Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (16 timer siden):

Ingenting vil sannsynligvis bli gjort mens Harald lever. Men når Haakon skal ta over, synes jeg det vil være naturlig å bestemme om man skal ha det eller ei, spesielt hvis støtte/ikke støtte viser seg å være ca likt på begge sider. Slik jeg forstår det nå, er monarkist-siden fremdeles en god andel større enn republikk-siden, selv om det sikkert har falt noe, spesielt siste året. 

Kronprinsparet er passive og lite synlig i offentligheten i kraft av sine roller. Dermed bygger de ikke sin merkevare heller. Jeg er av den oppfatning at det meste er i forfall når det gjelder kongehuset vårt, og forfallet er dominerende. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (18 timer siden):

Kongehuset er valgt, og kan når som helst velges bort. Hvilken verdi har kongehuset for folk og land? 
Oppslutningen i folket går nedover, og det baseres på hvordan de skjøtter, eventuelt ikke, sine oppgaver og roller. 
Alminneliggjøringen de tidvis promoterer selv ved at man opplever at de selv ønsker å fremstå som «vanlige folk» er med på å viske ut forskjellen. 

I sommer er de så og si borte fra offentligheten. Dette er totalt motsatt fra hva vi kan se av aktivitet og representasjon ved både det svenske og danske kongehusene. De er ofte ute og møter folket, og viser seg smilende og positive. Det er så flott å se, og man blir helt klart påvirket til å virkelig forstå hvorfor disse monarkiene er velfungerende og veldig populære i sine respektive land. 

Det norske kongehuset er i ferd med bli mindre synlig. Man kan undres på om det er i ferd med å privatiseres. Dette finansiert gjennom statsbudsjettet med nærmere en halv milliard kroner. 

Hvilke positive tiltak skal kongehuset sette inn for å demme opp for den «stormen og flommen» som kommer? 
Dersom de ikke har en gjennomtenkt strategi på hvordan de skal møte dette - annen enn med taushet, så vil de både «blåse bort og drukne» i et nyhetsbilde de aldri tidligere har opplevd. 

Hvis jeg skal ha noen bekymring, må det være for helsa (og alder) til kongeparet og MM. Kongehuset er ikke det jeg interesserer meg mest for, men har nå likevel fått med meg aktivitet i sommer, så skjønner ikke helt den. HM er den mest aktive nå naturlig nok, pr.t med blant annet oppdrag ifm Aqua Nor konferanse . SM har vi også sett mer til enn før.

Kongehusets nye kabal: - De kan bli et radarpar https://share.google/E6RlXnec4xKkquSOU

De er færre med god helse og må gjøre prioriteringer som følge av det, men er da både på jobb og synlige.

Jeg tror de gjør lurt i å sitte stille i båten hva angår straffesaken mot Høiby. Saken har utviklet seg voldsomt siden august 24 og verken tiltale eller rettsbehandling foreligger. Saken kan i teorien også gå tilbake til ytterligere etterforskning om det blir vurdert nødvendig, og kan ankes av begge parter. Slottet har kommentert saken, herunder presisert tydelig hvor den hører hjemme - i rettsapparatet. Løpende uttalelser  i tråd med sakens utvikling, tror jeg ville skapt mye mistillit og verken tjent dem selv eller saken. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Hvis jeg skal ha noen bekymring, må det være for helsa (og alder) til kongeparet og MM. Kongehuset er ikke det jeg interesserer meg mest for, men har nå likevel fått med meg aktivitet i sommer, så skjønner ikke helt den. HM er den mest aktive nå naturlig nok, pr.t med blant annet oppdrag ifm Aqua Nor konferanse . SM har vi også sett mer til enn før.

Kongehusets nye kabal: - De kan bli et radarpar https://share.google/E6RlXnec4xKkquSOU

De er færre med god helse og må gjøre prioriteringer som følge av det, men er da både på jobb og synlige.

Jeg tror de gjør lurt i å sitte stille i båten hva angår straffesaken mot Høiby. Saken har utviklet seg voldsomt siden august 24 og verken tiltale eller rettsbehandling foreligger. Saken kan i teorien også gå tilbake til ytterligere etterforskning om det blir vurdert nødvendig, og kan ankes av begge parter. Slottet har kommentert saken, herunder presisert tydelig hvor den hører hjemme - i rettsapparatet. Løpende uttalelser  i tråd med sakens utvikling, tror jeg ville skapt mye mistillit og verken tjent dem selv eller saken. 

Jeg deler din bekymring for helsen til både kongeparet og kronprinsesse MM. 
Familien var visstnok på en såkalt hemmelig ferie sammen i sommer. SM har vi (endelig?)sett snurten av, men hvem er egentlig denne prinsen? Vi har ikke fått muligheten til å bli kjent med ham - han er blitt gjemt bort, i praksis. Vi har ingen kunnskap om hva han står for, annet enn at han er interessert i film(?) og visstnok en gang likte å sykle? IA holdt en quiz en gang hvor han skulle svare på noen spørsmål, men jeg vil ikke si at dette reflekterte ytterligere kunnskap eller kjennskap. Det var mer som en halvpinlig seanse hvor to unge voksne oppførte seg mer som keitete ungdommer. Går det ikke bedre enn som så? Trenes de ikke opp til å kommunisere og representere? For å kunne representere så må de stå for mer enn det å være en datter og sønn av arvede titler. Folk forventer nok mer enn en familiær relasjonsreferanse for å representere noe - i dette tilfellet; kongehuset. Hva i all verden er det man ruller ut røde løpere for? En illusjon om et eller annet? 

Radarpar, skriver du…kongen og prinsen? Jeg vil si at det burde være opplæring i å representere? Vi får tro at det er en del av «radarparet» representerer sammen. 

Hvor er soliditeten, kvaliteten, referansene, troverdigheten, påliteligheten som skal reflektere et kongehus som skinner? 
Jeg er alvorlig betenkt - noe jeg på ingen måte er alene om.

Endret av TrineTrollet
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
TrineTrollet skrev (9 minutter siden):

Familien var visstnok på en såkalt hemmelig ferie sammen i sommer. SM har vi (endelig?)sett snurten av, men hvem er egentlig denne prinsen? Vi har ikke fått muligheten til å bli kjent med ham - han er blitt gjemt bort, i praksis. Vi har ingen kunnskap om hva han står for, annet enn at han er interessert i film(?) og visstnok en gang likte å sykle? IA holdt en quiz en gang hvor han skulle svare på noen spørsmål, men jeg vil ikke si at dette reflekterte ytterligere kunnskap eller kjennskap. Det var mer som en halvpinlig seanse hvor to unge voksne oppførte seg mer som keitete ungdommer. Går det ikke bedre enn som så? Trenes de ikke opp til å kommunisere og representere? For å kunne representere så må de stå for mer enn det å være en datter og sønn av arvede titler. Folk forventer nok mer enn en familiær relasjonsreferanse for å representere noe - i dette tilfellet; kongehuset. Hva i all verden er det man ruller ut røde løpere for? En illusjon om et eller annet? 

Radarpar, skriver du…kongen og prinsen? Jeg vil si at det burde være opplæring i å representere? Vi får tro at det er en del av «radarparet» representerer sammen. 

Hvor er soliditeten, kvaliteten, referansene, troverdigheten, påliteligheten som skal reflektere et kongehus som skinner? 

Ang prinsen - jeg tenker grunnene til at vi ikke kjenner han så godt, er for det første at han er ung. Han har nylig gjort seg ferdig på vgs og som barn/ungdom forstår jeg at de ikke har villet fronte han så mye. For det andre - han skal ikke ta over tronen en dag, og det er mer naturlig at det er IA vi blir mest kjent med, noe jeg føler vi har blitt de siste årene. De har begge dukket litt opp her og der, bl.a har jeg sett SM intervjue sin søster for eksempel. Vil tro prinsen vil få en mer tydelig rolle nå når han er ferdig på videregående.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
TrineTrollet skrev (1 time siden):

Prinsessen og prinsen representerte for første gang sammen i sommer:

Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus på sitt første offisielle oppdrag sammen – Siste nytt – NRK https://share.google/M3lV8prDJAK7ItP1P

Vil vel ikke si det var noe useriøst og uprofesjonelt over det.

De har begge vært avgårde på hver sin kant og SM er ennå ung, men vi ser altså mer av ham nå. 

Radarpar var ikke mine ord. Ja, vil tro det er mye god læring i å delta med kongen.

• Liker 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Ang prinsen - jeg tenker grunnene til at vi ikke kjenner han så godt, er for det første at han er ung. Han har nylig gjort seg ferdig på vgs og som barn/ungdom forstår jeg at de ikke har villet fronte han så mye. For det andre - han skal ikke ta over tronen en dag, og det er mer naturlig at det er IA vi blir mest kjent med, noe jeg føler vi har blitt de siste årene. De har begge dukket litt opp her og der, bl.a har jeg sett SM intervjue sin søster for eksempel. Vil tro prinsen vil få en mer tydelig rolle nå når han er ferdig på videregående.

SM var ferdig med videregående våren 2024 og hva han har drevet med i vel et år nå er det ingen som vet. Han har opprettet et enkeltmannsforetak som skal drive med film ol. men utover det er alt topphemmelig. 
Inntaket til høyere utdanning er også unnagjort uten noe info om at han skal ta mer utdannelse. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Krimskrans skrev (28 minutter siden):

SM var ferdig med videregående våren 2024 og hva han har drevet med i vel et år nå er det ingen som vet. Han har opprettet et enkeltmannsforetak som skal drive med film ol. men utover det er alt topphemmelig. 
Inntaket til høyere utdanning er også unnagjort uten noe info om at han skal ta mer utdannelse. 

Ja, det synes å være mye hemmelig rundt dem. Vi fikk ikke vite noe som helst om hva han faktisk bedrev tiden sin med i Trondheim sist høst, vinter og vår. Så fikk vi noe ymt om en dannelsesreise - eller var det bare rett og slett en ferie betalt med våre penger? Ikke får vi vite noe mer om ham annet enn at han skal ha opprettet et foretak hvor det dreier seg om film? Har han utdannet seg i dette, eller er det basert på interesse og det han vet pr. nå? Så langt har vi ikke fått vite om det foreligger planer om videreutdanning på dette feltet. Hva er businessen - hva er målgruppen han skal dekke og tjene penger på? Vi må forvente og anta at han skal tjene sine egne penger til livsopphold? Eller skal han fortsette å bo «hjemme» og få dekket forefallende, samt kost og losji? 

Hva, og hvordan skal han kunne representere når vi vet så lite, både om ham og hva han står for? 
Prinsesse IA er på andre siden av jordkloden, i Australia, og hvor hun vil tilbringe de neste årene. 

MM er syk mye av tiden og representerer med begrensninger pga. sykdom. Kongen og dronningen er blitt to eldre mennesker som må hensynta helsen og dermed vil det også de være betydelig begrensinger. Det samme gjelder prinsesse Astrid. 

Da står kronprins HM igjen. 

Så vil det komme en tid med rettssak og alt som denne vil føre med seg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Krimskrans skrev (59 minutter siden):

2024 var nylig, det er kun ett år siden. Det har dessuten vært en annen bror som garantert har tatt opp mye av timeplanen som kunne vært brukt på andre prioriteringer, som at SM representerte mer. Ellers enig i at alt virker topphemmelig. Har enda ikke fått med meg hva han gjorde i Trondheim.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 3
Skrevet
TrineTrollet skrev (På 2.8.2025 den 14.59):

Denne alminneliggjøringen av kongehuset tjener det ikke. Kongehuset og kongefamiliens medlemmer verken kan, skal eller må alminneliggjøres. Den alminneliggjøringens ytterste konsekvens er at det ikke er behov for et kongehus. 
Om de aldri så mye ønsker å være alminnelige så er det et utopisk ønske. Det er ingenting alminnelig ved, og med, en kongefamilie. 

Forventer du at hun skal gå rundt i gallakjole og krone på hodet konstant?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
TrineTrollet skrev (2 timer siden):

Ja, det synes å være mye hemmelig rundt dem. Vi fikk ikke vite noe som helst om hva han faktisk bedrev tiden sin med i Trondheim sist høst, vinter og vår. Så fikk vi noe ymt om en dannelsesreise - eller var det bare rett og slett en ferie betalt med våre penger? Ikke får vi vite noe mer om ham annet enn at han skal ha opprettet et foretak hvor det dreier seg om film? Har han utdannet seg i dette, eller er det basert på interesse og det han vet pr. nå? Så langt har vi ikke fått vite om det foreligger planer om videreutdanning på dette feltet. Hva er businessen - hva er målgruppen han skal dekke og tjene penger på? Vi må forvente og anta at han skal tjene sine egne penger til livsopphold? Eller skal han fortsette å bo «hjemme» og få dekket forefallende, samt kost og losji? 

Hva, og hvordan skal han kunne representere når vi vet så lite, både om ham og hva han står for? 
Prinsesse IA er på andre siden av jordkloden, i Australia, og hvor hun vil tilbringe de neste årene. 

MM er syk mye av tiden og representerer med begrensninger pga. sykdom. Kongen og dronningen er blitt to eldre mennesker som må hensynta helsen og dermed vil det også de være betydelig begrensinger. Det samme gjelder prinsesse Astrid. 

Da står kronprins HM igjen. 

Så vil det komme en tid med rettssak og alt som denne vil føre med seg. 

Da trenger de SM på dekk vil jeg tro. Ellers synker skuta

• Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

2024 var nylig, det er kun ett år siden. Det har dessuten vært en annen bror som garantert har tatt opp mye av timeplanen som kunne vært brukt på andre prioriteringer, som at SM representerte mer. Ellers enig i at alt virker topphemmelig. Har enda ikke fått med meg hva han gjorde i Trondheim.

Var det ikke noe med «jobb» på et kunstgalleri?

Skrevet
Mmmwhatever skrev (Akkurat nå):

Var det ikke noe med «jobb» på et kunstgalleri?

Muligens?

Skrevet
Honey Dew skrev (59 minutter siden):

Ingen mennesker fortjener et slikt liv. Det er ikke bra for ens psykiske helse. Derfor er det veldig bra at SM til eksempel fikk være et år i fred i Trondheim i ung alder. Det er et sunnhetstegn.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det skal være så topp hemmelig hva SM skal studere, så kan man jo lure på om han blir student i det i hele tatt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 timer siden):

Ingen mennesker fortjener et slikt liv. Det er ikke bra for ens psykiske helse. Derfor er det veldig bra at SM til eksempel fikk være et år i fred i Trondheim i ung alder. Det er et sunnhetstegn.

Det er jeg enig i. SM bør få mest mulig fred, bortsett fra akkurat når ha representerer (hvis han nå skal gjøre det framover). 

PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Muligens?

Kjæresten har i alle fall gjort det. 
https://sol.no/nyheter/prins-sverre-magnus-har-flyttet-til-trondheim-skal-jobbe/81922382

Mener å ha lest at SM også jobbet på kunstgalleri, men jeg finner det ikke igjen. Uansett er det vel ganske rimelig å anta at de begge har hatt «jobber» de ikke ville fått hvis ikke SM hadde vært den han er (hvor mange unge par jobber på kunstgalleri rett etter videregående?), og at de neppe har tjent noe særlig  på det. Dvs at pengene kommer fra andre steder. 

• Liker 4
Skrevet
Krimskrans skrev (7 timer siden):

Kanskje han sliter med dysleksi eller anna? 

• Liker 3
Skrevet
parmanoia skrev (10 timer siden):

Hvis det skal være så topp hemmelig hva SM skal studere, så kan man jo lure på om han blir student i det i hele tatt. 

Jeg har ikke fått med meg noe om at prinsen skal studere. Er det kommunisert fra slottet? 
Det er opplyst at han har opprettet et enkeltmannsforetak, men det er ikke gitt ytterligere informasjon. På mange måter er det litt underlig, og hva som er innholdet i dette blir hengende i luften. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TrineTrollet skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke fått med meg noe om at prinsen skal studere. Er det kommunisert fra slottet? 
Det er opplyst at han har opprettet et enkeltmannsforetak, men det er ikke gitt ytterligere informasjon. På mange måter er det litt underlig, og hva som er innholdet i dette blir hengende i luften. 

Alt dette pratet om å studere - ikke alle studerer !

Det er jo slett ikke sikkert han har gode nok karakterer til å komme inn på noen studier .

Alle kommer da ikke inn på studie- steder…

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (28 minutter siden):

Alt dette pratet om å studere - ikke alle studerer !

Det er jo slett ikke sikkert han har gode nok karakterer til å komme inn på noen studier .

Alle kommer da ikke inn på studie- steder…

Sant nok. De fleste følger opp med fag og/eller studier etter videregående, og derfor er det et naturlig spørsmål. 
Jeg tenker også at det så langt kun er kommet smått med opplysninger, gitt det faktum at han er prins i landet vårt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Honey Dew skrev (16 timer siden):

Regner med at dette var billedlig talt. Jeg synes absolutt det er et poeng å løfte allminneligheten ved at de er mennesker som alle andre med grunnleggende behov og rettigheter som følge av det, selv om de samtidig representerer institusjonen med de roller som følger av det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...