Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
rebella81 skrev (54 minutter siden):

Uansett hvilken kritikk hun MM «sto godt i», hun sier ganske mye med kroppsspråk og timing for uttalelser og. Her hadde bomba smelt av så det plystra etter, og hu står da og tråkker og småhumrer, og, (noen vil mene) hånflirer litt av spørsmål hun får fra pressen. Det tok seg ikke ut, og en kan undres på hvilken medietrening hun får.

Inntrykket som har satt seg i deler av MM sine undersåtters bevissthet nå, er et inntrykk av at hun da «står godt i saken». Og selv om hun «sto godt i kritikken om å ikke uttale seg», så fræser ho ivei med «av respekt for alle involverte, INKLUDERT Marius» blablasvada. DET setter seg i bevisstheten til oss underdanige. 

Medietreningen denne kronprinsessen får er virkelig langt under pari. Det er ekstremt underlig at de ikke har noe fokus på å møtes på halvveien av hva folk og media ønsker fra dem. Noen spontane setninger om at «vi har forståelse for at informasjonsbehovet er stort», «vi er lei oss for situasjonen», «kan dessverre ikke uttale oss mer per nå, men våre tanker går til alle berørte». Da hadde man tatt brodden fra knivseggen litt, og kanskje hadde selv sånne anti-rojalister/anti MM-fans som blant annet meg selv blitt noe mildere stemt. Og det er jo DET kongehuset trenger, ikke den knallharde polariseringa som er nå.

Og før en durer igang med den gamle regla om at de kongelige IKKE KAN SI NOEN TING SÅ så sa jo som sagt kongen sjøl i Året med kongefamilien at «ja psykisk helse og sånt, og så er det veldig leit at en vi er glad i har kommet borti noe sånt».

To ting; her kommenterer han jo helsen til MBH (*gisp*), men i tillegg er han jo mye mer personlig og enklere å rett og slett like, enn når dette barnets stefar sier at Nå er det viktig at rettssystemet får gjøre jobben sin (🤓), og barnets mor adresserer OGSÅ MARIUS FOR TENK!!, når hun kjører den innøvde regla om «av respekt for alle involverte. 

FOR et shitshow.

Etter at tiltalen foreligger skulle man tro at fokuset må rettes til alle ofrene for hans vold og overgrep? Det bør være en selvfølge at kronprinsparet kommer med en uttalelse hvor de tar avstand for vold, voldtekt på et generelt grunnlag. Det er forunderlig at de ikke skjønner hvor viktig dette er? Har de ikke engang rådgivere som forteller dem at det er klokt og riktig å gjøre? 

Endret av Eufemia-
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Svart skjerm skrev (1 time siden):

I hvilken alternativ verden lever du i da? 
MBH utsatt for press? Det presset kom først og fremst når katta var ut av sekken og MBH ble avslørt som en notorisk kriminell. Etter det berømte brevet fra hans mor i 2017 mer eller mindre fredet mediene han. Og han kunne holde på som han ville. 
Er nok veldig lite sympati der ute blant folk for en som slår ex-kjærester med knyttet neve og tar kvelertak på de, voldtar intetanende ofre og utsetter folk for drapstrusler. Uansett evt press man blir utsatt for. 

Jeg blir forbanna over det fokuset når det gjelder mediepress og MBH, ikke fordi det ikke er det, men fordi at så lenge fokuset er på MBH og ikke hva det gjør med ofrene hans, så er det kun en person som vinner på det. Og det er MBH. Den situasjonen han er i nå er selvforskyldt, konsekvensene også selv om man ikke liker det. Dessverre blir konsekvensene en tilleggsbelastning for ofrene hans. 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (29 minutter siden):

Jeg blir forbanna over det fokuset når det gjelder mediepress og MBH, ikke fordi det ikke er det, men fordi at så lenge fokuset er på MBH og ikke hva det gjør med ofrene hans, så er det kun en person som vinner på det. Og det er MBH. Den situasjonen han er i nå er selvforskyldt, konsekvensene også selv om man ikke liker det. Dessverre blir konsekvensene en tilleggsbelastning for ofrene hans. 

JJeg er også 100% sikker på at mediekjøret hadde vært helt annerledes dersom han hadde gjort det han sa i den første famøse uttalelsen sin i August i fjor, ta behandling og konsekvenser og samarbeid på alvor. Han benekter alt, og det er svært lite forsonende. Hadde han faktisk vært angrende og samarbeidende - og i behandling, så tror jeg han hadde fått mindre pes. 

Det samme hadde kronprinsparet dersom de hadde kommet med noe som helst annet enn de stusselige setningene om å føle med alle involverte. Kongeparet imponerte heller ikke meg med å si at det er leit at en de er glad i har rotet seg bort i "sånt". "Sånt" faktisk.. volden var veldig kjent da, det samme var fyllekjøring, skadeverk, drive dank, bruke lommepenger fra foreldrene på narkotika, slå istykker inventaret i huset han bor i, vanke med kriminelle ++ 

"Sånt". 

Ja, det er "leit". Det som er leit er at mange av de han har oppført seg som en drittsekk mot antageligvis kommer til å slite i flere år, det er det som er skikkelig LEIT. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Svart skjerm skrev (2 timer siden):

I hvilken alternativ verden lever du i da? 
MBH utsatt for press? Det presset kom først og fremst når katta var ut av sekken og MBH ble avslørt som en notorisk kriminell. Etter det berømte brevet fra hans mor i 2017 mer eller mindre fredet mediene han. Og han kunne holde på som han ville. 
Er nok veldig lite sympati der ute blant folk for en som slår ex-kjærester med knyttet neve og tar kvelertak på de, voldtar intetanende ofre og utsetter folk for drapstrusler. Uansett evt press man blir utsatt for. 

https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/l_dec4d4dc-459e-451e-84d4-dc459e351e38

• Liker 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (1 time siden):

Etter at tiltalen foreligger skulle man tro at fokuset må rettes til alle ofrene for hans vold og overgrep? Det bør være en selvfølge at kronprinsparet kommer med en uttalelse hvor de tar avstand for vold, voldtekt på et generelt grunnlag. Det er forunderlig at de ikke skjønner hvor viktig dette er? Har de ikke engang rådgivere som forteller dem at det er klokt og riktig å gjøre? 

Enig. Spesielt som mor (kvinne), datter har hun også. Skammelig. Mener M.M har støttet krisesenter/institusjoner der kvinner er voldsutsatt også. Men så ble det hennes egen sønn,så ble det taust. Da mister alt hun har støttet sin verdi. Flaut.

Endret av M.H85
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Å ikke ta avstand fra vold og voldtekt mot kvinner på et generelt grunnlag gjør at de taper alt av kraft i troverdighet. Å markere holdninger kan være tvingende nødvendig, og spesielt når de har den posisjonen de besitter. 
Jeg er forundret over hvor lett mange tar på disse tingene og krever eller forventer lite eller ingenting fra dem. Mon tro hva meninger villle være om det var deres egen datter som var offer i saken. 

Hvor har du det fra at kronprinsparet og Mette-Marit spesielt ikke tar avstand fra vold og voldtekt mot kvinner?? 

Kronprinsessen har kvinnehelse som fokusområde https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/l_dec4d4dc-459e-451e-84d4-dc459e351e38, og er høy beskytter for Fokus, som jobber mot vold mot kvinner.

Både krisesentersekretariatet og daglig leder i Fokus uttaler at de håper kronprinsessen viderefører arbeidet hun gjør for dem nettopp fordi hun står i den spesielle situasjonen hun gjør nå:

https://www.nrk.no/norge/krisesentersekretariatet-hapar-mette-marit-held-fram-stotta-si-i-kampen-mot-vald-mot-kvinner-1.17002738

https://www.tv2.no/underholdning/eksperter-om-mette-marit-kan-ikke-svikte-na/18026987/

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
M.H85 skrev (14 minutter siden):

Enig. Spesielt som mor (kvinne), datter har hun også. Skammelig. Mener M.M har støttet krisesenter/institusjoner der kvinner er voldsutsatt også. Men så ble det hennes egen sønn,så ble det taust. Da mister alt hun har støttet sin verdi. Flaut.

Det er ingen endring i hennes fokusområder og arbeid mht internasjonal kvinnehelse og vold mot kvinner.

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=153011&sek=27942

Sitat

På offisielle utanlandsreiser på oppdrag frå regjeringa og i regi av Utanriksdepartementet er Kronprinsesse Mette-Marit opptatt av å styrkje unge kvinners helse og sjansar. Gjennom arbeidet sitt med beskytterskapsorganisasjonar som Raudekrossen og Forum for Kvinner og Utvikling utfører Kronprinsessa like eins arbeid innanfor dette temaområdet. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (5 minutter siden):

Hvor har du det fra at kronprinsparet og Mette-Marit spesielt ikke tar avstand fra vold og voldtekt mot kvinner?? 

Kronprinsessen har kvinnehelse som fokusområde https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/l_dec4d4dc-459e-451e-84d4-dc459e351e38, og er høy beskytter for Fokus, som jobber mot vold mot kvinner.

Både krisesentersekretariatet og daglig leder i Fokus uttaler at de håper kronprinsessen viderefører arbeidet hun gjør for dem nettopp fordi hun står i den spesielle situasjonen hun gjør nå:

https://www.nrk.no/norge/krisesentersekretariatet-hapar-mette-marit-held-fram-stotta-si-i-kampen-mot-vald-mot-kvinner-1.17002738

https://www.tv2.no/underholdning/eksperter-om-mette-marit-kan-ikke-svikte-na/18026987/

Samtidig så velger hun å ikke komme tilbake til Julianne og moren etter å ha blitt fortalt om den fysiske og psykiske volden sønnen hennes har utsatt Julianne for. 

Da stemmer ikke kart og terreng lenger. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Gulline skrev (7 minutter siden):

Samtidig så velger hun å ikke komme tilbake til Julianne og moren etter å ha blitt fortalt om den fysiske og psykiske volden sønnen hennes har utsatt Julianne for. 

Daglig leder i Fokus ser det ikke slik: https://www.tv2.no/underholdning/eksperter-om-mette-marit-kan-ikke-svikte-na/18026987/

Sitat

TV 2 har vært i kontakt med daglig leder i Fokus, Sylvi Bratten.

Hun er tydelig på at situasjonen ikke betyr endringer i kronprinsessens beskytterskap.

– Tiltalen mot Høiby påvirker ikke kronprinsessens rolle som beskytter for Fokus, og vi har ingen ytterligere kommentar.

Det samme gjelder Krisesentersekretariatet: https://www.nrk.no/norge/krisesentersekretariatet-hapar-mette-marit-held-fram-stotta-si-i-kampen-mot-vald-mot-kvinner-1.17002738

Sitat

Ane Fossum i Krisesentersekretariatet håpar denne saka styrkar engasjementet til Mette-Marit og kongehuset i kampen mot vald i nære relasjonar og vald mot kvinner.

– Eg håpar kronprinsesse Mette Marit kan stå i det ubehaget som det kan vera, og fortsetta den kampen. Dette er noko som angår oss alle, også kongehuset, seier ho.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
M.H85 skrev (25 minutter siden):

Gulline skrev (8 minutter siden):

Enkelt å «støtte» en sak, det sitter åpenbart langt inne å vise handlekraft for samme sak. 

Skrevet
Aricia skrev (42 minutter siden):

Ja, det viser den (ufortjente) makten og beundringen medlemmer i kongehuset har. Ikke i kraft av sine handlinger, men i kraft av å være den de er, 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Ja, det viser den (ufortjente) makten og beundringen medlemmer i kongehuset har. Ikke i kraft av sine handlinger, men i kraft av å være den de er, 

Evt at vurderingene som er gjengs i denne tråden ikke akkurat er representative for vurderingene ute i verden.

Eller at lederne i disse organisasjonene vet mer om Mette-Marits engasjement i disse sakene enn alle som uttaler seg skråsikkert her. Jeg vet hvem jeg hører og stoler på i sakens anledning for å si det sånn.

Synd at du utviser så liten tillit til ledere i organisasjoner som gjør et så viktig arbeid for voldsutsatte kvinner.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Evt at vurderingene som er gjengs i denne tråden ikke akkurat er representative for vurderingene ute i verden.

Eller at lederne i disse organisasjonene vet mer om Mette-Marits engasjement i disse sakene enn alle som uttaler seg skråsikkert her. Jeg vet hvem jeg hører og stoler på i sakens anledning for å si det sånn.

Synd at du utviser så liten tillit til ledere i organisasjoner som gjør et så viktig arbeid for voldsutsatte kvinner.

Det må du gjerne mene, jeg for min del synes det er vanvittig og tragisk at norges kronprinspar overser offer for sønnens voldshandlinger på en sånn måte som de har vist i denne saken. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Gulline skrev (10 minutter siden):

Det må du gjerne mene, jeg for min del synes det er vanvittig og tragisk at norges kronprinspar overser offer for sønnens voldshandlinger på en sånn måte som de har vist i denne saken. 

Det er jeg ikke enig i at de gjør. Og åpenbart heller ikke ledere for organisasjoner for voldsutsatte kvinner som Mette-Marit er beskytter for.

Og PS: Jeg mener  jo ikke at du i innlegget ditt utviser mistillit til disse organisasjonslederne. Jeg bare tar dine egne uttalelser på ordet. Det går liksom ikke an å gi meg ansvaret for det du selv akkurat har skrevet.

Endret av Aricia
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Det er jeg ikke enig i at de gjør. Og åpenbart heller ikke ledere for organisasjoner for voldsutsatte kvinner som Mette-Marit er beskytter for.

Nei, de har ikke uttalt seg, naturlig nok, om dette. Vi vet ikke hva de har gjort eller prøvd å gjøre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Gulline skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker at man må se på hvor mye PR de enkelte organisasjonene får når de har en kongelig beskytter. Og er det noe de organisasjonene trenger så er det omtale og fokus. Stikkord er stort samfunnsproblem og at politikere ikke tar det på alvor.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vold-i-nare-relasjoner-problemet-alle-vil-fikse-men-som-ingen-tar-tak-i/o/5-95-2584109

Skrevet
Aricia skrev (24 minutter siden):

Nei, lederen for denne organisasjonen vet ikke hvilket engasjement som MM faktisk har. 

Det er en greie at alle Eurpoiske kongehus velger ulike positive ikke politisk betente fokusområder som en del av sin strategiske markedsføring. Finnes gode fagfelle vurderte vitenskaplige artikler om dette hvis du lurer. 

Om du faktisk er engasjert og prioriterer noe, det viser seg først vist det har en kostnad for deg å ha engasjementet. Nei, det er ikke en kostnad å dra på et besøk med mye positiv mediaoppmerksomhet. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Nei, lederen for denne organisasjonen vet ikke hvilket engasjement som MM faktisk har. 

Bevis det.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (10 timer siden):

Det er overraskende mange i ulike kommentarfelt som berømmer kronprinsparet for å ikke svikte MBH når han "ligger nede". Ligger nede? Han har bokstavelig talt vist fingeren til det hele. Han har brutt besøksforbud, begått nye overgrep, festet, kjørt i fylla og sist men ikke minst - nektet for alt. 

Det er vanskelig for mange å klare å se/innse feil hos våre kongelige virker det som. De har en dypt forankret og helt gratis tillit og respekt hos folket. 

Pluss vært på ferie så og si hele året.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Bevis det.

Ja er enkelt. Vi vet aldri hva folk faktisk har for holdninger. Vi vet kun hvilke handlinger folk gjør. Frem til nå har ikke MM blitt utfordret på dette. 

Når vi ser på hennes handlinger i Marius saken, så er det ikke lett å se at hun prioriter ofrene fremfor sin sønn. 

Kan du vise til en eneste handling i Marius saken som viser at hun prioriterer ofrene? 

En eneste handling. 

Tror du ikke kommer finne noen. Linni Meister som elsker monarkiet og kongen har vært svært tydelig på dette, hvor skuffet hun er over Kronprinsparet. Hun er det eneste ofret som har sagt noe om dette i offentligheten, og er mye mer relevant enn et maktmennesker som støtter et annet maktmenneske fordi det er strategisk fornuftig akkurat nå. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...