Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
blvck skrev (51 minutter siden):

Egentlig syns jeg det er litt rart at dette ikke er en viktige sak for flere. Hvordan Norge sin styreform skal være, og hvordan vi skal tenke med tanke på makt, arv og demokrati er egentlig superviktig og bør strengt talt være noe vi alle bør tenke på - særlig vi som lever i et demokrati hvor våre grunnleggende behov er møtt (i hvert fall for de aller fleste). 

Jeg forstår at strømprisen merkes mer på kroppen enn om vi har monarki eller republikk her i Norge, men strengt talt syns jeg det er et viktig og stort spørsmål som fortjener større plass enn hva det får i dag. 

Noen filosofiske tanker før middagen :)

Republikk er ingen garanti for (bedre) ivaretakelse av demokratiet, jf USA.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Aricia skrev (59 minutter siden):

Republikk er ingen garanti for (bedre) ivaretakelse av demokratiet, jf USA.

Nei, så klart er det ikke det. Mange gode eksempler på at presidenter utnytter og misbruker sine posisjoner. Sikkert flest av dem, ettersom det er flere republikanske stater enn monarkier. 

Samtidig er det ikke sånn at Norge, som er et helt annet land kulturelt sett enn USA, vil bli som USA bare fordi vi går over til republikk. For Norge er det vel mer nærliggende å sammenligne oss med Island og Finland. 

Tok en rask sjekk med KI her, og får til svar at det er 43 monarkier (av disse er det 28 som er kongedømmer) og 152 republikker. 

Endret av blvck
Sjekket antallet monarkier og rebublikker
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på om det ikke har noe med at det blir flere og flere som har vokst opp med monarki, som holder på gamle vaner? Har ikke sjekket noe statistikk, men tenker at de yngre er mindre opptatt av kongehuset, stas og slott. Selv syns jeg det er på tide å slippe fuglene i gullburet fri. Det tar bare litt tid. 8 år, kanskje

Har aldri hørt noen av de unge snakke om at det er på tide å slippe "fuglene" fra fra gullburet sitt. Det høres nesten ut som om man skal gjøre det for å være snille med dem. De unge føler nok mer at de selv skulle kommet seg fri fra hamsterhjulet de løper i, og så driter de i kongefamilien. 

Det kommer selvsagt å ta tid å avlslutte et monarki og det kommer til å bli kostbart for samfunnet. De skal nok ha en større fallskjerm enn det oss vanlige dødelige får når det blir innstramminger på våre arbeidsplasser 😅 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Glufseguri
Skrevet

Med alt som har skjedd de siste årene er det mest riktige av Haakon å be om en folkeavstemning slik hans oldefar gjorde i sin tid den dagen Harald parker tøflene.

Personlig ville jeg stemt nei for monarkiet da.

Skrevet
Glufseguri skrev (8 minutter siden):

Med alt som har skjedd de siste årene er det mest riktige av Haakon å be om en folkeavstemning slik hans oldefar gjorde i sin tid den dagen Harald parker tøflene.

Personlig ville jeg stemt nei for monarkiet da.

Jeg synes kronprinsparet bør abdisere når Kongen går bort. De er jo helt uegnet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Svigermor skrev (Akkurat nå):

Jeg synes kronprinsparet bør abdisere når Kongen går bort. De er jo helt uegnet. 

Sånn at IA blir dronning? 

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Sånn at IA blir dronning? 

Ja, og kanskje hun abdiserer også. Også går det slag i slag, ingen vil sitte på tronen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Svigermor skrev (4 minutter siden):

Ja, og kanskje hun abdiserer også. Også går det slag i slag, ingen vil sitte på tronen.

Vel, da er det Sverre Magnus sin tur, og etter ham Märtha Louise.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Vel, da er det Sverre Magnus sin tur, og etter ham Märtha Louise.

Ja, jeg vet da det.

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

Har aldri hørt noen av de unge snakke om at det er på tide å slippe "fuglene" fra fra gullburet sitt. Det høres nesten ut som om man skal gjøre det for å være snille med dem. De unge føler nok mer at de selv skulle kommet seg fri fra hamsterhjulet de løper i, og så driter de i kongefamilien. 

Det kommer selvsagt å ta tid å avlslutte et monarki og det kommer til å bli kostbart for samfunnet. De skal nok ha en større fallskjerm enn det oss vanlige dødelige får når det blir innstramminger på våre arbeidsplasser 😅 

Det norske kongehuset har nok penger og eiendommer til at de ikke trenger noen fallskjerm 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Det norske kongehuset har nok penger og eiendommer til at de ikke trenger noen fallskjerm 

Det vet jeg, men de ville garantert fått fallskerm dersom de skulle bli løst fra rollene sine. Tror ikke de skal behøve gå på NAV.

Endret av Gulline
Skrevet
Gulline skrev (28 minutter siden):

Det vet jeg, men de ville garantert fått fallskerm dersom de skulle bli løst fra rollene sine. Tror ikke de skal behøve gå på NAV.

Har sagt det før, og sier det igjen: Er det ikke nok å ta av i sakene rundt kongehuset nå uten at man skal måtte ty til ren diktning?

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (19 minutter siden):

Har sagt det før, og sier det igjen: Er det ikke nok å ta av i sakene rundt kongehuset nå uten at man skal måtte ty til ren diktning?

Diktning? Hvem i norges navn er det som ikke får en slags etterlønn når man blir sagt opp? Avtroppende stortingsrepresentater ber om store fallskjermer om de må gå. Vi vanlig dødelige får minst 3 måneder (vanlig oppsigelsestid). 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Diktning? Hvem i norges navn er det som ikke får en slags etterlønn når man blir sagt opp? Avtroppende stortingsrepresentater ber om store fallskjermer om de må gå. Vi vanlig dødelige får minst 3 måneder (vanlig oppsigelsestid). 

Det er fri diktning å uttale seg skråsikkert om fullstendig hypotetiske scenarier.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Det er fri diktning å uttale seg skråsikkert om fullstendig hypotetiske scenarier.

Nei, det er ikke fri diktning, det er sunn fornuft. Jeg antar at de vil be om og få store beløp i etterlønn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke fri diktning, det er sunn fornuft. Jeg antar at de vil be om og få store beløp i etterlønn. 

En helt legit antagelse du kom med. Vi VET ikke, men det er lov å anta. Det vi vet er at overhoder og ledere ellers pleier å få solide fallskjermer og utbetalinger. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (10 minutter siden):

Hva mener du her? Hvilke stortingsrepresentanter?

Det er fri diktning når du dikter opp at kongefamilien i en fiktiv situasjoni en fiktiv fremtid vil få en fiktiv fallskjerm.

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

og så foreslår jeg at vi diskuterer reelle problemstillinger i stedet for å konstruere sjokkerende alternative fremtidscenarier. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

og så foreslår jeg at vi diskuterer reelle problemstillinger i stedet for å konstruere sjokkerende alternative fremtidscenarier. 

Til og med SV foreslo at kongen skulle få oppsigelsestid en gang det var snakk om overgang til republikk. Det er slett ikke det samme som å "konstruere sjokkerende alternative fremtidsscenarier" som du kaller det. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sv-vil-gi-kongen-oppsigelsestid/13434803/

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...