velociraptor Skrevet lørdag kl 10:15 #5961 Skrevet lørdag kl 10:15 Aricia skrev (14 timer siden): https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=153011&sek=27942 https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=88841&sek=27942 Ser fint ut for meg. Det er jo hyggelig for deg. Mange av oss andre synes det er toppen av hykleri. Rev. Revenge skrev (1 time siden): I tråden her er vi på fornavn med vår neste dronning, som tilogmed fikk kritikk for sitt eget fornavn med bindestrek. Både navnet og bindestreken var feil, det ble forventet at hun byttet navn til Margrete. Hvem vet, kanskje hun ville endt opp som Daisy hun også? Mette-Marit av Norge ble likevel resultatet. Navnet Mette-Marit er faktisk helt krise, på linje med Lise-Lotte, evt Tiffany-Angelica eller Amber-Ramona, og passer med sammen med kong Ronny. Men det er jo fortsatt håp om at hun ikke blir dronning. 5 1 8
Rev. Revenge Skrevet lørdag kl 10:59 #5962 Skrevet lørdag kl 10:59 (endret) Det var ingen som forventet at MM skulle bli dronning da hun ble døpt. Jeg syns hele navnedebatten om MMs dåpsnavn er fullstendig unødvendig. Det var ikke hun som skrek at hun ville hete MM med bindestrek straks hun kom ut av mors liv, men dette er hennes navn, hennes identitet, akkurat slik som det er for alle andre. Og slik hun er kjent for nære og perifere. Å bytte døpenavn er for de aller fleste en stor inngripen i egen identitet. Vi forteller heller ikke våre nære at de burde bytte navn fordi det er "upassende". For hva og for hvem? Vi har kronprinsesse Mette-Marit av Norge, det blir like fint som dronning Mette-Marit. Nå som hun har blitt eldre og blir kalt Mette, er det kanskje mulighet for at hun vil bruke dronning Mette eller dronning Marit i fremtiden for enkelheten skyld, men dette er det til slutt bare kronprinsessen som avgjør den dagen hun blir dronning, ingen andre. Endret lørdag kl 11:09 av Rev. Revenge 4 5
garfunkel Skrevet lørdag kl 11:05 #5963 Skrevet lørdag kl 11:05 Mener å huske i det første offentlige intervjuet med pressen, hvor MM nevnte rusfortiden osv og sitter å holder hverandre i hendene. Så kalte HM henne konsekvent Mette. 1 1
PusheenPusheen Skrevet lørdag kl 11:16 #5964 Skrevet lørdag kl 11:16 garfunkel skrev (9 minutter siden): Mener å huske i det første offentlige intervjuet med pressen, hvor MM nevnte rusfortiden osv og sitter å holder hverandre i hendene. Så kalte HM henne konsekvent Mette. Har alltid hørt ham omtale henne som Mette, så Mette-Marit er kanskje noe kun vi andre og pressen kaller henne? Men det blir jo litt som Dronning Elizabeth, familien kalte henne Lilibeth mens resten av verden kalte henne (queen) Elizabeth 3
Rev. Revenge Skrevet lørdag kl 11:36 #5965 Skrevet lørdag kl 11:36 (endret) velociraptor skrev (1 time siden): Det er jo hyggelig for deg. Mange av oss andre synes det er toppen av hykleri. Navnet Mette-Marit er faktisk helt krise, på linje med Lise-Lotte, evt Tiffany-Angelica eller Amber-Ramona, og passer med sammen med kong Ronny. Men det er jo fortsatt håp om at hun ikke blir dronning. Tar du bare utgangspunkt i Høiby-saken nå for å kalle kronprinsessen en hykler? Eller kunne du tenke deg å gi kronprinsessen litt større rom for engasjement i disse temaene enn bare som Høibys mor? Siden flere her til tider er voldsomt opptatte av kronprinsessens fortid og tillegger henne det ene verre enn det andre, ser det ikke ut til at kronprinsessen skal kunne gis en aksept av genuin interesse nettopp på grunn av sin fortid, sine familiemedlemmer, og sine eventuelle egne eller andres opplevelser i et miljø hun selv i yngre dager vanket i. Et slikt miljø til forveksling ganske lik sin sønns, der kvinner ofte trakk det korteste strået. Det er høyst legitimt å engasjere seg i nettopp slike temaer som kvinnehelse, mental helse og vold mot kvinner nettopp fordi - i hvert fall sist jeg så henne - nettopp er kvinne selv. Men neida, ingenting kronprinsessen gjør/sier/engasjerer seg for er noensinne godt nok for det norske bygdedyr. Man skulle nesten tro at HM giftet seg med selveste Gammelerik. Endret lørdag kl 11:39 av Rev. Revenge 7 3
velociraptor Skrevet lørdag kl 11:44 #5966 Skrevet lørdag kl 11:44 Rev. Revenge skrev (4 minutter siden): Tar du bare utgangspunkt i Høiby-saken nå for å kalle kronprinsessen en hykler? Eller kunne du tenke deg å gi kronprinsessen litt større rom for engasjement i disse temaene enn bare som Høibys mor? Siden flere her til tider er voldsomt opptatte av kronprinsessens fortid og tillegger henne det ene verre enn det andre, ser det ikke ut til at kronprinsessen skal kunne gis en aksept av genuin interesse nettopp på grunn av sin fortid, sine familiemedlemmer, og sine eventuelle egne eller andres opplevelser i et miljø hun selv i yngre dager vanket i. Et slikt miljø til forveksling ganske lik sin sønns, der kvinner ofte trakk det korteste strået. Det er høyst legitimt å engasjere seg i nettopp slike temaer som kvinnehelse, mental helse og vold mot kvinner nettopp fordi - i hvert fall sist jeg så henne - nettopp er kvinne selv. Men neida, ingenting kronprinsessen gjør/sier/engasjerer seg for er noensinne godt nok for det norske bygdedyr. Man skulle nesten tro at HM giftet seg med selveste Gammelerik. GamleErik hadde sikkert hatt litt sjarm i det minste. Nei, det er ikke fordi hun har avlet MBH at det fremstår hyklerisk. Det er fordi hun (og mannen) fortsetter å enable adferden hans med å sponse dyre ferier, betale bolig og utgifter, og at de ikke vil ta avstand fra handlingene hans. Aktiv støtte til en overgripers livsstil. 4 1 8
Kollontaj Skrevet lørdag kl 11:45 #5967 Skrevet lørdag kl 11:45 velociraptor skrev (1 minutt siden): GamleErik hadde sikkert hatt litt sjarm i det minste. Nei, det er ikke fordi hun har avlet MBH at det fremstår hyklerisk. Det er fordi hun (og mannen) fortsetter å enable adferden hans med å sponse dyre ferier, betale bolig og utgifter, og at de ikke vil ta avstand fra handlingene hans. Aktiv støtte til en overgripers livsstil. Det vet du ikke mye om. 3 6
Junijulia Skrevet lørdag kl 12:12 #5968 Skrevet lørdag kl 12:12 Rev. Revenge skrev (25 minutter siden): Tar du bare utgangspunkt i Høiby-saken nå for å kalle kronprinsessen en hykler? Eller kunne du tenke deg å gi kronprinsessen litt større rom for engasjement i disse temaene enn bare som Høibys mor? Siden flere her til tider er voldsomt opptatte av kronprinsessens fortid og tillegger henne det ene verre enn det andre, ser det ikke ut til at kronprinsessen skal kunne gis en aksept av genuin interesse nettopp på grunn av sin fortid, sine familiemedlemmer, og sine eventuelle egne eller andres opplevelser i et miljø hun selv i yngre dager vanket i. Et slikt miljø til forveksling ganske lik sin sønns, der kvinner ofte trakk det korteste strået. Det er høyst legitimt å engasjere seg i nettopp slike temaer som kvinnehelse, mental helse og vold mot kvinner nettopp fordi - i hvert fall sist jeg så henne - nettopp er kvinne selv. Men neida, ingenting kronprinsessen gjør/sier/engasjerer seg for er noensinne godt nok for det norske bygdedyr. Man skulle nesten tro at HM giftet seg med selveste Gammelerik. Og akkurat på grunn av sine egne erfaringene fra dette miljøet, der kvinner ofte trakk det korteste strået. Burde vel MM vært ekstra påpasselig med å lære sine sønner og respektere kvinner. Hun har kanskje prøvd, det vet ingen. Men hun har ikke lykkes med sin førstefødte. 8 1 6
~ Ada ~ Skrevet lørdag kl 12:25 #5969 Skrevet lørdag kl 12:25 Junijulia skrev (10 minutter siden): Og akkurat på grunn av sine egne erfaringene fra dette miljøet, der kvinner ofte trakk det korteste strået. Burde vel MM vært ekstra påpasselig med å lære sine sønner og respektere kvinner. Hun har kanskje prøvd, det vet ingen. Men hun har ikke lykkes med sin førstefødte. Godt poeng for en åpen og ikke-dømmende holdning. 6
Rev. Revenge Skrevet lørdag kl 12:40 #5970 Skrevet lørdag kl 12:40 Junijulia skrev (23 minutter siden): Og akkurat på grunn av sine egne erfaringene fra dette miljøet, der kvinner ofte trakk det korteste strået. Burde vel MM vært ekstra påpasselig med å lære sine sønner og respektere kvinner. Hun har kanskje prøvd, det vet ingen. Men hun har ikke lykkes med sin førstefødte. Vi vet ingenting om hva hun og HM har gjort og ikke gjort med sine barn. Hun har ikke vært alenemor etter at hun giftet seg. Det handler heller ikke om hva hun og HM har lykkes med eller ikke. Det Høiby har gjort handler utelukkende om hans egne valg. 6 3
Frisk Frosk Skrevet lørdag kl 13:27 #5971 Skrevet lørdag kl 13:27 Junijulia skrev (1 time siden): Og akkurat på grunn av sine egne erfaringene fra dette miljøet, der kvinner ofte trakk det korteste strået. Burde vel MM vært ekstra påpasselig med å lære sine sønner og respektere kvinner. Hun har kanskje prøvd, det vet ingen. Men hun har ikke lykkes med sin førstefødte. Sier du dette om andre mødre også - som har barn med div. diagnoser og rusproblemer - at de ikke har lykkes med sine barn? 7
Avispapir Skrevet lørdag kl 13:31 #5972 Skrevet lørdag kl 13:31 Aricia skrev (17 timer siden): https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=153011&sek=27942 https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=88841&sek=27942 Ser fint ut for meg. En stor risikofaktor for å få dårlog fysisk helse eller for kvinners generelle helse er vold i nære relasjoner. 3 1
Avispapir Skrevet lørdag kl 13:40 #5973 Skrevet lørdag kl 13:40 Rev. Revenge skrev (1 time siden): Tar du bare utgangspunkt i Høiby-saken nå for å kalle kronprinsessen en hykler? Eller kunne du tenke deg å gi kronprinsessen litt større rom for engasjement i disse temaene enn bare som Høibys mor? Siden flere her til tider er voldsomt opptatte av kronprinsessens fortid og tillegger henne det ene verre enn det andre, ser det ikke ut til at kronprinsessen skal kunne gis en aksept av genuin interesse nettopp på grunn av sin fortid, sine familiemedlemmer, og sine eventuelle egne eller andres opplevelser i et miljø hun selv i yngre dager vanket i. Et slikt miljø til forveksling ganske lik sin sønns, der kvinner ofte trakk det korteste strået. Det er høyst legitimt å engasjere seg i nettopp slike temaer som kvinnehelse, mental helse og vold mot kvinner nettopp fordi - i hvert fall sist jeg så henne - nettopp er kvinne selv. Men neida, ingenting kronprinsessen gjør/sier/engasjerer seg for er noensinne godt nok for det norske bygdedyr. Man skulle nesten tro at HM giftet seg med selveste Gammelerik. Jeg har ikke hatt noe mot henne før saken med Marius eksploderte i fjor. Slik hun og H håndterer (struts) det nå og lenge før media slo det opp for oss alle så står det til stryk. Ser vi på hvor mye de hater pressen, at folk blander seg (de er kongelige, hva hadde de forventet?) og hele Durek-saken så er jeg egentlig ferdig med monarkiet vårt. Det er trist, jeg er oppriktig lei meg over at synet mitt har endret seg så radikalt. For 10 år siden hadde jeg ment at vi selvfølgelig skal ha et monarki. Nå tenker jeg at disse stakkars folkene må få slippe presse, folkeopinionen og offentligheten. At de kan få leve som vanlugr mennesker, med vanlige jobber og lukkede profiler på sosiale medier. 6 1 6
Aricia Skrevet lørdag kl 13:48 #5974 Skrevet lørdag kl 13:48 Avispapir skrev (13 minutter siden): En stor risikofaktor for å få dårlog fysisk helse eller for kvinners generelle helse er vold i nære relasjoner. Leste du lenken? Den handler om kvinnehelse i et vidt perspektiv, og ikke minst om kvinners situasjon i utviklingsland. At kronprinsessens eldste sønn er siktet for vold i nære relasjoner og at Mette Marit selv engasjerer seg i internasjonal kvinnehelse er to forhold som ikke utelukker hverandre gjensidig, hvis det var det du prøvde å si. Det er i så fall en feilslutning. 2 2
Era Vulgaris Skrevet lørdag kl 14:20 #5975 Skrevet lørdag kl 14:20 Frisk Frosk skrev (52 minutter siden): Sier du dette om andre mødre også - som har barn med div. diagnoser og rusproblemer - at de ikke har lykkes med sine barn? Vi har feilet ett eller annet sted, å si noe annet ville vært hyklersk. Og fornektende. 7 1 2
Junijulia Skrevet lørdag kl 14:57 #5976 Skrevet lørdag kl 14:57 Frisk Frosk skrev (1 time siden): Sier du dette om andre mødre også - som har barn med div. diagnoser og rusproblemer - at de ikke har lykkes med sine barn? Nå var dette en kommentar som var rettet mot at MM hadde erfaring med hvordan kvinner ble behandlet i et spesielt miljø. 5
velociraptor Skrevet lørdag kl 15:12 #5977 Skrevet lørdag kl 15:12 Rev. Revenge skrev (2 timer siden): Vi vet ingenting om hva hun og HM har gjort og ikke gjort med sine barn. Hun har ikke vært alenemor etter at hun giftet seg. Det handler heller ikke om hva hun og HM har lykkes med eller ikke. Det Høiby har gjort handler utelukkende om hans egne valg. MM kritiseres ikke for MBH sine handlinger, men for sine egne - altså enablingen, og for sin egen mangel på handlinger - strutseadferden. Frisk Frosk skrev (1 time siden): Sier du dette om andre mødre også - som har barn med div. diagnoser og rusproblemer - at de ikke har lykkes med sine barn? Bare de som fortsetter å dulle, beskytte, finansiere og enable at «barnet» (det er sjeldent barn) sin adferd. 8 1 5
velociraptor Skrevet lørdag kl 15:21 #5979 Skrevet lørdag kl 15:21 pøbelsara skrev (4 minutter siden): Vi vet ingenting om det dulles. Jeg anser det å dra på madrasshopping sammen med en voksen sønn eller å ta ham med på luksus-surfeferie midt i denne saken, som dulling, så jo, da vet jeg at det dulles. Dersom du med dulling kun tenker ala kile ham på haka og kysse ham på toppen av hodet så har du rett i at vi ikke vet. 10 1 5
PusheenPusheen Skrevet lørdag kl 15:37 #5980 Skrevet lørdag kl 15:37 velociraptor skrev (8 minutter siden): Jeg anser det å dra på madrasshopping sammen med en voksen sønn eller å ta ham med på luksus-surfeferie midt i denne saken, som dulling, så jo, da vet jeg at det dulles. Dersom du med dulling kun tenker ala kile ham på haka og kysse ham på toppen av hodet så har du rett i at vi ikke vet. Uten at jeg skal dra inn for mye i feil tråd, så synes jeg jo det er litt uvanlig at man ikke bare gir flere tusen kr månedlig til en voksen sønn som ikke virker til å prøve å skaffe seg jobb, men faktisk betaler regningene for ham fordi han selv ikke har oversikt over økonomien og de ellers ville gått til inkasso. Og attpå til kjøper mat til ham når pengene han får, ikke strekker til. Vet ikke om noen andre foreldre som gjør det til sine voksne barn. Jeg får ikke inntrykk av at Marius er dårligere stilt enn andre til å lære seg hvordan man skal prioritere penger, jeg bare tror ikke han har fått mulighet til å faktisk gjøre det. Det er nok tilrettelagt mye for ham, pga dårlig samvittighet, eller minst mulig forskjellsbehandling eller noe sånt. Jeg tror ikke SM og IA noen gang har vært nødt til å tenke over at regninger må betales, de heller. I alle fall ikke at det blir konsekvenser hvis de ikke betales, for de har jo penger nok og de får vel en god del "gratis" også. Disse ulike utgangspunktene til kronprinsparets barn vil jeg tro har bidratt mye til at ett barn, det barnet som ikke er prins, har fått såpass tilrettelegging at litt økonomisk lærdom har falt i bakerste rekke. 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå