Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ginny Weasley skrev (15 timer siden):

Helt enig. Reagerte jeg også, synes det er skikkelig trist å se.

Tenker at om kongeparet på død og liv vil ha med DV og ML på familieferie kunne de invitert dem til hytta på Mågerø. Den ligger skjermet til (på militært område?) og sannsynligvis ville verken pressen eller folk flest fått med seg at han var der.

De må jo skjønne at når kongeskipet ankrer opp utenfor et lite sted i en fjord på vestlandet med kongeflagget heist i masta vil folk bli oppmerksomme på det? At folk vil ta turen til brygga i håp om å få et glimt av de kongelige skjønner de vel også? At de da velger å bli kjørt i land med sjalupp i samlet flokk for å ta mot folks hyllest på brygga er for meg uforståelig. DV skulle ikke vært i den sjaluppen mener jeg.

At kongeparet velger å inkludere ham på den måten sender ikke noen signaler om at kongefamilien tar avstand fra oppførselen hans og raljeringene hans om hvor fælt alt er i Norge er og hvor fæle, rasistiske og sneversynte nordmenn er. Tvert i mot sender det et signal om at det er akseptert og at han er inkludert. Det er bare trist. Og ikke så rent lite provoserende.

Spot on! Det er rett og slett provoserende å se han posere som en vandrende reklame for Hèst i den kongelige kortesjen etter alt han har liret av seg nå, og alle bruddene på "avtalen" (setter det i anførselstegn for jeg kjøper ikke helt at avtalen har vært annet enn blabla) 

En av tingene han har klart å si nå nylig er vel at de eneste som forstår han her i landet er de kongelige. I og med at de ikke korrigerer eller uttaler noe som helst - så lar de han jo snakke for seg - og stilltiende samtykker. De kunne fint fortsatt omgås han OG si noe som forsvarer oss - `folket`. 

Han "hater" oss, og han manipulerer det hele med splitt og hersk mellom kongehus og folk. Og de LAR han gjøre det. Helt absurd. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Sur sitron skrev (På 4.7.2025 den 12.51):

Jeg for min del håper han velger å ta en utdannelse. 

Sur sitron skrev (På 4.7.2025 den 13.05):

Jeg vet det ikke er pålagt - men jeg mener at kanskje denne priviligerte familien kunne gå foran som et godt eksempel for andre. 

Helt enig. Jeg hadde ikke blitt imponert om ungdommer i min slekt stifta ENK i stedet for å ta utdanning. Eller de må gjerne ha et ENK, men da må det være i tillegg til studier.

Kongefamilien er elitefamilien i Norge. Man forventer mer av de. Hvorfor skal andre norske ungdommer gidde førstegangstjeneste eller utdanning når de ikke gjør det? IA er selvfølgelig unntaket.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sol79 skrev (16 minutter siden):

Helt enig. Jeg hadde ikke blitt imponert om ungdommer i min slekt stifta ENK i stedet for å ta utdanning. Eller de må gjerne ha et ENK, men da må det være i tillegg til studier.

Kongefamilien er elitefamilien i Norge. Man forventer mer av de. Hvorfor skal andre norske ungdommer gidde førstegangstjeneste eller utdanning når de ikke gjør det? IA er selvfølgelig unntaket.

Helt sant! Vi burde kunne forvente at kongefamilien skal gå foran med et godt eksempel. Det er veldig fint at IA skal reise ut for å studere nå, men flerparten av de øvrige unge i familien har ingen ambisjoner om studier virker det som. Hverken MBH, Maud A, Leah eller SM har valgt studier så langt. 

Det gjenspeiler ikke samfunnet i hele tatt. Og hvorfor er det slik? De "gidder" ikke? Fordi de ikke trenger? De blir født inn i godt rykte, kjendissttus uten sidestykke og et vanvittig nettverk. Som noen andre nevnte -  flere av de velger å bruke den kongelige tilknytningen til å bli influencere. Det begynner å bli så harry som man kan få det. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

Helt sant! Vi burde kunne forvente at kongefamilien skal gå foran med et godt eksempel. Det er veldig fint at IA skal reise ut for å studere nå, men flerparten av de øvrige unge i familien har ingen ambisjoner om studier virker det som. Hverken MBH, Maud A, Leah eller SM har valgt studier så langt. 

Det gjenspeiler ikke samfunnet i hele tatt. Og hvorfor er det slik? De "gidder" ikke? Fordi de ikke trenger? De blir født inn i godt rykte, kjendissttus uten sidestykke og et vanvittig nettverk. Som noen andre nevnte -  flere av de velger å bruke den kongelige tilknytningen til å bli influencere. Det begynner å bli så harry som man kan få det. 

Eller at de rett og slett ikke er akademisk anlagt.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Svigermor skrev (12 minutter siden):

Men da burde de kanskje gått yrkesfagveien og tatt fagbrev? Men det er vel ikke bra nok… 🙄 

Det er i alle fall åpenbart at både LI, MA og SM tar en vei som ikke innebærer hverken studier eller en ordentlig/vanlig jobb etter vgs fordi de kan - fordi foreldrene har mye penger og betaler for dem. Noen av dem tjener vel til dels penger selv, selv om det er vanskelig å se for seg at MA kan leve av kunsten, selv om hun selger bilder bare fordi hun er den hun er (sorry, MA, jeg liker deg, men det er sant - det er SÅ tøft å være kunstner). Mens LI mulig tjener mer enn søsteren på sminkeinfluenseringen sin, men også for henne er det 100% sikkert at hun ikke hadde tjent noe som helst hvis hun hadde vært datter av fysioterapeut Märtha Behn fra et rekkehus i Lommedalen. Og hun hadde neppe hatt luksusen det er å satse alt på influenserlivet etter vgs hvis hun ikke hadde hatt mammas formue i bakhånd. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Og da nevner jeg ikke engang MBH, som åpenbart har vært ute å kjøre i lang tid. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Mmmwhatever skrev (3 timer siden):

Men da burde de kanskje gått yrkesfagveien og tatt fagbrev? Men det er vel ikke bra nok… 🙄 

Det er i alle fall åpenbart at både LI, MA og SM tar en vei som ikke innebærer hverken studier eller en ordentlig/vanlig jobb etter vgs fordi de kan - fordi foreldrene har mye penger og betaler for dem. Noen av dem tjener vel til dels penger selv, selv om det er vanskelig å se for seg at MA kan leve av kunsten, selv om hun selger bilder bare fordi hun er den hun er (sorry, MA, jeg liker deg, men det er sant - det er SÅ tøft å være kunstner). Mens LI mulig tjener mer enn søsteren på sminkeinfluenseringen sin, men også for henne er det 100% sikkert at hun ikke hadde tjent noe som helst hvis hun hadde vært datter av fysioterapeut Märtha Behn fra et rekkehus i Lommedalen. Og hun hadde neppe hatt luksusen det er å satse alt på influenserlivet etter vgs hvis hun ikke hadde hatt mammas formue i bakhånd. 

Nettopp! Maud og Leah hadde slitt vesentlig mer med å hevde seg som kunstner (Jeg vil egentlig kalle henne male-influencer. Jeg også liker Maud, men kunstnerstatusen har hun fått litt gratis)  -  og sminkeinfluencer hvis de ikke var født kjendiser. Märtha og stefar Durek er også mest av alt influencere og lever av tilknytningen til kongehuset. 

Men i arverekken skal de være. 

Har vi ingen krav til de som skal være i den rekken? Det er vel spørsmål som ikke har vært aktuellt å stille tidligere kanskje.. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (7 timer siden):

Spot on! Det er rett og slett provoserende å se han posere som en vandrende reklame for Hèst i den kongelige kortesjen etter alt han har liret av seg nå, og alle bruddene på "avtalen" (setter det i anførselstegn for jeg kjøper ikke helt at avtalen har vært annet enn blabla) 

En av tingene han har klart å si nå nylig er vel at de eneste som forstår han her i landet er de kongelige. I og med at de ikke korrigerer eller uttaler noe som helst - så lar de han jo snakke for seg - og stilltiende samtykker. De kunne fint fortsatt omgås han OG si noe som forsvarer oss - `folket`. 

Han "hater" oss, og han manipulerer det hele med splitt og hersk mellom kongehus og folk. Og de LAR han gjøre det. Helt absurd. 

Kongehuset snakkar varmt om plikt og respekt for folket, men lever som kjendisar på evig betalt ferie. Dei seier eitt – og gjer noko heilt anna. Mr. og fru Verrett har ein ”avtale” med hoffet, men den blir broten kvar gong det passar: gin med tittel, Netflix-avtalar og milliongjeld til bryllaupsfolk. Og likevel smiler dei på ferie tur som om alt er i orden. Men  så lenge vi betalar, treng dei vel ikkje halde det dei lovar. Og dei "står tøtt" i å vinke og smile, og "ingen kommentar".

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Isild skrev (4 timer siden):

Nettopp! Maud og Leah hadde slitt vesentlig mer med å hevde seg som kunstner (Jeg vil egentlig kalle henne male-influencer. Jeg også liker Maud, men kunstnerstatusen har hun fått litt gratis)  -  og sminkeinfluencer hvis de ikke var født kjendiser. Märtha og stefar Durek er også mest av alt influencere og lever av tilknytningen til kongehuset. 

Men i arverekken skal de være. 

Har vi ingen krav til de som skal være i den rekken? Det er vel spørsmål som ikke har vært aktuellt å stille tidligere kanskje.. 

Enig, male-influenser er et godt inntrykk. Jeg liker også MA, faktisk er hun den i hele familien jeg har best inntrykk av, med unntak av kongen og dronningen selv. Men det er vel liten tvil om at hvis hun hadde hatt andre foreldre, hadde kunsten kun vært en hobby hun ikke hadde tjent noe på. Hun hadde vel mest hatt utgifter til pensler, maling og lerret kjøpt på Søstrene Grene. Hun hadde måttet finne seg en ordentlig jobb, eller studere, som alle andre på hennes alder. 
Alle som ikke er i første rekke til å overta tronen havner jo i en skvis. De skal livnære seg selv - samtidig som de nok liker å ha en livsstil som er finere/bedre enn den de har råd til med en vanlig jobb. Pluss at de ser jo ut til å trives i rampelyset, selv om de klager aldri så mye (ML og DV, jeg ser på dere!), siden de aktivt bruker mediene og sosiale medier for å tjene penger og søke oppmerksomhet. Så hva blir da løsningen? Utnytte kjendisstatusen sin for penger. 
Så er det også et åpent spørsmål hvor høy formue ML og HM har via arv de allerede har fått tilgang til, hva de vil få fremover, og hvor mye som går/vil gå videre til ungene deres. Av fond fra Mauds dager, og andre ting vi ikke vet om. 

Dette er vel kanskje et av de viktigste argumentene for å avskaffe monarkiet. I tillegg til at de som faktisk er først i arverekkefølgen ikke har et reelt valg om hva de vil gjøre i livet sitt. Joda, de KAN si nei, men det er et valg som vil være så tøft, og koste så mye, at det ikke er et egentlig valg.

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (På 8.7.2025 den 9.03):

De har penger nok i familien til å aldri jobbe en dag til i sitt liv uansett. 

Svigermor skrev (På 8.7.2025 den 9.06):

Nei, det er sant, ingen av dem virker som de skarpeste knivene.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for kommentar til moderering.

Forumansvarlig

Skrevet

Jeg har et spørsmål, mulig det er nevnt noe om dette tidligere. Men lever IA og SM også av apanasjen til kronprinsparet? 

• Hjerte 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (13 minutter siden):

Jeg har et spørsmål, mulig det er nevnt noe om dette tidligere. Men lever IA og SM også av apanasjen til kronprinsparet? 

Tror ikke noen av dem får egen apanasje pr idag.

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (23 minutter siden):

Tror ikke noen av dem får egen apanasje pr idag.

Så mor og fars apanasje skal forsørge 4 voksne? Jeg lurer også på når de kan be om å få apanasje og hvor mye dette eventuelt er?  Her bør Tove Taalesen kunne bidra med informasjon,  tenker jeg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (7 minutter siden):

Så mor og fars apanasje skal forsørge 4 voksne? Jeg lurer også på når de kan be om å få apanasje og hvor mye dette eventuelt er?  Her bør Tove Taalesen kunne bidra med informasjon,  tenker jeg. 

Leste at så lenge IA studerer, så får hun ikke noe. Vet ikke hva som gjelder for SM. Ja, slik jeg leser, skal kronprinsparets apanasje forsørge 4 (5) voksne personer. SM kan jo jobbe og tjene litt selv attåt selvsagt. Det kan forsåvidt hans bror også gjøre.

"Hun får ikke apanasje når hun nå blir 18. Foreløpig skal hun først og fremst være skoleelev, ifølge kongen.

– Hun har ett år igjen på videregående, og så må hun jo få seg en utdannelse. Så i noen år fremover blir det utdannelsen som blir viktigst, sa kong Harald til NRK nylig."

NRK rundt IAs 18-årsdag

Endret av PusheenPusheen
Link
  • Liker 2
Annonse
Skrevet
PusheenPusheen skrev (17 minutter siden):

Leste at så lenge IA studerer, så får hun ikke noe. Vet ikke hva som gjelder for SM. Ja, slik jeg leser, skal kronprinsparets apanasje forsørge 4 (5) voksne personer. SM kan jo jobbe og tjene litt selv attåt selvsagt. Det kan forsåvidt hans bror også gjøre.

"Hun får ikke apanasje når hun nå blir 18. Foreløpig skal hun først og fremst være skoleelev, ifølge kongen.

– Hun har ett år igjen på videregående, og så må hun jo få seg en utdannelse. Så i noen år fremover blir det utdannelsen som blir viktigst, sa kong Harald til NRK nylig."

NRK rundt IAs 18-årsdag

Dette er høyst relevant i forbindelse med debatten av kongehuset. 

• Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (23 timer siden):

NRK rundt IAs 18-årsdag

Men når staten betaler en halv million hvert år for at hun skal studere, så går jo ikke det av apanasjen akkurat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...