Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gulline skrev (3 timer siden):

Norges mest beskyttede familie, på en beskyttet eiendom? Hvordan er det mulig? 

Det spørsmålet lurer vel de fleste på. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
edlit skrev (23 timer siden):

Fra MBH var 10 år, har MM og HM snakket med ham om sex. Og om å behandle mennesker med respekt ... Dette er fra et intervju i 2012:

"- Jeg tror det viktigste jeg har snakket med Marius om er å behandle mennesker med respekt, sier kronprinsesse Mette-Marit."

"Kronprinsessen er opptatt av å spre kunnskap som kan forebygge hiv og aids, og i intervjuet spør programlederen blant annet Mette-Marit om hun snakker med barna sine om sex. - Ja, det gjør jeg. De to yngste er selvfølgelig for unge men jeg snakker med sønnen min om det. Han er femten. Vi har snakket om temaet helt siden han var ti år. Dette er noe foreldre bør lære barna sine før de kommer i puberteten, det mener jeg er helt avgjørende, sier Mette-Marit."

"I TV-intervjuet stilles det deretter spørsmålstegn rundt hvordan foreldre kan ta opp dette temaet med barna, og programlederen nevner også at noen kan synes det er pinlig å snakke om. Da svarer Mette-Marit at noen av de mer spesifikke diskusjonene rundt dette, har hun fått mannen sin til å ta. - Jeg tror det viktigste jeg har snakket med Marius om er å behandle mennesker med respekt. Å behandle venner med respekt, men spesielt den dagen han får kjæreste, at det er viktig å respektere henne og hennes grenser."

https://www.klikk.no/underholdning/snakk-med-barna-om-sex-4278682

Hun har åpenbart ikke fått videreformidlet budskapet om grenser og respekt. 

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (18 timer siden):

MM kan ikkje abdisera, nei; det er det bare  kronprinsen som kan. Det einaste MM sjølv kan gjera for å sleppa unna tittelen, er å be om skilsmisse. Elles heilt einig!

MM hadde gjort det norske kongehuset en stor tjeneste om hun hadde skilt seg fra HM. Så hadde monarkiet sluppet å forholde seg til henne og hennes kriminelle familie. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Svart skjerm skrev (37 minutter siden):

MM hadde gjort det norske kongehuset en stor tjeneste om hun hadde skilt seg fra HM. Så hadde monarkiet sluppet å forholde seg til henne og hennes kriminelle familie. 

Har vi egentlig oppfattet MM som at hun trives i rollen som kongelig og kronprinsesse? Jeg vil ikke si at jeg er særlig overbevist om det. En stund lot det til at hun gikk all-in og representerte med stil. Så sluknet hun, eller hva det nå enn var. Etter hvert kom det frem i intervjuer hvor mye problematikk hun gikk og bar på, ja, selv fra unge år. Vi har også opplevd henne i TV-intervju der hun forteller om det jeg vil karakterisere som helt private ting som ikke hører til i offentligheten. Det er som om hun ikke har forstått rollen sin, utrolig nok. 

Så er det i tillegg skandalen som utspiller seg, og vel har vært en del av Skaugumfamiliens sorte hemmelighet helt frem til i fjor. Har de levd med skylapper, eller hva i all verden er det som har forhindret dem fra å intervenere situasjonen for lenge siden? 
Oppslutningen om et monarki svinner sakte hen, det er en helt realistisk situasjon nå, ikke minst fordi kronprinsparet har valgt å stå midt oppe i skandalesirkuset som har fått lov å pågå gjennom lang tid. 

Hvordan er det mulig å stable dette på stell? Jeg ser helt ærlig ikke hvordan det kan rettes opp, ikke engang ved skilsmisse. Det er mulig at kronprinsessen har stått hardt på sin voksne sønn sin side, men i så fall har kronprinsen utvist en svakhet en tronarving ikke bør ha. Han burde ha satt en tydelig standard i utgangspunktet, noe han ikke har gjort. Da ville ikke denne skandalen eksistert. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (19 timer siden):

MM kan ikkje abdisera, nei; det er det bare  kronprinsen som kan. Det einaste MM sjølv kan gjera for å sleppa unna tittelen, er å be om skilsmisse. Elles heilt einig!

Hvor tar du det fra at den eneste måten MM kan kvitte seg med tittelen på er å skille seg?

• Liker 2
Skrevet
Svart skjerm skrev (1 time siden):

Nå er det slik at det var kronprinsen som valgte henne som sin livsledsager, og han fikk aksept fra sin far, kongen til å gifte seg med henne. Så kan vi ha lov til å tenke at det er mulig at valget hans ikke nødvendigvis var det beste. De hadde kjent hverandre kun gjennom relativt kort tid. Et rødt flagg burde vært hennes utagerende liv med grenseoverskridende adferd. Hun hadde også et barn med en belastet mann, som også burde veid med på vektskålen for avveininger. 
Levd liv, personlighet og væremåte er referanser man bør vektlegge tungt, og essensielt viktig inn i en kongelig rolle. Spørsmålet nå er om han virkelig var villig til å se mer enn bare forelskelsens rosenrøde blindhet. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Haakon og Mette-Marit har alltid sett ut som de har stor kjærlighet til hverandre og det tror jeg de har fortsatt. Tror Haakon abdiserer før de skiller seg. Noe jeg mener han bør gjøre når Harald går bort.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig i at det ser ut som de har stor kjærlighet for hverandre. Men jeg tror ikke han abdiserer. Derimot håper jeg han gjør det. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
binders11 skrev (23 minutter siden):

Enig i at det ser ut som de har stor kjærlighet for hverandre. Men jeg tror ikke han abdiserer. Derimot håper jeg han gjør det. 

Hvordan ser man at de har stor kjærlighet for hverandre? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Det lurer jeg også på. Inntrykket jeg får er at dette er en dysfunksjonell familie preget av medavhengighet. MM uttrykker all verdens kjærlighet for MBH, jeg får litt følelsen av at det ikke er så mye igjen til resten.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

😅 Det lurer jeg også på. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

😅 Det lurer jeg også på. 

Man ser de jo ofte holde hender, være nær hverandre osv. Men det er det eneste jeg kan basere det på. Det er jo ikke uvanlig at folk opptrer sånn offentlig, som spill for galleriet. Men så kan det være helt genuint og ekte også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kong Haakons ord da han kom til Norge etter å ha takket ja til å bli vår konge: 

"

Leve Norge - Kong Haakons ord ved ankomsten til Norge i 1905

Kong Haakons ord til statsminister Christian Michelsen på dekket av Heimdal ved ankomsten til Norge i 1905. Også tilgjengelig som lydfil.

Paa min hustrus og egne vegne takker jeg Dem og Norges regjering for dette møde og denne hjertelige hilsen.

Kaldet ved dette folks tillid til at være Norges konge, vil jeg sætte al min vilje og alle mine evner ind paa arbeidet for at befordre Norges velfærd og lykke. Men forudsætningen for, at dette mit arbeide skal lykkes, er, at jeg tør regne paa det norske folks tillid og støtte. Denne beder jeg Dem, mine herrer, alle efter evne hver i sin stilling at yde mig. Saa vil vi tillidsfuldt se fremtiden imøde.

La os samles i et Leve Norge.

25.11.1905" 

"Forutsetningen for at mitt arbeide skal lykkes, er at jeg kan regne med det norske folks tillit og støtte". 
Det BURDE være en forutsetning. Men er det det i dag? Jeg mener nei. Jeg har fortsatt mye sans for Harald og Sonja, men jeg savner at de sier noe som tar `folket` i forsvar når Durek Verret kaller oss underutviklede rasister, og jeg savner at de på vegne av alle overgrepsofre i sitt kongerike sier at de tar sterk avstand fra vold og overgrep, da det rett og slett er grusomt og kan ødelegge liv. 

De borgerlige som har entret kongehuset har drasset inn en rekke alvorlige forhold og kontroverser. De kongelige kan ikke overse det og fortsatt forvente tillit og støtte i folket. Dette vil ennå mer gjelder for Haakon og Mette Marit. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Hyacinth skrev (3 timer siden):

Haakon og Mette-Marit har alltid sett ut som de har stor kjærlighet til hverandre og det tror jeg de har fortsatt. Tror Haakon abdiserer før de skiller seg. Noe jeg mener han bør gjøre når Harald går bort.

Jeg har flere ganger tenkt at MM MÅ være inntil HM for å føle seg trygg. Sjelden jeg har sett på det som kjærlighet. 

Enten holder de hender eller så står de klint inntil hverandre. Noen ganger går de hver for seg, men da trur jeg det er avtalt for å nå ut til flere av de oppmøtte.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Hyacinth skrev (4 timer siden):

Enig i at det ser ut som de har stor kjærlighet til hverandre 

• Liker 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Man ser de jo ofte holde hender, være nær hverandre osv. Men det er det eneste jeg kan basere det på. Det er jo ikke uvanlig at folk opptrer sånn offentlig, som spill for galleriet. Men så kan det være helt genuint og ekte også.

Man kan ikke se at de har stor kjærlighet for hverandre. Joda de holder hender, men hvem er det som tar initiativet og hvorfor gjør de det? Ingen vet, derfor umulig å si at det gjøres av gjensidig kjærlighet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (11 minutter siden):

Man kan ikke se at de har stor kjærlighet for hverandre. Joda de holder hender, men hvem er det som tar initiativet og hvorfor gjør de det? Ingen vet, derfor umulig å si at det gjøres av gjensidig kjærlighet. 

De giftet seg av kjærlighet, som de fleste andre her i landet. Det er ikke opp til oss å endre de premissene.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Jeg håper ikke det er et spill for galleriet.

Det jeg baserer tvilen min på er at for meg så er et godt forhold at man er på hverandres side. HM er helt klart på MMs side, men jeg ser ikke at det går motsatt vei. MM later ikke til å bry seg om monarkiet som institusjon og arven HM tar vare på. Det er forsåvidt greit nok for hennes del, men hun burde jo forstå at disse tingene betyr noe for han, og da tenker jeg også at de bør bety noe for henne. Eller at hun i hvert fall er lei seg for at hun er årsak til at hans ansvar er mye, mye vanskeligere og at monarkiet i verste fall ryker på grunn av henne. De fleste av oss vil forsøke å la være å ødelegge for partneren og synes det er forferdelig hvis vi uforvarende kommer til å gjøre det likevel.

Hadde hun hatt omtanke for hans ansvar (som jeg vil tro er langt på vei en del av identiteten hans) så tror jeg uttalelsene hennes hadde vært litt annerledes. I stedet for å smile og si at hun står støtt i kritikken, så hadde hun sagt noe om at de står i en vanskelig situasjon hvor de både må ta vare på Marius samtidig som de har plikter ut fra rollene sine. Såvidt jeg kan se har hun aldri uttalt noe som helst som tyder på at hun har hans ansvar i bakhodet. Jeg tror dermed ikke det opptar henne.

Så det blir en semantisk sak om dette er kjærlighet. Jeg synes i hvert fall ikke det virker som et sunt parforhold.

• Liker 8
  • Nyttig 12
Skrevet
~ Ada ~ skrev (48 minutter siden):

De giftet seg av kjærlighet, som de fleste andre her i landet. Det er ikke opp til oss å endre de premissene.

Er det noen som har sagt noe annet? Jeg håper da at de giftet seg av kjærlighet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...