Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Hva mener du med gjøre som de vil? Er de ikke frie mennesker på noe vis og skal børe under 100% kontroll?

Et slikt kongepar er for meg ikke ønskelig.  Ja de er født inn i roller de ikke har valgt selv. Men  selve kongelige rollen må jo være tuftet på hvem de er i bunn og grunn. Å leve som en annen enn  seg selv, unner jeg ingen

Jeg ser dette  dras opp i megativ kontekst  hele tiden.  Uten at det direkte  blir konkretisert hva som er feil. og hva man mener  kongen skal gjøre.

Shaman øgler er naturligvis  ikke helt forenelig med en kongelig  rolle. Dog mener jeg at her kunne prinsesse martha klare å smelte sammen sin overtro og kongelige rolle på en bedre måte, enn hun har gjort. Men sjamanen hennes har ikje akkurat  bidratt k positiv retnong der , og han forstår  ikke hva et kongehus er. Eller så ee gan bare så eksentrisk at han ikke evner å prøve å sette seg inn i det heller. Han kunne ha kommet mye bedre ut av dette ved å vise litt mer respekt  for instutisjonen og det norske folk.

Når jeg leser slike innlegg  som dette, så skjønner jeg jo at kunnskapen om å leve med noen som sliter med diagnoser  er særdeles liten. Hadde ikke disse utfordringene  i større eller mindre grad eksistert.  Så hadde det heller ikke vært noen diagnoser å være  pårørende til.  

Så ja det er tøft å være pårørende  til  de som sliter med diagnoser  og det  er særdeles  tøft å være pårørende  til  de som sliter med rus. Begge deler påvirker hele  familien  på en negativ måte. Og det er noe man ikke kommer ut av heller. 

Når det gjelder overgrep etc, så har det mer med holdninger å gjøre.  nå kan jeg ikke si jeg noensinne har hatt noe intrykk av at mennene  på slottet har vært av kvinnefientlig karakter heller motsatt. Og vi har ett  kongehus som har sterke kvinner som blir  løftet frem.  Så dårlige holdninger til kvinner og misbruk av dem, kommer nok ikke fra det konfelige slott.

Så nei, vi har kanksje  ikke en konge som strammer inn etc. Å løfte frem har også en pris, men også  en gevinst.  Og det vil altid være  noen som er uenige .

Jeg forventer at voksne folk skjøtter sine liv og spesielt  fritid akkurat  på det de selv ønsker, så lenge de ikke gjør ulovlig ting.  Og er det  ulovlig  så har vi en rettstat som tar seg av sånt.

Marius er uansett om du vil eller ikke en del av kongefamilien.  Å ha kontakt  med han handler på ingen måte om å ikke ta avstand  fra  vold  voldtekter etc. For sånne som marius er det største håpet om bedre tider for alle, familien.  Det gjelder om det er en vanlig familie i arbeiderklassen, og kronprinsfamilien.

Når det gjelder rus kan det fikses helt, diagnoser  kan ikke fikses. Men de kan jobbes med. Men kroniske diagnoser og tilstander vil alltid være der. 

Alle  de kongelige  lever under svært mange krav. Mye mer  enn det hvermansen hadde funnet seg i. De kongelige  har også rett på et privat liv, og de har også noe som heter psykisk  og fysisk helse de også.

Når du siterer meg, hadde det vært fint om du gjorde rede for hva som er svar til meg og hva du mener generelt, for mesteparten av dette har ingen sammenheng med mitt innlegg. 

Hvem som har levd med diagnoser, vært pårørende til personer med diagnoser,hvem som har levd med vold i hjemmet/forholdet, med rus, hvilken utdannelse man har/ikke har vet du ingenting om, og jeg har lært meg gjennom livet at man ikke nødvendigvis deler synspunkt på ting selv om man har opplevd (relativt) like ting. Feks er det enkelte foreldre av rusavhengige som gir penger til rus, lar den rusavhengige bo hjemme gratis til de er langt over myndighetsalder osv, mens andre foreldre til rusavhengige kutter all økonomisk støtte. 

Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil at MBH skal være en del av kongefamilien. Jeg har heller aldri sagt at jeg ønsker eller mener eller forventer at de skal kutte kontakten med ham.  

Du spør om de (antar du mener kongefamilien) ikke er frie mennesker? Er noen av oss frie mennesker? Vi må sørge for å tjene penger til mat, bolig, klær osv. Vi må følge Norges lover. De av oss som velger å sette barn til verden har også et ansvar overfor dem. Ingen kan gjøre absolutt hva de vil, når de vil. 

Kongefamilien er født inn i rollen, men det er ingen av dem som tvinges til å fortsette i denne rollen når de blir myndige. Da må de nesten stå i det valget de tar. Velger de å være kongelig så må de leve etter det rollen krever, med de positive og negative ting som det medfører. De som gifter seg inn i rollen må ta valget før de gifter seg. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1600 skrev (2 minutter siden):

Håper ett av spørsmålene er:

'Hvordan tror Hans Høyhet at ofrene opplever det at man tar med den tiltalte på nok en ferie så kort tid før tiltale?'

Da får de nok til svar at slike reiser er en generell del av problemkomplekset.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
1600 skrev (22 minutter siden):

Det er ikke billigere i Sverige og Danmark lengre. Selv om det var det, gjør ikke et dobbelt så dyrt kongehus opp for de små forskjellene i PPI. Når man i tillegg innregner at det er 10 millioner svensker, dobbelt så mye som nordmenn betyr det at vi betaler 3. ganger mer for våre kongelige enn de gjør. Er det musikalsk?

Nevnte jeg at kongehuset i Sverige har betalt skatt på privat inntekt siden 70-tallet, mens våre kongelige sitter på betydelige verdier mens de fyller opp med norske skattepenger på toppen uten å betale en døtt?

o, du hadde orket et kjapt google søk ville du fått vite at dette er helt feil og at grunnlaget du diskuterer på er fullstendig ulke mellom landene og når det er sagt har jeg ikke ment noe om kostnaden kongehuset har. 
Men du får tydelig frem at du er i mot kongehuset - det erhelt greit, du har lov å mene dette. På samme måte som jeg har lov å være uenig med deg. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
Skrevet (endret)

12:50 = Krompen uttaler seg via Dagbladets direktesending. Jeg skal høre på. 

Fy F! Han sier ingenting som ikke allerede er sagt og ingenting personlig. :fy: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (14 minutter siden):

12:50 = Krompen uttaler seg via Dagbladets direktesending. Jeg skal høre på. 

Fy F! Han sier ingenting som ikke allerede er sagt og ingenting personlig. :fy: 

Jeg er så enig med deg - blir for dustete, og karakteristikken du fjernet - passet utmerket den også😯🫣

Vi trenger ikke et fremtidig kongepar i Norge as, om dette er listen/standarden de legger seg på... Fy flate! Det er så langt unna verdighet og opphøyethet som det går an å komme. Vi er nede i aqvakulturen ja - lange, sleipe... "Alt for familien og oss selv! Men kronasjen vil vi gjerne ha fra landets skattebetalere og helst mer enn vi har, vi har noen uforutsigbare private utgifter å dekke..."

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

I Marius Borg Høiby-saken er det kommet fram mye som gjør at Mette - Marit ikke akkurat fremstår som en beskytter for unge kvinner. Hvorfor dropper ikke noe av foreningene henne som beskytter 

Fra slottets nettside:

Mette-Marit har desse faste beskyttarskapa:

Agder Vitenskapsakademi

Amandusfestivalen

Den internasjonale Fossefestivalen

Det Norske Jentekor

Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival

FOKUS

Fosseforedraget og Fosseprisen for oversettere

Førdefestivalen

Hamsundagene

Kirkens SOS

Norges Røde Kors

Norges Speiderforbund

Norsk Bibliotekforening

Norsk Revmatikerforbund

Nynorsk kultursentrum

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival

Risør kammermusikkfest

Rådet for psykisk helse

Skamløsprisen

Stiftelsen Fullriggeren ”Sørlandet"

Vivil-lekene

26.05.2025

Endret av Faktisk
Tastefeil
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Må ha penger til sikkerhet vøttu. Selv om sikkerheten i det store og hele består i risiko de lager selv.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mulig det er flere som meg som tenker det må kunne gå an å skille profesjonelt og privat liv.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Holder du alltid mødre ansvarlige for handlingene til deres voksne barn?

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet
Faktisk skrev (14 minutter siden):

I Marius Borg Høiby-saken er det kommet fram mye som gjør at Mette - Marit ikke akkurat fremstår som en beskytter for unge kvinner. Hvorfor dropper ikke noe av foreningene henne som beskytter 

Godt spørsmål! 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

Holder du alltid mødre ansvarlige for handlingene til deres voksne barn?

Ja, mødre med profilerte stillinger forholder vi også avkommets handlinger, ansvarlig for - eller mødrene måtte tatt konsekvens av manglende oppdrageratferd hos avkommet i sin jobb. Leder for Norges Bank kunne ikke hatt f.eks en kriminell bankraner som sønn.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Kongehuset lova at Märtha Louise ikkje skulle bruke tittelen i kommersiell samanheng, og at Durek Verrett skulle handterast med klare grenser. Men ingenting skjer, og no ser vi prinsesse I.A. bære plagg frå M.L firma Hest som om ingenting var sagt. Det viser at dei verken har ryggrad eller konsistens – dei vernar familien, ikkje folket. Det er langt meir skadeleg for tilliten til monarkiet enn Høiby-saka nokon gong kjem til å bli. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (6 minutter siden):

Ja, mødre med profilerte stillinger forholder vi også avkommets handlinger, ansvarlig for - eller mødrene måtte tatt konsekvens av manglende oppdrageratferd hos avkommet i sin jobb. Leder for Norges Bank kunne ikke hatt f.eks en kriminell bankraner som sønn.

Har du eksempler på at folk har fått sparken på grund av familiemedlemers handlinger? Jeg synes det høres ut som et gufs fra fortiden, og håpe sammfune vårt er "utviklet" nok til å strafe personen som har uført handlingene!

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Har du eksempler på at folk har fått sparken på grund av familiemedlemers handlinger? Jeg synes det høres ut som et gufs fra fortiden, og håpe sammfune vårt er "utviklet" nok til å strafe personen som har uført handlingene!

I en del jobber hvor en må ha sikkerhetsklarering kan man miste klareringen dersom ens slektninger gjør kriminelle handlinger. Har du virkelig ikke hørt om dette før? Anbefaler deg å google litt.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Det kan gå på både både dømmekraft og tilrettelegging.

Det er ikke kriminelt å kjøpe bil/bensin, men Banksjefen  kan ikke sponse fluktbilen som sønnen bruker til bankran. 

Hvis MBH bor på Skaugum og er finansiert av foreldrene kan de ha betalt for telefonen som benyttes til filming, bilen/bensinen det råkjøres med, og leiligheten/åsstedet 

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Purple Basil skrev (Akkurat nå):

I en del jobber hvor en må ha sikkerhetsklarering kan man miste klareringen dersom ens slektninger gjør kriminelle handlinger. Har du virkelig ikke hørt om dette før? Anbefaler deg å google litt.

Men om en jobb krever sikerhetsklarering så vil man jo ikke være kvalifisert lenger uten den, det er ikke spesielt kontroversielt å sparke noen som ikke er ivalifisert til å gjøre jobben sin... MEN jeg slitter veldig med å tro at en role som beskyter skule trenge sikerhets klarering. Så det jeg lurte på var relevante eksempler?

• Nyttig 2
Skrevet
Faktisk skrev (2 minutter siden):

Det kan gå på både både dømmekraft og tilrettelegging.

Det er ikke kriminelt å kjøpe bil/bensin, men Banksjefen  kan ikke sponse fluktbilen som sønnen bruker til bankran. 

Hvis MBH bor på Skaugum og er finansiert av foreldrene kan de ha betalt for telefonen som benyttes til filming, bilen/bensinen det råkjøres med, og leiligheten/åsstedet 

Om jeg kjøper en bil til sønnen min, så er jeg selfølgelig ikke ansvarlig for alt av kriminalitet han kan finne på å gjøre med den for all fremtid. Ringer han meg og sier "Mamma jeg trenger en bil til å rane en bank" så kan jeg være ansvarlig, men ikke om jeg har gitt en bill i gave med vanlig bilkjøing i tankene.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Faktisk skrev (33 minutter siden):

Fra slottets nettside:

Mette-Marit har desse faste beskyttarskapa:

Agder Vitenskapsakademi

Amandusfestivalen

Den internasjonale Fossefestivalen

Det Norske Jentekor

Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival

FOKUS

Fosseforedraget og Fosseprisen for oversettere

Førdefestivalen

Hamsundagene

Kirkens SOS

Norges Røde Kors

Norges Speiderforbund

Norsk Bibliotekforening

Norsk Revmatikerforbund

Nynorsk kultursentrum

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival

Risør kammermusikkfest

Rådet for psykisk helse

Skamløsprisen

Stiftelsen Fullriggeren ”Sørlandet"

Vivil-lekene

26.05.2025

Det er bare å se hvordan det har gått i Ingebrigtsen saken, Narve fikk spesial behandling av forbundet, og alle som ikke vet bedre mener at Gjert ble frifunnet og at han ikke har gjort noe galt. Og han var direkte tiltalt, mens kronprinsesse MM er mor til den tillate. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Macro skrev (31 minutter siden):

Mulig det er flere som meg som tenker det må kunne gå an å skille profesjonelt og privat liv.

Så du mener at hun skal være beskytter for blant annet psykisk helse offentlig, men ikke privat? Det er jo sånn det ser ut nå med tanke på hva Marius har gjort og MM ikke uttaler seg og tar avstand fra hans handlinger.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...