Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (11 minutter siden):

Bevis det.

Selvfølgelig vil ikke en person som leder en organisasjon som har Mette Marit som høy beskytter kritisere henne på noen måte nå. 

Eller for den delen noen med ambisjoner i statlig forvaltning. 

Dette er opplagt for oss som lever i den verden, der makten er. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (5 timer siden):

Jeg kan ikke se at noen har krevd at de skal avskrive sitt eget barn eller bryte kontakten. Det er da ikke DET som er det eneste alternativet til å tilrettelegge og finansiere og feie under teppet.

Alternativet er - og det er det jeg hele tiden har etterlyst - å la ham ta konsekvensene av det han gjør. Det er det de fleste ansvarlige voksne ville gjort.

Når de nå har feilet så miserabelt med oppdragelsen, så burde de på et tidspunkt forstå at det kjærligste de kan gjøre er å sette alle kluter inn på å få han vekk fra den kriminelle løpebanen. De kunne, for eksempel: 

1.Ha tatt kontakt med politiet selv. Kommet Julianne i møte, oppfordret henne til å anmelde.

2. Da MM fikk vite om arrestasjonen, kunne hun latt være å løpe bort for å varsle, men heller bare sagt : Vær så god, porten er åpen.

3. De kunne, da nyheten sprakk, tatt tydelig avstand fra det MBH har bedrevet av vold, hærverk og annen kriminalitet. 

4. De kunne ha tilbudt seg å bli avhørt og vitne. Jeg ser alle er opphengt i at man KAN nekte som pårørende, men det betyr jo ikke at man må! Skulle tro mennesker med et normalt moralsk kompass vil ønske å gjøre sitt ytterste for å bidra til å belyse en alvorlig straffesak.

5. De kunne markert støtte til ofrene og vist at de forstår sakens alvor ved å ikke vise seg offentlig med ham.

Pluss det som har vært nevnt utallige ganger, å slutte å finansiere og huse ham. Ikke noe av dette er å bryte kontakt eller slå hånden av. Det er normal atferd, som ville vært til MBHs beste.

Det uthevede syns jeg er særlig viktig. Det fremstår som kronspinsparet er avskåret fra å snakke med politiet, men det stemmer så klart ikke. De kan snakke så mye de vil de. Null problem! De kan til og med vitne så mye de vil! 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

Ja er enkelt. Vi vet aldri hva folk faktisk har for holdninger. Vi vet kun hvilke handlinger folk gjør. Frem til nå har ikke MM blitt utfordret på dette. 

Når vi ser på hennes handlinger i Marius saken, så er det ikke lett å se at hun prioriter ofrene fremfor sin sønn. 

Kan du vise til en eneste handling i Marius saken som viser at hun prioriterer ofrene? 

En eneste handling. 

Tror du ikke kommer finne noen. Linni Meister som elsker monarkiet og kongen har vært svært tydelig på dette, hvor skuffet hun er over Kronprinsparet. Hun er det eneste ofret som har sagt noe om dette i offentligheten, og er mye mer relevant enn et maktmennesker som støtter et annet maktmenneske fordi det er strategisk fornuftig akkurat nå. 

Du svarer på noe annet enn det du først påsto. Så det hjalp jo ikke akkurat.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Enkelt å «støtte» en sak, det sitter åpenbart langt inne å vise handlekraft for samme sak. 

Ja

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Du svarer på noe annet enn det du først påsto. Så det hjalp jo ikke akkurat.

Ok, prøver igjen. 

Vi kan ikke vite hva noen egentligen har for holdninger. 

Det er generelt udiskutabelt. Er slik som omtales som etablert kunnskap. Så hvis du skal fortsette å bestride det så er bevisbyrden på deg og ikke meg. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Hvor har du det fra at kronprinsparet og Mette-Marit spesielt ikke tar avstand fra vold og voldtekt mot kvinner?? 

Kronprinsessen har kvinnehelse som fokusområde https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/l_dec4d4dc-459e-451e-84d4-dc459e351e38, og er høy beskytter for Fokus, som jobber mot vold mot kvinner.

Både krisesentersekretariatet og daglig leder i Fokus uttaler at de håper kronprinsessen viderefører arbeidet hun gjør for dem nettopp fordi hun står i den spesielle situasjonen hun gjør nå:

https://www.nrk.no/norge/krisesentersekretariatet-hapar-mette-marit-held-fram-stotta-si-i-kampen-mot-vald-mot-kvinner-1.17002738

https://www.tv2.no/underholdning/eksperter-om-mette-marit-kan-ikke-svikte-na/18026987/

Daglig leder håper,kanskje burde M.M hatt en uttalelse for lenge siden da eller ? 🤔 Selvfølgelig sier en daglig leder det. Jobben hennes. Det kommer aldri til å skje allikevel tenker jeg , skammen er for stor. Feigheten likedan.  Plutselig ble det jo personlig, litt som hun ene skriver her...en ting er å støtte, noen annet er å handle...

Ser du for deg M.M plutselig stå å preike om dette mens overskriften i VG blir: Tar sterk avstand fra vold og overgrep mot kvinner! Tviler på det gitt, taus som graven,  eller det som allerede er blitt sagt av H " Vi lar politiet ta seg av dette". "Vi står sammen som en familie". Ikke akkurat noe i de setningene viser noen form for empati mot hans ofre....snarere tvert i mot. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
test1e skrev (52 minutter siden):

Jeg må jo si at selv om "bastardens" gjøren og laden, og med en noe spesiell datter og svigersønn, er det hyggelig å se at Ola og Kari ser forskjell på snørr og bart. 69% støtte i folket til Kongen

https://www.nrk.no/norge/kong-harald-fyller-88-ar-_-med-okt-stotte-i-folket-1.17275460

- «Hei, det er fra Norstat. Kongen vår har bursdag i dag…»

- «Gratulerer med dagen til han, da» 

- «Ja, han blir 88 år i dag. Valgspråket hans er ‘Alt for Norge’, og han lover å tjene landet helt fram til sin død. Hva tenker du om det? Ganske flott, ikke sant? Støtter du kongen, forresten?»

- «Eh, ja….»

- «Da noterer jeg «støtter kongehuset» fra deg, da. Takk for praten.»

- «…»

Det er åpenbart at en spørreundersøkelse foretatt i forbindelse med kongens 88-årsdag vil påvirke resultatet. Hadde spørsmålet vært: «I lys av de siste måneders hendelser i og rundt kongefamilien, har kongehuset allikevel din fulle støtte?» tipper jeg at utfallet hadde vært noe annerledes. 

Endret av TigerK
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Nå er det slikt at da vil også forsvarerne ha tilgang til dette. 

Nei, er lurt og riktig av politiet å holde dem utenfor. 

Som statsadvokaten har sagt, dem har et sterkt bevisbilde på de sakene dem har valgt å ta ut tiltale på. Stoler på at dem har gjort kloke vurderinger. 

Jeg mener at kronprinsparet kunne ha en del å bidra med av opplysninger her etter å ha levd tett på Marius i 28 år. 

Hvilke vurderinger politiet har gjort ved å ikke innkalle de til avhør er en annen ting. 

Endret av blvck
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
blvck skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at kronprinsparet kunne ha en del å bidra med av opplysninger her etter å ha levd tett på Marius i 28 år. 

Hvilke vurderinger politiet har gjort ved å ikke innkalle de til avhør er en annen ting. 

Helt enig med deg at dem hvis dem hadde ønsket å bidre til saken, så hadde det vært nyttig. Men vi har ikke noen i dinasjoner på det, tvert imot, og da tenker jeg at politiet har gjort en klok vurdering. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg at dem hvis dem hadde ønsket å bidre til saken, så hadde det vært nyttig. Men vi har ikke noen i dinasjoner på det, tvert imot, og da tenker jeg at politiet har gjort en klok vurdering. 

Jeg har aldri kritisert politiets vurderinger, men påpekt at kronprinsparet kan bidra hvis de faktisk ønsker. 

Endret av blvck
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (22 minutter siden):

Jeg har aldri kritisert politiets vurderinger, men påpekt at kronprinsparet kan bidra hvis de faktisk ønsker. 

Så flott at vi er enige. Er ikke så lett på Internett 👍

• Hjerte 2
Skrevet

Det har stått flere steder i denne tråden at haakon har nevnt noe om en avstemming før han evt ble konge. 

Har også sett og hørt om dette. Mener det var i et intervju på nrk mens han var mye yngre og lenge før MM. Han hadde gått noen runder med seg selv og tenkt over at han hadde et valg og til slutt valgte at han ville bli konge. Det ble lettere at han på en måte «valgte» det selv. Men det var også veldig viktig for ham at også folket ønsket at han skulle bli konge.

Det var den gang da for kanskje nærmere 30 år siden og vanskelig å finne det igjen. Men om han i dag mener det er veldig viktig for ham at folket virkelig ønsker ham som konge er ikke like sikkert.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Ja er enkelt. Vi vet aldri hva folk faktisk har for holdninger. Vi vet kun hvilke handlinger folk gjør. Frem til nå har ikke MM blitt utfordret på dette. 

Når vi ser på hennes handlinger i Marius saken, så er det ikke lett å se at hun prioriter ofrene fremfor sin sønn. 

Kan du vise til en eneste handling i Marius saken som viser at hun prioriterer ofrene? 

En eneste handling. 

Tror du ikke kommer finne noen. Linni Meister som elsker monarkiet og kongen har vært svært tydelig på dette, hvor skuffet hun er over Kronprinsparet. Hun er det eneste ofret som har sagt noe om dette i offentligheten, og er mye mer relevant enn et maktmennesker som støtter et annet maktmenneske fordi det er strategisk fornuftig akkurat nå. 

Hun er ikke den eneste som har uttalt seg om kronprinsparet, nei. Det har også Haukland gjort. "Frem til nå har ikke MM blitt utfordret på dette". Det vet du ingenting om. Litt av noen "bevis". 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg kan på en måte forstå at kronprinsparet ikke vil kommentere saken annet enn "vi tenker på alle berørte bla bla bla". Men synes også at de burde komme med en uttalelse hvor de tar avstand fra vold og rus.

Men det jeg IKKE skjønner, er at HM tok MBH med seg på ferie (surfetur??). Hadde MBH vært min sønn, og hadde fått disse anklagene mot seg, hadde jeg som et absolutt MINIMUM KUN sørget for at han hadde tak over hodet, og mat å spise. Hadde ALDRI i verden tatt ham med på ferie eller gitt ham så mye som en krone!!

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
blvck skrev (8 timer siden):

Det er for mye fokus på dette med vitner. Kronspisparet kan fint bidra med sin forklaring til etterforskningen om de ønsker det, og politiet kan også be om deres forklaring. 

De plikter å forklare seg sannferdig hvis de forklarer seg. Det er utgangpsunktet. Om de gjør det er en annen sak. Politiet er trent i avhør. De ville nok lett avdekket løgner hvis de kom med det, og enkelt og greit ikke lagt det til grunn. Som for alle andre er det straffbart å avgi falsk forklaring. 

Poenget mitt er at vi må bort fra den tankegangen om at kronprinsparet ikke KAN bidra, for det kan de. 

Kronprinsen kan bli kalt inn som vitne. Han er ikke biologisk i slekt med lille Marius.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (7 timer siden):

Hun er ikke den eneste som har uttalt seg om kronprinsparet, nei. Det har også Haukland gjort. "Frem til nå har ikke MM blitt utfordret på dette". Det vet du ingenting om. Litt av noen "bevis". 

Hva er det Nora har uttalt? Det eneste jeg har sett er at hun fortalte kronprinsparet om hans rusproblemer etter at forholdet deres tok slutt. Har hun sagt noe mer?

• Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (9 timer siden):

Ok, prøver igjen. 

Vi kan ikke vite hva noen egentligen har for holdninger. 

Det er generelt udiskutabelt. Er slik som omtales som etablert kunnskap. Så hvis du skal fortsette å bestride det så er bevisbyrden på deg og ikke meg. 

Jeg snakker da ikke om følelser eller holdninger? Jeg snakker om engasjement i betydningen hva slags fokusområder kronprinsessen har valgt å engasjere seg i, og hva slags engasjement i form av handlinger hun gjør og har gjort i den forbindelse - jf lenken til slottets hjemmesider.

(Den som derimot kategorisk slo fast at lederen for Fokus IKKE vet hva slags engasjement kronprinsessen har var jo du selv. Så i så måte er det jo din egen påstand du problematiserer her).

Sånn ellers: Hvis jeg vil føre en fenomenologisk inspirert debatt om den epistemologiske umuligheten av direkte tilgang til andres bevissthet velger jeg mildt sagt andre arenaer. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Sol79 skrev (1 time siden):

Kronprinsen kan bli kalt inn som vitne. Han er ikke biologisk i slekt med lille Marius.

Steforelder er også unntatt vitneplikt, det har riksadvokaten bestemt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Hva er det Nora har uttalt? Det eneste jeg har sett er at hun fortalte kronprinsparet om hans rusproblemer etter at forholdet deres tok slutt. Har hun sagt noe mer?

Haukland i intervju med Aftenposten:

Nora Haukland mener at kronprinsparet har gjort så godt de kunne i denne saken. Hun mener at det er feil å peke på dem.

– Jeg ser på dem som en veldig varm og fin familie.

Nora Haukland: Varslet kronprinsparet om Høiby i et møte i fjor sommer https://share.google/JFnFCdhzGHV11WcLF

Endret av ~ Ada ~
For lang sitering
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
~ Ada ~ skrev (56 minutter siden):

Haukland i intervju med Aftenposten:

Nora Haukland mener at kronprinsparet har gjort så godt de kunne i denne saken. Hun mener at det er feil å peke på dem.

– Jeg ser på dem som en veldig varm og fin familie.

Nora Haukland: Varslet kronprinsparet om Høiby i et møte i fjor sommer https://share.google/JFnFCdhzGHV11WcLF

Stemmer, det var møtet jeg nevnte som fant sted sommeren 2023, etter at forholdet deres var slutt. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...