Momma Skrevet 24. juli #5501 Skrevet 24. juli Som ex-monarkist tenker jeg at monarkiet lar seg forsvare så lenge det består av oppegående, utdannede, interesserte, imøtekommende og velmenende mennesker som presenterer landet på en hyggelig måte. Det har vi på ingen måte i dag nå regjerende monarker sier takk for seg. Det gir seg selv hva som da er løsningen. 4 1 11
Aricia Skrevet 24. juli #5502 Skrevet 24. juli pøbelsara skrev (3 minutter siden): Hvis du hi ter til mitt engasjement mot eksponering av barn i some og for at gjeldene lovverk skal følges, vil jeg opplyse om at jeg ikke skriver om kropp og frisyre i de trådene heller. Det er visst ikke så nøye med nyansene - tvert imot. 3 3
Aricia Skrevet 24. juli #5503 Skrevet 24. juli Partiet jeg skal stemme på er imot monarki. Helt greit for meg, men det avgjør ikke valget for meg på noen som helst slags måte. Spørsmålet om monarki er et ikke-spørsmål i norsk politikk, og også et helt marginalt tema for meg, til tross for at jeg (selvsagt) er prinsipiell republikaner. Innleggene mine i debattene her inne har for øvrig ingen verdens ting med mitt syn på monarki å gjøre. 5 1 1
pøbelsara Skrevet 24. juli #5504 Skrevet 24. juli For øvrig så er jeg enig i at klær og mote er interessant og spennende, Nedsettende og nedlatende kommentarer om kropp og ufordelaktige uttalelser om utseende, synes jeg er over grensen, særlig når det gjelder veldig unge mennesker. Når det tipper over i litt usaklig, tenker jeg at vi bør stoppe. Og hvis man kommer med påstander om etikette som ikke stemmer med fakta, må det var lov å si fra. 1 3
pop up bruker Skrevet 24. juli #5505 Skrevet 24. juli pøbelsara skrev (5 minutter siden): For øvrig så er jeg enig i at klær og mote er interessant og spennende, Nedsettende og nedlatende kommentarer om kropp og ufordelaktige uttalelser om utseende, synes jeg er over grensen, særlig når det gjelder veldig unge mennesker. Når det tipper over i litt usaklig, tenker jeg at vi bør stoppe. Og hvis man kommer med påstander om etikette som ikke stemmer med fakta, må det var lov å si fra. Det er nok de aller fleste enige om, og jeg har sett svært lite av det i denne tråden. Jeg syns debatten går for fort, og har litt for harde albuer til at jeg orker å delta så mye, men jeg følger med på trådene, og syns det svært, svært skjeldent er kommentarer om utseende og kropp. 3 1 2
Forumansvarlig Skrevet 25. juli #5506 Skrevet 25. juli Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep samt avsporinger som følge av dette. Forumansvarlig 1
PusheenPusheen Skrevet 25. juli #5507 Skrevet 25. juli Ingrid Alexandra på plass i Sydney Da var det tid for studier. 2
Gjest Sur sitron Skrevet 25. juli #5508 Skrevet 25. juli Momma skrev (22 timer siden): Som ex-monarkist tenker jeg at monarkiet lar seg forsvare så lenge det består av oppegående, utdannede, interesserte, imøtekommende og velmenende mennesker som presenterer landet på en hyggelig måte. Det har vi på ingen måte i dag nå regjerende monarker sier takk for seg. Det gir seg selv hva som da er løsningen. Jeg er SÅ enig med deg. Stemmer ikke på partier ene og alene pga dere motstand mot monarkiet - så viktig er det ikke for meg. Men at vi idag sitter med et kongehus man kan være flau over viser galskapen i dette - vi vet aldri hva vi får inn. Jeg støtter organisasjoner som arbeider for at Norge skal bli republikk og jeg møter ikke opp på tilstelninger hvor de kongelige er invitert - for det irriterer meg 😅 De skal liksom ta æren for noe de ikke har satt seg skikkelig inn i og som de absolutt ikke fortjener å få æren av.
Kollontaj Skrevet 25. juli #5509 Skrevet 25. juli (endret) Skjønner ikke helt det med tilstelninger og åpninger og lignende som de kongelige liksom tar æren av? Har vært på flere slike med ulike medlemmer av kongefamilien (ikke pga kongefamilien, altså) og har aldri opplevd at de har prøvd å ta æren eller har fått æren for noe som helst. De har kun vært der for ekstra «glans» og støtte, og jeg har aldri tenkt at de har tatt over for selve arrangementet. Tror de er temmelig proffe på slike ting, faktisk. Endret 25. juli av Kollontaj 7 5
Aricia Skrevet 25. juli #5510 Skrevet 25. juli (endret) Kollontaj skrev (26 minutter siden): Skjønner ikke helt det med tilstelninger og åpninger ok som de kongelige liksom tar æren av? Har vært på flere slike med ulike medlemmer av kongefamilien (ikke pga kongefamilien, altså) og har aldri opplevd at de har prøvd å ta æren eller har fått æren for noe som helst. De har kun vært der for ekstra «glans» og støtte, og jeg har aldri tenkt at de har tatt over for selve arrangementet. Tror de er temmelig proffe på slike ting, faktisk. Enig. De kaster glans, dvs sørger for mer medieoppmerksomhet om et arrangement eller en begivenhet. De blir vist rundt og stiller spørsmål om saken de skal løfte, og ofte har de lest seg opp på forhånd. Når kongehuset representerer handler det i regelen aldri om dem selv, med mindre tematikken er noe de kan relatere til egen virksomhet, kunnskap og interesser (feks billedkunst for Sonja). @Sur sitron Min erfaring er altså at kongefamilien så absolutt setter seg inn i sakene de skal fremme og arrangementene de deltar på. Det er liksom det som er jobben. Kan du underbygge at det motsatte er tilfellet, eller er det bare noe du tar for gitt eller innbiller deg? Endret 25. juli av Aricia 5 6
Gjest Sur sitron Skrevet 25. juli #5511 Skrevet 25. juli Kollontaj skrev (36 minutter siden): Skjønner ikke helt det med tilstelninger og åpninger og lignende som de kongelige liksom tar æren av? Har vært på flere slike med ulike medlemmer av kongefamilien (ikke pga kongefamilien, altså) og har aldri opplevd at de har prøvd å ta æren eller har fått æren for noe som helst. De har kun vært der for ekstra «glans» og støtte, og jeg har aldri tenkt at de har tatt over for selve arrangementet. Tror de er temmelig proffe på slike ting, faktisk. Jeg snakker ikke om Sonja og Harald. De har alltid fremstått genuine i sine handlinger. De som kommer etter har jeg langt mindre tiltro til.
Gjest Sur sitron Skrevet 25. juli #5512 Skrevet 25. juli Aricia skrev (19 minutter siden): Enig. De kaster glans, dvs sørger for mer medieoppmerksomhet om et arrangement eller en begivenhet. De blir vist rundt og stiller spørsmål om saken de skal løfte, og ofte har de lest seg opp på forhånd. Når kongehuset representerer handler det i regelen aldri om dem selv, med mindre tematikken er noe de kan relatere til egen virksomhet, kunnskap og interesser (feks billedkunst for Sonja). @Sur sitron Min erfaring er altså at kongefamilien så absolutt setter seg inn i sakene de skal fremme og arrangementene de deltar på. Det er liksom det som er jobben. Kan du underbygge at det motsatte er tilfellet, eller er det bare noe du tar for gitt eller innbiller deg? Jeg snakker ikke om Sonja - jeg vet at hun er forberedt i alt hun foretar seg. Når det gjelder de som kommer etter så har jeg mindre tro. Kan for eksempel nevne alt engasjement ifm krisesenter og voldsutsatte kvinner. Null troverdighet der. Da er det bedre å holde seg hjemme. En ting jeg mener med malplassert er når norges byer feirer jubileum. Da er det mer på sin plass å invitere noen som virkelig har betydd noe for den byen og ikke et fremmed menneske fra kongefamilien. Hadde aldri møtt opp på en sånn tilstelning i det hele tatt. Hadde det istedet vært en interessant person som virkelig har betydd noe for byen så hadde jeg gledelig møtt opp.
Aricia Skrevet 25. juli #5513 Skrevet 25. juli Sur sitron skrev (6 minutter siden): Jeg snakker ikke om Sonja - jeg vet at hun er forberedt i alt hun foretar seg. Når det gjelder de som kommer etter så har jeg mindre tro. Kan for eksempel nevne alt engasjement ifm krisesenter og voldsutsatte kvinner. Null troverdighet der. Da er det bedre å holde seg hjemme. En ting jeg mener med malplassert er når norges byer feirer jubileum. Da er det mer på sin plass å invitere noen som virkelig har betydd noe for den byen og ikke et fremmed menneske fra kongefamilien. Hadde aldri møtt opp på en sånn tilstelning i det hele tatt. Hadde det istedet vært en interessant person som virkelig har betydd noe for byen så hadde jeg gledelig møtt opp. Akkurat ja - tro. Så du bygger ikke dette på noen dokumentasjon, bare på negative antakelser. Og hvis ikke kongefamilien hadde stilt opp på feiringen av Stavangers 900-årsjubileum hadde det jo selvsagt blitt ramaskrik. Det er et eksempel på en begivenhet der kongelig nærvær er obligatorisk, for å signalisere at jubileet er av nasjonal betydning, og slik understreke Stavangers betydning for Norge som nasjon. 10 1
Gjest Sur sitron Skrevet 25. juli #5514 Skrevet 25. juli Aricia skrev (12 minutter siden): Akkurat ja - tro. Så du bygger ikke dette på noen dokumentasjon, bare på negative antakelser. Og hvis ikke kongefamilien hadde stilt opp på feiringen av Stavangers 900-årsjubileum hadde det jo selvsagt blitt ramaskrik. Det er et eksempel på en begivenhet der kongelig nærvær er obligatorisk, for å signalisere at jubileet er av nasjonal betydning, og slik understreke Stavangers betydning for Norge som nasjon. Da ser vi forskjellig på dette - ikke uventet.
Aricia Skrevet 25. juli #5515 Skrevet 25. juli Sur sitron skrev (29 minutter siden): Da ser vi forskjellig på dette - ikke uventet. Så du mener byen har spilt en ubetydelig rolle for Norge som nasjon? 8
pøbelsara Skrevet 25. juli #5516 Skrevet 25. juli Kongefamilien dukker ikke ubedt opp ved slike anledninger. 10
Aricia Skrevet 25. juli #5517 Skrevet 25. juli pøbelsara skrev (1 minutt siden): Kongefamilien dukker ikke ubedt opp ved slike anledninger. Sant nok - de crasher ikke en bys 900-årsjubileum liksom. 8
Kollontaj Skrevet 25. juli #5518 Skrevet 25. juli Og jubleeet hadde gått sin gang og folk hadde møtt opp uansett, men klart det er symbolsk viktig at kongelige deltar på slike store arrangementer. 7
Gjest Sur sitron Skrevet 25. juli #5519 Skrevet 25. juli Aricia skrev (14 minutter siden): Så du mener byen har spilt en ubetydelig rolle for Norge som nasjon? Langt ifra - jeg mener at et jubileum burde hatt besøk og tale av en person som har betydd mye for byen. Det kan vi vel ikke si at MM har.
Kollontaj Skrevet 25. juli #5520 Skrevet 25. juli Sur sitron skrev (9 minutter siden): Langt ifra - jeg mener at et jubileum burde hatt besøk og tale av en person som har betydd mye for byen. Det kan vi vel ikke si at MM har. Som f.eks.? Og var det bare MM som kom? 🧐 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå