Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (21 minutter siden):

Jeg er helt uenig med deg i at MM har kontroll eller noe som helst skyld i det  MBH har gjort. Man voldtar ikke eller utøver vold fordi man evt er bortskjemt på oppmerksomhet eller materielle goder. Det er HAN som har valgt å gjøre hver eneste av de kriminelle handlingene har er tiltalt for.

Hun har kontroll på hva hun velger å støtte økonomisk. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (5 timer siden):

Herregud, så empatiske og tilgivende folk er.

Jeg blir helt rørt. Not.

Som jeg sa i et annet innlegg her, så snakket jeg om nå-situasjonen. Jeg tenker at en episode som skjedde for 23 år siden, hvor hovedpersonen helt tydelig var veldig stresset og redd, ikke på noen måte skal brukes til å dømme om hvordan hun takler det stresset de står i nå. 

Det er veldig vanskelig å ta noe av kritikken på alvor, når flyskrekk-episoden males om og brukes som eksempel på hvor udugelig enkelte synes MM er nå. 

Jeg synes det er ganske skremmende at enkelte folk her inne ikke har det minste spor av empati for en som står i en helt umenneskelig tøff situasjon hun ikke selv har noen som helst kontroll over. Jeg håper dere ikke blir møtt på samme måte selv hvis livet gir dere en skikkelig nesestyver av en utfordring.

Dette.

• Liker 9
Skrevet
Gulline skrev (35 minutter siden):

Hun har kontroll på hva hun velger å støtte økonomisk. 

Ja, men det gjør henne på ingen måte medskyldig.

Og vi vet ikke hvor han får pengene sine fra.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er prinsipielt i mot monarkiet, det helt utdatert og udemokratisk. I Norge har vi vært stolte over det folkelige kongehuset, men nå når det blir litt for mye folkelig er det mange som ser problemet, Vi bør la HM og MM slippe, de kan aldri lykkes og det helt urimelig å forvente at Ingrid Alexandra skal godta å leve livet sitt på denne måten. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kristin70 skrev (35 minutter siden):

Helt enig. 

Jeg er prinsipielt i mot monarkiet, det helt utdatert og udemokratisk. I Norge har vi vært stolte over det folkelige kongehuset, men nå når det blir litt for mye folkelig er det mange som ser problemet, Vi bør la HM og MM slippe, de kan aldri lykkes og det helt urimelig å forvente at Ingrid Alexandra skal godta å leve livet sitt på denne måten. 

Jeg synes at "la dem slippe" blir et helt feil uttrykk å bruke i denne forbindelse. Ser at det ofte blir benyttet, men for meg lyder det da som om det så synd på de, at de lever et forferdelig liv. Tenk på de privilegiene de har har og bestandig har hatt. Folk har neid og bukket for dem i alle år, de ber om mer penger når de gå i minus og får alt de ber om. Fortauet blir sopt og husene vasket utvendig før de skal møte opp noen steder, barn får skolefri og blir utstyrt med flagg for å hylle dem. De har fortrinn innen helse og det meste i livet, samtidig som de ikke trenger å bidra til fellesskapet selv., da de er unntatt skatt. 

Nei, jeg mener at det er på tide at det norske folk skal få avgjøre om de fortsatt ønsker dette middelalderske skuespillet i et demokratisk og moderne Norge. Det norske folk bør selvsagt få velge hvilken styreform vi ønsker og hvem som skal være statens overhode. Det skal selvsagt ikke være en rolle som går i arv og hvor tilfeldighetene råder. Se det kongehuset vi muligens vil få om ikke så altfor lenge. Jeg må si at jeg gruer meg til dem dagen HM og MM blir konge og dronning. Heldigvis så tvinges vi ikke til å bukke, neie og tilbe dem. Men vi er dessverre nødt til å innse at de da skal være norges ansikter utad. De skal være dem som representerer Norge. 

Endret av Gulline
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg mener at det er på tide at det norske folk skal få avgjøre om de fortsatt ønsker dette middelalderske skuespillet i et demokratisk og moderne Norge. Det norske folk bør selvsagt få velge hvilken styreform vi ønsker og hvem som skal være statens overhode. Det skal selvsagt ikke være en rolle som går i arv og hvor tilfeldighetene råder. Se det kongehuset vi muligens vil få om ikke så altfor lenge. Jeg må si at jeg gruer meg til dem dagen HM og MM blir konge og dronning. Heldigvis så tvinges vi ikke til å bukke, neie og tilbe dem. Men vi er dessverre nødt til å innse at de da skal være norges ansikter utad. De skal være dem som representerer Norge. 

Det uthevede: Nei, det er nok en stund siden noen ble tvunget til å tilbe de kongelige. Oppgjøret med denslags ble tatt for lengst, sånn i løpet av 1700-tallet en gang.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kristin70 skrev (46 minutter siden):

Helt enig. 

Det som veltet lasset for dem, var allerede da HM fikk gifte seg med MM. Og da mener jeg altså en helt vanlig dame, og ikke MM spesifikt. Det kunne vært hvem som helst andre også. Med dette satte man standarden om at Kongehuset skulle være så folkelig og vanlig som mulig, samtidig som de fremdeles skulle være Norges øverste familie. De to går ikke sammen. Skal man først ha et kongehus, som er gammeldags, også beholde noen av disse gammeldagse tradisjonene. Hvert fall på hvem de tar med seg inn i familien. Ari og Märtha likte jeg godt sammen, men så var ikke Märtha kronprinsesse heller. Hennes nåværende ektemann derimot, er jo fullstendig krise. At Harald, som er "min konge", jeg husker ikke Olav, har vært god og stødig, er det ingen tvil om. Jeg har respekt for både han og dronningen, og jeg synes Kongen kan være både morsom og kul, han har sjarm og glimt i øyet. Han er god å holde taler, og jeg kjeder meg aldri når jeg hører på dem. Men generasjonen under, mener jeg ikke har det som skal til. Og det er helt uavhengig av hva som skjer rundt dem nå. Haakon er flink nok når han må, men det er veldig innøvd, uten sjel og det gir meg ikke det samme. Jeg vet ikke om det bare er sånn han er av natur, eller om "best of both worlds" har fjernet noe av det "kongelige". 
Vet egentlig ikke hva jeg skal frem til her, kanskje at de kongelige har blitt for vanlig, mens man "forventer" at de skal være noe annet. Og det i seg selv er jo urettferdig, for de er jo bare mennesker til slutt. Bobla har sprukket, rett og slett. Spesielt med prinsesse vil-ikke. Ingenting kongelig over henne for tiden, og hun bruker sin tittel på å dumme seg ut. 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Det som veltet lasset for dem, var allerede da HM fikk gifte seg med MM. Og da mener jeg altså en helt vanlig dame, og ikke MM spesifikt. Det kunne vært hvem som helst andre også. Med dette satte man standarden om at Kongehuset skulle være så folkelig og vanlig som mulig, samtidig som de fremdeles skulle være Norges øverste familie. De to går ikke sammen. Skal man først ha et kongehus, som er gammeldags, også beholde noen av disse gammeldagse tradisjonene. Hvert fall på hvem de tar med seg inn i familien. Ari og Märtha likte jeg godt sammen, men så var ikke Märtha kronprinsesse heller. Hennes nåværende ektemann derimot, er jo fullstendig krise. At Harald, som er "min konge", jeg husker ikke Olav, har vært god og stødig, er det ingen tvil om. Jeg har respekt for både han og dronningen, og jeg synes Kongen kan være både morsom og kul, han har sjarm og glimt i øyet. Han er god å holde taler, og jeg kjeder meg aldri når jeg hører på dem. Men generasjonen under, mener jeg ikke har det som skal til. Og det er helt uavhengig av hva som skjer rundt dem nå. Haakon er flink nok når han må, men det er veldig innøvd, uten sjel og det gir meg ikke det samme. Jeg vet ikke om det bare er sånn han er av natur, eller om "best of both worlds" har fjernet noe av det "kongelige". 
Vet egentlig ikke hva jeg skal frem til her, kanskje at de kongelige har blitt for vanlig, mens man "forventer" at de skal være noe annet. Og det i seg selv er jo urettferdig, for de er jo bare mennesker til slutt. Bobla har sprukket, rett og slett. Spesielt med prinsesse vil-ikke. Ingenting kongelig over henne for tiden, og hun bruker sin tittel på å dumme seg ut. 

Dagens kongepar synes jeg har gjort en formidabel figur.
Men de har dessverre sviktet fullstendig på deres frie oppdragelse og mangel på grensesetting ovenfor Haakon Magnus og Märtha Louise. Som igjen påvirker de yngre generasjoner etter der igjen. 
Det er ingen standarder og lite kongelig ved det de gjør. Det er bare "en jobb". 
For meg er monarkiet i Norge død og begravet. 
Synd i grunn. Jeg liker tradisjoner. Og selv om monarkiet er anakronistisk og strider mot et demokratisk samfunn så har jeg syntes det har vært fint med et felles samlingspunkt for hele nasjonen.
Når våre politikere dummer seg ut, er egoistiske og viser seg imbesile så har vi i hvert fall hatt et kongepar å være stolte av.
Men jeg har levd på en løgn. Og det har HM og Märtha sørget for. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Svart skjerm skrev (7 minutter siden):

Men de har dessverre sviktet fullstendig på deres frie oppdragelse og mangel på grensesetting ovenfor Haakon Magnus og Märtha Louise. Som igjen påvirker de yngre generasjoner etter der igjen. 
Det er ingen standarder og lite kongelig ved det de gjør. Det er bare "en jobb". 
Synd i grunn. Jeg liker tradisjoner. Og selv om monarkiet er anakronistisk og strider mot et demokratisk samfunn så har jeg syntes det har vært fint med et felles samlingspunkt for hele nasjonen.
Når våre politikere dummer seg ut, er egoistiske og viser seg imbesile så har vi i hvert fall hatt et kongepar å være stolte av.

Og den dagen HM blir konge så skal han og kona tiltales som majesteter eller kongelige høyheter. Jeg synes det er latterlig. Dersom du slår opp ordet majestet så ser du at det står for suverene herskere. Hallo, vi lever i 2025 og ikke i middelalderen. 

Endret av Gulline
fjernet et komma
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Og den dagen HM blir konge så skal han og kona tiltales som majesteter eller kongelige høyheter. Jeg synes det er latterlig. Dersom du slår opp ordet majestet så ser du at det står for suverene herskere. Hallo, vi lever i 2025 og ikke i middelalderen. 

Hvis problemet er at vi ikke lever i middelalderen, så har det jo nødvendigvis vært like problematisk å tiltale alle konger og dronninger siden da på samme måte? Inklusive dronningene Sonja og Margrethe feks?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (4 minutter siden):

Det er ingen standarder og lite kongelig ved det de gjør. Det er bare "en jobb"

Enig i innlegget, men ville kommentere det uthevde spesielt:
Det er akkurat sånn det fremstår. Det er bare en jobb. Harald har lagt hele sitt vesen i å være konge, og slik jeg forstår det, gjorde Olav det samme. De var/er konger, med hele seg. Hvis HM blir konge en dag, noe jeg tror, for jeg tror ikke Norge er klar til å avskaffe monarkiet faktisk, så håper jeg at han klarer å utfylle rollen. Både for sin del, men også for oss som faktisk skal ha ham som konge. Å følge etter både Haakon, Olav og Harald blir jo som å hoppe etter Wirkola egentlig, så han må selvsagt finne sin egen måte å være konge på. Og jeg sier ikke at han skal miste seg selv og være noe han ikke er, men jeg forventer å føle en tilhørighet til Kongehuset når vi først har det. Jeg vil ikke ha et Kongehus jeg ikke fordrar, jeg vil ikke at de som har rollene skal "pines" hver dag fordi det å være kongelig egentlig ikke er det de ønsker i livet sitt. Jeg vil ha en konge som med hele seg viser at han er konge, og ikke bare jobber som en. Gir det mening?😅

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Hvis problemet er at vi ikke lever i middelalderen, så har det jo nødvendigvis vært like problematisk å tiltale alle konger og dronninger siden da på samme måte? Inklusive dronningene Sonja og Margrethe feks?

Jeg mener at det er middelaldersk at kongefamilier ikke betaler skatt enten landet er Norge eller Danmark. Og selvsagt er tiltaleformen middelaldersk enten dronningen heter Sonja eller Margrete (antar at du mener dronning Margrete II). 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Det er akkurat sånn det fremstår. Det er bare en jobb. Harald har lagt hele sitt vesen i å være konge, og slik jeg forstår det, gjorde Olav det samme. De var/er konger, med hele seg. Hvis HM blir konge en dag, noe jeg tror, for jeg tror ikke Norge er klar til å avskaffe monarkiet faktisk, så håper jeg at han klarer å utfylle rollen. Både for sin del, men også for oss som faktisk skal ha ham som konge. Å følge etter både Haakon, Olav og Harald blir jo som å hoppe etter Wirkola egentlig, så han må selvsagt finne sin egen måte å være konge på. Og jeg sier ikke at han skal miste seg selv og være noe han ikke er, men jeg forventer å føle en tilhørighet til Kongehuset når vi først har det. Jeg vil ikke ha et Kongehus jeg ikke fordrar, jeg vil ikke at de som har rollene skal "pines" hver dag fordi det å være kongelig egentlig ikke er det de ønsker i livet sitt. Jeg vil ha en konge som med hele seg viser at han er konge, og ikke bare jobber som en. Gir det mening?😅

Det blir jo kjempeinterresant med en konge som skal skumme fløta ved siden av med sitt enkeltmannsforetak, mens Norske skattebetaleres penger går til å vedlikeholde utleieenhetene hans.

Om dette skal overleve, må det Norske kongehus igjennom minst noen skattereformer, man må også kunne ta fra ML diplomatpass, tittel og alt annet og faktisk gjøre det, Ikke bare late som.

HM virker besatt av penger.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
1600 skrev (2 minutter siden):

Det blir jo kjempeinterresant med en konge som skal skumme fløta ved siden av med sitt enkeltmannsforetak, mens Norske skattebetaleres penger går til å vedlikeholde utleieenhetene hans.

Om dette skal overleve, må det Norske kongehus igjennom minst noen skattereformer, man må også kunne ta fra ML diplomatpass, tittel og alt annet og faktisk gjøre det, Ikke bare late som.

HM virker besatt av penger.

Er enig i at det godt kunne blitt gjort noen endringer. Enten får ikke HM ha det som vanligvis er skattepliktig inntekt, eller så må han faktisk skatte. Skal Kongehuset være så moderne som mulig, så er dette er stykke på vei hvert fall. Og så må krumspringene til ML faktisk få konsekvenser. Det er kanskje det viktigste for min del, hun kan jo ikke drive på å dra hele opplegget i gjørma bare fordi hun skal få være seg selv. Hun kan godt være seg selv uten å drite ut familien sin.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (13 minutter siden):

Jeg mener at det er middelaldersk at kongefamilier ikke betaler skatt enten landet er Norge eller Danmark. Og selvsagt er tiltaleformen middelaldersk enten dronningen heter Sonja eller Margrete (antar at du mener dronning Margrete II). 

Jeg er ikke så nøye på hvilket nummer Margrethe er i rekken - jeg er i det hele tatt lite opptatt av de kongelige, og har (tilsynelatende!) satt meg dårligere inn i detaljene her enn deg. :) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (29 minutter siden):

Det gir mening. Men har ikke troen på at HM skal klare å utfylle rollen. Da han allerede har vist en alvorlig karakterbrist i saken rundt MBH. Når det blir hett rundt ørene på HM så har han først og fremst vært stefar, ikke kronprins, ikke fremtidig konge, ikke en som taler ofrenes sak..

Endret av Svart skjerm
.
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Svart skjerm skrev (1 minutt siden):

Det gir mening. Men har ikke troen på at HM skal klare å utfylle rollen. Da han allerede har vist en alvorlig karakterbrist i saken rundt MBH. Når det blir hett rundt ørene på HM så har han først og fremst har vært stefar, ikke kronprins, ikke fremtidig konge, ikke en som taler ofrenes sak..

Han virker feig, og ikke isolert sett i MBH-saken, men også i ML/DV-saken. Det er altfor veikt. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Svart skjerm skrev (16 minutter siden):

Det gir mening. Men har ikke troen på at HM skal klare å utfylle rollen. Da han allerede har vist en alvorlig karakterbrist i saken rundt MBH. Når det blir hett rundt ørene på HM så har han først og fremst har vært stefar, ikke kronprins, ikke fremtidig konge, ikke en som taler ofrenes sak..

Jeg ser det helt motsatt. I de offentlige uttalelsene kronprinsen har gitt har han først og fremst vært nøye på å være kronprins, dvs ikke blande seg inn i en pågående etterforskning og straffesak.

Den siste uken har vi fått en sammenliknbar sak i uttalelsene Jonas Gahr Støre kom med i etterkant av den tragiske drapssaken ved en barnevernsinstitusjon i Oslo: https://www.nrk.no/norge/refser-store-for-kommentar-om-drapssak-1.17549958

Støre har fått massiv kritikk for dette i etterkant, blant annet fra juridisk hold:

Sitat

Jon Wessel-Aas, tidligere leder av Advokatforeningen, mener Støre har tråkket utenfor det en statsminister skal uttale seg om.

– Dette er en sak for rettsvesenet politi, påtalemyndighet og domstoler, og ikke for den utøvende makt som han representerer, sier Wessel-Aas.

– Det skal ikke sies noe som trekker i tvil om hvilken myndighet det er som skal behandle straffesaker, og at det ikke er den utøvende makt ved statsministeren.

– Men han sier han bare uttalte seg om bemanningen?

– Det problematiske er hvis man begynner å uttale seg konstaterende om fakta som har betydning for straffesaken før det er ferdig etterforsket og pådømt, sier Wessel-Aas.

At kronprinsparet uttaler seg så varsomt som de gjør i denne saken handler slik jeg ser det utelukkende om rolleforståelse. De er jo i tillegg pårørende til den som først var siktet og nå tiltalt, noe som krever en nærmest umulig balansegang av dem.

Endret av Aricia
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Jeg ser det helt motsatt. I de offentlige uttalelsene kronprinsen har gitt har han først og fremst vært nøye på å være kronprins, dvs ikke blande seg inn i en pågående etterforskning og straffesak.

Den siste uken har vi fått en sammenliknbar sak i uttalelsene Jonas Gahr Støre kom med i etterkant av den tragiske drapssaken ved en barnevernsinstitusjon i Oslo: https://www.nrk.no/norge/refser-store-for-kommentar-om-drapssak-1.17549958

Støre har fått massiv kritikk for dette i etterkant, blant annet fra juridisk hold:

At kronprinsparet uttaler seg så varsomt som de gjør i denne saken handler slik jeg ser det utelukkende om rolleforståelse. De er jo i tillegg pårørende til den som først var siktet og nå tiltalt, noe som krever en nærmest umulig balansegang av dem.

Jepp. Og han sier med en sånn innlevelse, varme og inderlighet at du tenker at dette er sannelig en folkekonge. :ironi:

Først og fremst er jeg skuffet over hvordan HM har forholdt seg til Snekkestad og moren hennes. Og det ovenfor en stakkars ung dame som måtte ha levd gjennom flere år med vold fra stesønnen. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (54 minutter siden):

Han virker feig, og ikke isolert sett i MBH-saken, men også i ML/DV-saken. Det er altfor veikt. 

Det virker ikke som om noen av dem har psyke eller ryggrad til å inneha en slik rolle.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...