Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (18 minutter siden):

Som f.eks.? Og var det bare MM som kom? 🧐

Nå var jeg i Stavanger på møte den dagen og ja, det var bare hun som var der ifm Stavangers 900 års-jubileum. 

Endret av Sur sitron
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (18 minutter siden):

Jeg snakker om Stavangers 900-årsjubileum - ikke utvandrer-markeringen.  

Beklager så mye - my bad. :) 

Tillegg: Så vidt jeg forstår var det også markering av Domkirkens (og dermed byens?) 900-årsjubileum også denne dagen (samt av Dronningens 88-årsdag).

Endret av Aricia
  • Liker 4
Skrevet
pøbelsara skrev (53 minutter siden):

Kongefamilien dukker ikke ubedt opp ved slike anledninger. 

Er det noen som har sagt det? De blir selvsagt invitert og så velger slottet hvem som skal sendes til stedet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ellers virker det jo som Stavangers befolkning var glade for besøket, og så på det som en ære:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/jQ5q80/kongefamilien-i-stavanger-kong-harald-og-dronning-sonja-paa-88-aarsdag

Sitat

I folkemengden sto også Anne Marit Tjora Vigdel og veivet med det norske flagget.

– Jeg er stor fan av hele kongefamilien. Det er veldig kjekt at de kommer til Stavanger, og det er helt unikt at vi får besøk av tre generasjoner, sier Videl.

Sitat

– Det at kongefamilien prioriterer å komme hit betyr masse for Stavanger. Dette er en historisk dag, sa biskop Anne Lise Ådnøy til Aftenbladet etter seremonien i Domkirken.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Sur sitron skrev (35 minutter siden):

Nå var jeg i Stavanger på møte den dagen og ja, det var bare hun som var der ifm Stavangers 900 års-jubileum. 

En kommentar til dette valget: Mette Marit har vel en tilknytning til Stavanger og Rogaland via sin mor Marit Tjessem, stemmer ikke det? Marit Tjessem er derfra. Det er vel også grunnen til at Mette Marit har en Rogalandsbunad (det var bunaden hun fikk til konfirmasjonen om jeg ikke husker feil).

Så at kongehuset valgte ut kronprinsessen til å representere dem på selve 900-årsmarkeringen for byen er jo ikke så rart - hun har i hvert fall tettere tilknytning til Stavanger enn noen av de andre i kongefamilien. :) 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg prøvde å finne noen andre prominente (🤭) folk som kunne gjort stas på byen, men fant egentlig ikke så mange. Kristian Valen, JanOve, Stavangerkameratene, ja, mest artister og skuespillere, en og annen politiker (Egenes). Vet ikke om det hadde vært noe særlig, egentlig. 🫣

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (17 minutter siden):

En kommentar til dette valget: Mette Marit har vel en tilknytning til Stavanger og Rogaland via sin mor Marit Tjessem, stemmer ikke det? Marit Tjessem er derfra. Det er vel også grunnen til at Mette Marit har en Rogalandsbunad (det var bunaden hun fikk til konfirmasjonen om jeg ikke husker feil).

Så at kongehuset valgte ut kronprinsessen til å representere dem på selve 900-årsmarkeringen for byen er jo ikke så rart - hun har i hvert fall tettere tilknytning til Stavanger enn noen av de andre i kongefamilien. :) 

Ser ut til at moren er født i Egersund og flyttet til Sola da hun var to år.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Ser ut til at moren er født i Egersund og flyttet til Sola da hun var to år.

Akkurat, takk for tilleggsinfo!

Mette Marit har jo sikkert mye slekt i Rogaland da, så det er ikke rart om Stavangers befolkning synes det er stas. Tjukke slekta inn i kongehuset!

• Liker 8
Skrevet
Momma skrev (32 minutter siden):

Ja, for det hadde jo tatt seg nydelig ut om de gjenga intervju med noen som var ørlite mindre begeistret. 🙄

Hvis den folkelige fordømmelsen av kongehuset generelt og kronprinsessen spesielt var så utbredt som det stadig hevdes i denne debatten ville noen slike motstemmer vært helt på sin plass i artikkelen - og i hvert fall i en kommentarartikkel i lokalavisen i etterkant av jubiléet. Mulig noe slikt er blitt skrevet? Jeg følger ikke med i lokaljournalistikken i Rogaland.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Hvis den folkelige fordømmelsen av kongehuset generelt og kronprinsessen spesielt var så utbredt som det stadig hevdes i denne debatten ville noen slike motstemmer vært helt på sin plass i artikkelen - og i hvert fall i en kommentarartikkel i lokalavisen i etterkant av jubiléet. Mulig noe slikt er blitt skrevet? Jeg følger ikke med i lokaljournalistikken i Rogaland.

Ingen av oss gjør det. Men i motsetning til deg applauderer jeg ikke ukritisk kongehusets eksistens.   

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Momma skrev (9 minutter siden):

Ingen av oss gjør det. Men i motsetning til deg applauderer jeg ikke ukritisk kongehusets eksistens.   

Nå er det jo MMs opptreden som spesifikt har blitt omtalt negativt i tråden mht Stavanger-besøkene. 🤭

• Liker 7
Skrevet
Kollontaj skrev (33 minutter siden):

Nå er det jo MMs opptreden som spesifikt har blitt omtalt negativt i tråden mht Stavanger-besøkene. 🤭

Stavanger-besøket. Hvem har skrevet om begge. Utvandrerjubileet som de alle deltok på hadde de som en oppstart til familieferien på kongeskipet. 

Det var jeg som sa at jeg reagerte på at MM ble sendt for å holde tale på Domkirke-trappen under 900-årsjubileet og at de ikke fant noen som faktisk har betydd noe for byen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Stavanger-besøket. Hvem har skrevet om begge. Utvandrerjubileet som de alle deltok på hadde de som en oppstart til familieferien på kongeskipet. 

Det var jeg som sa at jeg reagerte på at MM ble sendt for å holde tale på Domkirke-trappen under 900-årsjubileet og at de ikke fant noen som faktisk har betydd noe for byen. 

Hun er Norges kronprinsesse med slektsrøtter i Rogaland. Ganske nærliggende valg av person til å kaste glans over jubileet.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Denne middelaldrende kvinnen med bakgrunn fra et meget belastet miljø, inkludert «utagerende festing», «ungdommelig ubetenksomheter» og narkotikabruk; har hun gjort eller bedrevet noe av betydning for noe som helst, annet enn å ha giftet seg inn i kongefamilien? Altså, jeg mener, har hun utmerket seg gjennom studier innen et visst felt på et nivå som «vanlige folk» ville blitt offentlig anerkjent for? Skrevet noen forskningsartikler eller andre akademiske verker på høyt nivå? Bedrevet frivillig arbeid eller andre humanitære geskjefter som ville brakt henne fram i offentlighetens lys hvis hun ikke var «den hun er»? Kort sagt, har hun fortjent noe av den anerkjennelsen hun får/ønsker ut fra egne meritter, eller er det kun som inngift medlem av kongefamilien hun visstnok fortjener all denne uhemmede heder og nesegruse beundringen fra en samlet norsk befolkning? 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (4 timer siden):

Akkurat ja - tro. Så du bygger ikke dette på noen dokumentasjon, bare på negative antakelser. 

Og hvis ikke kongefamilien hadde stilt opp på feiringen av Stavangers 900-årsjubileum hadde det jo selvsagt blitt ramaskrik. Det er et eksempel på en begivenhet der kongelig nærvær er obligatorisk, for å signalisere at jubileet er av nasjonal betydning, og slik understreke Stavangers betydning for Norge som nasjon. 

Dessverre. Hvilket gjør påstandene totalt uinteressante og uten gyldighet. Gjesp.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (9 timer siden):

Denne middelaldrende kvinnen med bakgrunn fra et meget belastet miljø, inkludert «utagerende festing», «ungdommelig ubetenksomheter» og narkotikabruk; har hun gjort eller bedrevet noe av betydning for noe som helst, annet enn å ha giftet seg inn i kongefamilien? Altså, jeg mener, har hun utmerket seg gjennom studier innen et visst felt på et nivå som «vanlige folk» ville blitt offentlig anerkjent for? Skrevet noen forskningsartikler eller andre akademiske verker på høyt nivå? Bedrevet frivillig arbeid eller andre humanitære geskjefter som ville brakt henne fram i offentlighetens lys hvis hun ikke var «den hun er»? Kort sagt, har hun fortjent noe av den anerkjennelsen hun får/ønsker ut fra egne meritter, eller er det kun som inngift medlem av kongefamilien hun visstnok fortjener all denne uhemmede heder og nesegruse beundringen fra en samlet norsk befolkning? 

For det vi diskuterte akkurat nå, altså representasjon på vegne av kongehuset, så er den eneste relevante tingen Mette Marit har gjort å gifte seg med kronprinsen, ja. Da blir man nemlig kronprinsesse. 

Og altså - beundring? :klo: Hun beundres da ikke? Avisartikkelen fokuserer på symbolverdien ved at først kronprinsessen og så hele kongefamilien i tre generasjonen stiller opp for å feire en bys 900-årsjubileum. Posisjonene er greia, ikke personene som innehar dem.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

For det vi diskuterte akkurat nå, altså representasjon på vegne av kongehuset, så er den eneste relevante tingen Mette Marit har gjort å gifte seg med kronprinsen, ja. Da blir man nemlig kronprinsesse. 

Og altså - beundring? :klo: Hun beundres da ikke? Avisartikkelen fokuserer på symbolverdien ved at først kronprinsessen og så hele kongefamilien i tre generasjonen stiller opp for å feire en bys 900-årsjubileum. Posisjonene er greia, ikke personene som innehar dem.

Poenget er vel at personene som innehar posisjonene må kunne gi oss noe mer enn bare å være født eller være gift. Det må være noe å beundre eller anerkjenne, ellers kan det vel være det samme med hele greia? 
Er jo nesten så vi kunne hatt en dronninggemal som seksuelt misbruker sine klienter og spør kreftsyke små barn om Why do you want this cancer? Og en kommende dronning som snakker med engler? Det er liksom grenser for hva man skal bukke og nikke og neie og skrape for, selv om det er POSISJONENE og ikke personene, visstnok. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...