argumenterte FOR store fallskjermer og etterlønn til kongehusets medlemmer ved en eventuell avvikling av monarkiet da. Jeg må ha misforstått.

Ja, det må du notere deg at jeg tror det vil bli. 

Men uansett er det billigere å betale ut en fallskjerm enn å fortsette å fø på dagens kongehus. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt og heldigvis skriver ikke norsk presse om rykter som går. Vi har en Vær-varsom-plakat som følges. Jeg liker at vi er en del av et sivilisert samfunn der vi har etiske rettesnorer for mediene - og de aller fleste følger dem. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen av oss vet noe som helst om hva de kongelige vil foreta seg hvis de skulle bli eks-kongelige.

• Liker 7
Skrevet
pøbelsara skrev (13 minutter siden):

Selvsagt og heldigvis skriver ikke norsk presse om rykter som går. Vi har en Vær-varsom-plakat som følges. Jeg liker at vi er en del av et sivilisert samfunn der vi har etiske rettesnorer for mediene - og de aller fleste følger dem. 

Tja, hadde ikke pressen  hatt sånn berøringsangst når det gjelder Kongefamilien, så hadde kanskje MBH ikke kunnet holde på som har har gjort de siste ti årene.

For her er det mange som har visst mye. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Ingen av oss vet noe som helst om hva de kongelige vil foreta seg hvis de skulle bli eks-kongelige.

Det tror jeg i utgangspunktet bare er et tenkt scenario uansett. Monarkiet har nok mange år igjen uansett. Særlig siden jeg ble gjort oppmerksom på at det må i flere runder i Stortinget før avvikling, og det er ikke gitt at det går i orden.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror denne plutselige og voldsomme aktiviteten til kongefamilien handler om å ta oppmerksomheten vekk fra MBH/ML og Durek. Alle er utkommandert…

På den måten håper de nok at positive nyheter skal overskygge alt det negative. Det er vel sånn de alltid har operert;  de strør litt glans rundt omkring satser på at folk glemmer. Og det har de kanskje dessverre rett i.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (18 minutter siden):

Jeg tror denne plutselige og voldsomme aktiviteten til kongefamilien handler om å ta oppmerksomheten vekk fra MBH/ML og Durek. Alle er utkommandert…

På den måten håper de nok at positive nyheter skal overskygge alt det negative. Det er vel sånn de alltid har operert;  de strør litt glans rundt omkring satser på at folk glemmer. Og det har de kanskje dessverre rett i.

Arrangementene er jo avtalt lang tid i forveien. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Arrangementene er jo avtalt lang tid i forveien. 

Ja… og så? Det samme gjelder Netflix-serien.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (9 minutter siden):

Ja… og så? Det samme gjelder Netflix-serien.

Har det ene med det andre å gjøre mht datoer? 🧐 Netflix-seriens premieredato ble nylig offentliggjort. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes også det er underlig at det ikke synes å være allmennkunnskap at pressen til enhver tid sitter med en masse kunnskap om kjente menneskers og samfunnstoppers privatliv som de ikke publiserer noe som helst om, rett og slett fordi samfunnsoppdraget deres ikke består i å videreformidle ren sladder, og fordi de (heldigvis) opererer med et snev av profesjonalitet.

Dette er altså ikke noen slags spesialbehandling som blir kongehuset til del, men en del av den helt vanlige prioriteringen og silingen media bedriver på jevnlig basis. Ingen grunn til panikk eller ramaskrik, med andre ord.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (9 minutter siden):

Har det ene med det andre å gjøre mht datoer? 🧐 Netflix-seriens premieredato ble nylig offentliggjort. 

Så ingen i kongefamilien visste om det heller? Når du sier det, så stemmer det sikkert. De fikk nok bare et kollektivt anfall av arbeidslyst.

Ellers har jeg lest at det er en vanlig praksis å «bundle» sammen oppdrag slik at de synes mye i pressen, slik at de kan ta lengre perioder fri.

Uansett har det norske kongehuset ekstremt lav aktivitet sammenlignet med andre kongehus. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (5 minutter siden):

Synes også det er underlig at det ikke synes å være allmennkunnskap at pressen til enhver tid sitter med en masse kunnskap om kjente menneskers og samfunnstoppers privatliv som de ikke publiserer noe som helst om, rett og slett fordi samfunnsoppdraget deres ikke består i å videreformidle ren sladder, og fordi de (heldigvis) opererer med et snev av profesjonalitet.

Dette er altså ikke noen slags spesialbehandling som blir kongehuset til del, men en del av den helt vanlige prioriteringen og silingen media bedriver på jevnlig basis. Ingen grunn til panikk eller ramaskrik, med andre ord.

Har noen fått panikk eller gjort ramaskrik? Eller krevd at pressen skal publisere rykter og  sladder?

Hvis det er min kommentar om MBH du tenkte på, så viste det seg jo at Dagbladet satt på omfattende dokumentasjon på MBH sitt kriminelle nettverk. Det mener jeg er noe som burde vært omtalt i pressen, ikke minst med tanke på at noen av landets tyngste kriminelle hadde fritt leide til Skaugum.

Nå var det forøvrig du som påstod at pressen fotfølger de kongelige. Det er beviselig usant. De får stort sett gå i fred i alle private sammenhenger.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (15 minutter siden):

Nå er det såvidt jeg vet ikke så mange samfunnstopper og kjente nordmenn som står tiltalt for så mange og så alvorlige lovbrudd som det kronprinsessens sønn gjør nå. Det er klart at folk spør seg hva pressen har visst og hva de har beskrevet som at det går inn under "privatlivets fred". Kunne noen av lovbruddene vært unngått dersom pressen ikke hadde behandlet det de visste som privatliv. Vi vet at pressen har kjent til rusmisbruk. Men har de visst om Marius sin omgangskrets og at flere av dem var faste gjester på Skaugum? Har de kjent til villmannskjøringen på Skaugum? Er alt dette blitt lagt lokk på?

Vi vet at representanter fra Garden skal vitne i retten. Forhåpentligvis får vi da vite hva slags villmannskjøring som har foregått og hvorfor dette ikke har blitt anmeldt mer enn den ene gangen vi kjenner til og som ble henlagt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (2 timer siden):

Tja, hadde ikke pressen  hatt sånn berøringsangst når det gjelder Kongefamilien, så hadde kanskje MBH ikke kunnet holde på som har har gjort de siste ti årene.

For her er det mange som har visst mye. 

Pressen i Norge pleier ikke å skrive om folks rusproblemer. Ikke Se & Hør, og ikke Aftenposten - og ingen imellom der heller. Og det er vel det eneste mange har visst lenge før saken sprakk. Mishandlingen har jo begge eksene gått ut og sagt at de ikke har fortalt noen før i ettertid. 

Jeg tenker at det han har gjort, er skikkelig ille. Men etterpåklokskap og påfølgende fordømmelse er veldig lett. 

Endret av pøbelsara
<Fjernet en observasjon for å spare mod for arbeid
  • Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...