Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pippi Lotta skrev (59 minutter siden):

I såfal er det jo enda mer imponærende at de jobber så mye og så lenge etter vanlig pensjons alder....

Den skjønte jeg ikke. Hvis du er din egen sjef, ikke har noen konkrete produkajonskrav, ingen konkurranse, kan velge å sette inn vikar (som får mye penger for oppgaven og er din sønn) og får svært godt betalt... 

Hadde du ikke jobbet. 

Såg du for øvrig republikkens Finlands president i det USA igår. Sammen med Zelensky, Trump, og noen få andre for å skape fred i Ukraina. Han har en krevende jobb, får en brøkdel av sine Norske kolleger i økonomisk pakke. Ingen garantier til familien i kommende generasjoner, og måte vinne en konkurranse for å få rollen. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fremmed fugl skrev (24 minutter siden):

Den skjønte jeg ikke. Hvis du er din egen sjef, ikke har noen konkrete produkajonskrav, ingen konkurranse, kan velge å sette inn vikar (som får mye penger for oppgaven og er din sønn) og får svært godt betalt... 

Hadde du ikke jobbet. 

Såg du for øvrig republikkens Finlands president i det USA igår. Sammen med Zelensky, Trump, og noen få andre for å skape fred i Ukraina. Han har en krevende jobb, får en brøkdel av sine Norske kolleger i økonomisk pakke. Ingen garantier til familien i kommende generasjoner, og måte vinne en konkurranse for å få rollen. 

Jepp om jeg var min egen sjef og kunne besteme absolut alt selv uten økonomiske konsekvenser hadde jeg nok jobbet mindre en i dag. Kongen derimo jobber mye og tar du hensyn til alderen så jobber han ekstremt mye! Så om du har rett i at han ikke har noen krav til seg, så er jo arbeidsmoralen hans enda mer imponerende!

Finske predidenten var sikkert flink han, men han gjore en annen jobb en å være Konge.

• Nyttig 4
Skrevet

Tenkte jeg skulle finne igjen det bildet hvor MM gikk på stranda i Monaco sammen med Marius. Og med en veldig tydelig røykpakke i hånda, hun som hadde sluttet å røyke for mange år siden … Fant ikke akkurat det nå men fant den ikke-offentlige Marius på flere bilder i det bryllupet .. https://www.minmote.no/mote/brud/a/1BRdeX/alt-fra-monaco-bryllupet-se-mette-marits-jetset-garderobe-i-italia

En annen ting jeg bet meg merke i idag på mm sin offisielle flaggdag på bursdagen. Har aldri flagget på kongelige bursdager men trodde kanskje noen gjorde det?  Har vært en del rundt omkring i bilen i dag, og så to offentlige flaggstenger i bruk. Ikke en eneste av private hus eller leiligheter flagget. Ikke en gang nærskolen. Nå vet jeg ikke hva som er vanlig, det har jeg aldri tenkt over. Men trodde kanskje noen eldre flagget? Passerte et par blokker hvor eldre bor men ikke ett flagg var ute. Er det nytt i år eller har vanligvis ikke noen flagget for de «kongelige»?? Bare lurer 😊

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
Justlooking skrev (6 minutter siden):

Tenkte jeg skulle finne igjen det bildet hvor MM gikk på stranda i Monaco sammen med Marius. Og med en veldig tydelig røykpakke i hånda, hun som hadde sluttet å røyke for mange år siden … Fant ikke akkurat det nå men fant den ikke-offentlige Marius på flere bilder i det bryllupet .. https://www.minmote.no/mote/brud/a/1BRdeX/alt-fra-monaco-bryllupet-se-mette-marits-jetset-garderobe-i-italia

En annen ting jeg bet meg merke i idag på mm sin offisielle flaggdag på bursdagen. Har aldri flagget på kongelige bursdager men trodde kanskje noen gjorde det?  Har vært en del rundt omkring i bilen i dag, og så to offentlige flaggstenger i bruk. Ikke en eneste av private hus eller leiligheter flagget. Ikke en gang nærskolen. Nå vet jeg ikke hva som er vanlig, det har jeg aldri tenkt over. Men trodde kanskje noen eldre flagget? Passerte et par blokker hvor eldre bor men ikke ett flagg var ute. Er det nytt i år eller har vanligvis ikke noen flagget for de «kongelige»?? Bare lurer 😊

Jeg prøvde også å legge merke til flagging idag. Skolen hadde flagg, og rådhuset. Det var forventet. Men ingen privat flagging. Mine besteforeldre brukte alltid å flagge på de kongeliges bursdager, men de var ihuga monarkister. Generasjonen etter dem, tror jeg ikke er så nøye på det.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Jeg prøvde også å legge merke til flagging idag. Skolen hadde flagg, og rådhuset. Det var forventet. Men ingen privat flagging. Mine besteforeldre brukte alltid å flagge på de kongeliges bursdager, men de var ihuga monarkister. Generasjonen etter dem, tror jeg ikke er så nøye på det.

Kan godt hende. Det er flere blokker med eldre som alltid flagger på offisielle flaggdager men så faktisk ingen i dag. Har ikke bitt meg merke i om det har vært andre offisielle flaggdager enn de kongelige sine bursdager. Men i dag var det i hvert fall helt nakent overalt uansett hvor jeg kjørte. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

Kan godt hende. Det er flere blokker med eldre som alltid flagger på offisielle flaggdager men så faktisk ingen i dag. Har ikke bitt meg merke i om det har vært andre offisielle flaggdager enn de kongelige sine bursdager. Men i dag var det i hvert fall helt nakent overalt uansett hvor jeg kjørte. 

Kanskje folk just can't be arsed... Skjønner dem i så fall godt.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Jepp de er blitt rike gjenom genrasjoner, det er vel nettopp det jeg også skrev.... Synes dog det er rart å hevde at det ikke krever værken kompetanse eller ferdigheter innen spesial kompetanse for å være konge eller droning. For meg ser det ut som en veldig krevene jobb, og de begynner jo "læretiden" allerede som spebarn.

Du kødder nå? MM har utagerende festing (lurer egentlig på hvordan MM selv definerer sønnens festing - hvor utagerende er hans versus sin egen?) som sin spesialitet før hun trådte inn i kongefamilien. Tenker du det viser kompetanse eller ferdighet av en verdig og krevende kapasitet? Du trenger tydeligvis ikke mer for å fylle rollen som kongelig høyhet i Norge as. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle du finne fram et bilde der hun går med en røykpakke?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle du finne fram et bilde der hun går med en røykpakke?

Hvorfor ikke? Hun hadde sluttet å røyke for lengst ifølge offisielt hold, men like fullt ikke. Det er en del av narrativet. Husker det godt fordi det var en diskusjon i lunsjen den gang da. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Justlooking skrev (13 minutter siden):

Hvorfor ikke? Hun hadde sluttet å røyke for lengst ifølge offisielt hold, men like fullt ikke. Det er en del av narrativet. Husker det godt fordi det var en diskusjon i lunsjen den gang da. 

Hvilket narrativ?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Istapp skrev (12 timer siden):

Du kødder nå? MM har utagerende festing (lurer egentlig på hvordan MM selv definerer sønnens festing - hvor utagerende er hans versus sin egen?) som sin spesialitet før hun trådte inn i kongefamilien. Tenker du det viser kompetanse eller ferdighet av en verdig og krevende kapasitet? Du trenger tydeligvis ikke mer for å fylle rollen som kongelig høyhet i Norge as. 

Det virker som MM mener hun var verre enn sønnen, ihvertfall ut fra det hun visste da MBH var 20 år. Det står i brevet hun skrev til pressen den gangen at det hadde sett verre ut om hennes ungsomsopprør ble fulgt med argusøyne. Hva nå hun drev med.

"Noen få medier har valgt å skrive om ungdommelig ubetenksomhet. Det ville vært unaturlig hvis det ikke fantes eksempler på det. Jeg er i hvert fall glad for at alt mitt ungdomsopprør ikke ble fulgt med argusøyne. Det hadde sett mye verre ut."

https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Med en forhistorie med MMs "utagerende festing" og barnefaren MBs kokaindom, hadde det kanskje  vært smart om kronprinsfamilien hadde basert seg på  pedagogisk riktig tilnærming til oppdragelse heller enn å vektlegge foreldrenes eksempel?

"Ifølge kronprinsen lærer barn mer av hvem man er, enn hva man nødvendigvis sier. Kronprinsen tror oppdragelse handler mye om hvordan foreldre oppfører seg, og mener at den pedagogiske, mer «riktige» tilnærmingen til barn, kanskje ikke er så viktig i det store bildet." (Ad boka  Haakon – Historier om en tronarving). 

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-om-farsrollen-ikke-mitt-stolteste-oyeblikk/s/5-95-1429037

Endret av edlit
Hadde fått med samme ord to ganger
  • Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Justlooking skrev (11 timer siden):

Det var et diskusjonstema i pausen? Det var det jeg fikk med meg i innlegget og reagerte på, ikke det andre som kom frem. Tenker noen har for lite å diskutere/snakke om når de har pause.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (13 timer siden):

Nå skrev jeg om kronprinsen som har tjen i ofentligheten siden han var et spebar....

Synes også det er veldig spesielt å døme noens kariere basert på hvordan de festet i ungdomstiden! 

• Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (16 timer siden):

Krevende? 

Ja, litt spesielt, men eneste måten å miste jobben er en grunnlovsendring (i prinsipp kan dem miste den ved å gifte seg feil eller bli konge i et annet land) , så dem har det beste stillingsvernet som er mulig. Har ingen sjef, det vil si ingen som kan instruere hva du skal gjøre og ingen du har rapporteringsplikt til. 

Hvilken eventyrverden lever du i? Kongen er ikke den med makt - Kongen er staffasje. Og han blir i høyeste grad både instruert og har rapporteringsplikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
edlit skrev (12 timer siden):

Det virker som MM mener hun var verre enn sønnen, ihvertfall ut fra det hun visste da MBH var 20 år. Det står i brevet hun skrev til pressen den gangen at det hadde sett verre ut om hennes ungsomsopprør ble fulgt med argusøyne. Hva nå hun drev med.

"Noen få medier har valgt å skrive om ungdommelig ubetenksomhet. Det ville vært unaturlig hvis det ikke fantes eksempler på det. Jeg er i hvert fall glad for at alt mitt ungdomsopprør ikke ble fulgt med argusøyne. Det hadde sett mye verre ut."

og det er basert på det hun da visste, lurer på hva hun hadde sagt nå med alt vi nå vet.. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (14 timer siden):

Jeg så masse flagg. Både de standard offisielle, men også private flagg i den mengden jeg ville forventet. Så ikke noen tomme flaggstenger bortsett fra den foran kirka her som var på halv stang istedenfor hel. 

Endret av Marihønepøne
Gramatikkfeil
  • Liker 2
Skrevet
Marihønepøne skrev (3 timer siden):

Jeg så masse flagg. Både de standard offisielle, men også private flagg i den mengden jeg ville forventet. Så ikke noen tomme flaggstenger bortsett fra den foran kirka her som var på halv stang istedenfor hel. 

Pleier ikke å registrere hvem som flagger og ikke, med mindre det er hos naboen og det er bursdag/konfirmasjon og Grunnlovsdagen. Lengre bort i veien er det noen som har regnbueflagget høyt hevet hele året, men bytter til norsk flagg på Grunnlovsdagen, ifølge hukommelsen.

Selv er jeg mindre interessert i flagg enn russen, og tror det er relativt likt for de fleste her i distriktet, lite flagging fra private hjem.

• Liker 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Pleier ikke å registrere hvem som flagger og ikke, med mindre det er hos naboen og det er bursdag/konfirmasjon og Grunnlovsdagen. Lengre bort i veien er det noen som har regnbueflagget høyt hevet hele året, men bytter til norsk flagg på Grunnlovsdagen, ifølge hukommelsen.

Selv er jeg mindre interessert i flagg enn russen, og tror det er relativt likt for de fleste her i distriktet, lite flagging fra private hjem.

Det har kanskje noe å si, hvor man bor? Her jeg bor, en øy oppi nord, har det aldri vært særlig tradisjon for å flagge noe særlig. En og annen ja, men langt ifra alle. Grunnlovsdagen og 1.mai er omtrent de eneste dagene det flagges av de fleste.

• Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Det har kanskje noe å si, hvor man bor? Her jeg bor, en øy oppi nord, har det aldri vært særlig tradisjon for å flagge noe særlig. En og annen ja, men langt ifra alle. Grunnlovsdagen og 1.mai er omtrent de eneste dagene det flagges av de fleste.

Du har nok rett i at det varierer utfra hvor man bor, og hva kulturen er blant de man bor med. Og flagging ved kysten i nord byr nok på flere værutfordringer, slik at man rett og slett ikke gidder å bruke tid på sånt?

• Liker 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (7 minutter siden):

Du har nok rett i at det varierer utfra hvor man bor, og hva kulturen er blant de man bor med. Og flagging ved kysten i nord byr nok på flere værutfordringer, slik at man rett og slett ikke gidder å bruke tid på sånt?

Ja, mulig. I går var det et forjævlig vær her. Og kongen har bursdag på vinteren, da er det mørkt her, og ingen rekker å se flagget😅

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...