Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
K_mb skrev (13 minutter siden):

Vel poenget ditt var at de stiller opp på 17.mai...og??

Siden Danmark og Sverige ikke har noe i nærheten tilsvarende tradisjoner for folkefest på sine nasjonaldager blir de kongeliges bursdager viktigere feiringer hos dem. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Aricia skrev (43 minutter siden):

Siden Danmark og Sverige ikke har noe i nærheten tilsvarende tradisjoner for folkefest på sine nasjonaldager blir de kongeliges bursdager viktigere feiringer hos dem. 

Joda jeg ser den, er vel ingen land med kongehus eller ei som er i nærheten av 17.mai folkefesten vi har i Norge, selv om nasjonaldager feires rundt om i den store verden og også i Danmark og Sverige. Men synes jeg har forklart mine aspekter i tidligere motsvar og står på de okke som. Det er ikke i regi av kongehuset.

Endret av K_mb
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (2 timer siden):

Javisst er det flott, men ikke noe å hylle kongehuset for, hyll heller barna og alle frivillige som sørger for at folkefesten blir en folkefest.  Jeg er vel heller ikke interessert i å feire en 49-årsdag, men nå nevnte jeg vel spesifikt runde dager og andre merkedager. Enten du vil eller ei så innehar de en helt spesiell posisjon, så spesiell at bursdagene deres er offisiell flaggdag, så å invitere til folkefest for folket de blir betalt for å tjene synes jeg hadde vært helt på sin plass. Også en fin mulighet å fremme norsk kultur og musikk på. 

Er det en dag det passer å hylle Kongeriket Norge, så må det være da. Det samme gjelder barna, de frivillige m.fl.

• Liker 6
Skrevet
Eufemia- skrev (6 timer siden):

https://www.seher.no/kongelig/holder-folket-pa-avstand/83501979

Dette kronprinsparet har en lang vei å gå, om det i det hele tatt er mulig. 

Hvis de hadde lagd en typ gratiskonsert eller noe lignende, så kanskje folk ville kommet, men de må nok stelle i stand noe for at folk gidder å komme (akkurat som vanlige folk må). Det holder nok ikke å stelle seg opp på verandaen og vinke (det er uansett ikke en folkefest). 

Ellers skuffende å lese at regjeringen valgte å gi en gave med verdi på 500 000 kroner til kronprinsparet og deres venner. Det burde vært en gratiskonsett for alle de som ville deltatt. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kongeparet hadde i mange år en tradisjon med å reise ut til en bydel på ettermiddagen på 17.mai og delta i den lokale feiringen.

Jeg skjønner veldig godt at de ikke orker det lenger, men det burde vel være en oppgave kronprinsparet kunne overtatt.  De hilser barnetoget på Skaugum og i Oslo, men  jeg har ikke fått med meg at de har fulgt opp kongeparets engasjement og folkemøter på ettermiddagen.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Londonjenta skrev (20 minutter siden):

Kongeparet hadde i mange år en tradisjon med å reise ut til en bydel på ettermiddagen på 17.mai og delta i den lokale feiringen.

Jeg skjønner veldig godt at de ikke orker det lenger, men det burde vel være en oppgave kronprinsparet kunne overtatt.  De hilser barnetoget på Skaugum og i Oslo, men  jeg har ikke fått med meg at de har fulgt opp kongeparets engasjement og folkemøter på ettermiddagen.

De har vel ikke sluttet. 
https://www.nrk.no/norge/kongelig-17.-mai-pa-tveita-1.519074

Skrevet
Londonjenta skrev (5 minutter siden):

Den artikkelen er fra 2006, så jo, jeg tror de har sluttet. Kan ikke å huske å ha sett noen reportasjer de siste årene og det er som sagt fullt forståelig, for kongeparet del.

Spørs om du ikke har skikkelig rett😂

• Liker 3
Skrevet
pøbelsara skrev (4 timer siden):

Kongeparet feirer jo 17. mai med folket hvert år, da. 

Ja, det føles kanskje slik om man bor i Oslo. Kongefamilien har aldri vært en del av min 17. mai feiring i alle fall.

Dessuten - kan det kalles "med" når man står på en balkong for seg selv? For meg så ser de på toget slik nesten alle i landet gjør om de ikke går ikke toget selv. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Er det en dag det passer å hylle Kongeriket Norge, så må det være da. Det samme gjelder barna, de frivillige m.fl.

Absolutt. Men les artikkelen som svarene mine er myntet på, og det er en artikkel jeg sier meg enig i.

Vil også gjerne påpeke da jeg tror enkelte her har fått for seg at jeg er en notorisk motstander av monarkiet og kongehuset så er ikke det tilfelle. Jeg har fra svært ung alder av elsket kongehuset, og som liten jente fikk jeg vinke til kongeparet da de besøkte et minnemerke i min hjemby. Jeg sprakk av stolthet der jeg vinket for harde livet og det var stort når  selveste dronning Sonja vinket og smilte til meg med øyekontakt. Den levde jeg lenge på og jeg ble god-"mobbet" for i årevis. Kan også legge til at jeg gråt mine tårer når jeg fikk budskapet om kong Olav sin død, da var jeg 9 år. Min bestevenninne hadde posters av prinsesse Märtha Louise på veggen, da hun var hennes største heltinne, noe vi fortsatt kan mimre om i dag.

Jeg heiet på kjærligheten mellom Haakon Magnus og alenemoren Mette Marit og mente helt bestemt at kjærligheten trumfer fortid! Jeg diskuterte opp ned og i mente med de som etter mitt syn var gammeldagse og konservative. Jeg heiet også på kjærligheten mellom Märtha Louise og Ari Behn og hadde også mine diskusjoner med andre angående de.

Men nå merker jeg en stor endring i kongehus og deres tilnærming til folket. Prinsessen og hennes sjaman. De har misbrukt prinsessetittelen på det groveste og tjent penger kommersielt og sjamanen har uttalt seg så grovt og spekulativt at det ikke er et kongehus verdig. Kronprinsen og kronprinsessen har oppdratt og forsørget en volds-og voldtektsmann.  De har fóret på til tross for deres viten om hans livstil, aggresive adferd og manglende inntekt. Uansett hvordan dere prøver å vri og vende på det så er det ikke vanlig å utbetale titusener til voksne barn enten de jobber eller ei. Her har de hatt viten om hans livsstil, ihvertfall til en viss grad og til tross har det bidratt og latt den bortskjemte drittsekken tro han er hevet over alle andre!

Og derfor har jeg nå fått en avsmak på kongehuset og ser overhodet ikke positivt på at Haakon Magnus og Mette Marit i nær fremtid skal regjere som kongepar. Og avstanden til folket blir ihvertfall ikke mindre med 17.mai den ene store feiringen med folket, mens de lukker seg inne og ikke gidder å svare på noe! Hva skal vi med det?

Endret av K_mb
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Aricia skrev (13 timer siden):

Nei, svenske Kongen er aktiv også den 6 juni. Men hverken feiring av hans bursdag den 30 April eller 6 juni har noen lang tradisjon. Feiringen på Stockholm slott den 30 april, var noe som dagens svenskekonge startet for å prøve å markedsføre kongehuset. Hvilket han har lykkes med. Så nå har det blitt en tradisjon, som skaper positiv mediaoppmerksomhet, og gir dem som ønsker og har annledning å komme litt nært kongen ved den militære delen av feiringen. 

https://www.svenskdam.se/kungligt/kungens-fodelsedag-bilderna-snackisarna-och-det-privata-firandet/10811942

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
K_mb skrev (9 timer siden):

Absolutt. Men les artikkelen som svarene mine er myntet på, og det er en artikkel jeg sier meg enig i.

Vil også gjerne påpeke da jeg tror enkelte her har fått for seg at jeg er en notorisk motstander av monarkiet og kongehuset så er ikke det tilfelle. Jeg har fra svært ung alder av elsket kongehuset, og som liten jente fikk jeg vinke til kongeparet da de besøkte et minnemerke i min hjemby. Jeg sprakk av stolthet der jeg vinket for harde livet og det var stort når  selveste dronning Sonja vinket og smilte til meg med øyekontakt. Den levde jeg lenge på og jeg ble god-"mobbet" for i årevis. Kan også legge til at jeg gråt mine tårer når jeg fikk budskapet om kong Olav sin død, da var jeg 9 år. Min bestevenninne hadde posters av prinsesse Märtha Louise på veggen, da hun var hennes største heltinne, noe vi fortsatt kan mimre om i dag.

Jeg heiet på kjærligheten mellom Haakon Magnus og alenemoren Mette Marit og mente helt bestemt at kjærligheten trumfer fortid! Jeg diskuterte opp ned og i mente med de som etter mitt syn var gammeldagse og konservative. Jeg heiet også på kjærligheten mellom Märtha Louise og Ari Behn og hadde også mine diskusjoner med andre angående de.

Men nå merker jeg en stor endring i kongehus og deres tilnærming til folket. Prinsessen og hennes sjaman. De har misbrukt prinsessetittelen på det groveste og tjent penger kommersielt og sjamanen har uttalt seg så grovt og spekulativt at det ikke er et kongehus verdig. Kronprinsen og kronprinsessen har oppdratt og forsørget en volds-og voldtektsmann.  De har fóret på til tross for deres viten om hans livstil, aggresive adferd og manglende inntekt. Uansett hvordan dere prøver å vri og vende på det så er det ikke vanlig å utbetale titusener til voksne barn enten de jobber eller ei. Her har de hatt viten om hans livsstil, ihvertfall til en viss grad og til tross har det bidratt og latt den bortskjemte drittsekken tro han er hevet over alle andre!

Og derfor har jeg nå fått en avsmak på kongehuset og ser overhodet ikke positivt på at Haakon Magnus og Mette Marit i nær fremtid skal regjere som kongepar. Og avstanden til folket blir ihvertfall ikke mindre med 17.mai den ene store feiringen med folket, mens de lukker seg inne og ikke gidder å svare på noe! Hva skal vi med det?

Jeg tror vi er mange som sitter med akkurat det samme. Jeg var en av de som ikke nødvendigivis fulgte kongehuset nøye, men jeg syns de var flotte representanter på absolutt alle måter. Man følte at de virkelig mente "Alt for Norge". 

Nå lurer jeg også på hva vi skal med det som kommer etter Harald og Sonja. Det er for mye rot rett og slett, og jeg syns ikke de "leverer" noe som forsvarer at vi skal fortsette å hive masse penger inn i å ha en helt vanlig familie på "slott" med ball, tiara og dyre kjoler. Det er ødelagt. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Nei, svenske Kongen er aktiv også den 6 juni. Men hverken feiring av hans bursdag den 30 April eller 6 juni har noen lang tradisjon. Feiringen på Stockholm slott den 30 april, var noe som dagens svenskekonge startet for å prøve å markedsføre kongehuset. Hvilket han har lykkes med. Så nå har det blitt en tradisjon, som skaper positiv mediaoppmerksomhet, og gir dem som ønsker og har annledning å komme litt nært kongen ved den militære delen av feiringen. 

https://www.svenskdam.se/kungligt/kungens-fodelsedag-bilderna-snackisarna-och-det-privata-firandet/10811942

Vel, det var vel ikke før i 2005 at 6. juni ble offentlig fridag i Sverige. De to feiringene kan overhodet ikke sammenliknes.

• Liker 4
Skrevet
K_mb skrev (10 timer siden):

Har ikke hatt noen formening om ditt forhold til monarki, men skjønner at det er sakene rundt Verrett og Høiby som har endret det for deg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ingen royalist, så for min del kan kongehuset gjerne avvikles etter Sonja og Harald.

Men nå er det også litt fordi tja….

Det føles veldig krampaktig her i Norge?

Sonja og Harald fikk to barn som ikke helt passer inn i kongelig etikette og fasade. Og det er jo igrunnen en bra ting. 

Jeg ser liksom ikke helt hvor en slik institusjon lengre har plass noe sted egentlig i noen kongehus.

Og det virker så merkelig 🤷‍♀️ Mannens arbeidsplass fikk feks henvendelse under covid - nå skulle de ha møte for å arrangere besøk for kronprinsen som var interessert i tema x og y.

Dette brukte de endel tid på. Og jeg tenkte sånn «MEN HVORFOR». Hva skal kronprinsen til et departement eller kommune å gjøre sånn egentlig om det er en flom eller noe annet skjer. 

Så må presse dilte etter, og de er som regel bare gnålete på annen tematikk.

Det er liksom to mulige spørsmål:

1. «Hva mener kongelig X om tilfeldig tema»? / «Det er så viktig! Superflott/trist/utfordrende». Åja. OK.

2. «Nå er kongelig X her for tema Y. Men hva har du å si om noe helt annet typ skandale/sladrepresse/private helse»? 

Så skal de neste uke ha en mottakelse. Publiseres bilder av en gjeng i gallaantrekk. 

Hva er poenget lurer jeg på. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (15 timer siden):

Hvis de hadde lagd en typ gratiskonsert eller noe lignende, så kanskje folk ville kommet, men de må nok stelle i stand noe for at folk gidder å komme (akkurat som vanlige folk må). Det holder nok ikke å stelle seg opp på verandaen og vinke (det er uansett ikke en folkefest). 

Ellers skuffende å lese at regjeringen valgte å gi en gave med verdi på 500 000 kroner til kronprinsparet og deres venner. Det burde vært en gratiskonsett for alle de som ville deltatt. 

Jeg er ikke så sikker på om så mange ville tatt seg bryet med å komme til en gratiskonsert heller. Mye av kronprinsparet, og familien, sin representasjon er meg passiv. Det å stå på en balkong og vinke på en 17 mai, for så å trekke seg tilbake til privat lunsj og samvær gir ikke folk særlig mye. Det er nasjonaldagen som feires, og dette kongeteateret med flosshatter og vinking med hvite hansker er utdatert. De er passive, som oftest. 

Spørsmålet er om monarki tjener vårt moderne demokrati, og om personene som er født inn i dette er opplært og forstår hva deres representasjon består av/i. Utøver de sine plikter slik man må kunne forvente? Nei, det vil jeg mene at bør evalueres grundig. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

17. mai har jo i utgangspunktet ingenting med kongefamilien å gjøre. De aller fleste i Norge har ikke noe forhold til vinking fra slottsbalkongen eller fremvisning av en «random» bunad på trappa på Skaugum denne dagen. De fleste barn og voksne i Norge feirer 17. mai i sine egne nærområder hvor barna er i sentrum. Barna vinker fra toget til publikum langs veien, eller til beboere i institusjoner, synger, roper «Hurra!» og vifter med flagg. Så dytter de i seg pølser, boller brus og is mens de løper med potet på skje eller hopper i striesekk. At kongefamilien navlebeskuende forsøker å gjøre dette til en dag hvor «barnetoget hyller kongen» er jo helt hinsides. 17. mai ville blitt feiret på nøyaktig samme måte om Norge var en republikk.

Kongefamilien er, som sagt, ansatt av det norske folk for å være en representasjonsfamilie, eller et slags dukketeater om du vil. De skal satse seg opp, smile og spise middag med våre viktige gjester på vegne av oss alle. Til gjengjeld får de gratis kost og losji. I det øyeblikket de ikke lenger kan brukes som en representativ familie på vegne av oss alle, har de utspilt sin rolle. Da er det bare å avskaffe hele konge-sirkuset og skaffe en ny familie til å representere oss, og helst i form av en president som ikke så lett får nykker om at de er hele Norges midtpunkt, da de må velges inn i jobben av oss, det norske folk, med jevne mellomrom. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
TigerK skrev (9 minutter siden):

17. mai har jo i utgangspunktet ingenting med kongefamilien å gjøre. De aller fleste i Norge har ikke noe forhold til vinking fra slottsbalkongen eller fremvisning av en «random» bunad på trappa på Skaugum denne dagen. De fleste barn og voksne i Norge feirer 17. mai i sine egne nærområder hvor barna er i sentrum. Barna vinker fra toget til publikum langs veien, eller til beboere i institusjoner, synger, roper «Hurra!» og vifter med flagg. Så dytter de i seg pølser, boller brus og is mens de løper med potet på skje eller hopper i striesekk. At kongefamilien navlebeskuende forsøker å gjøre dette til en dag hvor «barnetoget hyller kongen» er jo helt hinsides. 17. mai ville blitt feiret på nøyaktig samme måte om Norge var en republikk.

Kongefamilien er, som sagt, ansatt av det norske folk for å være en representasjonsfamilie, eller et slags dukketeater om du vil. De skal satse seg opp, smile og spise middag med våre viktige gjester på vegne av oss alle. Til gjengjeld får de gratis kost og losji. I det øyeblikket de ikke lenger kan brukes som en representativ familie på vegne av oss alle, har de utspilt sin rolle. Da er det bare å avskaffe hele konge-sirkuset og skaffe en ny familie til å representere oss, og helst i form av en president som ikke så lett får nykker om at de er hele Norges midtpunkt, da de må velges inn i jobben av oss, det norske folk, med jevne mellomrom. 

100 % dette! 

Vi kunne evt valgt en ny random gallionsfigur-familie hvert år til å klippe silkesnorer og klappe små barn på hodet. Så kunne den familien få leve et år i luksus, og måtte oppføre seg noenlunde anstendig det året, og så gi stafettpinnen videre etter et år.

Men aller helst, droppe hele greia.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (15 minutter siden):

Nettopp. Nå er det blitt gjort til kongehusets dag, omtrent, som om det er de vi feirer 😅

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (4 timer siden):

Vel, det var vel ikke før i 2005 at 6. juni ble offentlig fridag i Sverige. De to feiringene kan overhodet ikke sammenliknes.

Er vel ingen som har sammenlignet den helt spesielle 17 mai tradisjonen i Norge, med 6 juni. Her i Norge er det en helt annen folkefest med store tradisjoner enn det man nå får til i Sverige. 

Min kommentar gjaldt diskusjonen om feiring av regjentens bursdag i Sverige, der du falskt påstår at det handler om å kompensere for stusselig nasjonaldag feiring. 

For øvrig så er den svenske Kongefamilien mye mer aktiv på nasjonaldagen enn den norske. 

https://www.kungahuset.se/arkiv/nyheter/2025-06-06-nationaldagen-2025

Akkurat det kan man sammenligne. Hvor aktiv de kongelige er på dagen. Men 17 mai, er sannsynligvis verdens beste nasjonaldag feiring.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...