Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Begge har jo ansvar i utgangspunktet, men her er det visst mor som har tatt over det meste av ansvaret: han har bodd hjemme hos mamma på Skaugum, og det er hun som betaler regninger, reiser, holder hoff og i tillegg ba pressen om å frede gutten så han kunne få holde på med sitt uten unødvendig mas og støy. Far har visst holdt seg mer i bakgrunnen i dette tilfellet.

Altså jeg mener ikke å si at det er bedre å skylde på far en mor her, begge deler blir like tulete. 

MEN å renvaske en forelder fordi han har vært fraverende, er jo omtrent på samme nivå som å klandre foreldre for voksne barn sine handlinger. Det blir for dumt!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Altså jeg mener ikke å si at det er bedre å skylde på far en mor her, begge deler blir like tulete. 

MEN å renvaske en forelder fordi han har vært fraverende, er jo omtrent på samme nivå som å klandre foreldre for voksne barn sine handlinger. Det blir for dumt!

Nå er det sånn at far ikke er en offentlig person, og vi skal ikke diskutere ikke-offentlige personer her på forumet. Selvsagt. Hvorvidt far har vært mye eller lite involvert, vet vi ikke. Men man kan anta at han ikke har vært helt fraværende, da vi har sett ham dukke opp med Marius innimellom. Men som sagt, ikke-offentlig personer skal ikke diskuteres her, og derfor blir han ikke det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor så mange reagerer negativt på kronprinsparet i denne saken, tror jeg kommer av at de har vært så dypt involvert i MBH sitt liv. De forsørger han, betaler regningene hans, gir han lommepenger, gratis bolig, gratis bil, luksusreiser. Tillater fester på Skaugum med HA medlemmer osv. Dette er en voksen mann som burde stå på egne ben, men som blir behandlet som et barn. Er det så at han har en psykisk uhelse blir ingen bedre av og surre rundt uten mål og mening.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Men om en jobb krever sikerhetsklarering så vil man jo ikke være kvalifisert lenger uten den, det er ikke spesielt kontroversielt å sparke noen som ikke er ivalifisert til å gjøre jobben sin... MEN jeg slitter veldig med å tro at en role som beskyter skule trenge sikerhets klarering. Så det jeg lurte på var relevante eksempler?

Kronprinsen er så heldig at han slipper å sikkerhetsklareres, han bare får tilgang uten klarering. Ellers så hadde vi ikke hatt en fungerende tronarving lengre. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Litt pussig, Kronprinsen uttalte seg idag. 

Først sa han noe han ikke vet. Påstanden om at alle involverte i saken har det utfordrende og vanskelig. Han vet ikke om hvilke alle er (håper jeg) og har ikke noen forutsetninger å vurdere hvordan alle de mange som er involvert på ulike måter i saken har det. 

Uansett om dere syns jeg pirker her, så var uttalelsen svært ugrei. 

Ofre for vold og seksuelle overgrep

Stefar til gjerningspersonen

Vitner fra garden

Forsvarsadvokater

Gjerningspersonen 

.... 

Blir i praksis like behandlet av vår blivende konge. 

Så fikk han et spørsmål som han faktisk er den som kan svare på, om han hadde blitt varslet. Men det ønsket han ikke å svare på, men i kjent god dag økseskaft så viste han til noe udefinert annen som kan svare på det. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Så fikk han et spørsmål som han faktisk er den som kan svare på, om han hadde blitt varslet. Men det ønsket han ikke å svare på, men i kjent god dag økseskaft så viste han til noe udefinert annen som kan svare på det. 

Jeg reagerte også på det der. Hvem i alle dager kan svare bedre enn ham på, om han har blitt varslet eller ikke? Han legger det bare over på noen andre for å slippe å forholde seg til det.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Fremmed fugl skrev (22 minutter siden):

Kronprinsen er så heldig at han slipper å sikkerhetsklareres, han bare får tilgang uten klarering. Ellers så hadde vi ikke hatt en fungerende tronarving lengre. 

Det burde vært et krav at de kongelige fyller vilkårene for sikkerhetsklarering på ganske så høyt nivå, etter de alminnelige reglene. Samtidig forstår jeg at det så klart ikke er mulig når det er en posisjon som arves, og man fødes inn i, men jeg syns det burde vært slik. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (38 minutter siden):

Om det å bli født inn i en jobb som krever at du vokkse opp i ofentligheten og at folk dømmer dit private familieliv uten å vite hva du faktisk har gjort er "heldig" kan virkelig diskuteres!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Grusomt for alle ofre og pårørende selfølgelig!

Men sån rent praktisk så burde det være mulig å forstå at han er en myndig mann, som ikke kan kontroleres av foreldrene sinne. Det hadde jo vært en mye støre skandale om de hadde misbrukt posisjonen sin eller brukt vold for å spere han inne. Slike ting må man ta gjenom retsvesenet, som desvere ikke er godt utrystet for å håntere denne typpe saker. Og da må ofrene anmelde, det er ikke gjerningsmanens foreldre som skal avgjør om ofrene skal måtte leve gjenom belastningene denne retsprosesen gir de. 

Her har foreldre betalt månedlig og vært med å opprettholdt en livsstil. I tillegg har de drysset ned og unnlatt å følge opp det x'er har formidlet. 

Tror du at du som mor hadde kunnet gjøre det samme overfor x'er, politi og evnt presse? Neppe! Ditt avkom hadde blitt anmeldt for en brøkdel av det MBH har foretatt seg siden 2018 (tiltale som "førstesak", eldre saker er henlagt grunnet foreldelse).

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Istapp skrev (6 minutter siden):

Her har foreldre betalt månedlig og vært med å opprettholdt en livsstil. I tillegg har de drysset ned og unnlatt å følge opp det x'er har formidlet. 

Tror du at du som mor hadde kunnet gjøre det samme overfor x'er, politi og evnt presse? Neppe! Ditt avkom hadde blitt anmeldt for en brøkdel av det MBH har foretatt seg siden 2018 (tiltale som "førstesak", eldre saker er henlagt grunnet foreldelse).

Tror jeg at jeg hadde kunnet gjøre hva da? MM har da ikke hindret noen i å anmelde? Og hva vet du av om hun har prøvd å følge opp? For alt vi vet kan det vere nettopp derfor han bode med MM, fordi hun prøvde å følge opp....

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (23 minutter siden):

Om det å bli født inn i en jobb som krever at du vokkse opp i ofentligheten og at folk dømmer dit private familieliv uten å vite hva du faktisk har gjort er "heldig" kan virkelig diskuteres!

Han er ikke født inn i en jobb, men en rolle. 

Han har hatt over 30 år på seg å si nei takk til å ha rollen. 

Han har blitt rik på grunn av at han ikke har fra sagt seg rollen

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Han er ikke født inn i en jobb, men en rolle. 

Han har blitt rik på grunn av at han ikke har fra sagt seg rollen

Rolle ikke jobb.... Hva er den viktige forskjeken der mener du?

Hadde han fått vokkse opp utenfor ofentligheten om han sa fra seg "rollen" som voksen mener du?

Teknisk sett er han vel rik fordi han kommer fra en rik familie, så han hadde ikke blit fatig av å si fra seg tronen.

• Nyttig 4
Skrevet
Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Tror jeg at jeg hadde kunnet gjøre hva da? MM har da ikke hindret noen i å anmelde? Og hva vet du av om hun har prøvd å følge opp? For alt vi vet kan det vere nettopp derfor han bode med MM, fordi hun prøvde å følge opp....

Men tror du det er bare-bare å anmelde sønnen til kronprinsessen? Sånn helt uavhengig hva hun har gjort og ikke, tror jeg grunnen til at ingen har anmeldt før i fjor, handler om at de er Norges mektigste familie, og det sitter langt langt inne å levere en anmeldelse på et av familiemedlemmene. Det minste de kunne gjort, hadde vært å vært litt mer imøtekommende når noen først varslet dem, og faktisk komme tilbake til dem når de sa de skulle det. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Glad jeg ikke har hatt noen barn som skulle være gardister for kongehuset, kunne risikert at barnet mitt hadde blitt meid ned av MBH. Og etter denne hendelsen hvor han kringkastet at han grisekjører på Snap,  så har han også fortsatt få lov til å bo på Skaugum. Og det er toppen av det berømte isfjellet. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (15 minutter siden):

Rolle ikke jobb.... Hva er den viktige forskjeken der mener du?

Hadde han fått vokkse opp utenfor ofentligheten om han sa fra seg "rollen" som voksen mener du?

Teknisk sett er han vel rik fordi han kommer fra en rik familie, så han hadde ikke blit fatig av å si fra seg tronen.

Alle medlemmene i utvidet kongefamilie har blitt rike og får jobber, ikke for sin utdanning, kompetanse og ervervet ferdighet innenfor spesialfelt, men grunnet nettopp sin tilknytning til kongefamilien. Derfor er familien blitt rik gjennom generasjoner med tilknytning til kongefamilie og ikke annet.

Endret av Istapp
Skriveleif
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Og Tv2 hyller krompen for å gi en uttalelse 🙄 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Nå er det sånn at far ikke er en offentlig person, og vi skal ikke diskutere ikke-offentlige personer her på forumet. Selvsagt. Hvorvidt far har vært mye eller lite involvert, vet vi ikke. Men man kan anta at han ikke har vært helt fraværende, da vi har sett ham dukke opp med Marius innimellom. Men som sagt, ikke-offentlig personer skal ikke diskuteres her, og derfor blir han ikke det.

Men Marius er vel ikkje ein offentleg person heller?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (33 minutter siden):

For å være helt ærlig, så er ikke alternativet noe bedre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Era Vulgaris skrev (6 minutter siden):

Og Tv2 hyller krompen for å gi en uttalelse 🙄 

Svenske kongehuseksperten Lindwall er veldig imponert med HM sine uttalelser i dag 😳Nå mangler det bare en uttalelse fra MM. 
Jeg klarer ikke å se det samme som Lindwall, jeg synes HM like gjerne kunne holdt kjeft. Bare svada, spør du meg.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Litt pussig, Kronprinsen uttalte seg idag. 

Først sa han noe han ikke vet. Påstanden om at alle involverte i saken har det utfordrende og vanskelig. Han vet ikke om hvilke alle er (håper jeg) og har ikke noen forutsetninger å vurdere hvordan alle de mange som er involvert på ulike måter i saken har det. 

Uansett om dere syns jeg pirker her, så var uttalelsen svært ugrei. 

Hvis du først skal pirke må du være helt presis når du siterer, synes du ikke? 

https://www.nrk.no/trondelag/kronprins-haakon-om-tiltalen-mot-marius-borg-hoiby-1.17532986

Sitat

Alle involverte i denne saken her synes NOK dette er utfordrende og vanskelig.

I "nok" ligger et forbehold om at den som snakker ikke påstår å vite helt sikkert det han uttaler seg om.

Du unnlater også å presisere at spørsmålet kronprinsen fikk fra journalisten gikk på hvordan denne saken og tiltalen mot Borg Høiby er tøff for familien. Haakon svarte altså med å ikke fokusere smalt på sin egen familie, men i stedet (på en varsom og ikke-konkluderende måte) inkludere alle berørte i svaret sitt, slik så mange i denne debatten kritiserer ham for å ikke gjøre. Men også det skal han altså kritiseres for tydeligvis.

• Liker 6
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...