Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ingen som bukker og skraper. Seriøst.

https://ordbokene.no/nob/bm/101224

Sitat

bukke og skrape

Betydning og bruk

vise ydmyk, underdanig ærbødighet;

Og ja, selvsagt er det posisjonene som er viktige ved kongelige representasjonsoppdrag. Sånn er det så lenge vi har monarki.

Dersom vi skulle få en regjerende monark som er utilregnelig eller på andre måter uskikket har vi heldigvis også en demokratisk valgt nasjonalforsamling som styrer landet og kan gjøre grep. Det var verre da den alvorlig sinnslidende Christian VII var eneveldig konge over Norge Danmark på slutten av 1700-tallet.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Og ja, selvsagt er det posisjonene som er viktige ved kongelige representasjonsoppdrag. Sånn er det så lenge vi har monarki.

Dersom vi skulle få en regjerende monark som er utilregnelig eller på andre måter uskikket har vi heldigvis også en demokratisk valgt nasjonalforsamling som styrer landet og kan gjøre grep. Det var verre da den alvorlig sinnslidende Christian VII var eneveldig konge over Norge Danmark på slutten av 1700-tallet.

Men det er ingen grep som kan gjøres når vi får inn personer som MBH i kongefamilien. Er man da prisgitt at familien selv ordner opp med alt det medfører? Tenker på at man ikke uttaler seg, masse negative skriverier i inn- og utland, at foreldrene må være borte fra jobb og oppdrag, kriminelle personer tett på kongefamilien osv ... 

Den første setningen din til slutt: Hva i all verden skal man med en kongfamilie som man ikke lenger har noen grunn til å se opp til eller i det hele tatt respektere? Hva er en kongefamilie uten tillit i befolkningen?

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Har Marius Borg Høiby kastet glans over Stavangers 900-årsjubileum? 

Jeg skjønner ikke lenger hva det argumenteres for eller mot her nå.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

Har Marius Borg Høiby kastet glans over Stavangers 900-årsjubileum? 

Jeg skjønner ikke lenger hva det argumenteres for eller mot her nå.

Du kan jo spare deg for den evinnelige kveruleringen.

Nei, Marius var selvsagt ikke i Stavanger - hva skulle han der å gjøre? Dette er kongehus-tråden - ikke tråden om Marius. 

Du sier at det finnes mekanismer til å fjerne regjerende monarker som viser seg uskikket til rollen. Når vi som nå opplever at det kommer "uromomenter" (sagt på en veldig fin måte) inn i kongefamilien så finnes det ingen ordninger for å få bukt med det. Da må familien selv ordne opp (følge til rehab, besøke på rehab, kjøre til arresten osv). Dette er noe som medfører at vedkommende må ha fravær fra jobb - og ofte på kort varsel. Det medfører også - som vi har sett den senere tid - MASSE negativ omtale i norsk og utenlandsk presse. Et kongehus er helt avhengig av tillit blant folk. Den negative oppførsselen til MBH og til dels DM og ML har gjort at folk ikke lenger har den respekten som kongehuset alltid har vært kjent for. 

Hva er et kongehus uten tillit i befolkningen?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Jo, seriøst. 
Ingen legger seg paddeflat og kysser marken MM tråkker rundt med sine rådyre Louboutin-sko nei, helt riktig, men underdanig neiing, bukking og kniksing er jo noe de kongelige anlagte får overalt hvor de kjøres rundt med sine svarte biler og stiger ut på rød løper. Det er et uomtvistelig faktum som det egentlig ikke er noe å kverulere på, det er ikke tvingende nødvendig å belære med ordbok-link men ok! Det var uansett milevis unna poenget mitt, poenget er om det virkelig holder å være  født eller gift for å skulle bades i luksus, penger og hyllester bekostet av Den Norske Stat. 
Så er tankeeksperimentet videre; når er nok nok, og når vil den demokratiske valgte nasjonalforsamlingen «ta grep» som du sier? Hadde de «tatt grep» hvis ML hadde vært tronarving og kommet trekkende med sin nåværende ektemann? Hva om IA finner sitt livs store kjærlighet som har en fortid i hvit valgallianse? Hva om IA sin førstefødte er lettere PU? Når tas det grep? Enn om MBH hadde vært ektefødt? Hadde da monarkiet fått nådestøtet?

Jeg håper inderlig at HM velger å be om folkeavstemning før han overtar.

Du har helt rett i at det har vært flere konger gjennom tidene som har vært fullstendig kokorama, innavla og mentalt retarderte. Men, de levde i en tid hvor folk slet seg helseløse ute på jordene og døde tannløse og skinnmagre da de var 30 år, mens den kongelige gjengen flaksa rundt i tull og taft og fløyel og kasta kremkaker på hverandre og underskrev henrettelser på fortvilte unge mødre der oppe i det hedenske Norge som drukna spedbarnet sitt ved fødsel. Og gjorde ikke kongen det selv var det alltids noen hoffolk som trakk i trådene og i realiteten var konge. Men det der var en tid helt uten SoMe og Reddit og et transparent samfunn. Ingen visste dette, ei heller hadde de mulighet til å protestere. Folk hadde nok med å overleve fra en dag til en annen, helt til franskmennene og russerne fikk nok da, foråsidetsånn. Poenget mitt er at kongedømmet hører til en svunnen tid, og har ikke plass nå i dagens samfunn. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Sur sitron skrev (20 timer siden):

Jeg snakker ikke om Sonja - jeg vet at hun er forberedt i alt hun foretar seg. 

Når det gjelder de som kommer etter så har jeg mindre tro. Kan for eksempel nevne alt engasjement ifm krisesenter og voldsutsatte kvinner. Null troverdighet der. Da er det bedre å holde seg hjemme. 

En ting jeg mener med malplassert er når norges byer feirer jubileum. Da er det mer på sin plass å invitere noen som virkelig har betydd noe for den byen og ikke et fremmed menneske fra kongefamilien. Hadde aldri møtt opp på en sånn tilstelning i det hele tatt. Hadde det istedet vært en interessant person som virkelig har betydd noe for byen så hadde jeg gledelig møtt opp. 

Så det du antyder her er at når MM intervjuet den japanske forfatteren Haruki Murakami på Litteraturfestivalen så var hun ikke forberedt? Hun bare slang tilfeldigvis innom? Rart det der, for hun fikk mye skryt av kulturjournalister for intervjuet. Murakami er kjent for å være veldig privat og vanskelig å få til å åpne opp i intervjuer.

Hva med HM, når han sammen med FN reiser til Afrika og Asia for å støtte deres arbeid innen miljø og klima. Han tar dette uforberedt og på sparket? Godt gjort i så tilfelle. Ser for meg at dette er litt av et materiale å sette seg inn i.

Jeg synes det er merkelig at Krisesentersekretariatet går ut og sier de håper MM vil fortsette sitt arbeid og engasjement for dem, til tross for hennes sønns handlinger. Så tydeligvis kan jo ikke troverdigheten være "null"  i deres øyne. Eller?

Btw, jeg lurer på " hvilken/hvilke interessante personer som virkelig har betydd noe for Stavanger"?  Pia Tjelta, Mia Gundersen eller kanskje Tore Renberg? Eller hva med Erik Thorstvedt? De første som spratt frem i hodet. Morten Abel er vel uaktuell siden han er født i Bodø.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Sur sitron skrev (5 timer siden):

Nei, Marius var selvsagt ikke i Stavanger - hva skulle han der å gjøre? Dette er kongehus-tråden - ikke tråden om Marius. 

Hvorfor dro du ham inn i diskusjonen om 900-årsjubileet i Stavanger, da?

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Miomino skrev (30 minutter siden):

Så det du antyder her er at når MM intervjuet den japanske forfatteren Haruki Murakami på Litteraturfestivalen så var hun ikke forberedt? Hun bare slang tilfeldigvis innom? Rart det der, for hun fikk mye skryt av kulturjournalister for intervjuet. Murakami er kjent for å være veldig privat og vanskelig å få til å åpne opp i intervjuer.

Hva med HM, når han sammen med FN reiser til Afrika og Asia for å støtte deres arbeid innen miljø og klima. Han tar dette uforberedt og på sparket? Godt gjort i så tilfelle. Ser for meg at dette er litt av et materiale å sette seg inn i.

Jeg synes det er merkelig at Krisesentersekretariatet går ut og sier de håper MM vil fortsette sitt arbeid og engasjement for dem, til tross for hennes sønns handlinger. Så tydeligvis kan jo ikke troverdigheten være "null"  i deres øyne. Eller?

Btw, jeg lurer på " hvilken/hvilke interessante personer som virkelig har betydd noe for Stavanger"?  Pia Tjelta, Mia Gundersen eller kanskje Tore Renberg? Eller hva med Erik Thorstvedt? De første som spratt frem i hodet. Morten Abel er vel uaktuell siden han er født i Bodø.

Alle de er scenevante og ville klart å holde en tale på en glimrende måte. Tore Renberg er et bra forslag - men jeg er sikker på at Stavanger har mange som kunne tilført noe spennende. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er igjen ryddet for flere sider brukerdebatt. Grunnet større interesse for å diskutere hverandre enn trådens tema vil tråden forbli stengt til mandag grunnet kapasitet. 

Forumansvarlig

• Liker 7
Skrevet
rebella81 skrev (På 26.7.2025 den 11.14):

Jo, seriøst. 
Ingen legger seg paddeflat og kysser marken MM tråkker rundt med sine rådyre Louboutin-sko nei, helt riktig, men underdanig neiing, bukking og kniksing er jo noe de kongelige anlagte får overalt hvor de kjøres rundt med sine svarte biler og stiger ut på rød løper. Det er et uomtvistelig faktum som det egentlig ikke er noe å kverulere på, det er ikke tvingende nødvendig å belære med ordbok-link men ok! Det var uansett milevis unna poenget mitt, poenget er om det virkelig holder å være  født eller gift for å skulle bades i luksus, penger og hyllester bekostet av Den Norske Stat. 
Så er tankeeksperimentet videre; når er nok nok, og når vil den demokratiske valgte nasjonalforsamlingen «ta grep» som du sier? Hadde de «tatt grep» hvis ML hadde vært tronarving og kommet trekkende med sin nåværende ektemann? Hva om IA finner sitt livs store kjærlighet som har en fortid i hvit valgallianse? Hva om IA sin førstefødte er lettere PU? Når tas det grep? Enn om MBH hadde vært ektefødt? Hadde da monarkiet fått nådestøtet?

Du har helt rett i at det har vært flere konger gjennom tidene som har vært fullstendig kokorama, innavla og mentalt retarderte. Men, de levde i en tid hvor folk slet seg helseløse ute på jordene og døde tannløse og skinnmagre da de var 30 år, mens den kongelige gjengen flaksa rundt i tull og taft og fløyel og kasta kremkaker på hverandre og underskrev henrettelser på fortvilte unge mødre der oppe i det hedenske Norge som drukna spedbarnet sitt ved fødsel. Og gjorde ikke kongen det selv var det alltids noen hoffolk som trakk i trådene og i realiteten var konge. Men det der var en tid helt uten SoMe og Reddit og et transparent samfunn. Ingen visste dette, ei heller hadde de mulighet til å protestere. Folk hadde nok med å overleve fra en dag til en annen, helt til franskmennene og russerne fikk nok da, foråsidetsånn. Poenget mitt er at kongedømmet hører til en svunnen tid, og har ikke plass nå i dagens samfunn. 

Da er tråden åpen igjen 🤗 Klarer vi å la være å krangle og bitche så veldig nå og heller diskutere sak? 
Er det noen som har noen tanker om dette innlegget mitt her? Tar jeg feil?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
rebella81 skrev (På 26.7.2025 den 11.14):

Jo, seriøst. 

Det holder å være født inn. Så lenge de utfører sitt samfunnsoppdrag slik de skal, gjør de sin jobb. Hvis Verrett representerte Norge ved å fronte sitt syn på selvmord og kreft eller IA sin fiktive partner sitt rasediskriminerende syn, vil jeg tro det ville blitt sett på som et avvik fra oppdraget.

• Liker 3
Skrevet
rebella81 skrev (1 time siden):

Da er tråden åpen igjen 🤗 Klarer vi å la være å krangle og bitche så veldig nå og heller diskutere sak? 
Er det noen som har noen tanker om dette innlegget mitt her? Tar jeg feil?

Enig med deg ; mye kverulering…

På den annen side så er det forståelig; det er EN her inne ( nevner ingen navn , men tror de fleste skjønner…) som temmelig sikkert skriver for å provosere ; massevis av innlegg , primært meningsløst forsvar for Borg Høiby.

Mange lar seg dessverre provosere- istedenfor bare overse innleggene…

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg ønsker å stemme for at de 20kr vi bruker på Kongehuset skal gå til de svakere stilte i samfunnet. Kanskje fattighuset? Eller så kunne barnehageansatte fått bedre lønn? Eller 20kr til skolebøker? Ser iallefall mye som heller kunne fått 20kr fra meg enn Kongehuset. Vi måtte kanskje vedlikeholdt slottet men et presidentskap hadde holdt med en bolig ala startsministeren og hytter kan de holde selv. Det meste er jo eid av kongefamilien selv så da slipper vi vell å betale for at alle reisene mellom disse boligene. Regner med stiftsgården i Trondheim etc kunne blitt overdratt til fylke/kommune. Kanskje airbnb hadde vært noe? Så alle kunne sovet som en prins/prinsesse for en natt… 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Eyr skrev (8 minutter siden):

Jeg ønsker å stemme for at de 20kr vi bruker på Kongehuset skal gå til de svakere stilte i samfunnet. Kanskje fattighuset? Eller så kunne barnehageansatte fått bedre lønn? Eller 20kr til skolebøker? Ser iallefall mye som heller kunne fått 20kr fra meg enn Kongehuset. Vi måtte kanskje vedlikeholdt slottet men et presidentskap hadde holdt med en bolig ala startsministeren og hytter kan de holde selv. Det meste er jo eid av kongefamilien selv så da slipper vi vell å betale for at alle reisene mellom disse boligene. Regner med stiftsgården i Trondheim etc kunne blitt overdratt til fylke/kommune. Kanskje airbnb hadde vært noe? Så alle kunne sovet som en prins/prinsesse for en natt… 

Det er omvisning på slottet i dag, men ikke hele, og ikke hele tiden. Hvis det hadde blitt åpet mer for omvisning, og også andre arrangementer, så kunne det blitt mer inntekt som også kunne blitt brukt til vedlikehold. 

Det er for mye airbnb, men enig i grunntanken din! 🙌

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke litt for lettvint å forholde seg kun til ting som omvisninger på slottet for å anslå hva slags inntekter et kongehus kan innebære for en stat?

Som det har vært nevnt i tråden før har enkelte fagfolk regnet på og uttalt seg om tematikken. Den danske merkevarestrategen Martin Roll uttalte feks følgende til dansk TV2 i forbindelse med tronskiftet i Danmark: 

Sitat

- Mit bedste bud er, at kongehuset er 15-20 milliarder kroner værd om året for Danmark. Men det er en konservativ beregning, så det virkelige tal er muligvis endnu højere, siger han.

https://nyheder.tv2.dk/business/2024-01-09-danmark-tjener-milliarder-paa-kongehuset-vurderer-ekspert

Dette beregnes ut fra den såkalte brandingsverdien et kongehus kan representere for en nasjon. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Er det ikke litt for lettvint å forholde seg kun til ting som omvisninger på slottet for å anslå hva slags inntekter et kongehus kan innebære for en stat?

Som det har vært nevnt i tråden før har enkelte fagfolk regnet på og uttalt seg om tematikken. Den danske merkevarestrategen Martin Roll uttalte feks følgende til dansk TV2 i forbindelse med tronskiftet i Danmark: 

https://nyheder.tv2.dk/business/2024-01-09-danmark-tjener-milliarder-paa-kongehuset-vurderer-ekspert

Dette beregnes ut fra den såkalte brandingsverdien et kongehus kan representere for en nasjon. 

Finn noen som har tatt samme utregning for det norske kongehuset - det kan nemlig ikke sammenlignes med det danske. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (12 minutter siden):

Finn noen som har tatt samme utregning for det norske kongehuset - det kan nemlig ikke sammenlignes med det danske. 

Hvorfor ikke? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er en artikkel med korresponderende tall for det britiske kongehuset. Beregningene og tallene varierer, men at et kongehus rent økonomisk sett smaker mer enn det koster er en gjennomgående konklusjon: 

https://www.investmentmonitor.ai/features/how-much-money-does-the-monarchy-bring-to-the-uk/?cf-view

Sitat

How much money does the monarchy bring to the UK? Some £1.7bn a year…

Criticism and praise for the monarchy has heightened following the death of Queen Elizabeth II. Her funeral cost UK taxpayers millions, but the royal institution brings in far greater sums each year.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

I det norske kongehuset har den norske stats utgifter til formålet økt vannvittig. Og å samle utgiftene for å finne ut den reelle utgiften som går til kongehuset og kongefamilien er særdeles vanskelig. Utgiftene er spredt utover er flere departement og underavdelinger slik at det er vanskelig å eksakt oppgi årlig utgift. 

Hva de indirekte gir Noege as til inntekt er vel like vanskelig å finne ut av, men det eneste vi kan anslå er at all den negative omtalen har bidratt til redusert inntektsverdi.

Hva "privatpersonene" i kongefamilien har til inntjening er jo en godt bevart hemmelighet, men private inntekter har de nok sørget for gir en pen positiv, økt avkastning som skattefritt jubles over. 

Mye vil ha mer...

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Denne brandingverdien er ikke akkurat et eskakt regnestykke, men gjort på hva noen mener er sannsynlig anslag ut fra hvor mye positive effekter kongehuset bringee, og er langt fra noen sikre tall. Kanskje har ikke den danske kongefamilien noe særlig å si for om noen kjøper lego, kanskje har det noe å si.

I england selges det en mengde kongehus-effekter så der kan man i det minste regne noe med sikkerhet. I tillegg kan man sikkert se på besøkstall til kongelige bygninger osv., men akkurat dette med branding verdi er veldig usikkert. 

I hvert fall for det norske kongehuset som har hatt så mye negativ publisitet og er ganske lite sammenlignet med andre nasjoner.

Og unasett, om en såkalt branding ekspert skulle uttale seg om verdien på det norske kongehuset så ville det bare være relativ gjetning det også. Og hva med brandingverdien av en skikkelig god president? 

Det er til og med vanskelig å si noe om de faktiske utgiftene som @Istapp skriver

Så klart har omdømme noe å si, men hvor mye er vanskelig å måle i kroner og øre. Jeg tror ikke turister ville lagt turen til Danmark fremfor Norge hvis vi ble republikk, men hvem vet. Kanskje vil man heller ha kongelig lego enn et Lofoten i en republikk. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...