Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Gjest TrineTrollet
Skrevet
Junijulia skrev (13 timer siden):

Det beviser vel bare at kongehuset med sin etikke har utspilt sin rolle.

Innertier!👏🏻

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes også en fasit når det gjelder sjangre i journalistikken, noe som får konsekvenser for hva slags typer konklusjoner man kan trekke ut av et rent sladderoppslag som ikke engang foregir å være seriøst (jf journalistens "papsen og morsan").

Dessuten finnes det allment anerkjente grunnprinsipper for kildekritikk.

Endret av Aricia
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Junijulia skrev (21 timer siden):

På hvilke områder mener du at kronprinsesse MM har skapt og utviklet sin egen rolle i sin egen tidsånd, til noe mer gjennkjennelig og forståelig? Kontra det som tidligere var gammelmodig og høyvelbåren?

Er det noen som virkelig har vært nødt til å skape sin egen rolle var det vel dronning Sonja da hun ble kronprinesse. Hun hadde heller ikke noen rollemodell og få veiledning fra. Sånn sett har MM hatt det mye enklere.

Det er flott at dronninga gjorde vei i vellinga, helt klart. Hun er nok mye mer nytenkende og raus enn svært mange andre i sin generasjon, og det tror jeg de neste generasjonene nyter godt av. De trenger ikke nødvendigvis kjempe for sin rolle, slik hun måtte gjøre. Hvis hun fikk råd fra noen, tipper jeg dronning Margrethe var en viktig person. 
https://www.nrk.no/norge/xl/dronning-margrethe-gav-unge-dronning-sonja-kongelege-rad-1.12750033

https://www.vg.no/nyheter/i/azkoL/dronning-sonja-om-dronning-margrethe-du-har-stoettet-meg-hele-veien

• Liker 7
Skrevet

De har et privatliv. Ingen kan ta fra deg retten til privatliv, selv om du er kongelig. Privatlivets fred. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Tenker hele familien er møkk lei media nå og gjerne vil ha litt fred mens de har fritid. En fin gest fra spesielt Se & Hør, og media generelt er å la de være fred når de ikke er på oppdrag. Da får de lettere et smil og et nikk senere uten avtale.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og spekulasjoner.

Forumansvarlig

Skrevet

Faktum er at ingen i denne tråden eier sannheten.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest TrineTrollet
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Faktum er at ingen i denne tråden eier sannheten.

Korrekt, det har jeg også poengtert. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 timer siden):

Igjen...? Var vi ikke ferdig med dette? 😅

IA er veldig glad i å bære vin på fredager. Det vil derfor bli gjentatt her hver fredag i tre år som den norske partyprinsessens Happy Hour.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

IA er veldig glad i å bære vin på fredager. Det vil derfor bli gjentatt her hver fredag i tre år som den norske partyprinsessens Happy Hour.

😄🥳

• Liker 4
Skrevet

:skål:

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Junijulia skrev (På 13.8.2025 den 22.08):

På hvilke områder mener du at kronprinsesse MM har skapt og utviklet sin egen rolle i sin egen tidsånd, til noe mer gjennkjennelig og forståelig? Kontra det som tidligere var gammelmodig og høyvelbåren?

Er det noen som virkelig har vært nødt til å skape sin egen rolle var det vel dronning Sonja da hun ble kronprinesse. Hun hadde heller ikke noen rollemodell og få veiledning fra. Sånn sett har MM hatt det mye enklere.

@Rev. Revenge.
Det hadde vært interessant hvis du kunne gi ditt syn på det jeg spurte om her. Siden det var du som brakte det på banen.

Endret av Junijulia
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Junijulia skrev (22 minutter siden):

@Rev. Revenge.
Det hadde vært interessant hvis du kunne gi ditt syn på det jeg spurte om her. Siden det var du som brakte det på banen.

Ikke meg du spurte, men: Mette Marits fokus på litteratur er jo noe nytt, jf intervjuet hennes med Murakami på Litteraturfestivalen på Lillehammer i sommer, Fosse-prisen, som hun er beskytter for, og Litteraturtoget.

Dessuten har hun psykisk helse og internasjonal kvinnehelse som satningsområder.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (47 minutter siden):

Ikke meg du spurte, men: Mette Marits fokus på litteratur er jo noe nytt, jf intervjuet hennes med Murakami på Litteraturfestivalen på Lillehammer i sommer, Fosse-prisen, som hun er beskytter for, og Litteraturtoget.

Dessuten har hun psykisk helse og internasjonal kvinnehelse som satningsområder.

De to siste er det kanskje ikke så mye å rope hurra for nå om dagen.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Aricia skrev (16 timer siden):

Presis. La oss heller ikke glemme at kronprinsessen er åpen om å leve med kronisk sykdom med konsekvenser som uforutsigbar dagsform og hvordan det kan påvirke jobben hennes på godt og vondt, i likhet med mange "vanlige" kronikere. Å bli uglesett med typiske fordommer som lat og selektivt frisk nok til å jobbe når det er "fest".

MM er helt klart emosjonell og standhaftig, men mottar kritikk for nettopp det å være et helt vanlig, levende menneske uten flate uttrykk og maskering. Til en viss grad har hun tilpasset seg rollen som kongelig ved å tilpasse rollen til seg selv uten å miste egen identitet. Selv om hun har en kongelig rolle der hun tituleres er hun frigjort fra gamle dagers gammelmodige statuser som enkefru Alf Kull, fru direktør Henrik Bull, eller veverske Ulla Tull. I tråden her er vi på fornavn med vår neste dronning, som tilogmed fikk kritikk for sitt eget fornavn med bindestrek. Både navnet og bindestreken var feil, det ble forventet at hun byttet navn til Margrete. Hvem vet, kanskje hun ville endt opp som Daisy hun også? Mette-Marit av Norge ble likevel resultatet.

Hun er også opptatt av hobbyer som håndarbeid. Strikking og veving i tillegg til å bare lese bøker og motta selbuvotter. I tillegg skriver hun selv. I likhet med dronning Sonja skaper hun sin egen vei gjennom egne interesser. Ingen av disse to vil bli husket som tause dronninger, nødvendige rugemaskiner og staffasje i bakgrunnen for sine menn.

Jeg ser i grunnen frem til den dagen MM utgir sine egne memoarer en gang i fremtiden, bilder innenfra og ut.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...