Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (25 minutter siden):

Jeg spør igjen, fordi jeg er genuint interessert i å vite - er det noen av dere som leser og skriver her som synes avskaffelsen av monarkiet er så viktig at det bestemmer hvem man skal stemme på i september? 

Det er mange andre ting som står lengre opp på listen for min del. Men alle disse tingene koster penger, så sånnsett blir det jo alltid et spørsmål om hvor man skal ta pengene fra. Hvis man da kan se på andre utgifter, som f.eks monarkiet, og kutte ned der man kan, så er jo omfordeling i statsbudsjett generelt noe jeg bryr meg veldig om.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (28 minutter siden):

Jeg spør igjen, fordi jeg er genuint interessert i å vite - er det noen av dere som leser og skriver her som synes avskaffelsen av monarkiet er så viktig at det bestemmer hvem man skal stemme på i september? 

Nei, det er på ingen måte hovedsaken. Men jeg gjør mitt, med de midler jeg har, for at flere partier vurderer folkeavstemning. 

Jeg har alltid vært monarkist, men de siste års hendelser har gjort at jeg nå har snudd: utgifter som ikke lenger kan forsvares med noen som helst goder for landet/fellesskapet, influencere, reklameinntekter, sure miner, kvinnemishandling, narkotika, enabling, koste under teppet, ingen kommentarer, feige gubber osv.

Nei takk. 

Endret av Momma
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tror også at debatten vil vli aktualisert når kongen dør. Jeg tenker dessuten at slik verden ser ut, er det stadig mer aktuelt med en generell verdidiskusjon; hva er viktig for folk, hva er viktig for nordmenn? 
vil demokratiet i Norge overleve i den formen det har per i dag? 

og så er jeg enig i at så lenge vi har monarki, må vi også betale for det. Så kan vi jo håpe at politikerne som bevilger pengene til kongehuset og det tilhørende, er oppptatt av hva og hvordan de brukes. 

• Liker 6
Skrevet
pøbelsara skrev (26 minutter siden):

Som politisk engasjert og medlem av et politisk parti, vil jeg bemerke at jeg kan foreslå sak om folkeavstemning, styreform helt uavhengig av hvilke partier som på nåværende tidspunkt har tatt stilling til dette allerede. Dette er jo bare en sak av mange. Så jeg stemmer på det partiet jeg har flest saker jeg er samstemt med nå til valget.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
K_mb skrev (3 minutter siden):

Jeg henviser deg for min del til et svar jeg ga din meddebattant og forøvrig deg! 

Det er mye som engasjerer meg både i Norge og i verden. Jeg har mange hensyn som skal taes når jeg velger å stemme. Denne debatten er en liten del av mange andre saker som engasjerer meg. Likefullt har jeg lov å diskutere i denne tråden. Så hva er du etter? Graving etter parti-tilhørlighet? I en avstemning som utelukkende handler om å avskaffe monarkiet, så er saken klar. Men det skjer vel neppe.

Jeg så svaret ditt, takk! Jeg spør fordi jeg er genuint interessert, og fordi jeg ønsket en litt mer konstruktiv debatt, og synes det er supert å lese hva folk tenker om dette.  Jeg har også svart på at andre saker er viktigere for meg. 

• Liker 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (36 minutter siden):

Det motsatte er også mulig, å være monarkist, men likevel synes at det norske kongehuset gjør en elendig jobb.

For meg er det en sammenheng mellom dette. Fordi jeg i utgangspunktet synes monarkiet er en god ide, så spiller det en stor rolle at de gjør en elendig jobb. De ødelegger institusjonen som er større en dem selv. Hvis de ikke gidder å gjøre en bedre jobb hadde det vært bedre om de hadde trekt seg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (43 minutter siden):

For meg er det en viktig sak politisk, og det partiet jeg skal stemme på er også motstander av monarket. Når jeg velger hvilket parti jeg skal stemme på er det ikke enkeltsaker som er det vitkgiste, men det jeg helhetlig er mest enig med.   

Edit; legger til at ofte er jo dette et mer idiologisk spørsmål, og jeg de paritene jeg idiologisk heller ikke identifiserer meg med er gjerne for monarkiet. 

Endret av pop up bruker
Skrevet
pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Jeg tror også at debatten vil vli aktualisert når kongen dør. Jeg tenker dessuten at slik verden ser ut, er det stadig mer aktuelt med en generell verdidiskusjon; hva er viktig for folk, hva er viktig for nordmenn? 
vil demokratiet i Norge overleve i den formen det har per i dag? 

og så er jeg enig i at så lenge vi har monarki, må vi også betale for det. Så kan vi jo håpe at politikerne som bevilger pengene til kongehuset og det tilhørende, er oppptatt av hva og hvordan de brukes. 

Det er såpadd store og viktige spørsmål vi må/bør ta stilling til fremover at jeg håper monarkiet ryker først av uviktige ting. 

Vi har ikke råd til å krangle om kjoler og tiaraer til hundretalls millioner kroner, og behandle noksagter som overmennesker.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
pop up bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis noen ønsker en rask oversikt over hvordan de ulike partiene stiller seg til monarkiet finner dere det her: 

https://republikk.no/republikk-og-politikk

Jeg tror oversikten ser annerledes ut i neste runde.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
pøbelsara skrev (59 minutter siden):

Og folk har faktisk skrevet i denne tråden om dårlig frisyrevalg i ganske mange innlegg. Det er ikke noe jeg finner på. 

Men ingen har brukt det som et argument for å avskaffe monarkiet, slik du impliserte, så det var et slag under beltestedet.

Jobben deres er jo å representere landet vårt, noe de får hinsides mye penger for å gjøre. De kjøper kjoler i en prisklasse opp til en halv million per stykk. Det er ikke sånn at noen av dem er noe spesielt karismatiske eller intelligente eller utmerker seg på noen måte, så jeg synes ikke det er så rart at folk er engasjerte i stilvalg når de er på jobb.

Det interesserer ikke meg spesielt mye, men jeg forstår ikke hvorfor noen flyr i flint av det. Folk har i alle år vært opptatt av de kongeliges kjoler og frisyrer, så det er da virkelig ikke noe nytt.

(Og så finnes det andre tråder her inne der tilfeldige damer som ikke lever på staten blir hudflettet for antrekk og posering og pupper og rumpe over tusenvis av sider. Men det provoserer visst ikke, tvert i mot).

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest pop up bruker
Skrevet
Momma skrev (4 minutter siden):

Jeg tror oversikten ser annerledes ut i neste runde.

Altså etter valget tenker du på? Eller hvilken runde tenker du på? 😊

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 minutter siden):

(Og så finnes det andre tråder her inne der tilfeldige damer som ikke lever på staten blir hudflettet for antrekk og posering og pupper og rumpe over tusenvis av sider. Men det provoserer visst ikke, tvert i mot).

Legger også merke til at toleransen er ulik i de forskjellige trådene her. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (35 minutter siden):

Jeg så svaret ditt, takk! Jeg spør fordi jeg er genuint interessert, og fordi jeg ønsket en litt mer konstruktiv debatt, og synes det er supert å lese hva folk tenker om dette.  Jeg har også svart på at andre saker er viktigere for meg. 

Enig med deg i å ha en konstruktiv debatt.

Men man skal huske på at folk har mange hensyn å ta når de skal ta politiske valg. Kongehuset er der og har "alltid" vært der og selv om folk ønsker en avvikling så er det kanskje ikke den prioriteringen de har når de skal stemme. Folk tar for gitt at vi er et monarki og ser seg fornøyd med det fordi det er så inngravert i den norske folkesjela.

Mens å være forelder, eie bolig, eie bedrift, være pensjonist og medfølgende alderdom, dyrevern, livssituasjon, skatter og avgifter, miljøvern, og alle andre kamper veier tungt for mange og med det velger folket å gå etter det som veier tyngst. 

Så å velge parti utelukkende for å avvikle kongehuset tror jeg de færreste gjør av de grunner jeg har nevnt over her. Men samtidig tror jeg folk tygger mer og mer på hvor gammeldags og avleggs et kongehus er, og ihvertfall etter alle skandalene som har preget det norske kongehuset og som ikke er et kongehus verdig.

Endret av K_mb
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
pop up bruker skrev (3 minutter siden):

Altså etter valget tenker du på? Eller hvilken runde tenker du på? 😊

Om et valgår og to.

• Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Men ingen har brukt det som et argument for å avskaffe monarkiet, slik du impliserte, så det var et slag under beltestedet.

Jobben deres er jo å representere landet vårt, noe de får hinsides mye penger for å gjøre. De kjøper kjoler i en prisklasse opp til en halv million per stykk. Det er ikke sånn at noen av dem er noe spesielt karismatiske eller intelligente eller utmerker seg på noen måte, så jeg synes ikke det er så rart at folk er engasjerte i stilvalg når de er på jobb.

Det interesserer ikke meg spesielt mye, men jeg forstår ikke hvorfor noen flyr i flint av det. Folk har i alle år vært opptatt av de kongeliges kjoler og frisyrer, så det er da virkelig ikke noe nytt.

Enig i dette.

Jeg har skrevet en del om klær, fordi jeg er intressert i klær og stil, og også fordi her går en del penger til nettopp klær av appanasjen for at de kongelige skal representere "best" mulig.

Om jeg er for eller imot monarkiet handler ikke om kjolene som brukes eller ikke brukes, men jeg mener at det godt innenfor trådens emne å skrive om, og diskustere, også den delen av kongehuset. 

Skrevet
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Enig i dette.

Jeg har skrevet en del om klær, fordi jeg er intressert i klær og stil, og også fordi her går en del penger til nettopp klær av appanasjen for at de kongelige skal representere "best" mulig.

Om jeg er for eller imot monarkiet handler ikke om kjolene som brukes eller ikke brukes, men jeg mener at det godt innenfor trådens emne å skrive om, og diskustere, også den delen av kongehuset. 

Jeg synes det er aldeles innafor å diskutere kjoler og tiaraer så lenge vi har monarki, noe "fornuftig" må vi jo kunne bruke dem til, liksom?!, mens det er en annen diskusjon om vi ønsker monarki eller ei. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest pop up bruker
Skrevet
Momma skrev (3 minutter siden):

Om et valgår og to.

Ah, ok, ja, det tror jeg også. Jeg tror også at det kan endre seg etter saken til Marius er avgjort. 

Gjest pop up bruker
Skrevet
Momma skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er aldeles innafor å diskutere kjoler og tiaraer så lenge vi har monarki, noe "fornuftig" må vi jo kunne bruke dem til, liksom?!, mens det er en annen diskusjon om vi ønsker monarki eller ei. 

Enig!

Skrevet
Kollontaj skrev (59 minutter siden):

Så lenge vi har et monarki, må vi selvsagt drifte det. Selvsagt. 

Det var ikke et svar på spørsmålet. 

Er litt merkelig at man blander sammen disse tingene. 

Er mer merkelig at det ikke er noen reel offentlig diskusjon om økonomien til Kongehuset og Kongefamilien. 

Går fint an å ha et monarki med et vesentlig lavere kostnadsnivå, og med åpenhet kring formue overføringer til kongefamilien. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...