Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes synd på Mette Marit..

For henne som mor må dette være fryktelig vanskelig å gå igjennom. 

Purple Basil skrev (3 minutter siden):

Har du virkelig ikke hørt om dette før? Anbefaler deg å google litt.

Like greit å komme med relevante eksempler i stedet for å markere deg selv på denne måten..

• Liker 6
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er virkelig ikke synd på MM. Ja, det er pinlig. Men det er hun som ikke har oppdratt ungen sin og latt han kjøre på. Det er ofrene hans det er Synd på

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Bigote skrev (2 minutter siden):

Syntes synd på Mette Marit..

For henne som mor må dette være fryktelig vanskelig å gå igjennom. 

Like greit å komme med relevante eksempler i stedet for å markere deg selv på denne måten..

Jeg syns synd på mødrene til ofrene hans, og ikke minst jentene som har blitt utsatt for hans handlinger. Og da særlig til Nora H og Julianne S som faktisk ga beskjed til foreldrenes hans. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Hadde det ikke vært bedre for din egen mentale helse å ikke fokusere så mye andre og ting som irriterer? 

Rent praktisk betyr jo Kronprinsessens oppgaver ingenting for noen av oss her inne. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (6 minutter siden):

Jeg syns synd på mødrene til ofrene hans, og ikke minst jentene som har blitt utsatt for hans handlinger. Og da særlig til Nora H og Julianne S som faktisk ga beskjed til foreldrenes hans. 

Grusomt for alle ofre og pårørende selfølgelig!

Men sån rent praktisk så burde det være mulig å forstå at han er en myndig mann, som ikke kan kontroleres av foreldrene sinne. Det hadde jo vært en mye støre skandale om de hadde misbrukt posisjonen sin eller brukt vold for å spere han inne. Slike ting må man ta gjenom retsvesenet, som desvere ikke er godt utrystet for å håntere denne typpe saker. Og da må ofrene anmelde, det er ikke gjerningsmanens foreldre som skal avgjør om ofrene skal måtte leve gjenom belastningene denne retsprosesen gir de. 

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner egentlig at du spør/lurer..hun er ikke ansvarlig for sin sønns oppførsel,dog har hun visst om det lenger enn oss «vanlige» og han har bare fortsatt med overgrepene,samt fått Penger månedlig hos de til å fortsette sin livstil så jo,et legitimt spørsmål vil jeg si.

• Liker 7
Skrevet
Katten89 skrev (8 minutter siden):

Det er virkelig ikke synd på MM. Ja, det er pinlig. Men det er hun som ikke har oppdratt ungen sin og latt han kjøre på. Det er ofrene hans det er Synd på

Det er alltid mors skyld. Far har aldri noe ansvar. Er det ikke sånn det er, eller...? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Marihønepøne skrev (1 minutt siden):

Det er alltid mors skyld. Far har aldri noe ansvar. Er det ikke sånn det er, eller...? 

Ikke sant! Han har en kriminel far, så om han også blir kriminel så må det skyldes mor....

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Ikke sant! Han har en kriminel far, så om han også blir kriminel så må det skyldes mor....

Det må visst det...

• Liker 1
Skrevet
Marihønepøne skrev (1 minutt siden):

Begge har jo ansvar i utgangspunktet, men her er det visst mor som har tatt over det meste av ansvaret: han har bodd hjemme hos mamma på Skaugum, og det er hun som betaler regninger, reiser, holder hoff og i tillegg ba pressen om å frede gutten så han kunne få holde på med sitt uten unødvendig mas og støy. Far har visst holdt seg mer i bakgrunnen i dette tilfellet.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Det handler vel mer om at en person som har vist en viss holdning til saker samtidig skal være beskytter for foreninger/sak. Det er som med mobbing - de som ser hva som skjer med velger å ikke gjøre noe er like skyldig som den som utfører mobbingen. Hun er ikke autentisk, men fremstår som falsk og overflatisk. Nå og da slår fasaden sprekker, og det som vi da får se er ikke pent.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (16 minutter siden):

Grusomt for alle ofre og pårørende selfølgelig!

Men sån rent praktisk så burde det være mulig å forstå at han er en myndig mann, som ikke kan kontroleres av foreldrene sinne. Det hadde jo vært en mye støre skandale om de hadde misbrukt posisjonen sin eller brukt vold for å spere han inne. Slike ting må man ta gjenom retsvesenet, som desvere ikke er godt utrystet for å håntere denne typpe saker. Og da må ofrene anmelde, det er ikke gjerningsmanens foreldre som skal avgjør om ofrene skal måtte leve gjenom belastningene denne retsprosesen gir de. 

Han startet på denne galeien lenge før han ble myndig, og hvis man skal ta argumentet om at han er en myndig mann så her har ikke noen andre gjort dårlige valg, så burde vel man ha flyttet fyren ut av Skaugum og lukket lommeboka (som er skattepengene våre) for lenge siden? Jeg har tiltro til at rettsapparatet gjør jobben sin. Men mener at noe refleksjon om at det kan være problematisk at MM er beskytter for sårbare grupper ikke er troverdig, sett ut fra hvordan saken til MBH har utspilt seg. 

Endret av Anonym_2024
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Marihønepøne skrev (12 minutter siden):

Far er jo selvfølgelig like ansvarlig for denne skjevutviklingen som mor er. Men far skal heldigvis ikke bli regent i landet etterhvert, mor skal dessverre det. Enn så lenge så ser det sånn ut ihvertfall.

Om far hadde vært inngiftet i kongefamilien så.ville jo han fått mer fokus på seg.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Katten89 skrev (29 minutter siden):

Syntes du forholder deg til dette veldig unyansert.. Miljøfaktorene som former en person strekker seg langt utover oppdragelse alene.. 

Ellers utelukker ikke det faktum at Mette Marit har det vanskelig det at det også er synd på ofrene i saken ..  Verden er ikke så svart/hvitt at man absolutt MÅ forholde seg til enten/eller.

Anonym_2024 skrev (28 minutter siden):

Jeg syntes synd på alle som har det vanskelig og lider på grunn av Marius sine handlinger... Jeg håper for guds skyld at foreldrene gikk til politiet også..

Mette Marit vil være verdens mest inhabile person i forhold til anklager mot hennes egen sønn uten at jeg forsvarer henne i forhold til akkurat dette. Fornektelse er en veldig menneskelig psykisk respons når verden din blir snudd på hodet.  At en mor vil beskytte barnet sitt er slett ikke Mette Marit den eneste som har vært skyldig i..

Jeg gir ikke Mette Marit fripass for alt, men jeg prøver å ha forståelse for at dette med Marius har satt henne i en veldig vanskelig situasjon som mor, og at det må føles helt grusomt for henne å vite at sønnen hennes trolig blir sittende inne.. Derfor syntes jeg synd på henne, og håper ikke media vil være for brutale mot henne akkurat nå. 

Endret av Bigote
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (5 minutter siden):

Han startet på denne galeien lenge før han ble myndig, og hvis man skal ta argumentet om at han er en myndig mann så her har ikke noen andre gjort dårlige valg, så burde vel man ha flyttet fyren ut av Skaugum og lukket lommeboka (som er skattepengene våre) for lenge siden? 

Hvilken galei sikter du spesifikt til da? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (42 minutter siden):

Om jeg kjøper en bil til sønnen min, så er jeg selfølgelig ikke ansvarlig for alt av kriminalitet han kan finne på å gjøre med den for all fremtid. Ringer han meg og sier "Mamma jeg trenger en bil til å rane en bank" så kan jeg være ansvarlig, men ikke om jeg har gitt en bill i gave med vanlig bilkjøing i tankene.

Hva med 'Sønnen din har banket datteren min, vil du se bilder?' hvorpå du svarer 'du hører fra meg', og så banker og voldtar han ytterligere (16, som politiet tror Marius har seksuelt krenket) da er du ganske moralsk ansvarlig for å ikke ha meldt ifra ja, ihvertfall etter min mening. Du er i hvertfall ansvarlig for videre enabling, ferier, penger, biler, luksus. Fyren har ikke jobb, tar ikke utdanning og svever gjennom livet. Det er klart MM er delaktig i mye av dette.

Spesielt mtp alt det andre de også må ha visst (råkjøring, fester med kriminelle, rus) Marius har ikke operert i et vakum. Han har gjort mye av det i deres hus og på deres eiendom.

Endret av 1600
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Bigote skrev (6 minutter siden):

Syntes du forholder deg til dette veldig unyansert.. Miljøfaktorene som former en person strekker seg langt utover oppdragelse alene.. 

Ellers utelukker ikke det faktum at Mette Marit har det vanskelig det at det også er synd på ofrene i saken ..  Verden er ikke så svart/hvitt at man absolutt MÅ forholde seg til enten/eller.

Jeg syntes synd på alle som har det vanskelig og lider på grunn av Marius sine handlinger... Jeg håper for guds skyld at foreldrene gikk til politiet også..

Mette Marit vil være verdens mest inhabile person i forhold til anklager mot hennes egen sønn uten at jeg forsvarer henne i forhold til akkurat dette. Fornektelse er en veldig menneskelig psykisk respons når verden din blir snudd på hodet.  At en mor vil beskytte barnet sitt er slett ikke Mette Marit den eneste som har vært skyldig i..

Jeg gir ikke Mette Marit fripass for alt, men jeg prøver å ha forståelse for at dette med Marius har satt henne i en veldig vanskelig situasjon som mor, og at det må føles helt grusomt for henne å vite at sønnen hennes trolig blir sittende inne.. Derfor syntes jeg synd på henne, og håper ikke media vil være for brutale mot henne akkurat nå. 

Jeg forholder meg til at noen som har egne erfaringer både med alkoholmisbruk og er kjent med rusmiljøet fra egen oppvekst, ikke har klart å avverge dette forferdelige som har skjedd. Mette selv kommer ikke fra en A4 familie. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
1600 skrev (8 minutter siden):

Hva med 'Sønnen din har banket datteren min, vil du se bilder?' hvorpå du svarer 'du hører fra meg', og så banker og voldtar han ytterligere (16, som politiet tror Marius har seksuelt krenket) da er du ganske moralsk ansvarlig for å ikke ha meldt ifra ja, ihvertfall etter min mening. Du er i hvertfall ansvarlig for videre enabling, ferier, penger, biler, luksus. Fyren har ikke jobb, tar ikke utdanning og svever gjennom livet. Det er klart MM er delaktig i mye av dette.

Spesielt mtp alt det andre de også må ha visst (råkjøring, fester med kriminelle, rus) Marius har ikke operert i et vakum. Han har gjort mye av det i deres hus og på deres eiendom.

Det er min mening også. Om det sitter for langt inne å melde ifra, hvertfall få skikk på stesønnen. Send ham på sinnemestringskurs, få ham inn i annen relevant behandling, ikke gi ham penger og bopæl uten krav, og knyt igjen pengesekken når kravene ikke innfris! Ikke la ham feste på Skaugum med Hells Angels. Det er en lang liste med ting som burde vært tatt tak i, siden han ikke viser ansvar nok til å ta tak i det selv. Det er vel ikke sånn at bare fordi man er voksen, så skal han få seile sin egen sjø og gjøre som han vil? Som jeg har sagt tidligere, jeg tror de har gjort det de kan for å behage ham, og dermed behage seg selv.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (3 timer siden):

Hva mener du med gjøre som de vil? Er de ikke frie mennesker på noe vis og skal børe under 100% kontroll?

Et slikt kongepar er for meg ikke ønskelig.  Ja de er født inn i roller de ikke har valgt selv. Men  selve kongelige rollen må jo være tuftet på hvem de er i bunn og grunn. Å leve som en annen enn  seg selv, unner jeg ingen

Jeg ser dette  dras opp i megativ kontekst  hele tiden.  Uten at det direkte  blir konkretisert hva som er feil. og hva man mener  kongen skal gjøre.

Shaman øgler er naturligvis  ikke helt forenelig med en kongelig  rolle. Dog mener jeg at her kunne prinsesse martha klare å smelte sammen sin overtro og kongelige rolle på en bedre måte, enn hun har gjort. Men sjamanen hennes har ikje akkurat  bidratt k positiv retnong der , og han forstår  ikke hva et kongehus er. Eller så ee gan bare så eksentrisk at han ikke evner å prøve å sette seg inn i det heller. Han kunne ha kommet mye bedre ut av dette ved å vise litt mer respekt  for instutisjonen og det norske folk.

Når jeg leser slike innlegg  som dette, så skjønner jeg jo at kunnskapen om å leve med noen som sliter med diagnoser  er særdeles liten. Hadde ikke disse utfordringene  i større eller mindre grad eksistert.  Så hadde det heller ikke vært noen diagnoser å være  pårørende til.  

Så ja det er tøft å være pårørende  til  de som sliter med diagnoser  og det  er særdeles  tøft å være pårørende  til  de som sliter med rus. Begge deler påvirker hele  familien  på en negativ måte. Og det er noe man ikke kommer ut av heller. 

Når det gjelder overgrep etc, så har det mer med holdninger å gjøre.  nå kan jeg ikke si jeg noensinne har hatt noe intrykk av at mennene  på slottet har vært av kvinnefientlig karakter heller motsatt. Og vi har ett  kongehus som har sterke kvinner som blir  løftet frem.  Så dårlige holdninger til kvinner og misbruk av dem, kommer nok ikke fra det konfelige slott.

Så nei, vi har kanksje  ikke en konge som strammer inn etc. Å løfte frem har også en pris, men også  en gevinst.  Og det vil altid være  noen som er uenige .

Jeg forventer at voksne folk skjøtter sine liv og spesielt  fritid akkurat  på det de selv ønsker, så lenge de ikke gjør ulovlig ting.  Og er det  ulovlig  så har vi en rettstat som tar seg av sånt.

Marius er uansett om du vil eller ikke en del av kongefamilien.  Å ha kontakt  med han handler på ingen måte om å ikke ta avstand  fra  vold  voldtekter etc. For sånne som marius er det største håpet om bedre tider for alle, familien.  Det gjelder om det er en vanlig familie i arbeiderklassen, og kronprinsfamilien.

Når det gjelder rus kan det fikses helt, diagnoser  kan ikke fikses. Men de kan jobbes med. Men kroniske diagnoser og tilstander vil alltid være der. 

Alle  de kongelige  lever under svært mange krav. Mye mer  enn det hvermansen hadde funnet seg i. De kongelige  har også rett på et privat liv, og de har også noe som heter psykisk  og fysisk helse de også.

Kloke innspill!

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...